Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
36
Inloggade78
Mobilspel
Pågående19 891

Forumkategorier

Användare Inlägg  
malgomaj2009-10-31 13:49
Antal inlägg: 118

Allt snack om att det handlar om hur många kalorier man äter och förbränner är aningen förlegat. Det handlar mycket om vilka energikällor man äter och när. Att äta fett förbränns omedelbart OM INTE man äter kolhydrater samtidigt. Hormonell förbränning av fett är att föredra, men om man äter kolhydrater samtidigt lagras fettet och kolhydraterna omvandlas till snabb energi som förs in i cellerna.

Kolhydrater och insulin är mycket skadligt för blodkärlen, men ingen forskning har ännu kunnat belägga att fettet är farligt på så sätt.

Så - ät nyttigt, ät fett, proteiner och minimalt med kolhydrater. Du blir mätt, du blir sund.

frvib2009-10-31 14:13
Antal inlägg: 431

Termodynamikens lagar gäller fortfarande. Inga kaloriräkningsstudier indikerar att det skulle finnas någon "metabol fördel" av att äta en viss kost.

Epsil - Ej medlem längre2009-10-31 14:14
Antal inlägg: 134

I början på 1700-talet åt en svedaling 1 hg socker/år. Efter ca 50 år hade det gåttupp till ca 5 hg. Nu äter vi kring 45 kg/år och i USA, som alltid ska vara värst, ca 75kg.
Sen 1980-talet, då, dessutom, fettet blev "farligt" har vi stadigt gått upp i vikt. I USA som aldrig varit så fettsnålt som nu sväller folket över alla bräddar. Vi är inte konstruerade att äta så mkt kolhydrater - den lilla mängd som hjärnan behöver kan levern omvandla från fett och protein.
Jag försöker minimera kolhydraterna och har aldrig mått bättre.
Den dagliga energin ska komma från fett, inte kolhydrater, då går man ner till sin optimala vikt.
"Välfärdssjukdomarna" till stor del bero på vår, fysiskt/kroppsligt sett, orimligt höga kolhydratkonsumtion. Fettet behöver vi, flera vitaminer är fettlösliga - även smaker men sockersuget mår man bäst utan.

(Men varför intressera sig för kolhydraters farlighet så länge man häver i sig giftet etanol av grumliga, sociala orsaker? Man silar mygg och sväljer kameler sas.)

Epsil - Ej medlem längre2009-10-31 14:18

frvib - Enbart lite tillskott av kolhydrater triggar en utsöndring av insulin som i sin tur stänger av fettförbränningen så att fettet i.st. lagras.
Detta har mindre att göra med kaloriräkning än med energikälla och biokemi.

Epsil - Ej medlem längre2009-10-31 14:19

malgomaj - Du har ljuset, midnattsol och norrsken av signaturen att döma.

Miss_jk2009-10-31 15:02
Antal inlägg: 8941

Jag kör just nu. Har hållt på i tre månader snart och har rasat. Har tyvärr ingen våg men jag kollar mina mått med jämna mellanrum. Just nu ligger jag på sex cm mindre runt rumpan än vad jag gjorde när jag började. Har dock fuskat vid ett par tillfällen och unnat mig en skiva bröd, men mycket mycket sällan. Äter vanlig mat men gör en sallad istället för potatis/pasta och liknande. Vispar grädde med kakao i när jag blir sötsugen. Dricker vitt vin på helgerna istället för öl och rött. Hur enkelt som helst är det. Jag skulle kunna hålla på med detta hur länge som helst känns det som. Tänker inte ens på det längre.

Miss_jk2009-10-31 15:03

Och vad smal och fin man blivit ska tilläggas! =D

kajix2009-10-31 15:14
Antal inlägg: 7767

i enlighet med de termodynamiska lagarna har jag börjat med att dricka bensin. funkar bra än så *host* länge *harkel*

Yinyanggurl - Ej medlem längre2009-10-31 16:33
Antal inlägg: 517

Svårt att hitta på recept med LCHF, tycker jag. Speciellt frukostarna.

