Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 3 |
Mobilspel
Pågående | 19 929 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ordfröken | 2009-05-07 22:31 | |
![]() | Tack Ballerina! Visste inte det. Du får gärna berätta mer om detta om du vill.T ex hur startade det?Vilken ålder? Har det varit samma hela tiden eller varierar det? Ja, kort sagt vill jag veta allt du vill dela med dig av.Vill du inte skriva här så skicka gärna PM. Tack igen! :) | |
ordfröken | 2009-05-09 19:31 | |
![]() | :( Nu har dottern börjat göra en annan sorts "ryck"! Suck!! Nu hoppar hon till ofta,ofta!! Fler erfarenheter av detta med tics ,någon???????? | |
sally93 - Ej medlem längre | 2009-05-09 19:42 | |
![]() | Du får nog låta undersöka henne. Om det inte är nåt slipper du oroa dig. Om det skulle vara något, så får du stöd. Bättre än ovisshet! Sen hoppar o rycker o sprattlar ungar rätt bra iofs;-) Nu är du extra uppmärksam oxå, så du ser mer än annars. | |
ordfröken | 2009-05-10 12:16 | |
![]() | Tack igen sally!! :) Jo,hon är en sprattlig tjej annars också iofs så det är helt rätt.Men just dessa ryck är inte nåt som hon brukar göra dock.Får nog bli till att kolla med doktorn kanske.Ska avvakta några dgr till så får vi se.Det ökade ju väldigt mycket på envecka så kankse,kanske att det kan försvinna en hel del på en vecka också tro....Håller tummarna för det iaf! Kram på er alla som stöttat! | |
ordfröken | 2009-05-10 12:18 | |
![]() | Har märkt också att om hon tar ett djupt andetag och börjar räkna tyst inom sig så slappnar hon av och då slutar rycken/hoppen! :) Har ävn provat med lätt massage som någon föreslog och då slappnar hon också av! såå skönt för henne!! | |
Husa | 2009-05-10 12:57 | |
![]() | Tycker att du ska söka läkare med henne. Det finns hjälp att få och det måste vara oerhört jobbigt för henne att ha det så! Kram o lycka till! | |
Ballerina | 2009-05-10 13:19 | |
![]() | Ordfröken Jag kan skriva här istället, såg ditt mail. Jag är öppen med min tourettes, allt som har med psyket att göra är så tabubelagt i Sverige och för att få det mer öppet så måste man våga prata om det =) Jag har blivit av med jobbet pga. av min tourettes och min första tanke var att inte prata om det öppet för att "skydda" mig själv men så känner jag inte alls idag. För mig började det på lågstadiet med humningar, harklingar, ryckningar i axlarna, jag skakade på huvudet, blinkade, grymtade med näsan etc.. Mina systrar ville bota sin stackars lillasyster och idag när de vet om att det är tourettes så ber de om ursäkt och tyckte att det var lite jobbigt att de aldrig fick veta varför jag gjorde som jag gjorde. Min kära mor lider också av tourettes, nåt som hon blånekar, av olika anledningar, men framför allt för att det är så "skamligt" Jag fick en läkartid på psykiatrin då jag var 20 år för att jag inte kunde sova på nätterna eftersom jag inte kunde slappna av förens jag var "nöjd" men mina läten och hade "rättat till" kroppen. Jag fick efter mycket om och men träffa en läkare och en psykolog som efter ett tag konstaterade att jag led av tourettes. Eftersom många med tourettes även har ADHD så fick jag även utföra en neuropsykiatrisk undersökning vilket resulterade i att jag även led av ADHD. För att inte skrämma upp någon med detta, kan låta ganska tragiskt att bli diagnotiserad med massa kroniska "sjukdomar" så vill jag tala om att jag kan leva ett helt normalt liv, vad man nu anser som normalt =) Jag försöker skoja lite om mina tics för att avdramatisera situationen. Min ADHD är enligt läkaren inget handikapp utan snarare något positivt då jag blir extremt koncentrerad av det som intresserar mig =) Jag har lätt för att lära mig det jag finner intressant. Dock har jag en bipolär problematik som gör att jag i vissa perioder är väldigt hyper och sen kommer jag in i depressiva perioder och då ökar även ticsen. Men jag tror att det är bra att få diagnosen så fort som möjligt och att inte se det hela som ett allt för stort handikapp. Med tourettsen så får man även fördelar.. Men som sagt om ni misstänker att era barn lider av tourettes kolla upp det så fort som möjligt och lär er så mycket som möjligt om det för att öka förståelsen. Om ni har fler frågor så fråga på.. :) | |
