Spelrum
Giraffen | 33 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 20 |
Inloggade | 54 |
Mobilspel
Pågående | 19 495 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-10 12:55 | |
![]() | Risotto det var ett prgram på CNN om det för ett par år sen. Dom gjorde ett test bland 100 hundar. 50 renrasiga 50 blandraser och det visade sig att blandraserna hade lättare med inlärning. Sen ser man ju också att dom som jobbar med att utbilda tex knarkhundar, epelepsihundar, blindhundar mm börjar föredra blandraser pga deras lättlärdhet. | |
BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-10 12:55 | |
![]() | neta_ jag gillar alla hundar, men schäfern för mig är lite för "skällig":) | |
Risotto - Ej medlem längre | 2008-12-10 12:56 | |
![]() | znizze, jag vill ge dig ett litet råd när du skapar en tråd (rimmar :)). Du kan väl låta bli att lämna så många trådar öppna? i den här tråden slänger du bara ut en fråga utan att själv precisera dig vad du själv tycker, det skapar ett stort utrymme för olika tolkningar vilket också föranleder en del kiv. Tydligen angagerar det många människor det du frågar om men de är också väldigt allmänna och därför är det svårt för dig att ha kontroll på att din grundläggande tanke med tråden efterlevs (fan att det ska vara så svårt att skriva efetr! någon annan som har problem med det ordet?). Ett råd i all välmening. | |
Risotto - Ej medlem längre | 2008-12-10 12:56 | |
![]() | Efter skulle det stå inom parantesen....svårt. | |
micro113 | 2008-12-10 13:00 | |
![]() | Satyra Nu måste jag få kommentera. Det finns massor av bra och friska schäfrar --- inom de som avlar för bruks. En brukshund måste hålla, den skall spåra, köra skydd osv osv...och det är mycket tid och mycket pengar man lägger ned i en hund. Inom utställning förekommer linjeavel i mycket högre utsträckning -- dvs inavel. Själv är jag helt emot det, och mina har 0% inavel. Mina gammeltikar är nu 10 år och still going strong. Den ena var aktiv som bevakningshund fram till nio års ålder. Jag har sålt nitton valpar, en har allergi och tre höftledsfel -- två av dessa ur samma kull. Övriga 16 har varit fria i armbågar och höfter. Höftledsfelen har inte varit av den art att de påverkat hunden -- och de två med fel i samma kull är nu åtta år gamla. Jag jobbar igenom mina val av hanar, kollar leder och mentalitet upp till sju genereationer bakåt -- och minst fem. Sen kan det slå fel trots mycket planering. Mina två gammeltikar är från felfria kullar på nio och tio individer -- och min ungtik, och hane, egen uppfödning kommer från felfri kull med sju individer. Det finns många schäferuppfödare som gör ett bra jobb för att bevara rasen och få den sund. Sen att veterinärer mest träffar sjuka hundar och har den verklighetsbilden är ju ganska självklart. | |
znizze | 2008-12-10 13:04 | |
![]() | men ja skrev i tråden vad ja tycker.... ja ska inte skriva någon mer tråd nu...ok | |
Risotto - Ej medlem längre | 2008-12-10 13:09 | |
![]() | znizze, det var inte det jag menade, bara att nästa gång kan du ställa fråga eller påståendet så som att -jag tycker si och vill gärna veta vad ni andra anser om det? -jag funderar p att köpa en x, är det något att satsa på, vad tycker ni? Det skapar en annan bas och utrymme för dig. | |
Minta | 2008-12-10 13:12 | |
![]() | Samojed är väl också en hund med tendens till höftledsfel. Min hund har d-höfter och ska operera in en höftledsprotes i en höft. Jag valde henne från en kennel och föräldrarna hade A- och B-höfter, men längre tillbaka vet jag inte, man litar på uppfödaren. När jag meddelade resultatet till kenneln blev de mycket förvånade och antydde att hunden kunde vara överviktig och ville att jag skulle skicka foton. Hon är inte alls överviktig och jag har inte hört någonting från dem sedan. | |
Tess 08 | 2008-12-10 13:14 | |
![]() | Minta- då är det ingen bra uppfödare... Nu när vi har så fina snabba internet finns det mycjet information att få fram genom ett par knapptryckningar. Hoppas det blir lite bättre utvecklat så det blir lättare för 'gemene man' att kunna kolla upp uppfödare och hundar | |
micro113 | 2008-12-10 13:20 | |
