Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 53 |
Mobilspel
| Pågående | 19 245 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Satyra | 2010-03-12 00:37 | |
![]() | Larvbrud - "Tror skadorna på individnivå och samhällsnivå är större från alkoholen än från tobak." Ja, det är jag övertygad om också och det är det som stör mig i sammanhanget ... | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-12 00:41 | |
![]() | Nuförtiden när man kan vara en tonåring till en bit över 30 känns alkohol ganska överflödigt. Leka, klä ut sig i små sjömanskläder, spela datorspel. Var nog hårdare förr när man tvingades växa upp så fort. Jag ser ljust på framtiden. Alkohol kommer bli ute. Är redan mode att säga att man inte gjort nåt i helgen ni vet... | |
| apbur | 2010-03-12 00:46 | |
![]() | Det beror ju på om det enbart är skadeverkningarna som motiverar ett förbud. Det är nog kontra det positiva. Finns det positiva aspekter med det hela så kan ett förbud bli lite destruktivt. Shopping skapar ju hål i plånboken för väldigt många. Tänk om man kunde samla all ångest folk får för att de inte kan betala sina räkningar för att de köpt senaste vårmodet. | |
| bobo flux | 2010-03-12 00:50 | |
![]() | Nej Grundsnygg, krogarna behöver inte stängas, men de behöver inte servera alkohol. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-12 00:56 | |
![]() | Det positiva med alkoholen är väl när folk dricker med måtta antar jag (hur pinsamma de än blir). Detsamma skulle gälla för många droger som idag är förbjudna. Lite svårt att motivera att alkohol är tillåtet med annat än att vi är vana vid det. Fast det kanske är positivt även om jag har svårt att se det. | |
| Satyra | 2010-03-12 01:02 | |
![]() | apbur - Men vem ska avgöra om det finns positiva aspekter med? JAG tycker ju inte att det finns det i alkoholbrukande, t.ex. Det är varken gott eller till någon nytta, som jag ser det. Tvärtom. Har sett alltför många exempel på människor som farit illa av alkoholen och inte bara alkoholister utan även "nu-och-då"-brukare och inte minst människor omkring som drabbats. Jag känner hittills ingen rökare (av vanlig tobak) som blir totalt personlighetsförändrad och/eller brukar våld på andra människor pga. sitt tobaksintag. Och/eller gör andra destruktiva saker de inte skulle gjort utan tobaken i kroppen. (Om man bortser från eventuellt utsättande av passiv rökning). | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-12 01:06 | |
![]() | Kanske känner du någon som rökt under en graviditet eller utsatt sina barn eller djur för passiv rökning? Normalt brukar man inte utsätta sina nära och kära för gifter medvetet. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-03-12 01:11 | |
![]() | Bobo, priserna på maten är ju höga redan nu på krogen, om vi skulle tappa inkomsten från alkoholen skulle vi vara tvungna att höja matpriserna till en nivå som väldigt få skulle acceptera. Så jo, jag är övertygad om att väldigt många krogar skulle bomma igen. | |
| Satyra | 2010-03-12 01:15 | |
![]() | Larvbrud - Som jag skrev också: "(Om man bortser från eventuellt utsättande av passiv rökning)." | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-12 01:16 | |
![]() | Sorry... Tycker bara inte man kan bortse från det i sammanhanget. | |
| Satyra | 2010-03-12 01:18 | |
![]() | Larvbrud - Jag menade om jag bortser med dem jag vet gör/gjort just så, i det sammanhang jag skrev i. Inte att det ska bortses i sig. ;-) | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-12 01:23 | |
![]() | Förstår det. Jag läste lite slarvigt först. Gonatt :) | |
| Hullabalo0 | 2010-03-12 01:25 | |
![]() | nu är det väl inte direkt så att man gör reklam för alkohol utan för en produkt som innehåller alkohol och som vi lagligt kan gå in i en butik å köpa, Bara för att en del missbrukar alkohol så ska väl inte det betyda att man inte ska få göra reklam för sin vara, Folk missbrukar även läkemedel? ska även ipren och alvedon reklamen stoppas? | |
| Hullabalo0 | 2010-03-12 01:26 | |
![]() | iof så vore det jävligt skönt om man förbjud reklam överhuvudtaget, men det är en annan fråga | |
| bj-olle | 2010-03-12 01:29 | |
![]() | det börjar bli lite äpplen och päron? jag tycker vi kan låta bli att ta upp narkotika och/eller receptbelagda mediciner, det komplicerar bara diskussionen och det blir en tråd med bara "du rycker si, jag tycker så" och så en nazireferens på det | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-03-12 01:33 | |
![]() | Om jag fick bestämma skulle vi höja priserna på bolaget och slopa momsen på alkohol på krogen. Då skulle folk umgås istället för att sitta och krana boxvin i sin ensamhet. | |
| Hullabalo0 | 2010-03-12 01:36 | |
![]() | jag håller med, vet inte varför jag la mej i diskussionen överhuvudtaget.. i brist på annat kanske | |
| bj-olle | 2010-03-12 01:36 | |
![]() | jag har för mig att den alkoholreklam som förekommer i tv i sverige sänds från bla england, där det är lagligt, så man bara går runt svensk lag. sen ska man inte jämföra rökning och alkohol på samma grunder. skadorna och effekterna på samhället är väldigt olika, syftena är väldigt olika, för att inte tala om sociologiska faktorer. okej med ett glas vin utan debatt, men att feströka skapar alltid ett par roliga kommentarer. dra inte in sjukvården heller. det räcker med att prata om det här i fem minuter för att komma fram till att i den frågan handlar nog mest om en prioriteringsfråga (pga begränsade resurser), och den ska sjukvården göra, inte vilka alla andra individer och grupper i samhället som inte är sjukvården. så skadeverkan borde vi inte heller ta upp såvida det inte handlar om vanligt förnuft i/och preventiva situationer. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-03-12 01:39 | |
![]() | Det finns vinreklam på Betapet. | |
| fashiion - Ej medlem längre | 2010-03-12 01:42 | |
![]() | Nej fyfaaan vilken trååd! | |