Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 507

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bobo flux2008-11-07 23:23
Antal inlägg: 11371

bra pumpagubben, allting måste ses kritiskt! bara för att en kompost luktar hundskit, innebär inte per automatik att en hund har skitit där...

kissed - Ej medlem längre2008-11-07 23:24
Antal inlägg: 3037

Det tror inte jag heller Trash,,,men små bäckar kan också växa,,tillsammans kan man förändra!!

trashone - Ej medlem längre2008-11-07 23:25
Antal inlägg: 18678

Kan kan man alltid. Det kommer inte ske dock.

kissed - Ej medlem längre2008-11-07 23:27

Men om man slutar tro på förändring så har man ju gett upp!!
Det kommer jag aldrig att göra. Och att tro att jorden är självklar är ganska så naivt.

trashone - Ej medlem längre2008-11-07 23:33
Antal inlägg: 18678

Att man gett upp folket innebär inte alls att man slutar tro på förändring.

Tja good for u, kämpa på!

MonkeyPonkey2008-11-07 23:33
Antal inlägg: 96

Ok, fjortis. Vad säger att du måste äta kött för att bygga muskler?

_abc_2008-11-08 05:42
Antal inlägg: 2200

"Att värna om vår miljö är samma sak som att vilja att jorden överlever anser jag."

Rätt intressant uttalande av någon "expert" i dokumentären the 11th hour. Han menade att det vanligaste missförståndet/felsägning en angående jordens överlevnad i miljöfrågan var att JORDEN inte skulle överleva, när det i själva verket handlar om människans överlevnad i en förändrad miljö. Jorden kommer alltid att hitta nya vägar till liv fortsätter han med.

Jag källsorterar och pantar, men när folk drar upp miljöfrågor när jag dricker mineralvatten från petflaskor eller när jag äter en fet stek från Argentina, då lyssnar jag inte på dem.

SämstpåBeta2008-11-08 06:05
Antal inlägg: 1761

jag använder bara mitt Jetplan tre dagar i veckan, förut när jag inte tänkte på miljön, förutom när jag spelade biljard då använde jag den 6 dagar i veckan.

Jankster - Ej medlem längre2008-11-08 06:10
Antal inlägg: 656

Jag sorterar, mest för att jag inte har något annat val. Man får ju böter om man slänger fel och nån kommer på en. (Bor i hyreshus med nybyggd sopstation utanför huset)

För detta får vår hyresvärd ganska stora bidrag, men någon sänkt hyra blir det inte tal om. Vi är med andra ord gratis arbetskraft.

Fast det är lite coolt ändå att dom gör biobränsle av komposten som ska driva sopbilarna. Det blir ett litet eget kretslopp där.

Tråkigt bara att det inte är hushållsel, personbilstrafik eller sopor som utgör något större hot mot vår miljö. Då hade vi ju faktiskt kunnat förändra något. Men visst. Jag spelar med så besparar jag mig en massa gnäll från folk.

sally93 - Ej medlem längre2008-11-08 10:33
Antal inlägg: 1032

Apropå tråden så var jag för bara en vecka sedan på besök på en gård som odlar en gröda, som kan användas till i stort sett allt...textil, energi, plasttillverkning etc. och som dessutom är i stort sett sjukdomsresistent, så den kräver ingen besprutning.
Bönderna som pysslar med detta får dock inga stöd förutom ordinarie gårdsstöd etc.
Det finns t.ex inte maskiner utvecklade för att skörda växten, så dom får prova sig fram med allt.
Just nu gör dom det alltså mest av intresse.
Var också på besök på en vanlig handelsträdgård, som fått sluta driva upp växter själva p.g.a driften är för dyr.
Man importerar nu, inte bara från Holland, som är det stora blomsterlandet, och som ju dessutom ligger nära oss 'transportmässigt', utan från Afrika. *köp närodlat* :-))

Det känns som ett slags hyckleri när politikerna står och uppmanar folket att tänka på miljön, samtidigt som dom med ett enkelt penndrag skulle kunna få igång en stor produktion med miljövänliga och närodlade produkter.

Sen får vi kanske börja acceptera att allt inte är gratis. Känns ibland som om Sverige blivit ett stort lågprisvaruhus där allt skall vara så billigt som möjligt. 'Krimskramslandet'

Jankster - Ej medlem längre2008-11-08 11:03
Antal inlägg: 656

Sally vad är det för gröda?

Satyra2008-11-08 11:21
Antal inlägg: 4561

Trashone - måste bara få reagera på ditt uttalande om att de små ting vi människor KAN göra inte kommer att räcka till.
Det är exakt den typen av tanke/mentalitet som gör att det inte hjälper! För att alltför stor del av mänskligheten tänker just så och därför inte gör ett skit i ren uppgivenhet.

Håller med Kissed i "kampandan".
Den dagen jag så totalt ger upp hoppet om att vi människor tillsammans visst kan förändra precis vad fan vi vill, OM vi bara vill och agerar, tillsammans - den dagen kan jag lika gärna sluta vara människa.