ordfröken | 2009-05-10 21:24 | |
![]() | Tack snälla Bellerina för att du vill dela med dig! =)T ycker det är jättebra att du är öppen med detta!Finns så mycket som ska tystas ner annars! I morgon ska vi ringa till en barnläkare som ska vara sååå bra.Ska försöka få en tid där så snabbt som möjligt.Skulle vara så skönt o få prata med någon doktor om detta! Under dagen har min sötnos fått det ännu värre tyvärr.Hon hoppar ju till och så som hon gjort nu ett tag men nu låter hon även när hon gör det! =( Hon liksom tjuter till när rycken kommer så nu är det både rörelse o ljud! Nu vill mamma bara gråta!!!!!!Snyft o suck! Dottern berättade också ikväll att hon häromdagen s på rasten i skolan hade dragit sig undan för sig sjäälv när rycken började.Där hade min gumma stått o gråtit för sig själv alldeles ensam!!!När hon berättade det så brast hela mitt hjärta (även om man försökte vara lugn inför henne dock...). Tack alla som skrivit o skickat kramar!!Tack också till alla som läst i tråden utan att skriva något som inte hör hemma här vilket det ju ibland kan bli i vissa trådar!Tack för respekten!! Beta är bäst!! =) | |
ordfröken | 2009-05-10 21:25 | |
![]() | *Ballerina ska det ju stå! Förlåt!!!!! | |
mollee - Ej medlem längre | 2009-05-10 22:59 | |
![]() | Jag har fått tics i mitt vänstra ögonlock :S Tror att det har med nerver och stress att göra... | |
ordfröken | 2009-05-11 11:21 | |
![]() | Har pratat med doktorn idag och fått en tid till henne på torsdag! :) Sköterskan sa visserligen att detta troligtvis är något övergående så som det brukar vara.Men vi fick gärna komma dit så att hon och vi fick prata med doktorn själva! :) Och ja,det kan bero på stress men det behövde inte bero på någonting alls utan detkan bara bli sånt här ibland tydligen. Håll tummarna tills på torsdag så är ni snälla! :) | |
Ballerina | 2009-05-11 16:32 | |
![]() | molle Det är ett vanligt tics dock inte tourettes, alla kan få ryckningar ofrivilligt då de är nervösa. Men du behöver inte oroa dig om du har tourettes så går det inte att motstå och det är mer eller mindre konstant och det går bara inte att sluta för då får man så stor ångest att man gör det i alla fall för att få lugn i kroppen. ordfröken Försök att ta det lugnt, jag tror att det oftast är värst när man är barn, det var det för mig i alla fall, har inte alls lika mycket och jobbiga tics nu. Däremot så måste man anpassa sin vardag till diagnosen, rutiner är jätte viktigt och att man sover bra. Sover hon bra? Jag tror att det är bäst att du försöker hålla dig lugn även om det är svårt. Samtidigt måste du ta hennes problem på allvar och inte förneka dem, mina problem förnekades hela tiden och mina föräldrar har svårt att acceptera trots att jag har diagnosen och mamma vill inte alls se att hon har tourettes. Och ännu värre är det med min ADHD, jag är ju fullt normal haha som om man skulle vara dum i huvudet för att man har en diagnos. Tycker att det är jätte bra av dig att söka hjälp, det är tydligen väldigt ovanligt att föräldrar söker hjälp för sina barn. Många kan få hjälp mycket tidigare om man inte la så mycket skam i begreppet. Så var inte så rädd, förstår att du är det men det kan se värre ut än vad det är. Jag vill inte påstå att jag lider så mycket, jag vet ju inte hur det är att inte ha tourettes :) Lycka till! | |
