Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 63 |
Mobilspel
| Pågående | 19 236 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2008-11-21 13:42 | |
![]() | raiker Jag skriver renras - blandras av två skäl. Det ena är att de regler jag ställt upp gäller för avel på renrasiga, av hänsyn till hundarna. Alltså borde åldersgränserna vara applicerbara också på blandraser -- för de lider knappast mindre än renrasiga. Det andra är att veterinärer med minsta förnuft avråder i princip alltid från blandrasavel -- eftersom de dem som möter unghundarna med avlivningssprutan när folk tröttnat. Dina skäl för blandrasavel är ren mumbojumbo -- och det vet du säkert om själv. När det gäller bordercollie - golden så riskerar du stora mentala konflikter hos valparna. Med hänsyn till att detta dessutom är en andragenerations blandning så får du också sjukdomarna och defekterna att slå igenom. Jag fattar mig inte på folk som vill föda upp hundar åt människor som inte har tillräckligt mycket intresse och pengar för att bestämma sig för en ras och köpa den. Vad betyder seriöst hem för dig? Hur många av dina valpköpare kommer att valla, eller köra vattenapportering och fågelhämtning med sina hundar? Seriöst ägande är när man skaffar en hund framavlad för ett syfte eller ett intresse man själv utövar. Seriöst hem är inte någon som ger hunden mat, rastar den, och kliar den bakom örat ibland .... inte med de raser valparna har. Men du som redan fött upp en massa kullar, har väl känningar till lämpligt folk. Jag kan ju tänka mig att vallfolket står i kö efter en osäker blandning som inte går att certa, och eventuellt inte valla med. | |
| raiker | 2008-11-21 14:24 | |
![]() | när man inte vet vad man pratar om ska man hålla tyst. vad mina valpar får jobba med vet jag och inte du men kan säga att BARA kliad bakom örat det är det sista dom blir. som sagt du vet inte ett skit | |
| le-lou | 2008-11-21 14:30 | |
![]() | "Det ena är att de regler jag ställt upp gäller för avel på renrasiga, av hänsyn till hundarna." Detta är för mig en underlig mening. Så av hänsyn till hundarna så avlar vi fram hunder med andningssvårigheter och för lågställda höfter? Det enda SKK bryr sig om utseende på hundarna och de har regler som är åt helvete rent allmänt. Seriös hundavel? Är det när man inte tar minsta hänsyn till HUNDARNA (som det faktiskt handlar om), jag ser inte att det varken finns omsorg och kärlek för själva djuren inom SKK:s tänkande. SKK anser att man ska döda fullt friska valpar av "fel färg". SKK anser dittan och dattan och allra mest anser de att min hund är värd mindre, både i pengar och i liv för att han är blandras. SKK handlar bara om prestige, pengar och avelslinjer. SKK anser det? Vilka är SKK ? En förening människor som tycker otroligt mycket. En förening som tex anser (eller har de ändrat sig) att Jack Russel inte är en ras, iaf så var det inte det tills nyligen. Men när SKK säger "JA" - ja då gäller det? DÅ är plötsligt rasen en ras, inte förr? Förr - då ska man avliva valparna? Herregud vilken makt de har över folk. Och många underbara valpliv. Sorgligt. Jag tycker SKK är åt helvete på väldigt många sätt. | |
| micro113 | 2008-11-21 14:34 | |
![]() | le-lou Jag talade om ålderintervallen -- inte olika rasstandarder. Är man dessutom aktiv inom hundvärlden så verkar man för att förändra sjuka ideal -- inte att blanda upp dem med andra sjuka raser. | |
| micro113 | 2008-11-21 14:35 | |
![]() | raiker Nej, för dessa nyfödda har förstår redan seriösa aktiva jaktintresserade eller vallintresserade som står på kö..... | |
| mammamu - Ej medlem längre | 2008-11-21 14:48 | |
![]() | Jag personligen tycker att det låter rätt illa med abort hit och dit, ts har ju förklarat läget och försöker nog bara göra det bästa av det hela. Nu är valparna födda och det ser ju ut att ha gått bra, lite onödigt att börja hacka å gnata om nu vad dom ska bli som stora, dom blir säkert väl omhändertagna! | |
