Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 708

Forumkategorier

Användare Inlägg  
stol2010-04-14 18:17
Antal inlägg: 1015

Har du bara viljan så tar du dig upp ur sängen. Jag har som sagt haft reumatism i hela mitt liv och det har gjort jävligt ont. Varenda morgon är jag stel som pinne och har ont, men det är bara att studsa upp, allt sitter i skallen. Mitt råd till dig är att du ska skita i att det gör ont res dig upp och gör dina sysslor. Det finns ingen sjukkassa som kommer att sjukskriva dig för din sjukdom eller dina besvär, det är först om du blir rullstolsbunden och knappt då.

BaraJAGigen2010-04-14 18:45
Antal inlägg: 8

Stol
för det första så fungerar inte hård träning på allt, vissa av oss blir sämre av hård träning( jag själv bland annat, fått bannor av både läkare och sjukgymnast när jag i ren pin tji ville göra som du säger)
Cipramil dövar heller inte smärta på alla, har provat för många år sedan utan resultat.
Sedan angående sjukskrivning så är inte alla ute efter att vara det, finns många som jobbar med svår smärta. För den delen ser jag det som lite ointressant för det var ju inte det som var frågan.

reallynx2010-04-14 19:00
Antal inlägg: 534

stol
det du skriver funkar kanske för dej men ge för tusan inte alla rådet att träna på det viset för det kan gå rent åt helvete.

sulan20062010-04-14 19:45
Antal inlägg: 63

Håller verkligen med reallynx. Hård träning kan vara helt förödande för en hel del reumatiker. För det första så måste många medicinera med ganska tunga mediciner, bland annat cellgifter och kortison för att överhuvudtaget kunna fungera skapligt. En följd av medicinerna är benskörhet och man vill ju inte att någon ska bryta sig för att träna stenhårt. Självklart är motion bra, men den måste ju individanpassas i samråd med läkare, sjukgymnaster m.m.

Lillstölla2010-04-14 20:05
Antal inlägg: 23831

Stol: Tycker det är ignorant av dig att säga att man ska äta medicin när man för det första inte vet vad som är det underliggande problemet och sen säga att "det är bara att hoppa ur sängen" ja för dig kanske det är så enkelt men genom att häva ur dig sådana klantiga saker som du gör så nedvärderar du ju både mina och andras problem. Du har ju ingen som helst aning om vad jag fått för råd av utbildad personal inom både sjukgymnastiken och läkarkåren som faktiskt vet vad de pratar om och inte bara vräker ur sig att ät medicin!

Och anser dessutom att du är rent ut sagt grym när du säger att självmord är fegt, du har inte den blekaste aning om hur personen i fråga mår och dina påhopp gör säkerligen inte saken bättre!

simmarhanna2010-04-14 20:10
Antal inlägg: 26

Att ha svår smärta. Jag har skov (Perjoder) Med Extrem smärta. Jag har ketogan tabletter att ta vid behöv. VIlket jag tucker hjälper.
Andra saker utan mediciner inblandat.

Självskanning som en sjukgymnast gör. Man typ lär känna sin egen kropp.
Akupunktur hjälper mig också väldigt mycket,
Vet inte om det hjälper dig er. Fast för mig gör det.
Har du pratat med en smärtläkare?
Jag har gjort det och fått en heldel bra tips från special utbildade smärt läkare

ramsay - Ej medlem längre2010-04-14 20:12
Antal inlägg: 9204

försök sluta m tabletterna (har bara läst ditt inledeande inlgg).

jag bröt nacken två kotor krossade och opererade i höstas. jag blev sjukskriven i ett år. de sa att jag kommer att ha kronisk värk och kanske aldrig mer kunna jobba. två månader efter olyckan ströp jag tabletterna. det gjorde helvetiskt ont men eftersom jag studerade på juristlinjen kunde jag inte studera påverkad. idag har jag ont lite underliggande ständigt men är helt återställd enligt mig. läkarna bedömmer mig vara i behov av sjukskrivning pga smärtan men jag har redan lärt mig leva med den.

acceptera. gå vidare.

ramsay - Ej medlem längre2010-04-14 20:13

arbetar och studerar sedan 5 veckor efter olyckan.

tror det har m inställning att göra. sorry.

