Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 45 |
Mobilspel
| Pågående | 19 206 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| henrik_l | 2009-11-15 01:59 | |
![]() | kanske man skulle sälja sin kropp. :P | |
| delta9 | 2009-11-15 02:02 | |
![]() | Mora Xella: man kan från ditt påstående misstänka att du påstår att jag är kriminell också isf, men den vägen är alldeles för lång, och mina skor är för kalla för att orka vandra på den vägen. så kram på dig istället :) | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2009-11-15 02:02 | |
![]() | Jag tror att de flesta av oss har större eller mindre lik i lasten. Ingen är perfect. Ibland har man inget val. När jag sökte extra-jobb som taxichaffis på helgerna var det bara svart lön som erbjöds. Take it or leave it. Jag behövde pengarna så jag tog jobbet! | |
| delta9 | 2009-11-15 03:58 | |
![]() | förresten nu när jag har tänkt lite på saken så är snatteri ganska likt svartjobb. snattare stjäl för miljonbelopp. de som svartjobbare och de som jobbar svart är i nån sorts maskopi då det gäller att blåsa sverige på skatt och diverse andra avgifter. | |
| henrik_l | 2009-11-15 04:00 | |
![]() | Jag skulle lätt välja svartjobb om jag hade valet. Fina pengar! | |
| delta9 | 2009-11-15 04:32 | |
![]() | samma här. men det finns snabbare pengar att skaffa än svartjobb :P | |
| bobo flux | 2009-11-15 09:33 | |
![]() | Expedit i en obskyr liten skivaffär. | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2009-11-15 09:56 | |
![]() | delta9: "förresten nu när jag har tänkt lite på saken så är snatteri ganska likt svartjobb. snattare stjäl för miljonbelopp. de som svartjobbare och de som jobbar svart är i nån sorts maskopi då det gäller att blåsa sverige på skatt och diverse andra avgifter." Du utgår alltså ifrån att stat/kommun har rätt till all lön. Sen ska löntagaren vara tacksam att han får behålla säg 60%. Varför inte det omvända? Lönen är ju löntagaren egendom. Sedan kommer stat/kommun och snattar 40% av kakan. | |
| BarWilkes - Ej medlem längre | 2009-11-15 10:11 | |
![]() | Intressant tråd. Särskilt för de av oss som råkar jobba på Skatteverket. | |
| run-marie | 2009-11-15 10:42 | |
![]() | BarWilkes, en liten undran: Vad kan SKV göra åt svartjobb då? Kontentan för svartjobbare kommer ju senare i livet när de inte har jobbat ihop några pengar till sin egen pension. Det blir jäkligt lite i plånboken, men blodpudding och vitkål är ju billigt och lingonen kan man plocka svart i skogen ;) | |
| myra64 - Ej medlem längre | 2009-11-15 10:50 | |
![]() | jag håller med run-marie, MEN de som jobbar mycket svart kan ju lägga undan en större del av kakan till sin egen pension, OM de nu är så smarta så att de tänker så och inte spenderar sina extrapengar på extravaganta (lek)saker :) I det här landet finns det väl ingen som får "nada" i pension oavsett vad man tjänat in eller inte? Det finns väl ett minimum på pensionen och även om man inte blir fet på det så finns det säkert andra bidrag att söka som tillägg, för de som gillar att leva på det viset. | |
| BarWilkes - Ej medlem längre | 2009-11-15 10:58 | |
![]() | SV kräver säkert att svartjobbaren återbetalar till staten det han eller hon stulit, alltså skatten som inte inbetalats. Man gör oftast även en sköntaxering på personen och sedan tillkommer bötesbelopp. En dyr historia om det vill sig illa alltså. Sedan är det precis som du skriver run-marie att de en dag kommer att se resultatet i sin pensionsutbetalning. Spara av det man jobbat in svart talas det om. Ett vågspel av stort format eftersom Storebror ser dig. Hur ska en människa som taxerar noll eller väldigt lågt kunna förklara inköp av aktier, fonder och sånt? Att spara i bank är också en omöjlighet eftersom banker har skyldighet att redovisa till SV. Spara i madrassen kanske frestar men om nåt händer? Brand, inbrott och vad det nu kan vara. | |
| smörbit | 2009-11-15 11:03 | |
![]() | Man kan skratta ...är det inte lite öst politik över det hela.. | |
| myra64 - Ej medlem längre | 2009-11-15 11:06 | |
![]() | Nu pratade i alla fall inte jag om folk som taxerar noll utan folk som väljer att jobba svart på ledig tid utöver ett dåligt betalt jobb/en deltid/timanställning/sju kskrivning/sjukbidrag/lön ebidrag osv... Man kan väl spara utomlands utan att SV kan ta reda på det, eller är det stoppat kanske. Annars kan du ju alltid ha pengarna i bankfack, det är ju lite säkrare än hemma i madrassen :) | |
| run-marie | 2009-11-15 11:08 | |
![]() | BarWilkes, men ofta är det väl folk som är sjukskrivna, har någon form av bidrag som jobbar svart? Eller enskild företagare som redovisar normalt till SKV för firman och sen på kvällar och helger jobbar "lite extra" utan kvitto? Rotavdraget är väl tänkt minska detta lilla extraarbete, men jag tror iaf att det förekommer även om det har minskat numera. | |
| run-marie | 2009-11-15 11:09 | |
![]() | Myra, vi hade tydligen samma tankegångar där. :) | |
| Tess 08 | 2009-11-15 11:13 | |
![]() | Jag tror inte jag har jobbat svart... men däremot gratis någon gång. Som tex julskyltare piga/passupp barnvakt | |
| myra64 - Ej medlem längre | 2009-11-15 11:16 | |
![]() | Det gjorde vi nog Run-marie, men jag glömde de egna företagarna. :) | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2009-11-15 11:21 | |
![]() | Jag föreslår att det ska vara frivilligt att betala skatt. De som tycker att det är häftigt att betala skatt, Mona Sahlin tex, kan betala 100% i skatt. Jag kan tänka mig betala 10%. Högst. På så vis försvinner alla svartjobbare! Smart eller hur? | |
| run-marie | 2009-11-15 11:35 | |
![]() | Mora, det finns nog inte så många som är som Mona Sahlin. På både gott och ont ;) | |