Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade42
Mobilspel
Pågående19 752

Forumkategorier

Användare Inlägg  
LisaLong2010-03-23 11:33
Antal inlägg: 2725

Sylvia osvsett gener så kan man vara "stark/"svag" generna gör inte en personlighet 100% hajjar du hur jag menar, så goddag yxskaft själv. Finns ingen anledning att vara otrevlig!!!

Tvålis - Ej medlem längre2010-03-23 11:37
Antal inlägg: 4429

Jag tyckte inte att Sylvia var otrevlig faktiskt och jag håller med henne i att stark och svag avgörs mycket av gener. Sen tror jag att personlighet till 100% bestäms av generna... Att förmågan till att anpassa den är styrt också...

LisaLong2010-03-23 11:40

Tvålis nej du kanske anser att säga goddag yxskaft till nåt är nåt positivt det gör dock inte jag. Nåväl..nu är det ju inte det vi diskuterar.

Risotto - Ej medlem längre2010-03-23 11:41
Antal inlägg: 3069

Jag tror att det i första hand beror på en svag karaktär om man väljer att bli alkoholist. Kanske är vissa mer mottagliga än andra men i slutänden så ligger ansvaret och orsaken helt och hållet på en själv.
De flesta svenskar har någon eller flera i den närmsta familjen som är eller har varit alkisar och i och med det borde vi alla mer eller mindre ha taskiga gener för det och bli nykterister allihop. Nu tror jag inte att det är så och personligen finner jag inget problem med att dricka och kontrollera mängd trots flertalet alkoholister bakåt i min släkt och på bägge sidor av min den.

LisaLong2010-03-23 11:41

Generna har stor påverkan på minnet och andra kognitiva funktioner. Personligheten formas främst av unika livshändelser. Det visar tvillingstudien OCTO-Twin.

ElectricEye - Ej medlem längre2010-03-23 11:42
Antal inlägg: 3604

Tycker inte heller Sylvia var otrevlig.

oz1 - Ej medlem längre2010-03-23 12:10
Antal inlägg: 15

finns väl massor av anledningar, tex det är gott eller det kanske är en orsak?????.........nej nån anledning finns nog inte, anledning har väl med syfte att göra

La bruja2010-03-23 12:47
Antal inlägg: 505

Någon skrev att man väljer att bli alkoholist och det är en grov missuppfattning. Det finns knappt någon som aktivt går in för att bli det men en massa människor som ibörjar drick löper naturligtvis risken att bli det till slut om man tappar kontrollen. Men att man väljer det stämmer inte. Självklart spelar anlag in till viss del men en person med missbruksproblem i släkten måste inte nödvändigtvis bli just alkoholist. Många kan dricka helt normalt ändå och en del avstår men det finns även många som växer upp med alkoholproblem i familjen som får andra beroendeproblem just pga av miljön. En del får ätstörningar, tablettmissbruk eller helt enkelt hamnar i ett destruktivt förhållande. En del blir åt andra hållet istället dvs överdrivet kontrollerande med allt vad det kan innebära. Sedan finns det en massa människor som växer upp i en alkoholistfamilj och blir helt normala med helt normala alkoholvanor. Men man kan ju se att dom flesta som blir alkoholister själva har vuxit upp i en disfunktionell familj. Precis som att dom allra flesta pedofiler själva har blivit utsatta för övergrepp men alla som blir utsatta för övergrepp blir inte pedofiler.

Satyra2010-03-23 12:53
Antal inlägg: 4561

wildcard - "Nej, precis! Det är väl kanske en fråga om tillvänjning?
Min far är nykter alkoholist, därför stinker det nog för mig?"

Det är, enligt boken jag refererade till, så att man inte kan tillvänja sig "drogen" alls om ens kropp är för känslig mot den och att det därför inte finns någon risk för dessa människor att bli rökare! De klarar helt enkelt inte av att röka så pass att de kan bli invanda.

Och om man ser på alkohol så tror jag detsamma gäller där. Jag själv t.ex blir så sjuk av alkohol att jag inte med bästa vilja i världen skulle kunna bli missbrukare av den "drogen".

Och jag HAR under perioder som yngre festat rätt hårt så jag vet därför att min kropp INTE vänjer sig bara för att jag gör det oftare. Blir lika sjuk under flera dagar efteråt varje gång, oavsett mängden jag dricker eller vilken form av alkohol jag intar. (Det jag blir minst sjuk av är hembränd sprit).

Angående doften ... min far var inte bara nykter alkoholist utan alkoholist till sin död.

Guavan2010-03-23 12:59
Antal inlägg: 41

Jag blir lite fundersam... anlag spelar stor roll... Mitt intryck är att de flesta man talar med om alkoholism, har någon i släkten som är eller har varit alkoholist. I vissa fall väldigt nära i andra längre bak i släktträdet.

Sen är frågan vad man definierar som alkoholism. En del man talar med säger sig inte ha någon i familjen som har alkoholproblem, men när man gräver lite djupare visar det sig att det faktiskt dricks väldigt mycket. Problemet för den anhöriga att definiera sin familjemedlem som alkoholist är att personen i fråga har ett bra jobb som hon/han sköter och är inte den stereotypa bilden av alkoholist som man får lära sig.

