Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 9 |
Mobilspel
| Pågående | 20 014 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-06-13 11:49 | |
![]() | Ja, men det avges också mycket värme, som höjer temperaturen i luften. Det är väl inte helt uteslutet att det påverkar tempen i atmosfären någon grad? Tror inte jag var först med denna idé. | |
| ANDERStG | 2009-06-13 11:55 | |
![]() | Men den är aldrig på tapeten, så jag antar att den är obetydlig i sammanhanget. Det är bara att uppskatta den effekten (gigawatt) som människan använder och jämföra den med någon relevant bråkdel av solenergin som träffar oss varje sekund. | |
| ANDERStG | 2009-06-13 12:00 | |
![]() | Nja, kanske inte så lätt ändå, men tillräckligt många tillräckligt smarta har nog tänkt på den detaljen tror jag. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-06-13 12:13 | |
![]() | Att den effekten inte är på tapeten innebär ju iofs inte att den för den skull inte finns. | |
| ANDERStG | 2009-06-13 12:18 | |
![]() | Eller jo, det är nog så enkelt ändå skulle jag tro. | |
| Yinyanggurl - Ej medlem längre | 2009-06-13 12:18 | |
![]() | Vi befinner oss i en s.k."mellanistid" enligt en israelisk astronom, Nir Shaviv. www.illustrertvitens...mp ;id=7956 Skumt... | |
| Yinyanggurl - Ej medlem längre | 2009-06-13 12:19 | |
![]() | Nämen gud, vad står det?! :-o Mellanistid ska det ju stå.... ;-) | |
| Werther | 2009-06-13 12:20 | |
![]() | Ja, det är bekvämt att hänvisa till all denna "forskning" som motsäger den väletablerade och solida riktiga klimatvetenskapen. Om det mot förmodan förekommer referenser så är det undantagslöst till mer eller mindre absurda missförstånd/lögner som återanvänts ad nauseum på "skeptiker"-bloggar. Och så lite auktoritetsargument med hänvisning till någon professor utan kunskaper i atmosfärsfysik. Mörner är annars mest känd för att ha anordnat kurser om slagrutor på SU för vilket han blev utsedd till årets förvillare av föreningen vetenskap och folkvett 1995. | |
| ANDERStG | 2009-06-13 12:26 | |
![]() | Mänsklig energianvändning: 15 TW Solenergi till jorden: 174 000 TW 0.009 % Det som har någon betydelse är klotets förmåga att stråla bort energi och detta påverkar vi främst genom utsläpp i luften. För att göra någon som helst skada med våra 15 TW så borde vi nästan gå med eldkastare och smälta bort glaciärerna. :) | |
| ANDERStG | 2009-06-13 12:28 | |
![]() | Alltså, skada med VÄRMEN från de 15 TW. Jag känner mig nöjd med mitt resonemang och beger mig för att simma i utomhusbassäng. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-06-13 12:38 | |
![]() | Kanske är dom 0,009% som det står o faller på ;-) *årets förvillare* *s* Härlig titel. | |
| sarla | 2009-06-13 12:48 | |
![]() | Det är enkelt och säga att tjo jag gillar värme låt värmen komma.. Men med all förändring så kommer också de ekosystem som finns idag rubbas, vi vet vad vi har idag men vi har ingen aning om hur det kommer se ut imorgon. | |
| vuk | 2009-06-13 13:01 | |
![]() | Så ni tror alltså på att globaluppvärmning är ett försök att lägga skatter på folk och företag och inget annat än en konspiration för att få bort vårat fokus från de riktiga problemen? Dummaste jag hört! tog lång tid innan regeringarna började lyssna på forskare! varför jo för att de kortsiktiga ekonomiska intressena var tvärtemot. Se bara hur svårt det är att enas om vad vi faktiskt skall göra. detta talar inte direkt för konspirationen ifråga :) forskarkåren är nästan enig om att vi står inför en hel del delvis självförvållade förändringar av klimatet, du kommer alltid att hitta lite stollar som går emot. Finns väl "forskare" som hävdar att jorden är 5000 år gammal också, men det är väl "forskare" som utgår ifrån den religiösa maximen "det handlar om att tro". | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-06-13 13:34 | |
![]() | Jag tror dom hittar på allt bara för att få oss att köpa fler bikinis och badbollar. | |
| svininfluens - Ej medlem längre | 2009-06-14 01:18 | |
![]() | Allt är bara en bluff för att få folk att flytta bort från de attraktiva strandtomterna i Stockholms skärgård, så att de sjunker i pris lagom till 2012, då illuminati planerar att flytta dit. | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-06-15 01:37 | |
![]() | svininfluens: ;D -- Intressant att se så många som tvivlar på den globala uppvärmingen som ett problem. handlar det, som vuk sa tidigare, om en långsökt konspiration eller handlar det bara om att man inte pallar att hantera sitt miljösamvete? Jag tror på det sistnämnda. Uppvärmningen har ett enormt omfång och enorma konsekvenser som ingen vill känna skuld för och jag tror inte det finns någon anledning att göra det även om många eller de flesta av oss varit delaktiga i processen som lett oss till detta. Jag tror att det viktigaste är att inse hur det faktiskt är, det finns inte tid för tvivel. Företag jobbar just nu aktivt för att åtgärda problemen med vår miljö. Jag tänker bland annat på Pew Center. "Pew Center är en lobbyorganisation, med anlitade forskare, som har 41 anslutna företag, med tillsammans 3 biljoner dollar ($3 000 000 000 000) i omsättning. Till de anslutna företagen hör ABB, Boeing, Deutsche Telekom, Du Pont, General Electric, Hewlett-Packard, IBM, Intel, Lockheed Martin, Shell, Toyota och Whirlpool. Denna anmärkningsvärda organisation, där storföretagen nu har börjat lobba för åtgärder mot den skenande växthuseffekten, har för övrigt fått minimalt med uppmärksamhet i svensk media." Givetvis så kan företagen erhålla en del PR-reklam genom detta men knappast så det täcker deras utgifter i organisationen. I övrigt så förlorar den globala ekonomin åtskilliga miljarder per år i försvinnande skog. Jag har svårt att se en hållbar konspiration runt detta särskilt inte med tanke på hur många stora vetenskapsmän och auktoriteter som försöker motverka den globala uppvärmingen. Källor: klimatfakta.com/cate...or y/bevis/ www.albaeco.se/sv/in...w& amp;id=9 | |
| Mirr | 2009-06-15 01:43 | |
![]() | Det jag uppfattat är att skillnaderna mellan årstiderna kommer att utjämnas: varmare på vintern svalare på sommaren och generellt mer regn. Stämmer eller stämmer inte?! | |
| svininfluens - Ej medlem längre | 2009-06-15 18:07 | |
![]() | Jag känner inte till några stora vetenskapsmän som försöker motverka den globala uppvärmningen. Möjligen finns det några som tjänar lite pengar på att skriva om den. | |
| vuk | 2009-06-17 12:38 | |
![]() | kanske för att du inte känner till några vetenskapsmän alls.. | |
| svininfluens - Ej medlem längre | 2009-06-17 18:43 | |
![]() | Wow, jag är imponerad över att du visar att du besitter förmågan att spekulera, men ditt inlägg var så meningslöst att jag redan har slösat för mycket tid på det. | |