Lillstölla2010-04-14 20:15

Simmarhanna: Jo jag har pratat med smärläkare och "avverkade" väl 5 eller 6 sjukgymnaster innan jag träffade inte mindre än 2 stycken som var och en på sitt sätt hjälpt mig hantera smärtan. Det sitter mycket i att jag ofta pressar mig själv mer än jag borde. Så de har gett mig regler, inte mer än 2 minuter om dagen på min crosstrainer till exempel.

Har även provat akupunktur men hjälpte dessvärre bara för stunden och jag blev så grymt trött av det.
Du säger du har skov, lider du av MS? Är bara att jag förknippar det ordet med MS, men mycket möjligt, till och med troligt, att jag har fel nu:)

ramsay - Ej medlem längre2010-04-14 20:16

håller m lolinonek på första sidan!

Lillstölla2010-04-14 20:19

Ramsay: Inte ska du säga "sorry" det är ju så det har fungerat för dig. Har försökt vara utan tabletter men jag kan inte fungera alls då, blir sängliggande och bara sover och kan inte röra mig och har grymt ont.

Är glad att det har fungerat så bra för din del! Hur länge har du kvar på studierna?

ramsay - Ej medlem längre2010-04-14 20:23

"Har försökt vara utan tabletter men jag kan inte fungera alls då, blir sängliggande och bara sover och kan inte röra mig och har grymt ont. "

det låter som abstinensbesvär till stor del. sånt går ju över. är det länge du har varit utan?

vet inte, beror på vad jag ska inrikta mig på. har notarietjänst nu.

L8872010-04-14 20:30
Antal inlägg: 57

Jag tror man kommer långt på positivt tänkande, nyttig mat och motion. Inte stressa är också viktigt.

ramsay - Ej medlem längre2010-04-14 20:32

jag pressar mig alltid till det yttersta, det är också en fungerande taktik. faktiskt!:)

BaraJAGigen2010-04-14 20:40
Antal inlägg: 8

Men det där att pressa sej är inte alltid bra heller, själv gick jag in i den berömda väggen.
Så det är en balansgång.

Lillstölla2010-04-14 20:45

Ramsay: Jag har varit utan i ett halvår. Så nej det var inte nån abstinens. Är väl bara så enkelt att det som funkar för dig inte funkar för mig.
Och att pressa sig till det yttersta går inte heller. Sen är jag numera grymt lättstressad vilket är ett av mina symptom. Så alla är vi ju olika.

apbur2010-04-14 20:46
Antal inlägg: 9699

Det här med smärta är ju så individuellt. Man hanterar smärtan på olika vis och vissa kan inte alls stå ut med smärtan utan smärtan bara sprider sig och gör tillslut att man upplever minsta beröring som smärtfullt. Riktigt otäckt.

simmarhanna2010-04-14 21:12
Antal inlägg: 26

Nää Jag har corhns i magen får jag extrema smärta. Jag har även en
extrem huvudvärks smärta eftersom jag har
anorexia också,

Zmurfy2010-04-14 21:13
Antal inlägg: 117

Jag tycker vi kan sluta hålla på att jämföra vad eller vem som har det värst. Det finns så mycket skit åkommor och sjukdomar som gör livet väldigt tungt och jobbigt för många. Nu ska man väl inte använda sjukdomen som en ursäkt men visst kan det vara nästintill omöjligt att hålla samma tempo som andra friska.

Jag lever med neurologisk smärta och äter Gabapentin och Saroten eftersom många kronisk smärta åkommor är så speciella kan det vara så att man får prova sig fram. Jag finner också varma bad lindrande.
Träning är bra i små doser blir det för hårt får jag jätteont.

Jag väntar på att få komma till en smärtklinik för att slippa värken helt (eller alternativ till mediciner)

Försök att få en remiss till en smärtklinik. Men en viss medicinering kan ju ge mer gott än ont .

Lycka till till alla här.

ramsay - Ej medlem längre2010-04-14 21:31

jag ifrågasätter inte din sits men måste fråga, åt du antidepp det halvåret? det kan annars vara en idé?

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?