Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 51 |
Mobilspel
| Pågående | 19 481 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Yinyanggurl - Ej medlem längre | 2009-12-28 10:44 | |
![]() | cissi74 skrev: Färsk hummer Oxfilé provencale (döenkelt) Chokladmousse Mmmmmmmm! :-p Mums! Precis my kind of mat! Vilken tid ska jag komma? ;-) | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-12-28 11:33 | |
![]() | Ett tips till er som gärna tillagar lax är att ha ett ingerfärasmör att lägga på den färdigstekta laxen. Gör det som ett vitlökssmör med en klyfta riven vitlök men med betydligt mer riven ingerfära, det ska vara den som är tongivande. Lite salt kan också vara bra att tillsätta. | |
| Nickolina6 | 2009-12-28 18:24 | |
![]() | Tror jag ha en meny nu, förrätt cheddarsoppa, varmrätt fläskfile fylld med vitlöksost, timjan och soltorkade tomater till det potatisgratäng och sallad. Ostbricka med kex och frukt sen till dessert blir det antingen pannacotta med passionsfrukt eller hemgjord hjortronglass. En tung meny men vi äter många timmar : ) | |
| jozzo_84 | 2009-12-28 20:25 | |
![]() | Hos oss blir det jag som står för nyårssällskapets meny och det blir Först räkbakelse rullad i krossade ostbågare Köttfounde Whiskeytårta Förrätten görs dagen innan, founde med bakpotatis är inte mkt förberedelser och whiskeytårtan kan stå en månad i frysen! :-) | |
| Nickolina6 | 2009-12-28 20:40 | |
![]() | Låter gott! | |
| Snoosy | 2009-12-28 22:08 | |
![]() | Nickolina, vad för rätt vill du ha till huvudrätt ? Har nämligen en enastående rätt som vi gjorde på restaurangskolan, då jag gick där en gång i tiden :) Det är ett recept som Tore Wretman gjort. Helt underbar god. Vill du ha receptet, så kan jag skicka på mejl. | |
| Snoosy | 2009-12-28 22:09 | |
![]() | *fisk eller kött menar jag. Detta är en fiskrätt :) | |
| Minta | 2009-12-28 23:20 | |
![]() | Snoosy, jag vill gärna ha :) | |
| Snoosy | 2009-12-28 23:22 | |
![]() | Minta, skickar imorrn :) | |
| milly25 | 2009-12-28 23:27 | |
![]() | Whiskeytårta?! hur gör man det? något bra recept? Skicka till mig isåfall!! | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-12-28 23:33 | |
![]() | Färsk lax..225 grader i ugnen. Det är det bästa. | |
| Minta | 2009-12-29 01:52 | |
![]() | Tack, snoosy :) | |
| Lautner | 2009-12-29 05:47 | |
![]() | Laxfilé i portionsbitar med fetaostkräm (blanda feta med kesella, lite svartpeppar och minimalt med salt, smaka av. fetan är salt.) Bred röran ovanpå varje laxbit, ställ i ugnsfast form. In i ugnen på mittfalsen kanske 20 min i 200 grader. Till det: Couscous blandad med halverade cocktailtomater. Köp lax i fiskdisk, då får du stora läckra bitar. De frysta är inte roliga. Tillagningstid: Tio minuter max. Enklare blir det inte. Tycker att många verkar lämna jobbiga recept här. Du frågade efter något enkelt... Dessert: Fina chokladpraliner, köpta över disk. Kolla om gästerna har nötallergi så att du i så fall köper nötfritt. Investera i ett litet glasfat på fot, finns i vitt på ex.vis Bruka. Lyxigt o flott att servera. O minuter tillagning. Köp ett läckert smaksatt kaffe. Servera med någon god stark dryck till. Alternativt: Vaniljglass med varm hjortronsås (värm färdigköpt från burk som du spär ut med lite, lite vatten) och servera portvin till det. Glass och portvin: Mycket gott! n. Förrätten återstår så. Det är ju nyår. Köp en hummer i fiskdisken. Lägg krutet tidsmässigt här (tio minuter till). Gröp ur hummerköttet. Blanda med grädde, konjak och schalottenlök. Gratinera överst i ugnen. Kolla recept på nätet. Verkar hummern krånglig? Köp getost, skiva osten, lägg på fransksbrödskiva som är smörad, ringla över honung, gratinera i ugn på översta falsen. Till detta: Drick Rotari, budgetskumpa, god sådan. Arbetsinsats utöver inköp: Halvtimme max. OBS. Glöm inte att duka fint. Det är halva måltiden. Och musiken till maten. Gärna klassiskt eller något typ Melody Gardot. | |
| Lautner | 2009-12-29 06:00 | |
![]() | Hm... getosten är enkel, ja, men det kan bli för mycket ost om du kör på lax med fetakräm. Om du vill göra enkel, festlig kycklig: Köp kycklingfilé, gör ett snitt så att filén blir dubbelt så stor. Fyll med 1 skiva proscuttio samt 1 skiva ost. Bind ihop med "matsnöre". Stek "paketen" på relativt hög värme i mycket olja och smör tills de tar färg, lägg dem i ugnsfast form och laga färdigt i ugn. Låg värme och lång tid=Saftiga. 150 grader i 30 minuter tror jag att vi hade. Kycklingen är färdig när det kommer genomskinlig saft. Testa med potatissticka. | |
| Lautner | 2009-12-29 06:02 | |
![]() | Före serveringen klipper du bort snöret från kycklingrullarna och skär dem mitt itu så att man ser fyllningen. Lägg den ena halvan lite över den andra. Till detta kan du gärna servera hemgjort potatismos med något extra i, till exempel parmesanost. | |
| mrsH | 2009-12-29 09:46 | |
![]() | Vilka mumsiga maträtter! Har verkligen blivit inspirerad. Vill få lite hjälp... Hur gör jag en smaskig pepparsås, den får gärna vara kryddstark och lättlagad.. jag ska ha det till helsstekt oxfilé. Vad passar bäst till: Hasselbackspotatis eller Potatis- och palsternackpuré som gratinerats (har någon recept på det) | |
| nippertippan | 2009-12-29 10:02 | |
![]() | Jag kör taco-tema. Nachos-tallrik, tacopaj, tacos med mjukt och hårt bröd och en massa goda såser. Mycket mat, lite jobb. | |
| ViktorWig | 2009-12-29 10:08 | |
![]() | Förrätt. Räkcocktail på jätteräkor med chiliailoli, mums. Varmrätt. Oxfilé med hasselbackspotatis och rödvinssås gjord på en liten bit kvalitetschoklad (minst 72%) Efterrätt, panik ja kan inte komma på något bra :( | |
| nippertippan | 2009-12-29 10:23 | |
![]() | Efterrättstips: Smält vit choklad, vispad grädde, 2 ägggulor---rör ihop. Vispa äggen först. Låt stå i kylen 30 min. Servera med frukt i bitar på toppen. och ringla över lite brun choklad. | |
| PowerYoga | 2009-12-29 10:26 | |
![]() | ViktorWig; förslag till dessert: vit chokladkräm med hallon i glas...helt suveränt gott och busenkel att göra (gjorde den i julas och den gjorde succé). Själv ska jag tilllaga: Förrätt: Moules marinierés med basilika och tomat Varmrätt; Helstekt entrecoté med en chèvre- och bärsallad Dessert: Saffranspäron med mascarponekräm | |