| Zappast - Ej medlem längre | 2008-11-21 15:15 | |
![]() | Jag tror det kan vara en jungfrufödsel det rör sig om. Din hund är mao utvald av Gud och kommer föda hundarnas Messias. | |
| Tess 08 | 2008-11-21 16:11 | |
![]() | Läste inte alla inlägg här, men måste säga att att ge hannens ägare en valp är valfritt. En sådan korsning är väl knappast värd några pengar, så motsvarande i kontanter är ju endast ett par tusen... (nej, jag är inget fan av korsningar utan gillar renrasiga hundar) Sen är ju din tik ganska gammal för att ta hand om valpar så det kan ju bli lite merkostnader vid uppfödning av dom. Mitt råd är alltså att göra så som det känns bäst. Vill du ge dom en valp så gör det, vill du inte ska dom inte bli sura | |
| micro113 | 2008-11-21 17:11 | |
![]() | Jag håller med Tess 08 - gör som du själv känner är bäst. Jag vill också be om ursäkt för min tidigare retorik -- men när jag läste om åldern på tiken blev jag upprörd. Jag tycker vi har en skyldighet att se till att våra fyrfota vänner får bra omvårdnad och inte utnyttjas till valpmaskiner. Tyvärr lät jag min indignation över tikens ålder springa iväg med mitt humör, och jag har uttryck mig både klumpigt och dumt. Det ber jag om ursäkt för. Jag vill också tillägga att jag inte är någon hatar av blandraser, jag har själv ägt en innan jag skaffade schäfer. Däremot är jag emot blandrasavel -- men det är en helt annan diskussion. | |
| raiker | 2008-11-22 07:56 | |
![]() | tack för det micro ni ska veta att jag är förtvivlad som det är utan massa påhopp. och tidigare valpar är väldigt framgångsrika innom aggillity. (bara som en lite parentes) jag är Väldigt noga med att dom får det bra och är jag minsta osäker så säljer jag inte om jag så ska behälla 5 valpar själv plats har jag till det och valla får dom oxå i så fall | |
| stefanf | 2008-11-22 09:07 | |
![]() | Jag är verkligen okunnig om sånt här och ställer därför en ev. idiotisk fråga. Hur kan det dels vara en massa kostnader förknippade med valparna - men samtidigt ligga ett stort värde i dom..? Jag får inte ihop logiken riktigt. Alltså: - Om det nu är så oerhört dyrt med valpar att man knappt har råd och därför skulle begära ett kostnadsbidrag från grannen varför då inte ge bort en (eller kanske flera)..? Det rimliga om kostnaderna överstiger ev. inkomster vid försäljning är ju snarare att kräva "delad vårdnad" och lämna bort ett antal. Sen, rent moraliskt/ansvarsmässigt, så verkar det lite märkligt att man ska ha några som helst "rättigheter" om man inte har koll på vin hanhund.. | |
| Tess 08 | 2008-11-22 11:26 | |
![]() | Stefan: Merkostnader kan ligga i veterinärkostnader och med en gammal hund kan det bli komplikationer (även om hon nu fått dom och det verkar ha gått bra), extra mat, annan mat, chippning/märkning, även förlorad arbetstid kan väl räknas hit.. En blandrashund får man inte mycket pengar för och vill du vet.besikta hunden innan försäljning och något av det jag skrivit ovan blir det en del pengar du får betala INNAN hunden är såld och sedan gäller det att hitta en bra köpare som är villig att betala det du vill ha för valpen. Har säkert glömt en massa, men någon annan lär fylla i ;-) (med en renrasig hund som "avlas" betalar man dessutom en parningsavgift till hannens ägare och den avgiften kan se lite ollika ut) | |
| Lilla Busan | 2008-11-22 11:43 | |
