Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 433 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Ceckes | 2008-10-29 22:35 | |
![]() | Vill man att det ska låta lite finare o mer beläst så kan man ju använda ordet Dem i jobbansökningar men när man chattar o använder vanlig kommunikation så är dom bättre, ser mer normalt ut tycker jag. Däremot undrar jag hur ni skriver i jobbansökningar, skriver ni Du eller Ni, använder man stor bokstav till Ni eller Du... Det gör man nog inte numera men jag tycker det ser mer uppfostrat ut o därmed mer korrekt. | |
| bitley - Ej medlem längre | 2008-10-29 22:43 | |
![]() | Dom som undrar om en dom bör kontakta dom som jobbar på domstolen, dom är bra på det där med domar; till och med finns det dom som är domare som jobbar där. Men dom är inte alltid så lätta att komma i kontakt med. Dom låter nog andra svara åt dom. | |
| -Lala-la | 2008-10-29 22:44 | |
![]() | Jag tycker det är upp till vår rikes konung att bestämma om språket. Han är ju lagom dom för det faktiskt. | |
| bitley - Ej medlem längre | 2008-10-29 22:44 | |
![]() | De som undrar om en dom bör kontakta dem som jobbar på domstolen, de är bra på det där med domar; till och med finns det de som är domare som jobbar där. Men de är inte alltid så lätta att komma i kontakt med. De låter nog andra svara åt dem. "Dom" känns otroligt fult och korkat att använda i skrift. | |
| snowsucker | 2008-10-29 22:48 | |
![]() | Det var bättre förr. | |
| Minta | 2008-10-29 22:56 | |
![]() | Dom används ofta för att markera talspråk eller vardaglig stil i texter. Det hörs oftast inte i tal om man säger de eller dem. | |
| -Lala-la | 2008-10-29 22:58 | |
![]() | Kanske det... men när säger man "di"? | |
| snowsucker | 2008-10-29 22:59 | |
![]() | Kan man inte lägga in hela den här tråden som ett inlägg i tråden "Småsaker jag retar mig på?" Förresten är det bara allas vår Ernst-Hugo som har dispens för att säga "di". | |
| Minta | 2008-10-29 23:08 | |
![]() | "Di" är nog dialektalt. | |
| Minta | 2008-10-29 23:09 | |
![]() | Ingen småsak för svenska språknämnden: På 1960- och 70-talen förespråkade många dom som enda form i all slags skrift, med argumentet att de och dem uttalas så, och att det skulle underlätta för alla som har svårt att skilja mellan de och dem. Mot det invände andra att man faktiskt av och till uttalar de som /de:/. Och det finns också regionala skillnader. Sydsvenskar säger, eller sade åtminstone förr, di och dom, och finlandssvenskar säger di och dem. Men ett viktigare motargument är att införandet av dom som enda form i skrift skulle drabba skriftbilden i mycket hög grad. Det rör sig om ett väldigt frekvent ord. Och det skulle försämra människors förmåga att läsa äldre texter. Vi fortsätter att skriva de och dem, medan dom används som talspråklig stilmarkör. | |
| snowsucker | 2008-10-29 23:18 | |
![]() | Minta: Jag syftade mer på andemeningen med tråden, alltså själva problemet att skilja på när man ska använda de, dem och dom. Jag insåg försent att jag var otydlig. | |
| Minta | 2008-10-29 23:23 | |
![]() | Ok :) | |
| morticia86 | 2008-10-29 23:32 | |
![]() | Snowsucker, den här tråden handlar (från början) inte om att skilja på när man ska använde de,dem, dom utan om huruvida det idag anses ok att använda Dom i text då jag hört detta av sv-lärare på universitetet jag läser på men inte kunde hitta belägg för detta någonstans. Nu vet jag, och har själv sett, att i Saol 13 finns Dom med som vardagligform av de/dem. Att tråden har tappat sitt syfte på vägen och enbart handlar om olika personliga åsikter tycker jag är väldigt tråkigt och det är faktiskt ganska enformigt att läsa då olika åsikter om huruvida det ser "fult" ut med dom eller om det är jobbigt att folk inte kan skilja på de/dem inte ger något mer än just enformig läsning | |
| gnill | 2008-10-30 06:21 | |
![]() | ceckes, i jobbansökningar tycker jag att man ska skriva ni i pluralmening, de allra flesta jobb man söker är på en arbetsplats med flera anställda, alltså "ni" i betydelsen ni som jobbar där, ert företag etc. Inte med stor bokstav tycker jag. Jag läser periodvis många jobbansökningar och vill att de ska vara välskrivna (men inte tillgjorda eller högtravande) och informativa. Jag vill också att sökanden ska skriva som om han/hon verkligen sökte jobb i mitt företag och inte vilket jobb som helst. Bryr mig inte om ifall man skriver "dom" i ansökan istället för de/dem om man bara visar i övrigt att man kan skriva korrekt, trevligt och informativt. | |
| stefanf | 2008-10-30 10:48 | |
![]() | Jag använder konsekvent "dom" i alla vardagliga texter och försöker tänka till lite på formuleringen om syftningen kan bli otydlig. Min personliga åsikt är att formerna de resp. dem egentligen är ganska så onödiga. Visst kan man få problem med subjekt och objekt i en text men det finns ju även andra fallgropar och man behöver _ändå_ vara uppmärksam på hur man formulerar sig med hänsyn till syftning och förståelse. Språknämdens motivering till förståelsen av äldre texter är däremot lite märklig tycker jag. Det kommer att ta _oerhört_ lång tid innan den allmänna förståelsen för de/dem är så dålig att läsbarheten påverkas. Att slänga in en liten portion passiv förståelse av formerna i undervisningen är dessutom inget större problem. Med detta sagt tycker jag inte det finns något försvar för att inte lära sig skillnaden mellan de och dem. Att använda dom-formen av DEN anledningen är, tycker jag, begränsande och fel. Själv använder jag alltid de/dem i mer formella sammanhang eller texter av mer bestående karaktär. Att uppröras över hur folk skriver har jag slutat med, har inte nog mer adrenalin i kroppen längre med tanke på all särskrivning och SMS:iska som dyker upp i alla möjliga och omöjliga sammanhang.. :) (och smileys..) | |
| morticia86 | 2008-10-31 00:49 | |
![]() | synd att den som startar en tråd inte kan avsluta den, för den här diskussionen har ju gått på repeat sen inlägg 3 eller nåt | |