Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 507

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132008-11-04 00:13
Antal inlägg: 17542

Tack belug

Det är jobbigt att sitta där -- i synnerhet som man egentligen vill kunna gå tillbaka till sitt vanliga jobb, men tvingas inse att det inte går..

Jo, jag har ju maken, så jag lär väl inte hamna på gatan, men det skulle ändå kännas bittert att bli av med de fattiga kronor som sjukersättningen ger .... i och med dem så bidrar jag ju ändå till min ekonomin -- utan dem blir jag ju bara en belastning på det området också.

Med de nya reglerna som infördes för ett par år sedan så får jag bara 50% av min ordinarie lön -- 7000 i handen, och det är ju inte mycket i dagens läge.

Jag måste säga att jag tycker lite synd om handläggaren från försäkringskassan. Det kan inte vara kul att vara den som skall genomföra de nya reglerna, och rycka undan mattan för folk ... samtidigt måste de ju göra sitt jobb.

Hon sa också att efter den här perioden måste jag endera dömas ut helt för resten av livet ... eller också hänvisas man till socialltjänsten ... ett konstigt system tycker jag --- väldigt amerikanskt på nåt vis.

Nåja, imorgon skall jag försöka vakna och bara lyssna på det positiva -- jag hoppas det blir vackert väder, det är så skönt att känna solen på kinden när jag står på altan och röker :))

mrperfect2008-11-04 00:28
Antal inlägg: 11437

belugavis:
jepp ett om dagen, ibland flera

belugavis - Ej medlem längre2008-11-04 00:45
Antal inlägg: 1600

Ja..det där är bara så otroligt konstigt och man blir så sur...."Jättebra" för självkänslan också...:
"Hon sa också att efter den här perioden måste jag endera dömas ut helt för resten av livet ... eller också hänvisas man till socialltjänsten ..."

Hur många av personer som tex blir deprimerade eller av annan orsak som inte är fysisk, långtidssjukskriven får nån slags hjälp under tiden. Som om man verkligen ville hjälpa alltså ...
Visst att man inte orkar jobba och inte ska det men hur frisk blir man av att sitta ensam sjukskriven under en viss tid.
Och utifrån det "Ja..nu har det gått en viss tid och nu ska du ut och söka jobb efter ditt år i garderoben eller så är du sjuk för resten av ditt liv" Amerikanskt och moderat tänkande. "Hjälpa" och "döma" samtidigt. Otroligt ologiskt.
Det är en paradox..för det visar att man inte tror på att det finns en orsak till varför man mår som man mår och att den kan den hittas. Jag kan tycka att en viss dag i veckan skulle man få gå och prata med någon, kanske vara med på nån obligatiorisk promenad med fik efteråt..inte vet jag..kanske löjligt men man mår inte bra av att inte träffa andra tror jag. Hela grejen med människor är ju att man ger och tar energi eller nån slags inspiration. Alltså man får ju tillbaka något när man träffar folk och tvärtom.
Jag känner bara efter en enda helg om jag varit själv att det är en tröskel att vilja gå ut och träffa en massa människor. Sen när jag väl gjort det är det kul. Nej jag sitter inte inomhus en hel helg självmen själva grejen...
Sen behöver man sin egen sfär och tid och "inget tvång"-tid.
Det behöver man men det finns nog saker man skulle mer kunna göra än bara låta någon må dåligt själv.
Det verkar som om man tänker så konstigt kring långtidssjukskrivning. Inget letande efter orsaker... Mer en diagnos "deprimerad". Sjukskrivning så och så lång tid.
Precis nu ska du koncentrera dig på rökning :)
Det är det enda du behöver göra. Du kan öka till att röka två eller tre cigaretter varje gång, samtidigt. Då blir man pigg. Och så mår man bra också!

yxes742008-11-04 01:05
Antal inlägg: 27

hmm..sorry om jag är trög, men fattar nada av ovanstående

yxes742008-11-04 01:07
Antal inlägg: 27

Du kan öka till att röka två eller tre cigaretter varje gång, samtidigt. Då blir man pigg. Och så mår man bra också!

<-- låter dock som en kanongrej för mig nyss lyckats slutar röka..MMmmm tre samtidigt...sluurp

Ceckes2008-11-04 04:29
Antal inlägg: 3734

Eller hur olgaviktoria,, se till så det blir kortare arbetsdag så vi andra som inte har jobb, kan få in foten o få jobba vi med. Det är ett konstigt uppbyggt samhälle, med orättvisa o det är väl å andra sidan den enda rättvisan att det inte finns nån rättvisa!

Man mår ju bara dåligt av att jobba 8 timmar varje dag, man orkar inte ta hand om sitt eget hus när man kommer hem o får knappt tid o vila på helgen eftersom man egentligen behöver 3 dars ledighet. Men det har ju varit snack om detta inom politiken men var det bara vänstern som kom med det förslaget eller? För det har ju aldrig nånsin gått igenom.

Ceckes2008-11-04 04:37
Antal inlägg: 3734

micro du är inte ensam om de där 7000, jag var sjukskriven i 3 år o fick bara 6200 o en hyra på 3000 o ensam i en etta, så lever jag även nu. Tack för att man inte har barn då för det hade jag inte haft råd med o antagligen därför man inte skaffar barn heller för man har inte råd.