LenaG | 2009-05-11 16:41 | |
![]() | Lycka till! Håller alla tummar som kan hållas!! | |
anktejp - Ej medlem längre | 2009-05-11 16:47 | |
![]() | jag fick så kraftiga tics när jag och min förra tjej separerade att jag inte kunde fungera normalt. Bägge ögonen flippade så in i helvete på mig att jag inte kunde se. Definitvt framkallat av stress och ångest. | |
ordfröken | 2009-05-12 13:04 | |
![]() | Tack Ballerina!!!! =) Jo,hon sover bra det gör hon men det kan vara svårt att somna ibland då hon har sina ryck.Vi brukar göra något för att lugna henne,eller så tar hon ett djupt andetag och räknar tyst för sig själv och då brukar det lugna sig så att hon kan somna. Tack Lena G för tumhållandet! =) | |
ordfröken | 2009-05-15 23:23 | |
![]() | Tänkte bara uppdatera läget lite. :) Kan kanske vara fler som undrar över detta med tics..... Gick bra hos läkaren! Han sa att det var VÄLDIGT vanligt och att det inte var något farligt,ingen sjukdom eller nåt sånt.Vissa barn har mycket tics o vissa mndre.Det kan även gå upp o ner. Eftersom min dotter inte har några andra problem (är långt fram i utvecklingen i skolan o allt annat t ex) så var det inget att oroa sig för (iofs inte helt lätt ändå....). Hon har ju lite svårt att somna på kvällarna eftersom hon hoppar även när hon lagt sig.Men eftersom hon när hon väl somnat då inte gör några ryck eller ljud så var det inget farligt(ingen sjukdom).Om hon däremot hade fortsatt rycka till i sömnen så hade det varit något annat ev. Bästa rådet han hade att ge var: Be alla i omgivningen att INTE påpeka rycken eller ljuden för då brukar det fortare försvinna. (Detta gällde ju främst vuxna då eftersom barn oftast säger vad de tycker o tänker). Lycka till alla som har samma "problem" som vi!Vi får hålla tummarna för att allt löser sig till det bästa.Är nog bara en tidsfråga tills det försvinner. :) | |
ordfröken | 2009-05-24 21:26 | |
![]() | Orkar inte se min älskling ha det så här! :( Snyft!! Nu är det ännu större ryckningar/hoppningar och även att hon i samband med dessa oftast ropar/skriker till också.Hon kastar sig även oftast bakåt i samband med dessa ryck/hopp.Ibland om hon t ex är på en säng eller i en soffa så kastas hon bakåt och så ligger hon där och rycker och hoppar oftast då i samband med ett rop/tjut just när hon rycker bakåt. Det har även hänt några ggr när hon sovit att hon ropat till och ryckt/rycker till. Hon har ju även ibland svårt att somna pga detta. Hon börjar bli väldigt duktig dock på att kunna lugna sig.Hon tar ett djupt andetag och slappnar av.Då brukar det ofta lugna sig.Ibland räknar hon lite tyst för sig själv eller så räknar vi lugnt tillsammans.Detta är också lugnande. Men blir snart tokig och man mår så dåligt av att se sin dotter så här! Suck!Har kontaktat doktorn igen så får vi se vad han kan göra mer....... | |
ordfröken | 2009-05-24 21:27 | |
![]() | Vet inte riktigt varför jag öppnar tråden igen eg men vill nog ha tröst.....eller allra helst fler råd om det finns.Tack. | |
tilltrasslad | 2009-05-24 21:48 | |
![]() | Jag har ingen erfarenhet av det här med tics, men jag har läst hela tråden och känner av hur din oro stegras. Jag undrar om din dotter på något sätt märker det? Det kan ju vara en orsak att hennes ryckningar blir värre, i och med att hon blir så medveten om sina tics. Som sagt, jag har ingen erfarenhet av detta... | |
ordfröken | 2009-05-24 21:59 | |
![]() | Tack tilltrasslad för att du skriver! =) Vi försöker verkligen hålla oss så lugna vi kan inför henne.Fösöker inte visa henne nån oro men klart hon märker nåt ändå.Inte helt lätt detta dock. | |