Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 783

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nemesis_872010-03-26 22:12
Antal inlägg: 345

Stephen Kings Dark Tower-serie, antagligen tidernas bästa bokserie, men jag har inte läst all om jag ska vara ärlig.

Pottränad - Ej medlem längre2010-03-26 22:55
Antal inlägg: 4315

Umberto Eco: Rosens namn.
Den räcker länge men är högintressant under hela den snåriga vägen.

JefautjOuer2010-03-26 23:05
Antal inlägg: 373

Filosofiska söndagsklubben med efterföljare.
Alltid Jane Austen, minst en.
Kajsa Ingemarsson "Bara vanligt vatten" om man vill ha nåt att bara läsa på i.
Alkemisten går väl alltid.
Ett rum med utsikt!

-Torskmacka2010-03-26 23:08
Antal inlägg: 1623

www.bokus.com/b/9789...48 235.html

denna läser jag nu. En sann historia om en man som åker dit för knarksmuggling i bolivia...

suberb sidvändare... det går av bara farten.

TomasLeonard2010-03-27 02:25
Antal inlägg: 1563

Grekisk mytologi - Michael Gibson

Nä jag menar inte ngt verk av Vergilius, jag är inte intellektuell bög å herregud,jag avråder endast ifrån hexameter därför att det är dödligt tråkigt att läsa. Herregud kan inte folk slappna av ngn gång?

speedwagon - Ej medlem längre2010-03-27 09:26
Antal inlägg: 318

På bussresor måste väl en CD-bok vara bättre så man ändå kan hänga med och kolla på intressanta saker som man möjligen passerar på vägen? Om man inte har varit där förr och därmed sett det redan :)

Jag gillar kriminalromaner så mitt tips är Åke Edvardsson, lättläst(lyssnat) och enkelt....

bj-olle2010-03-27 09:42
Antal inlägg: 3350

hon har två novellsamlingar på svenska. "insekt" och "man kan inte hindra ett litet hjärta från att älska". det är lite vilken som. jag läste insekt först, och den var kanon. den är också den enda som finns i pocket, och är lite billigare.

jag minns att det var helt mongo att läsa hexameter. efter ett tag började man nästan tänka på hexameter. lästa iliaden på bussen till skolan i nian. då var jag bög och intellktuell och jag kunde inte slappna av. nuförtin är jag straight och dum i huvet och läser modeblaskor, he he

blue_moon2010-03-27 11:51
Antal inlägg: 9713

"Hypnotisören" av Lars Kepler ger med sina nära 600 sidor många timmars nervkittlande läsning, inte bara under resans transportsträckor. (I pocketformat väger den bara 291 gram, nog så viktigt när bagaget får väga högst 20 kg, exkl 5 kg handbagage.) Själv packar jag alltid ner en massa bra-att-ha-grejor, och därför får vikten alltsomoftast avgöra vad som ska med och vad som kan uteslutas. Böcker ingår alltid: Ficklexikon, Berlitz-guide, fågelbok, flora och minst ett par romaner/deckare.

Jonisen2010-03-27 12:08
Antal inlägg: 1338

Den gamle och havet av Ernest Hemingway

Fröken_E - Ej medlem längre2010-03-27 14:30
Antal inlägg: 74

speedwagon - Bra tänkt! Man får säkert mer utrymme för att titta på omgivningen vid bussresor, om man lyssnar på en CD-bok. Jag har faktiskt aldrig lyssnat på någon CD-bok men det är helt klart värt att testa! Annars brukar jag läsa. Lyfta blicken, titta på landskapet och begrunda orden.

bj-olle - Då startar jag med "insekt" eftersom den finns i pocket.

Ja det är väl inte den mest lättlästa litteraturen att ta med sig på en resa. Gillar slutklämmen där angående "intellektuell bög" som en tidigare person skrev om! He he. Bara för att man känner till verk skriver man ju inte någon på näsan för det.

blue_moon - Ja det är den som är skriven av ett par under pseudonym om jag inte är helt fel ute? Vad fint att du tar med dig en fågelbok och en flora på din resa!

speedwagon - Ej medlem längre2010-03-27 14:37

Fröken_E: du kan ju då lyssna, trycka på paus, begrunda orden och kolla på utsiken!! :)

Fröken_E - Ej medlem längre2010-03-27 14:48

speedwagon - Det är sant. Men annars gillar jag även känslan i att bläddra i en bok. Det är lite samma sak som med att läsa morgontidningen på Internet. Det ger inte samma känsla som att sitta vid frukostbordet och bläddra i en tidning. Men jag kan tänka mig att en CD-bok är härlig att lyssna på om man vill lägga igen ögonen på flyget ett tag. Kanske en CD-bok hänger med på min resa då.

speedwagon - Ej medlem längre2010-03-27 14:56

hehe, jo, jag är lite så också. Har aldrig testat ljudbok men morsan har några sedan hon låg på sjukhuset.

trevlig resa och lycka till i bokvalet!

VetaGreta2010-03-27 15:21
Antal inlägg: 85

Stranger on a train av Jenny Diski. Gillar du den kan du ta boken om Antarktis sen. reseskildringar av en som inte gillar att resa. :-)

cecland2010-03-27 15:46
Antal inlägg: 19

Alla 7 Harry Potter-böckerna. Fast då får du ta en extra resväska ;-) Och risken finns att man missar hållplatsen för att det är så spännande.

Haslo - Ej medlem längre2010-03-27 15:51
Antal inlägg: 304

Tuesdays with Morrie skriven av Mitch Albom

Fröken_E - Ej medlem längre2010-03-27 16:33

VetaGreta - Så spännande det låter med reseskildringar av en som inte gillar att resa! Men menar du då författaren eller karaktären i böckerna? Jag tycker om att läsa om resande, när man själv är på resande fot.

Haslo - Den titeln känns bekant. Ska kolla upp den boken.

bj-olle2010-03-27 16:42
Antal inlägg: 3350

den finns översatt. tisadagarna med morrie, tror jag den hette, helt enkelt. fast jag tyckte inte den var så himla cool som de sa när de tipsade mig. men det tyckte jag inte om alkemisten heller, så det är kanske bara min smak...

Charleymar2010-03-27 17:48
Antal inlägg: 109

En superbra bok: A spot of bother av Mark Haddon!!! Finns översatt oxå!!! Alla böcker av Joanna Trollope. Flickan från ovan av Alice Sebold, Den hemliga histiorien av Donna Tartt.Allt av Nevil Shute men speciellt: Fem svarta höns (A town like Alice).
Det är böcker som gör intryck men som ändå är lättlästa!!!

Fröken_E - Ej medlem längre2010-03-28 19:14

bj-olle - Jag gillade Alkemisten. Så jag ska nog ändå ta mig en titt på den där boken.

Charleymar - Den där sista boken kan nog vara något!

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?