Tycker inte ens att vi har rätt att vara så jävla uppgivna och bekväma att vi inte ens försöker! Speciellt inte vi som är föräldrar och då faktiskt har ett ansvar även för fortsatta generation(er)!

Pratar inte enbart om miljöfrågan, utan om i stort sett allt i livet.
Klart som fan att det hjälper att kämpa mot/för saker och ting, i stort och smått! Om tillräckligt många bara agerar och slutar sitta och gnälla hemma i soffan! ;-)

sally93 - Ej medlem längre2008-11-08 11:28

www.hampa.net/anv_energi. htm

Nunnelunan2008-11-08 11:33
Antal inlägg: 1172

Jag har gärna 9-12 grader inne på vintern (det finns kläder och täcken de få timmar man tillbringar i hemmet). Jag har bara lampa/TV/dator på i det rum jag befinner mig i. Jag åker inte och handlar småsaker och har slutat nöjesköra bil (fast bilkörning är en lisa för min själ då jag mår sämre/är förbannad).
Sopsortering och kompostering är självklart!
Jag har bytt ut desktopen mot en laptop (utgår ifrån att den drar mindre)?
Jag kokar potatis och en massa annat i mikron...

Jag jämför alltid priset då det finns ekologiska/närproducerade /säsongsbetonade alternativ, men handlar inte alltid det miljövänligaste.

sally93 - Ej medlem längre2008-11-08 11:59

nunnelunan. *huh* 9-12 grader inomhus?! Jag fryser bara jag läser det..
Vitsen är inte att vi ska frysa ihjäl..Vitsen är att vi ska kunna ha det bra... fast med andra metoder:-))

Nunnelunan2008-11-08 12:03
Antal inlägg: 1172

Fast ärligt: Hur många timmar per dygn springer du runt en vardag (arbetsdag) i ditt hus och hur många timmar kan du skyla din kropp med ett täcke?
Det blir väldigt många timmar som du värmer alla kubikmetrarna för att dammråttorna skall trivas!

Då mina barn är hemma funkar inte min logik! Varför tro?

sally93 - Ej medlem längre2008-11-08 12:17

nunnelunan. Ditt exempel visar väldigt bra på hur den vanliga människan sliter med allt detta på olika sätt, genom sitt miljötänk.

Precis som politikerna uppmanar........Samma politiker, som med ett enkelt penndrag, skulle kunna ställa om vår energi/pappers/textiltill verkning m.m på nolltid.

Ett penndrag till så kan 3-e världen gynnas på samma sätt!
Vad hindrar?

serendipity6 - Ej medlem längre2008-11-08 13:41
Antal inlägg: 32

Jag blev så glad att hitta den här tråden och jag håller med Satyra helt och fullt. Bättre tända ett ljus än förbanna mörkret. Min mamma sade saker i stil med Trashones inlägg och tillade att hon själv i alla fall kommer att vara död innan det går åt helvete. Då spände min tretton-åring blicken i henne och sa "Men jag då? Jag kanske också vill leva, jag kanske också vill bli gammal." Då blev det rätt tyst vid bordet.
Det kan hända att Trashone har rätt, det kanske går åt helvete, men utgången befriar oss inte från individuellt ansvar.
Dessutom behöver man komma ihåg att det finns många fall där gräsrötter har lyckats. Sydafrika och apartheid, tonfisknät som dödar delfiner, klorblekt papper är bara några exempel där enskilda människors val har haft stor och snabb effekt.

Vad beträffar Greenpeace har de varit otroligt effektiva när det gäller att rikta mediauppmärksamhet mot allvarliga risker och missförhållanden. Frankrikes kärnvapensprängningar i Stilla Havet är ett exempel

kissed - Ej medlem längre2008-11-08 13:47

Tror tyvärr inte att dina mamma serendipity6 är ensam om att resonera just så. "Jag lever ändå inte då". Det är ju fruktansvärt egoistisk att ha dessa tankebanor.
Och det är just därför också och okunskap som vi befinner oss i den miljöförstöringsprocess som vi gör nu.

Men kan man väcka människor på tex det här sättet så blir jag nöjd. Vi måste alla hjälpas åt för att förändra.

Greenpeace är också med och sponsrar forskning inom miljövetande.

serendipity6 - Ej medlem längre2008-11-08 14:16
Antal inlägg: 32

Jo, jag har varit medlem i Greenpeace ända sedan jag var gravid med mitt första barn (22 år). När man blir förälder blir det väldigt tydligt att man har ansvar för kommande generationer. Vi har solpanel, bergvärme, köper bara el från vindkraft, äter ekologiskt och närproducerat, cyklar, återvinner. Det mesta är ganska lätt, inga stora uppoffringar, men det retar mig att det så ofta är dyrare att välja det som är bäst för framtiden. Borde vara tvärtom.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?