Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 19 654 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Billan_85 | 2009-01-20 11:50 | |
![]() | Saga: Haha.. Den är redan införd men det hjälper inte.. Kompisen som kör med den kräks alltid på vägen hem eller väl hemma. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-20 11:51 | |
![]() | Hur mycket svensken dricker i genomsnitt kommer det ideligen olika rapporter om, tack och lov så är trenden på väg nedåt i nuläget. En sak som dock skrämmer mig är det att eftersom att jag själv inte dricker på långa vägar lika mycket som snittsvensken och min tjej dricker som mest ett glas öl till maten mycket sällan så måste det vara någon annan som får i sig den överblivna mängden som snittsvensken dricker, det är lite skrämmande och tragiskt tycker jag. Angående hur mycket man bör dricka och när är för mig själv ganska klart. Jag har som princip att inte dricka alkohol i veckorna, lättöl till lunch undantaget, om det inte skulle råka finnas en anledning vilket det sällan gör. Om anledningen finns så är det inte att dricka som är anledningen utan som t.ex. i går då en kamrat bjöd på ett smakprov på sin japanska maltwhisky han hade köpt i London nyligen. En god anledning att inte dricka i veckorna är att man i så fall sabbar ev. träning som oftast förekommer då (tis/tors i mitt fall) eftersom att alkohol har en katabol effekt på kroppen. Dvs. att alkoholen bryter ner kroppen i stället för att bygga upp den som träning gör. Har man tränat så är muskelfibrerna sönderslitna och blir starkare då de läker ihop, tar man alkohol då så sabbar man hela läkeprocessen. Dessutom upplever jag att alkohol sätter ner kondisen temporärt i samband med intag och det tycker jag är jobbigt. Jag håller ev. drickande till helgerna men absolut inte varje helg och inte i särskillt stora mängder någon gång. Någonstans där tycker jag att TS kan börja, sen kan det bara bli bättre. Att dricka alkoholhaltiga drycker är inget fel, felet är när det går till överdrift och av fel anledningar. Fel anledningar är allt som inte är för att man tycker om det man dricker, en öl ska vara god annars är det bortkastat drickande. | |
| Saga-li - Ej medlem längre | 2009-01-20 11:53 | |
![]() | alkohol suger | |
| bove | 2009-01-20 11:53 | |
![]() | Skulle en nära vän till mig säga att han tycker att jag dricker alldeles för mycket så skulle jag ta till mig av det även om man kanske skulle reagera lite negativt till en början. Om man inte lyssnar på sina närmaste vänner, vem lyssnar man på då? Dricker man för mycket så vet man nog dessutom innerst inne redan om det. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-20 11:55 | |
![]() | Sjön suger.....vilket norrmän gillar.... | |
| Billan_85 | 2009-01-20 12:00 | |
![]() | bove: Du är som jag men tjejen i fråga har det rätt svårt nu och jag vet inte om hon förstår att jag bara vill väl i detta elände. Men jag ska försöka ta upp det vid nästa tillfälle. | |
| saintapaulia | 2009-01-20 12:22 | |
![]() | Ge inte upp! Du är en vän som bryr dig. När det gått ännu längre för henne kanske ingen alls orkar bry sig. Kolla upp AA, de kanske har några tips. | |
| saintapaulia | 2009-01-20 12:25 | |
![]() | Kolla här: www.aa.se/texter/rea...p? id=40962 | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2009-01-20 12:27 | |
![]() | bove: om du har alkoholproblem och en vän påpekar det så kommer du nog att försöka att undvika din vän så mycket som möjligt. Om det inte går kommer du att undvika att träffa din vän när alkohol finns med i bilden, det är viktigt att uppehålla skenet utåt om man skall fortsätta att vara beroende. Det är det det handlar om: att vara beroende. Om man är beroende på riktigt betyder vännerna mindre och alkoholen mer. Detta innebär inte att man skall ge upp den som är beroende, sök upp, visa att du bryr dig, kämpa vidare. | |
| Jollz | 2009-01-20 15:29 | |
![]() | Du dricker för att det är gott och endast då. Du dricker för att ha kul ("jag dansar aldrig nykter någonstans...") men "har lika kul utan". Letar anledningar till att få dricka. Kan inte ha kul utan dricka. Skyller dina problem på allt och all förutom dig själv... och härifrån är det en lång väg tillbaka. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-01-20 15:35 | |