![]() | Minta Det där är dyngprat, det kan säkert påverka i någon mån om hunden är väldigt överviktig under valp och unghundstiden --- men jag personligen tycker de flesta hundar man ser är för magra då. När det gäller dysplasi är det ärftligt, och jag tror inte ett smack på att det valpköparna gör påverkar de anlagen. Undantag kan finnas om valpen inte får bra foder, och benutvecklingen påverkas p g a att valpen är undernärd --- men det borde då också synas på övriga benstrukturer. | |
micro113 | 2008-12-10 13:21 | |
![]() | SKK har ju hunddata på nätet -- där kan man kolla upp officiella uppgifter på hundarna. | |
tipitina | 2008-12-10 13:22 | |
![]() | Tycek nog inte att blandrasuppfödare generellt är oseriösa. Både inom bland- och renrasaveln finns det oseriösa uppfödare. Sådana som tex avlar på hundar som är helt friska i kroppen men kanske aggresiva osv. Det anser inte jag vara särskilt seriöst. Det kan ju faktiskt också vara så att man vill blanda för att försöka föra áveln framåt. Alla hundar är ju från början korsade och någonstans måste det ju börja. (Då skall man ju iofs ha en klar och uttänkt plan.) | |
micro113 | 2008-12-10 13:26 | |
![]() | tiptina Vill man blanda för att föra rasen framåt, så får man söka dispens för det. Att renras blir mer seriöst än blandras är för att det går att kolla upp linjerna hur långt bak som helst i princip -- medan det för blandras inte går att kolla upp någonting bakåt efter första led -- eftersom det inte finns några register som håller de uppgifterna. | |
Annacondan | 2008-12-10 13:26 | |
![]() | Forumregler: * Motivera dig och skapa inte meningslösa trådar eller inlägg. Vill du få igång en diskussion räcker det inte med att fråga "vad tycker ni om XXX?". Ta initiativet själv och berätta varför du gillar/ogillar just det. Att svara med endast en mening eller ord är inte heller kul för någon att läsa. Man får plats med ganska mycket i ett inlägg så låt även bli att dela upp ditt inlägg i fler trådar. Trådar som urartar till chatrum kommer att låsas. | |
tipitina | 2008-12-10 13:27 | |
![]() | Men det säger väl inte att de som föder upp blandras inte är lika seriösa? Oavsett om du kan kolla upp i flera led eller inte? | |
tipitina | 2008-12-10 13:28 | |
![]() | Hävdar också att det finns många många oseriösa inom renrasuppfödarna som endast avlar för att tjäna pengar | |
StinaD | 2008-12-10 13:28 | |
![]() | Tycker det är lite tråkigt att alla blandrasuppfödare ses som oseriösa. Min hund är blandras (nej jag tänker inte försöka bevisa något om blandrashundar MINSANN!!! ), jag köpte honom veterinärbesiktigad med papper från mamma och pappa om höfter osv. Jag fick träffa bägge föräldrarna och hade lång tid efter kontinuerlig kontakt med tjejen jag köpte honom av...... Kanske mer ett undantag än en regel det vet jag inte. Man alla blandrasuppfödare är inte skit på det sättet. Själv kommer jag aldrig mer köpa en blandras-hund, jag själv skriver under på att han är kärnfrisk, han har varit hos veterinären två ggr i sitt 9-åriga liv förutom vaccinationssprutor, och då har det bägge gånger handlat om skador han fått när han sprungit i skog och mark. Däremot håller jag med om att blanda två typer av hund för att få fram deras egenskaper kan lika gärna gå åt andra hållet. Jag vill tävla med min hund och jag vill ställa ut den, alltså måste jag ha en renrasig hund. Därför kommer jag nästa gång välja en renrasig... | |
Annacondan | 2008-12-10 13:29 | |
![]() | Själv tycker jag att det är störande att skriva ja istället för jag och att fräsa ifrån åt alla som inte håller med en till varje bokstav. För övrigt finns det massor av trådar om hundraser och hunduppfödning, man kan kolla upp sånt innan man startar en ny tråd? | |
micro113 | 2008-12-10 13:31 | |
![]() | tiptina Det finns massor av oseriösa renrasuppfödare -- därför är det viktigt att själv kolla hundens uppgifter på SKK:s hunddata innan man tingar valp. | |
tipitina | 2008-12-10 13:33 | |
![]() | Eller så kan man gå på magkänsla och besöka sin uppfödare regelbundet, ta reda på så mycket som möjligt om föräldrarna, fråga om man kan få tillgång till att titta på deras papper osv... | |