![]() | det jag tycker är sanslöst här är hur fan man kan påstå at man har BRA koll på sin hund om man INTE ens vet att hon blitt parad.. Man kan dessutomALDRIG säga att min hund lämnar då aldrig gården eller går över gränserna osv för då dem löper flyger den kåta hyndan i dem i o då kanvad som helst ske.. O man skall aldrig säga aldrig.. Men seriöst.. Klart att hanägaren skall ha en valp varför ej .. Ni har ju haft det avtalet innan så varför skall inte det gälla nu bara för att ni inte har koll på era hundar.. I detta fall är det mer tikägarens ansvar att hålla koll på sin tik vilket ju helt uppenbart inte skett.. O då tiken löper skall hon ju fan inte gå lös bara för attd et är hemma på gården.. Dem både drar o drar till sig hanar miltals ifrån med sina lukter.. SUCK ansvar ???? stava till det kanske... Vidare att para en 8 årig tik oavsett om hon fått valpar eller ej .. Fine kunde förstå det OM det handlade om en superduper hund som tex vunnit allt o lite till eller presterat massor i bruks eller yrkesmässigt vars linjer helt skulle dö ut.. Men skulle iallafall inte avla på en så gammal pga alla risker.. Men men . mina åsikter mina ord.. Fortfarande ansvarslöst som fan ... | |
| Lilla Busan | 2008-11-22 11:47 | |
![]() | O håller absolut med lelou tror jag det var ... Man låter INTE en tioåring föda valpar oavsett kullar innan eller vad.. Det är rent omänskligt o helt klart form av djurplågeri... | |
| stamel | 2008-11-22 11:49 | |
![]() | Puh jobbig inledning att läsa hittade ju nästan inga punkter.. | |
| Zizzi | 2008-11-22 13:09 | |
![]() | Jag tycker att mammamu sammanfattar det hela ganska bra : "ts har ju förklarat läget och försöker nog bara göra det bästa av det hela." Det som trådskaparen egentligen ville veta var väl om hon bör ge grannen en hund, även fast det var en tjuvparning. Det jag undrar över är..vad säger grannen om det hela? Ber han om ursäkt? Kräver han en valp? | |
| Lilla Busan | 2008-11-22 13:18 | |
![]() | VARFÖR i hela friden skall grannen be om ursäkt för ??? Det är ju fortfarande tikägarens ansvar att hålla reda på sin löpande tik.. O eftersom dem inte fan ens vet att hon blitt parad så verkar just uppsiktsbiten vara under all kritik... | |
| Zizzi | 2008-11-22 13:50 | |
![]() | Som sagt, raiker har ju förklarat läget och vi vet inte alla nyanserna i vad som hänt. Jag tycker nog att det är grannens fel eftersom man ska kunna ha sin hund lös på sin egen tomt, speciellt som raiker säger att hon vet att hennes hund ej går utanför tomtgränsen. Lilla busan, din ton är obehaglig och alltför hetsig. Problem med att kontrollera din ilska? | |
| Tess 08 | 2008-11-22 21:47 | |
![]() | Man kan inte garantera att en löptik inte lämnar tomten. Om ingen visste att hon blivid parad så kan ju inte uppsikten ha varit såå bra eftersom det ändå tar ett tag för hundarna att para sig.. Sen att tråden handlar om annat... | |
| Pseudonymf | 2008-11-23 05:46 | |
![]() | Lilla Busan: Det är inte bara en persons fel att två träter. Hon höll kanske inte 100% koll på sin hund. Men det gjorde inte heller grannen. Lätt som en plätt. Sen att hoppa på en trådskapare som ni gör här, det får mig att skämmas. Som hundägare och som människa. Nu blev det inte valpar från den åttaåriga tiken. Nu blev det valpar från samma tik, fast tio år. Saker och ting sker i naturen som vi människor inte kan göra något åt. Även så parning mellan djur. Att Micro113 bad om ursäkt, var bra. Men om du (micro113) inte kan tänka efter innan du skriver, då skulle jag nog inte våga mig på en muntlig diskussion med dig. Men det är bättre att komma till sina sinnens fulla bruk, senare än aldrig. Sen stötte jag på en intressant aspekt, nämligen den som seriösa hundägare. Jag känner mig kränkt av det påståendet att seriösa hundägare: ” Vad betyder seriöst hem för dig? Hur många av dina valpköpare kommer att valla, eller köra vattenapportering och fågelhämtning med sina hundar? Seriöst ägande är när man skaffar en hund framavlad för ett syfte eller ett intresse man själv utövar. Seriöst hem är inte någon som ger hunden mat, rastar den, och kliar den bakom örat ibland .... inte med de raser valparna har.” Men så kom jag till den sista biten i meningen: inte med de raser som valparna har. Jag antar därefter att det är okej för mig som har en (renrasig) Papillon, att mata, rasta, busa och klia bakom öronen? Men inte om jag har en Golden Retriever? Då måste jag hämta fåglar med hunden? Jag beklagar tikens ålder, men hoppas att det går bra med valparna! | |