Men annars funkade det när jag höll på med det ett tag. Men som sagt, svårt att hitta på recept.

Plåtnicklas2009-10-31 16:41
Antal inlägg: 392

alla dieter är dieter, alltså ska de avslutas när man uppnått målet. det är då klurigheterna börjar att inte gå tillbaka till sin ursprungliga kost. Alltså lättare att följa livsmedelsverkets rekommendationer från början och sedan hålla sig till dem hela livet. bra, nyttigt, enkelt.

Plåtnicklas2009-10-31 16:42
Antal inlägg: 392

Tallriksmodellen slår alla dieter. Så länge tallriken är av normal storlek. Visste ni att tallriken ökat i storlek genom tiderna?

Miss_jk2009-10-31 16:47

Recept behövs väl knappast på denna metod. Bara ersätta potatis/pasta/ris o.s.v. med sallad. Till frukost kör jag avocado, yoghurt och ostrullar med kaviar.

Tess 082009-10-31 16:50
Antal inlägg: 18003

Det finns en chokladmousse med grädde, mörk choklad och äggula, men om man vill kan man vispa grädde och smälta choklad och blanda ihop... mörk choklad är najs!

kajix2009-10-31 16:53

ja, för inte så länge sedan fanns inte tallrikar. då åt man inget och var glada och smala.

frvib2009-10-31 16:57

Epsil: Studier visar inte på någon förhöjd energiförbrukning, dvs. metabol fördel, vid lågkolhydratkost.

content.nejm.org/cgi...48 /21/2074
www.ncbi.nlm.nih.gov...ed /8178980
www.ncbi.nlm.nih.gov...ed /9497183
www.ncbi.nlm.nih.gov...d/ 11673772
ajpendo.physiology.o...26 6/4/E592

kajix2009-10-31 17:06

"lost more weight during six months on a carbohydrate-restricted diet than on a calorie- and fat-restricted diet"

man kan tydligen gå ned i vikt utan metabol fördel.

frvib2009-10-31 17:15

Ja, genom att förbränna fler kalorier än man stoppar i sig...

annakarineli2009-10-31 19:12
Antal inlägg: 2519

Vad händer om man bara drar ner på kolhydraterna? Kan det vara en väg att gå eller måste man köra fullt ut?
Stod mig många, många timmar idag på min omelettfrukost med gräddstuvade champinjoner och nu är det tacos utan bröd och majs som gäller, men ju mer jag tänker tanken på att avstå att äta en brödskiva till frukost eller en tallrik gröt och lite sylt då och då, desto motigare känns ju tanken att gå in för detta...

lsaw2009-10-31 19:38
Antal inlägg: 351

Det går inte att "fuska" lite och regelbundet (däremot är vi alla människor - jag tar mig en redig whiskey en gång i månaden). Tänket man behöver ha, är att man inte skall trigga igång kroppens insulinproduktion, utan att kroppen får ta sin energi på det sätt kroppen är skapt att skaffa energi - genom naturligt, animaliskt fett. Själv älskar jag entrecote, bearnaisesås, kryddsmör, fläskfilé, fisksoppa gjord på grädde etc etc... Jag förbränner mer fett än jag stoppar i mig, trots att frukosten kan bestå av en redig bit brieost. Dessutom har jag aldrig haft så god ekonomi som jag haft efter semestern i somras (juli). Resultatet är minus ca 15-20 kg. Batteriet på blodtrycksmätaren är slut, men det finns nog resultat där också?
Köper aldrig grönsaker som växt under jord och aldrig något som har ett kolhydratinnehåll högre än 4 %. Enkelt!

Whiskeysyndandet gör även att jag bryter av ketosen, som gör att man periodvis har pink som är mörkt som mörkt öl och luktar som...
-Det gör att jag tror att whiskey är nyttigt:)

Yinyanggurl - Ej medlem längre2009-10-31 19:40
Antal inlägg: 517

Jo, jag tycker visst att det är svårt med recept! .......

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?