Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade67
Mobilspel
Pågående19 665

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Caligatia2009-01-17 02:28
Antal inlägg: 2187

Inom Public Service ligger det förbud mot reklam, och villkor för sponsring. Betalkanalerna har gnällt lite på det där med SVTs sponsring, men det de drar in på det är bara en droppe i havet. Jämför ca 300 miljoner per år med 5 miljoner per år.

Public Service gör även program för minoriteter, alltså inte bara program som tilltalar den stora massan.

Det känns ju inte riktigt som man kan gnälla på de kommersiella kanalerna, lika lite som man egentligen kan göra det på kvällpressen, det enda de gör är att anpassa sig efter marknaden, för att öka sin omsättning.

(läser medie- och kommunikationsvetenskap, har precis haft tenta i det här och känner faktiskt inte för att rapa upp allting en gång till, så slutar här nu)

Name. Ja, det är lite otäckt. Men hur många personer skulle behövas för att hålla ordning på alltihop, och plocka fram den information som behövdes? Oavsett hur stor databas man har behövs ju ändå alltid någon som kan plocka fram det.
Att däremot communitys som t ex Lunarstorm eller Facebook har system där du fyller i en personprofil, som i sin tur kan säljas vidare är rätt vedervärdigt. På så vis skräddarsys reklamen till dig själv. Och vem kontrollerar vem som köper uppgifterna?

bobo flux2009-01-17 02:33
Antal inlägg: 11371

Jag läste att UR bara tilldelas 5 % av tv-avgiften, tror jag det var. Alldeles för lite i mitt tycke. Mer bildande, undersökande och debatterande program i Public Service!
Och kör igång Bullen igen!

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-17 02:49
Antal inlägg: 1702

Caligatia, vi betalar skatt till nationalstaten som skall värna om vårat bästa och därmed integritet.

Nackdelen med ren kapitalism är att den saknar etik och moral och blir en bekostnad av våra dygder.

Caligatia2009-01-17 03:05

Japp. Angående det du tar upp om TV:n som propagandamaskin, så har mediet både överskattats och underskattats genom tiderna, främst eftersom att mottagaren tittar selektivt, oavsett vad som förmedlas.

I undersökningar (främst i USA) har det framkommit att människors världsuppfattning speglas utifrån det de ser i t ex serier. Men då handlar det snarare om att de underskattar antalet äldre människor (som sällan visas i TV), överskattar antal ungdomar, felbedömer yrkesspridning (t ex trodde man att advokater m fl "elit"yrken var långt mer förekommande än andra). En vanlig tendens var också att starkt överskatta förekomsten av våld och narkotika i samhället.

Man har också på försök använt 2 olika försöksgrupper; för att genom propaganda skuldbelägga antingen staten eller individen när det gäller saker som ekonomi, arbete, klasskillnader, utbildning mm. I ena gruppen lades all skuld på staten i propagandan. I den andra gruppen lades all skuld på individen. I BÄGGE grupperna ansåg flertalet att skulden låg hos individen.

Har du för övrigt läst "Kallocain" av Karin Boye? Kom att tänka på den när du nämnde "nationalstaten". :)

le-lou2009-01-17 03:27
Antal inlägg: 17500

riktigt roligt att se folk dissa allt som går på tv, men ändå är det "skräprogrammen" som har mest tittare. Hur kan det komma sig? Är det mer intellektuellt att skriva att man inte tittar på Lets Dance? Är man en smartare människa om man oroas över tv:ns påverkan på den stackars ungdomen som såklart inte fattar bättre, och istället skriva att man gillar att läsa?
Det finns vi som kan uppskatta smörjan på tv för vad det är, och som faktiskt också gillar böcker.
Dessutom är alla ena sabla hycklare (speciellt tjejer som hellre skulle lägga sig i forumen på betapet och dö, än att erkänna att de kollar på top model tex), jag slår vad om att av de som faktiskt kollar på ....tv så är femman och trean det de kollar mest på.
Ingen "läser skvallertidningar" - ändå vet de flesta det mesta om kändisar och går man in på toan/sovrummet hos folk, nog 17 ligger de där... i staplar.

Nä.....urk. Tv sänder de program som går bäst, iaf gör annonskanalerna det - rätt självklart. Själv kräks jag på svt. För mycket skit. Säkert jättebra för någon annan. Jag VILL bli underhållen när jag glor. Lär jag mig något är det en bonus, men jag förväntar mig inte det direkt. Att jag inte tittar så mycket på tv beror nog på att jag lägger den tiden på datorn istället, och där finns det ju minst lika mkt skräp.
Sedan finns det ju kanaler som discovery och annat. Räknas de som underhållning för den breda ointelligenta massan eller får man pluspoäng för den?

le-lou2009-01-17 03:30

tv-smörja, porr och smala människor säljer. Så är det bara, oavsett vad man tycker om det.
(dvs - de flesta vill vara smala, de flesta kollar porr och de flesta kollar på tv-skräp).

patboone2009-01-17 03:37
Antal inlägg: 3222

Menar du att det är snobbism att inte gilla skräp-TV?
Läser också hellre böcker än serier.
Ljuger jag för mig själv då?

le-lou2009-01-17 03:38

Jag menar att det råder mycket snobbism när man pratar om det här, ja.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-17 03:45
Antal inlägg: 1702

När en majoritet efterapar socialt beteende utifrån massmediala influenser så blir man helt enkelt socialt missanpassad genom att inte apa efter normen. Om det är snobbism eller ett handikapp kan man ju diskutera, antagligen både och + fördel

patboone2009-01-17 03:49

Tror jag inte alls. Det finns många människor som helt enkelt inte gillar den typen av "lättsam" underhållning.
Jag gillar för övrigt inte skräpmat heller.
Är det också självbedrägeri?
Älskar vi alla Top Model och McDonalds innerst inne...?

Caligatia2009-01-17 04:00

Haha! Jag GILLAR faktiskt Top Model. Inte så att jag går under om jag missar ett avsnitt, men jag slappnar av när jag glatt kan glida ner i soffan och mumsa gotter, utan att räkna kalorier. Kan gotta mig åt att jag slipper stilettklackar, klänningar med släp man snor in sig i, och allmänna kreationer som visar mer än de döljer.

Vill faktiskt inte heller vara smal, tycker det är tillräckligt många representanter i den gruppen redan. För lat för den möjligen något plattare magen jag önskar mig av tomten varje år, men va fan. :)

House är också välkommen hemma hos mig. Och allmänt jönseri såsom scrubs, simpsons och faktiskt också family guy då och då. Annars är det endast och enbart DVD som gäller, allt mer sällan jag tittar på TV. Men fördummande eller inte; det ÄR skönt att koppla av en stund.

Däremot menade jag att om man nu ställer sig så emot "fördumningsprogrammen", vars existens man oftast själv bidrar till, så får man väl slänga ut skiten då.

patboone2009-01-17 04:10

Alla har vi olika smak och behov.
Jag vill bara inte bli snobbförklarad för att jag verkligen inte tycker om en viss typ av underhållning.

:)

Caligatia2009-01-17 13:24

Nej, det är väl inget snobbigt i det? Jag undviker de flesta reality shows, top model och project runway undantagna. Hål i väggen, idol, stjärnor på is och sådant går bort, inte alls min smak. Kanske skall se Expedition Robinson ett par ggr iaf när det drar igång igen.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?