Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 696

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kissed - Ej medlem längre2009-01-24 14:07
Antal inlägg: 3037

Jag har bara bra erfarenheter av min matta. Har haft den i två veckor nu. Sen tror jag man måste ge det tid. Om man ligger på den regelbundet i en månad så kanske man kan utvärdera sen.

Själv har jag blivit otroligt mycket piggare och har mindre ont. Sen om det är placebo eller inte gör inte så mycket. Det hjälper i alla fall:-)

Femme_Fatale2009-01-24 15:45
Antal inlägg: 709

Fortsätt och skriv här...jag är sugen på en sån här matta och vill veta mer =)

zagg - Ej medlem längre2009-01-24 16:45
Antal inlägg: 298

Jag har ocå en shiaktimatta, och jag tycker inte det händer störtomvälvande förändringar, men det som händer är bra nog.

Det främsta och tydligaste är att blodcirkulationen kommer igång på bara några minuter, hela ryggen pulserar som någon redan skrivit, och jag blir varm ändå ner i tårna! Det känns bra om man har et stillasittande arbee som jag har.

Den andra effekten jag upplevdeär mer omvälvande, men har bara hänt en gång. En kväll när jag hade burit tunga saker, lade jag mig på mattan, men det sedvanliga transliknande tillståndet som brukar infinna sig kunde jag precis inte nå fram till. Detta för att jag fick plötsligt sån VÄRK i ena axeln att jag undrade om jag hade gått sönder i den på något vis. Värken gick inte över, utan tilltog, och strax efter stunden på mattan tilltog den och hade mindra och mndre rörlesförmåga. Dagen efter var än värre och spred sig neråt armen och uppför ryggen. Jag kunde med möda klä på mig och jobba vid datorn. Jag fick lyfta upp armen på skrivbordet och låta den ligga.
Jag blev rädd ska tilläggas. Men redan dagen därpå var det bättre igen, allt helt normlat igen. Spikmattan löste helt enkelt upp nån spänning jag hade åsamkat mig när jag bar på tunga kassar och grejer, spänningen löstes upp av spikmattan som tryckte mot känsliga överspända punkter, vilket gjorde ont när muskelspänningen slppte, och allt är frid och fröjd igen.

Den är också effektiv om man vill somna in, mig har den hjälpt. Dock sover jag inte en hel nat på det, men att somna är gott nog.

Jag är nöjd med mattan, men ser den snarare som ett komplement till den vardagliga underhållningen för att hälsan ska fungera, ungefär som att borsta tänderna. Det är inte heller så märkvärdigt just när man borstar dem, men ack vad mycket ont man kan förebygga genom at borsta gaddarna. Inget undermedel med mattan, men mcyket effektivt som hjälpmedel för att hålla hälsan i schack.

Min är inköpt på Vattumannens bokhandel i Stockhlm. Samma men biligare finns på Hornsgatans hälsolivs i Sthlm, har även sett den i Sollentuna Centrum, hälsoaffären där.

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-01-24 16:57
Antal inlägg: 2032

Jag gillar mattan, har iofs bara testat en gång, men lite skönt var det även om det gjorde ont i början..

mommesfrites - Ej medlem längre2009-01-24 17:03
Antal inlägg: 7605

Zagg, vi ska väl ge den några chanser till då :)
Vet att vi har lika matta du och jag.
Jag tror att den är bäst mot spänningar i kroppen och svårigheter att slappna av.
För oss som inte direkt har de problemen utan gamla skador i ryggen, gör den ju lite varken till eller ifrån.
Maken, som går på sjukgymnastik nu, gillar den inte.
Synd att du fick så ont i axeln men du kanske slapp någon mer bestående värk där ändå.

zagg - Ej medlem längre2009-01-24 18:04

OK, mommes. Vi får se om det blir bättre:) Jag hoppas verkligen det.
Men just ryggproblem är ju det spikmattan hjälper mot sägs det... av andra med dessa problem. Kanhända det behövs mer regelbunden användning av mattan för att kroppen ska börja reagera.
Och ja, jag tolkar det precis så, att med den kan jag undvika mer bestående värk.

zagg - Ej medlem längre2009-01-24 19:08

Glömde säga att jag använder min matta utan tyg emellan. mig och mattan. Jag har provat med en t-shirt på mig, men då känns det ine och det händer just ingenting.

Bitte - Administratör2009-01-24 19:17
Antal inlägg: 24224

Spikmattor lindrar värk, stelhet, stress och sömnlöshet.

Vad händer i kroppen när man ligger på en spikmatta? Precis som vid akupunkturbehandling frisätts endorfin från hjärnan. Endorfin lindrar smärta och blockerar smärtimpulserna på ryggmärgsnivå. Därför är spikmattan ett utmärkt hjälpmedel vid rygg- och nackvärk, ledvärk och stelhet.

Även oxytocin frisätts från hypofysen, vilket leder till att Du blir alltmer avslappnad. Därför är spikmattan bra att använda mot stress, sömnlöshet, muskelspänningar, spänningshuvudvärk och trötthet.

Kopierat från en sida om spikmattor,,

Jag har precis sovit bort ett bra tag på min kom hem trött och slut från ett möte och 10 mils bilkörning,, känner mig nu piggare och mera avslappnad

Bitte

zagg - Ej medlem längre2009-01-24 21:09

Huden på ryggen ser helt skadad ut efer en stund på mattan, men det går över.

Isbjörna2009-01-25 22:35
Antal inlägg: 26

Har en hemma och en på jobbet (som kollegorna lånar ibland). Sitter mkt framför tangentbordet och min rygg brukar kännas låst och stel. Spikmattan tar bort det problemet. Rent allmänt känns det bra och avslappnande. Har också somnat på den.

EssQ - Ej medlem längre2009-01-25 22:44
Antal inlägg: 1433

Mitt ex testade spikmattan här några gånger o hon upplevde det som att de gjorde ondare i ryggen för varje gång.. inte av värk utan av att huden stramade.. ja själv har inte upptäckt nån skillnad..men så har ja ju bara legat på den 2-3 gånger oxå..antar att de tar lite tid innan man märker nån skillnad :)

kissed - Ej medlem längre2009-01-26 23:20
Antal inlägg: 3037

Nu har jag använt min matta i två veckor varje dag och tycker jag mått bra av det. Men idag har jag grymt ont i kroppen som jag iofs har emellanåt eftersom jag har reumatism. Vet inte om jag vågar ligga på mattan då, hela kroppen ömmar. Det kan ju vara så också att det är nån influensa på gång.
Någon som har erfarenhet och kan råda mej om det är bra?

Jo-na-tan - Ej medlem längre2009-01-26 23:25
Antal inlägg: 1955

Den verkar ju vara bra för allt, så kan den inte lindra din reumatism och eventuella inflensa också?

EssQ - Ej medlem längre2009-01-27 01:44
Antal inlägg: 1433

"Den är effektiv mot ischias och reumatism och kan då användas på flera områden på kroppen. " Det här läste jag på en sida om spikmattan..så de e nog inte farligt att du ligger på den..tvärtom :)

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?