Spelrum
Giraffen52
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
45
Inloggade100
Mobilspel
Pågående19 874

Forumkategorier

Användare Inlägg  
HardRockCafe2009-06-30 17:10
Antal inlägg: 26

Jag tror inte det beror på begåvning om det går bra eller dåligt när man spelar Betapet..
Det beror på hur splittrad man är för tillfället..

Ibland kan man sitta här trots att man inte har tid och d spelar man under stress och det blir sällan bra...

Givetvis så är en del smartare än andra....så är det bara...

Lilla T2009-06-30 17:26
Antal inlägg: 64

ökar IQ:n respektive sjuker med raiten??

lvx2009-06-30 17:35
Antal inlägg: 49

krutmarie: en normalbegåvad människa ska egentligen ha 100, men av olika skäl kan man säga att snittet ligger lite högre, kanske 105.
Endast ca 2 % vardera har över 130 eller under 70, så "normalområdet" är ganska tätt.

lvx2009-06-30 17:38

Det kan vara en poäng att tala om att IQ mäter en sorts problemlösningsförmåga - ett tänkande som i vart fall inte skadar när man spelar Betapet. Det har rätt lite att göra med hur "smart" man är om man i smartheten lägger hur man uppfattas eller ens hur man klarar sig i samhället. Tro mig, det finns en hel del "puckon" i Mensa - men alla har IQ>130. :)

Lilla T2009-06-30 17:40
Antal inlägg: 64

och jo, konstig är oxå att jag är mer IQ berikad i standard än i böjningsformen....:)

run-marie2009-06-30 17:51
Antal inlägg: 1806

Tack för informationen lvx, då tror jag nog iaf att jag har 3-siffrigt.

Lösa problem är jag bra på i vanliga fall, men såna uppgifter där man ska kolla vilka olika figurer som hör ihop eller vilken som fattas har jag helt enkelt inte tålamod för. Det är som att lägga pussel ungefär, vissa människor älskar det och kan leta efter en lite j-a pusselbit i en halvtimme. Inte jag, hittar jag den inte på 2 röda så får det vara för min del. :)

Jo-Ri2009-06-30 17:54
Antal inlägg: 1

Sen kan ju en lägre rating bero på att man använder trådlöst internet från 3 och ändå fortsätter köra hets eller panik.... som jag....fast då har jag kanske låg IQ som ändå fortsätter....eller så bryr man sig helt enkelt inte om ratingen.

gnill2009-06-30 18:18
Antal inlägg: 1942

lvx, du skriver " Det kan vara en poäng att tala om att IQ mäter en sorts problemlösningsförmåga - ett tänkande som i vart fall inte skadar när man spelar Betapet. Det har rätt lite att göra med hur "smart" man är om man i smartheten lägger hur man uppfattas eller ens hur man klarar sig i samhället. Tro mig, det finns en hel del "puckon" i Mensa - men alla har IQ>130. :)"

Alla i mensa har inte alls IQ 130, mensa har ett eget test och menar att det standardiserade validerade testet WAIS inte alls duger. Därför har de ett eget och om man klarar det har man enligt dem IQ 130 (eller mer) och får "vara med".

WAIS är ett brett test som testar olika förmågor (dock inte alla och det finns ju andra "intelligenser" musikalisk, konstnärlig etc som testet inte alls fångar upp).

hög poäng på den språkliga delen av WAIS torde ha ett samband med hög rating på betapet, men du kan ha dåligt på den delen och få hög poäng på allt annat vilket är lika med ett hög snitt (och IQ är just en snittsiffra) så du kan ha hög IQ och vara ojämn i dina förmågor ( t ex extremt bra på matematiska delar och extremt dålig på språkliga, eller tvärtom), vilket för övrigt är vanligt vid Aspergers syndrom.

Det är också fullt möjligt (naturligtvis!) att ha hög IQ och dyslexi, vilket en god vän till mig har. Och hon skulle nog aldrig komma på tanken att spela scrabble....

lvx2009-06-30 18:25

gnill: Har du 131+ på WAIS är du välkommen som medlem (se www.mensa.se/content...ie w/18/51/ ; fråga nr 14.)

I övrigt har du iofs helt rätt...

Ibracadabra82009-06-30 18:54

Förmågan att förstå sociala samband kan väl inte ha så mycket att göra med förmågan att förstå sambanden mellan små figurer i olika färger och form?

Eller är förmågan att förstå komplexiteten i mänskliga beteenden och samhälleilga händelser mer kopplad till allmänbildning och ett öppet sinne?

Ibracadabra82009-06-30 18:56

Är det de så kallade eq eller överanvända streetsmart det handlar om isåfall. Eller finns det en sådan testdel i MENSa? Eller är det just det området som är svårast att utforma ett test i?

lvx2009-06-30 19:08

Ibracadabra: I Mensas eget del finns ingen sådan del - det var lite det jag syftade på ovan. Jag har aldrig gjort WAIS och kan inte uttala mig om det, men jag antar att det är bra bökigt att mäta på ett sätt som uppfyller alla krav på validitet etc.
Och nej, social förmåga och iq är inte särskilt starkt korrelerade, vilket inte hindrar att det finns en hel del personer som har högt på båda...
Social förmåga däremot, för att återgå till vad tråden handlar om, nämligen egenskaper som är bra för att bli bra på betapet, är inget man behöver här :) (jo kanske på forumet, men det påverkar inte rankingen :P)

Ibracadabra82009-06-30 19:23

Ok. Tack. Väldigt intressant ämne. Kan inte låta bli att undra vad intelligens är?
Att det är ett påhittat mänskligt begrepp står klart. Och testen som cirkulerar med olika klubbar knutna till sig vad är det? Testet är väl ett rätt så luddigt och inte direkt heltäckande intellektuellt mätverktyg. MENSA och liknande organisationer är väl som en idrottsklubb där likasinnade människor möts kring ett gemensamt intresse.

Skulle nog kunna falla länge i den oändliga avgrund detta ämne utgör på ett filosofiskt plan, väljer att dra i självbevarelsedriftens och glättighetens fallskärm så att jag inte missar något bra på TV.

DennisPlz2009-06-30 19:32
Antal inlägg: 4031

Den av Socialstyrelsen fastställda formeln för att räkna ut IQ är Betapetrating / 25.

www.socialstyrelsen....27 nyht.htm

Dyslekso2009-06-30 19:34
Antal inlägg: 8945

DennisPlz: Om det stämde skulle nog Knevert byggt om månen till en dödsstjärna vid det här laget. :)

Marby2009-06-30 19:34
Antal inlägg: 91

Betapet håller hjärnan igång. Det är helt klart bra. Sen handlar hög rating på betapet lika mycket om IQ som om uthållighet och tålamod och bra ordförråd....

lvx2009-06-30 19:39

Dennis: hähähä... jobbigt att man börjar på 40 då - imponerande att man ens klarar inloggningen :D

svininfluens - Ej medlem längre2009-06-30 22:52
Antal inlägg: 710

Att hålla hjärnan igång är bara positivt om den är användbar. En del hjärnor är bättre när de är avstängda.

lusdrama - Ej medlem längre2009-06-30 23:07
Antal inlägg: 481

ska man då med redan låg rating sluta spela när den rasar i botten. så att man kan behålla sitt jobb å allt sånt tänker jag?

-BAUDI - Ej medlem längre2009-06-30 23:39
Antal inlägg: 1089

och att jag dalat 1000 rating de senaste hundra matcherna... vad betyder det?

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?