![]() | Gränsdragningen mellan rekreationellt bruk och missbruk är förståss hårfin och man märker väll det alltid försent. Fråga dig själv huruvida bruket fungerar som livsgivande eller livstagande dvs om det är kontraproduktivt för dina personliga ändamål. Några tecken på mussbruk är: - När du väljer substansen istället för verkligheten - När substansen påverkar din ekonomi i negativ riktning - När det påverkar dina relationer negativt - Om det får dig att komma ur balan | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-01-20 15:35 | |
![]() | *balans | |
| Billan_85 | 2009-01-20 18:10 | |
![]() | Tack alfamarie! Jollz: Menar du att jag är så eller är det bara ett svar på fråga? NameIsNobody: Då har jag rätt bra koll för inget alternativ stämmer. | |
| bove | 2009-01-20 18:23 | |
![]() | alfamarie: Det är inte två lägen, beroende eller inte beroende. Är man tung alkoholist funkar man säkert oftast så som du säger, men om man bara har börjat skapa sig osunda alkoholvanor tror jag att man mycket väl kan lyssna på en väns välmenade ord, även om det kanske inte innebär någon omedelbar drastisk förändring. Sen beror det ju givetvis på hur man lägger upp det, kan man inte umgås med personen utan att konstant tjata på honom/henne så kommer det nog att leda till att relationen blir ganska tröttsam för båda parter. Osunda alkoholvanor behöver inte nödvändigtvis ha sin grund i ett fysiskt beroende, om man har andra personliga problem kan alkoholen vara ett sätt att självmedicinera för att få en upplevd paus från problemen. Då är kanske inte alkoholen det primära problemet, även om det riskerar att bli det i framtiden. I ett sånt läge tror jag inte alls att man behöver reagera så som du menar att man gör. | |
| Göllefjön | 2009-01-20 18:29 | |
![]() | Jag tror också att det kan finnas en risk med att ställa upp för personen i vått och torrt, i många fall hjälper man ju bara missbrukaren att fortsätta sitt beroende. Jag känner ju inte din kompis och alla människor är olika, men kanske hon skulle må bra av att du ställer krav. Vägra följ med henne om hon ska dricka och liknande. Och stå vid ditt ord. | |
| Safflor - Ej medlem längre | 2009-01-20 23:19 | |
![]() | Börjar man ens fundera i de banorna att man har en alkoholkonsumtion man inte kan kontrollera finns det all anledning att se upp alt. ta ett par års paus från skiten. Det är ju inte så att alkohol är nödvändigt att inta för vår överlevnads skull... Att kunna säga nej är att våga. | |
| mrperfect | 2009-01-20 23:22 | |
![]() | Man tål väl en starköl om dan eller ett glas vin om dan eller nåt sånt, sedan packar levern ihop | |
| EssQ - Ej medlem längre | 2009-01-20 23:28 | |
![]() | min farfar va alkoholist.. o min farbror drack mycket innan han fick hjärtattack.. de e ju ärftligt men ingen av oss andra i släkten har fått såna tendenser tack o lov :) ja drack mkt i min ungdom men de va nog en fas eftersom mina polare gjorde de... nu dricker ja kanske hm..6-7 gånger om året eller nåt.. | |
| TroII - Ej medlem längre | 2009-01-20 23:28 | |
![]() | När man börjar fundera över om man dricker för mycket så dricker man för mycket. Punkt slut. End of story. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-20 23:37 | |
![]() | Jag skulle vilja säga att normalt inte existerar, det är högst individuellt och samspelar med mycket... personlighet, vikt, tolerans, etc. Det finns många sätt att titta på det, men jag tror som troII skriver att när man börjat fundera på det så... Hur som helst, det finns några saker som man kan ta på och som du kanske kan svara på: 1. Dricker personen alkohol ofta? 2. Dricker personen stora mängder alkohol när hon/han dricker? 3. Dricker personen ofta mer än 4 drinkar (öl/vin/nubbe) per tillfälle? 4. Har personen ofta svårt att komma ihåg vad hon gjort/sagt dagen efter han druckit? 5. Struntar personen ofta att göra det han/hon tänkt på grund av att hon drack kvällen före? 6. Har personen själv eller någon annan skadats på grund av hans/hennes drickande? 7. Har någon i personens närhet eller en läkare rekommenderat honom/henne att dricka mindre? ... varje ja är värt att fundera vidare på... de flesta kan iofs svara ja på de första tre frågorna - men om du lägger till ytterligare några ja, så... är det kanske inte så bra | |