Tänk vad mysko att Sverige är verkligen inte ett välfärdssamhälle som moderaterna tror o inbillar sig. Så länge de sitter vid makten så kommer det inte o bli bättre det har man ju märkt o det är avskyvärt att det är såna klasskillnader i vårt Sverige. Som dom sa på tv ikväll, de rika blir rikare o de fattiga fattigare.. Jag fasar för min pension, har ju inte ens råd att pensionspara när man haft sjukersättning i flera år o vad svårt det är sedan att få jobb efter en sådan sjukskrivning.. man får ju inte in foten i en liten småstad heller där de inte har jobb som de utannonserar om.. inom vården går det bara internt o de har en vikariepol som man inte e känd inom o inom den kommer jag inte heller in därför att jag inte jobbat i denna kommunen innan. Suck vad livet är sjukt jobbigt o man blir jämt sparkad på fast man redan ligger. Man e trött på att va en marionettdocka också där andra styr en o man känner inget egetvärde... Ja sanna mina ord, vad denna tråden utvecklades till sånt som jag verkligen tänker på! Från trista måndagar till sånt som arbetslöshet o sjukskrivningar mm. Jätteviktiga frågor o sådana situationer som inte alla tänker på för de inte själva varit där o framför allt så känner ju inte moderaterna till detta o kampen i att vara där.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-11-04 12:13
Antal inlägg: 7605

Micro, jag har suttit vid många bord med samrådsgrupper, både för egen och andras del.
Det är jobbigt och du var jätteduktig som fixade det. Jag tänkte på dig igår.
Man är ju fruktansvärt utsatt och utlämnad till handläggarnas åsikter och goda vilja.
För min del var sjukpensionen en befrielse. Man slapp harva på med plåga, idel sjukskrivningar, sjukgymnastik mm.
Det är en väldigt liten inkomst men ändå en trygghet i dagens läge, jämfört med att vara utförsäkrad eller långtidssarbetslös.
Jag skulle ha fått leva mycket knapert om jag inte hade haft inkomster av skog och på senare år arv av företag/aktier.
Jag tycker att belugavis skriver mycket bra saker. För din egen och familjens skull vore det nog jättebra att utvidga dina radier och komma ut mera, kanske med en stödperson som inte tillhör familjen.
Att öka på rökningen tror jag dock inte tillför något positivt.
Där ökar ju risken till nya bekymmer, kan man säga.
Kram och lycka till!

badannkan - Ej medlem längre2008-11-04 12:22
Antal inlägg: 32

Ni e ju bara så mesiga så de e inte sant asså. Lägg ner det dumma snacket om att ta bort nån vecko dag. Beter och bli vuxna. Skaffa nytt jobb om de inte passar. Kan ju undra vad du jobbar med.

mrperfect2008-11-04 14:02

jag kan inte arbeta sex timmar per dag för då räcker inte lönen till att betala alla fasta kostnader. jag tror på 8 timmer, eller mer...

belugavis - Ej medlem längre2008-11-04 17:22

badannkan. Lägg ner ditt nick och välj ett vuxet! Ett mer seriöst nick. Ett som liknar mitt förslag. Skärpning!

belugavis - Ej medlem längre2008-11-04 17:27

Ceckes..Tristatt du inte hittar jobb..har du pluggat till något? Om du vill bli något speciellt eller har du jobbat med något tidigare som är kul?
Blir du tvingad till att söka enmassa jobb du inte vill ha? Det blev jag.

mommes Ok jag tar tillbaka det om rökningen. Man kan ju faktiskt äta äpplen eller morötter.. Det är bara att öppna vilken tjejtidning som helst när man känner att man vill röka så kommer ett handfast och bra tips som gör en glad ..kanske...:)

mrperfect2008-11-04 18:45

jag har blivit tvingad at söka några jobb som jag aldrigihelvete var kvalificerad för, inom lastbilsindustrin, snacka om dålig koll, hade jag fått det så hade jag emellertid tagit det :)

bennyboll - Ej medlem längre2008-11-04 19:29
Antal inlägg: 8806

Hoppas jag inte trampar nån på tårna nu men....

JAG har aldrig varit arbetslös, min man har aldrig varit det och inte mina barn som är födda i slutet på 80talet..

Vi ar tagit alla jobb som finns dvs städjobb och industrijobb..Det ena leder till det andra, om man sköter sig förstås, men man måste börja nånstans och det är kanske inte det som man har tänkt sig, men man måste ju försörja sig...
Vill man klättra lite, ja då måste man utbilda sig..Det säger ju sig självt! Utbildning ger jobb, så är det i verkligheten..

Margana2008-11-04 19:48
Antal inlägg: 826

Jaha...vi som är födda på en måndag då?...vad ska vi göra? *snyft*

dudeniro - Ej medlem längre2008-11-04 20:19
Antal inlägg: 6214

Det är smällar man får ta margana. Var inte så blödig. Du har säkert en namnsdag du kan fira... åh, nä margana finns ju inte som namnsdag. Attans dig då!

Malla132008-11-04 20:25
Antal inlägg: 1810

jag kan känna lite så...att även om Måndagen blir en helgdag så blir ju liksom Tisdagen en slags Måndag ändå... eftersom det alltid kommer en dag efter helgen när det e dags att jobba igen... Så då blir det liksom Måndag på tisdag...Om du förstår hur jag menar...haha..=)

BetaMaxx - Ej medlem längre2008-11-04 20:25
Antal inlägg: 317

varför inte ta bort alla dagarna i hela veckan och låta veckan bara vara ett enda långt dygn som är uppdelat i sömntider och vakettider.
Eller ta bort en vecka från varje månad, så har vi bara 3 veckor i varje månad, så går det fortare mellan varje jul, om nu inte julen infaller på den veckan som är borttagen.

ryssbrud - Ej medlem längre2008-11-04 20:29
Antal inlägg: 1972

hehe

men du benny? om man inte VET vad man vill utbilda sig till då? och om åren har gått? och om man är av "konstnärstyp" vad gör man? om man har gått alla konstskolor tagit alla studielån, vad gör man?

BetaMaxx - Ej medlem längre2008-11-04 20:31
Antal inlägg: 317

då målar man upp en fantasi med penslarna om lånebilden

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?