Jag kan ha väldigt fel, men är det så att de flesta har någon någonstans i släktträdet som har/har haft alkoholproblem, borde vi vara väldigt många som inte borde dricka... även om man inte anser sig ha alkoholproblem.

nettan232010-03-23 13:00
Antal inlägg: 4086

Alkoholist anser jag att man är om man måste dricka varje dag

Man har alkoholproblem om man inte kan sluta dricka när man har börjat, dricker tills man stupar.

Jag tror också man kan ha en lägre tröskel för att bli alkoholberoende, däremot är det ALLTID ett val man gör.

HumbleBug2010-03-23 13:08
Antal inlägg: 1836

*Att dricka för mycket är ett val
*Att dricka varje dag är ett val
*Att dricka på morgon när man stiger upp och gå till sängs med en flarra sprit är ett val
*Att dricka även när man börjar känna varningssignaler och återkommande sug är ett val
*Att bli alkoholiserad "kan" vara ett val, men behöver inte vara ett medvetet sådant. Dock är alltid alkoholism en konsekvens av egna medvetna val

Visst ibland väljer man att bli alkoholist. Men att döma den som väljer att dämpa vardagens ångest och tillvarons press och lidande är en smula inskränkt.

BrokenString - Ej medlem längre2010-03-23 13:22
Antal inlägg: 1682

Att alkoholism delvis är genetiskt betingat är bevisat så det är väl knappast något att orda om. Sen att det även är miljöbetingat är väl också tillräckligt mycket studier som bevisar.

Men som någon här skrev att om man har alkoholism i släkten skulle avstå helt från alkohol annars så lekte man med döden är väl ändå att ta i. I så fall så leker väl alla med döden som intar alkohol.

Min pappa var alkoholist och vi är 4 syskon som inte varit i närheten av att hamna i den fällan. Jag har tvärtemot lärt mej att nyttja alkohol med måtta skulle jag vilja påstå. Och det pga att jag sett vilken misär det ger att vara fast i alkoholens käftar.

Men att jag helt skulle avstå från ett gott glas rött eller en fest med massa alkohol när jag själv känner för det sträcker jag mej aldrig till.

mollee - Ej medlem längre2010-03-23 13:50
Antal inlägg: 6087

Tror också att båda faktorer spelar in. Mest miljön dock kan jag tänka mig. Har man dessutom anlag för alkoholism är risken stor att man börjar dricka.

mollee - Ej medlem längre2010-03-23 13:55

Sen kan det ju vara så att barnet blivit påverkad under moderns graviditet, om modern är/var alkoholiserad.
Kan också tänka mig att det har med belöningssystemet i hjärnan att göra ifall man har lätt för att fastna i missbruk, vilket faktiskt kan vara ärftligt.

Dödmetallörn - Ej medlem längre2010-03-23 13:58
Antal inlägg: 705

Jag känner som Brokenstring, jag tror ett bra förhållningssätt är att aldrig dricka på egen hand samt bara dricka när man gör det för att gå från glad till gladare.

apbur2010-03-23 14:01
Antal inlägg: 9699

Visst spelar generna roll när man talar om människors olika egenskaper och fallenhet för olika saker. Då kan man således säga att generna har betydelse. Jag tror dock inte alko-genen skiljer sig betydligt från andra gener som formar oss som individer.

Självfallet spelar också miljön in. Det ska ju till olika omständigheter för att man ska tillåta sig att hamna i ett beroende. Ju mindre socialt accepterat det är desto mer står på spel för den som känner att de behöver ta till flaskan.

Jag tycker det är lite mer intressant att diskutera vad som krävs för att häva sitt beroende eller aldrig hamna där alls.

nettan232010-03-23 14:02
Antal inlägg: 4086

Men alltså om man nu är ensamvarg, ska man inte få ta ett glas vin då? :)

mollee - Ej medlem längre2010-03-23 14:03

Ja, man ska inte må dåligt när man dricker. Det blir oftast bara ännu värre. Håller med Dödsmetallörn.
Jag är väldigt försiktig med att dricka ö.h.t
Delvis för att jag mår dåligt när jag dricker, och delvis för att jag har alkoholism i släkten, samt att mitt belöningssystem är lite skumt;).
Jag har lite tur i oturen där. jag kan inte heller dricka massiva mängder p.g.a medicinering vilket gör att jag försöker hålla mig till en rimlig nivå, annars skulle jag säkert supa varje helg, och i massiva mängder dessutom.

apbur2010-03-23 14:11
Antal inlägg: 9699

Jag tror inte man ska gå runt och vara rädd för att bli alkoholist. En sund person tycker jag absolut kan använda alkoholen i helt andra syften än att bli socialt avslappnad. Har man problem med den sociala biten kan ju alkoholen kännas väldigt befriande och medverka till ett beroende. Det finns ju folk som dricker många gånger i veckan, men med vänner. De blir översociala och dricker alltid i samband med att de träffar folk på caféer och restauranger. De skulle nog aldrig dricka i sin ensamhet.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?