Spelrum
| Giraffen | 48 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 75 |
Mobilspel
| Pågående | 19 524 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| run-marie | 2009-12-05 01:35 | |
![]() | Tycker också synd om de barn (hur många det nu finns) som måste se ensamma på Kalle Anka för att båda eller i vissa fall den ena föräldern är för full för att sitta och kolla med. Vi har i alla år haft trevliga jular, nu är ju barnen också vuxna och alla som inte ska köra bil kan ta en nubbe eller starköl till julmaten. Aldrig har någon varit så onykter att det har märkts, bara lite "glada i hatten" sas. | |
| Ässät | 2009-12-05 01:40 | |
![]() | Jag dricker aldrig på julafton. Jag kör oftast. Nån öl tar familjen till maten annars inget | |
| IMO 1punkt2 - Ej medlem längre | 2009-12-05 07:00 | |
![]() | Nej, och ABSOLUT NEJ!!! Man kanske inte tror att barn upptäcker att man druckit... MEN det finns INGA människor som är så så subtila som ett förskolebarn. Så... om du inte tillhör typen av GRAVA missbrukare så är jag ÖVERTYGAD om att du kan bjussa småttisarna på helnyktert som bonusklapp i år....:-) | |
| Mammaoxå | 2009-12-05 07:29 | |
![]() | Man måste aldrig vara full. Har man problem med alkoholen så är väl julen inget undantag antar jag. Att dricka lite glögg och något gott till maten är inte fel. | |
| Dalmanisk - Ej medlem längre | 2009-12-05 08:01 | |
![]() | Nej, men det är en klar fördel om det tänkta målet har berusningsdrycker i sig innan man, vuxenkramas. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2009-12-05 08:50 | |
![]() | För min del så är glögg, snaps och öl lika självklart som sill, skinka och rödkål. Men jag förstår fortfarande inte måste frågan jag måste läsa detta fel. Vi är en jättestor familj som gör allt för våra gemensamma barn. Min mor gör ett speciellt jullandskap som dom kan leka i, inga snålar på något och kärleken är jätte påtaglig i familjen. Alla är fina människor och barnen älskar när vi samlas. Ändå, likväl så dricker vi alla dessa rusdrycker och självklart så blir vi ju påverkade. Det blir alla av alkohol. Men ni får det att framstå som att barnen lider? Känns som att alla dras över en kam och jämnförs med människor som har ett svårt missbruk. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-12-05 09:15 | |
![]() | Det faktum att det faktiskt finns föräldrar som dricker sig fulla inför sina barn, jul eller inte, gör mig helt paff. Har aldrig sett min mamma full, eller ens lite berusad, och som barn såg jag pappa full en enda gång. Av misstag. Minns dock att pappa flera gånger under min uppväxt blev alkoholpåverkad (inte full) vid festliga familjetillfällen. Han blev öppnare, pratigare och gladare. Vilket gjorde mig väldigt osäker, eftersom han var lite annorlunda. Inte riktigt sig själv, inte helt och hållet min pappa. Och dagen efter var han inte ett dugg rolig längre. Nä, det var ingen höjdare. Om folk som jaap vill tro att barnen inte bryr sig (även om de lägger sig innan första snapsen intas), eller till och med tycker att man är roligare (bättre farsa?) som lite berusad, så är det väl deras problem. Dessvärre även barnens. Och kanske i förlängningen hela omgivningens problem. Vad vet jag. Själv har jag nog aldrig druckit något med alkohol under jul. Finns helt enkelt inte med i våra traditioner. På nyår, däremot, brukar jag dricka Herrljungas äppelcider. Minns inte när jag var full senast. Nån gång på 90-talet måste det i alla fall ha varit, och jag saknar det inte alls. Det finns så många andra drycker som är väldigt goda. Att man frivilligt vill hälla i sig gift övergår mitt förstånd numera. Att ungdomar gör det och testar sina gränser, okej det kan jag förstå hur trist och farligt det än är, men upplysta vuxna? Nä, blä säger jag. | |
| BigBug | 2009-12-05 09:21 | |
![]() | Aldrig mer alkohol för min del iallafall! | |
| monew | 2009-12-05 09:24 | |
![]() | jag har aldrig druckit på jul, bara om jag gick ut på krogen med morsans mans son. | |
| Takira | 2009-12-05 09:55 | |
![]() | Konstig frågeställning...Om man måste. *Om* man *måste* - är det då inte alkisvarning så det smäller om det? Jag dricker aldrig. Har aldrig gjort. Måste nog säga att julen är den enda gången jag är *lite* sugen på att prova. Glögg luktar ju supergott, men det gör ju cigarrer och bensin också :) Såg nåt skittragiskt på stan inför förra julen. Var med en polare på bolaget. En unge hängde och slet i sin farsas rockärm och ville ha en julklapp. Farsan förklarade lugnt, snällt och sakligt att det inte fanns några pengar till så dyra julklappar. Fine. Att julklappen den lille killen ville ha var en Disney-DVD för kanske en hundring och att sen farsan köpte en jäkla massa sprit för nästan 4000 spänn gjorde mig illa till mods. | |
| ENAPEON | 2009-12-05 11:05 | |
![]() | Måste bara droppa galenskaparnas sammanfattning av den svenska julen: www.youtube.com/watc...5n nrpki5FM | |
| Tess 08 | 2009-12-05 11:51 | |
![]() | Vi har ingen tradition av alkohol under julen så här är det i princip alkoholfritt. Pappa kunde dricka en öl, men han brukade enbart dricka lättöl. Mamma och svågern kan dela på en öl (vilken styrka som helst)... det är väl allt :) Annars kan jag tycka att det är ok att dricka ett glas vin eller öl under middagen, men inte så pass att man blir onykter. Detta om det finns barn i närheten. JAg tycker INTE att barn någonsin ska behöva stå ut med alkohol-(eller annan form av berusningsmedels-)påverka de vuxna och helst inte föräldrar. Min son fick förra fredagen se sin mor dricka alkohol och se henne bli lite påverkad - Han är femton år. Med tanke på mitt enorma (?) alkoholintag så tror jag att han klarar detta utan bekymmer.... (dricker MAX 2ggr/år och oftast inte mer än något glas vin...) | |
| blaster-no1 - Ej medlem längre | 2009-12-05 11:52 | |
![]() | Snoosy: Vadå barnens tid???? Julafton är en Kristen högtid. Det är Jesus högtid. Inte för att jag är något fan av Jesus.... men du borde veta bättre än så. | |
| psykadelica | 2009-12-05 11:52 | |
![]() | Alohol på julen? va faan har ni för problem här inne.. | |
| psykadelica | 2009-12-05 11:54 | |
![]() | Sen kan man ju undra sig va jag har för problem som inte kan stava, Men de hör hemma i en annan tråd. | |
| caughtbock | 2009-12-05 11:59 | |
![]() | Man har väl knappast något problem bara för att man dricker alkohol på julen? | |
| psykadelica | 2009-12-05 12:03 | |
![]() | Hälften vet väl inte ens varför vi firar jul :/ | |
| caughtbock | 2009-12-05 12:06 | |
![]() | Jag vet, men bryr mig inte. Jul kommer aldrig att handla om Jesus för varken mig eller min familj och jag är ganska säker på att vi kommer ha en muslim vid julbordet i år. | |
| ANDERStG | 2009-12-05 12:07 | |
![]() | ...och skinka? | |
| caughtbock | 2009-12-05 12:08 | |
![]() | och skinka. | |