Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 430 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gullgris | 2009-04-13 12:43 | |
![]() | Håller med dig om att fet, tung mat oftast mättar längre än den lättare, men jag håller inte med dig om att man skulle dricka mer av den lättare mjölken och på så sätt komma upp på samma nivå som den fetare, men det kanske bara är jag, det... | |
| foxy_1 | 2009-04-13 12:46 | |
![]() | Nej då Gullgris, jag håller med dej. Men man behöver ju inte alltid välja det som är mest eller minst fett i. Finns ju oxå produkter men mindre fett i;) | |
| Gullgris | 2009-04-13 12:51 | |
![]() | Ja, och de light-prodkterna tycker jag är helt ok, att välja produkter med mindre fetthalt gör jag utan att blinka idag, måhnda i viss mån naivt, men cke desto mindre. Dessa light-produkter tvekar jag inte så mycket inför, men det är de andra, som sagt...=) | |
| imsavimsa | 2009-04-13 12:52 | |
![]() | Min svärmor är trädgårdsmästare. Hon berättade att det bästa sättet att ta död på myror utan att använda kemiska insektsbekämpningsmedel är Fun Light. Myrorna dör av sötningsmedlet som fungerar som ett nervgift. Mums. Här är en artikel: www.gp.se/gp/jsp/Cro...p; a=444204 | |
| Gullgris | 2009-04-13 12:56 | |
![]() | ...hm, och detta kan man tänka sig att dricka.... | |
| ModerTrucker - Ej medlem längre | 2009-04-13 13:45 | |
![]() | Många djur dör av vitlök också. | |
| Tess 08 | 2009-04-13 16:19 | |
![]() | Som jag redan skrivit så är de olika sötningsmedlen indelade i energigivande och icke energigivande preparat där de energigivande ger lika mycket eller nästan lika mycket energi som socker (=mer insulin om man tar det) medan de icke energigivande påverkar blodsockret mycket mindre... Däremot inte sagt att det icke energigivande är "bättre" då det troligtvis inte är så hälsosamt i sig själv. Men det var ju inte det diskussionen handlade om :) | |
| Gullgris | 2009-04-13 17:45 | |
![]() | Tack, Tess 08, jag har blivit lite klokare. | |
| frvib | 2009-04-13 18:00 | |
![]() | De energigivande sötningsmedlena ger i och för sig lika mycket energi per enhet, men används i så mycket mindre mängder än socker att blodsockerpåverkan är försumbar. | |
| Gullgris | 2009-04-13 18:04 | |
![]() | Jag har inte vansinnig koll på vilka sötningsmedel som är energigivande och de som inte är det, är den nån som kan tipsa mig var på nätet jag kan hitta nån sån lista eller nåt liknande? | |
| frvib | 2009-04-13 18:07 | |
![]() | Som jag sa: det spelar ingen roll vilka som är det och vilka som inte är det. Vissa sötningsmedel kan förvisso efter mätningar i laboratium konstateras ha en viss teoretisk påverkan på blodsockret, men i det dagliga livet är det helt och hållet försumbart. | |
| Gullgris | 2009-04-13 18:11 | |
![]() | Så...menar du i så fall att i princip alla sötningsmedels inverkan på människans blodsocker är försumbar? | |
| frvib | 2009-04-13 18:12 | |
![]() | Ja. | |
| Gullgris | 2009-04-13 18:16 | |
![]() | Du är fullständigt säker på detta? I så fall har du löst en fråga som jag kämpat med under minst ett års tid, där jag alltså fått variernade svar, allt från ingen på- eller inverkan alls till fullständigt "livsfarliga" ämnen, och detta av läkare och diabetessjuksköterskor, så är du säker, då är jag dig evigt tacksam!!! | |
| Kirkelina | 2009-04-13 18:27 | |
![]() | Som jag har förstått det så är det för det första helt olika om man har diabetes typ 1 eller typ 2 hur lightprodukterna påverkar blodsockret. De med typ 1 bör kunna dricka/äta lightprodukter utan problem. Det påverkar inte deras blodsocker eftersom de inte har någon insulinutsöndring. Om man däremot inte har diabetes eller har typ 2 så stimulerar sötman i lightprodukterna till en utsöndring av insulin vilket gör att blodsocerhalten sjunker. Eftersom det inte kom något "riktigt" socker så blir man i stället hungrig och behöver äta något för att höja blodsockret till normal nivå. Det här gör att blodsockret kan åka upp och ner rätt kraftigt om man dricker lightläsk t.ex. | |
| Gullgris | 2009-04-13 18:32 | |
![]() | Nu tog saker och ting en annan vändning...alltså, jag med diabetes typ 2, på mig skulle light-produkterna göra så att mitt blodsocker sjunker, läser jag dig rätt nu? | |
| ModerTrucker - Ej medlem längre | 2009-04-13 18:34 | |
![]() | Jag skulle nog också känna mig trygg efter att ha fått ett säkert svar från en anonym forumpersonlighet. Visserligen är ju frvib ganska kunnig i ämnet, men han är trots allt rätt ung och oerfaren. Med erfarenhet förlorar man ofta sin säkerhet. | |
| Kirkelina | 2009-04-13 18:35 | |
![]() | Ja, om du har tillräcklig stor aktivitet i bukspottkörteln. I alla fall har jag förstått det så, men jag är inte helt säker och inte proffesionell inom området. | |
| Kirkelina | 2009-04-13 18:37 | |
![]() | Men det är alltså inte nyttigt med en sortens blodsockersänkning eftersom insulinet utsöndras i onödan och gör att bukspottkörteln får arbeta för mycket vilket i sin tur kan ge diabetes typ 2. | |
| Gullgris | 2009-04-13 18:40 | |
![]() | Oavsett ålder och erfarenhet, helt blint och slaviskt "litar" jag väl inte på de uppgifter som kommer fram här. Jag tycker bara att jag får än mer belägg för att detta är en sån komplex fråga; svaren varierar från båda håll, så att säga. Samtidigt som det är en aning frustrerande, är det också rätt intressant att se hur många olika uppfattningar det finns... | |