Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 18 783 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2010-04-15 22:03 | |
![]() | Maximerat Ja, jag tror vi är ganska överens. Jag tycker inte man som förälder skall släppa det helt - man skall självklart prata med stationsbefälet. Är det en vettig person så är det bra om sonen får gå dit och prata med den personen en stund, och kanske de kanske kan gå igenom händelsen lite grann osv.. Däremot behöver man inte dra igång en hel anmälningsapparat. Om ens barn däremot blir föremål för brottsmisstanke, riskerar åtal eller påföljd, skall förhöras formellt, följa med till stationen eller gripas -- och de då åsidosätter grundläggande rättigheter och skyldigheter, då skall det bråkas i varenda instans, eftersom sådana fel får man inte acceptera å sina barns vägnar. Beroende på händelse så kan man alltså hantera det lite olika, och vara lite olika mycket upprörd. Jag skulle i det fall som här nämnts berätta för min son hur polisen får göra, vad som händer om han måste följa med - pratat med polisen osv .....OCH talat om för min son att skadegörelse är ett grovt brott och att man är medskyldig även om man inte kastar stenen, eftersom man är där med kompisarna och deltar -- och att polisens jobb faktiskt är att ingripa. Man får ju inte glömma barnets ansvar i det hela också -- att ge barnet rätt bild både av sin del och av hur polisen skall agera. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-04-15 22:05 | |
![]() | Lilakia,jag tror polisen föredrar att ställa några frågor till barnet innan föräldrarna dyker upp. Sedan om det är ett regelrätt förhör vet jag inte. Det kanske mer handlar om att skapa sig en bild av vad som hänt. | |
| Tess 08 | 2010-04-15 22:06 | |
![]() | Haha, j*vla undanflykter!!! Har en 15-åring och en 12-åring och INGEN av dom håller på med sånt där och på 12-åringen har jag koll! Håller man inte koll på sina barn i den åldern??? | |
| Maximerat - Ej medlem längre | 2010-04-15 22:17 | |
![]() | Tänk så många gånger jag har hört just det där. "Min dotter skulle aldrig..". "Min son har aldrig provat...", "Min son umgås inte med dessa människor". Jag har hört flera föräldrar säga så och sedan har det framkommit att barnet i flera år begått diverse saker. Och jag har också hört föräldrar till brottsoffer säga det.."Min dotter vet att hon kan berätta allt för mig och hon gör det också". Och sedan kommer det likväl fram att hon inte känt att hon kunnat berätta för någon (att hon blivit misshandlad, våldtagen, rånad etc). | |
| Tess 08 | 2010-04-15 22:20 | |
![]() | Lätt att säga Maximerat :) Har hört det där förr och det enda jag svarar då är att om man inte känner mig och mina barn kan man inte uttala sig om sånt! | |
| Maximerat - Ej medlem längre | 2010-04-15 22:24 | |
![]() | Nu pratade jag inte om DIG utan om det generellt sett. Jag borde visserligen skrivit det innan, att det var generellt. Men det jag menar är att det nog är många som lever i tron att barnen skulle berätta för föräldrarna om "det vore något", men att det långt ifrån är så. | |
| Gunilla _ | 2010-04-15 22:25 | |
![]() | Aningen ot, men jag kan inte låta bli att skriva följande... Om man utgår från 100 familjer tillhör uppskattningsvis * 90 familjer till normalgruppen och saknar problem * sju familjer till riskgruppen där det finns barn som lever i svåra miljöer och/eller barn som kan vara bråkiga och störiga * tre familjer till problemgruppen och behöver insatser från samhällets sida * 10 % av barnen i normalgruppen utvecklar allvarliga normbrytande beteenden. 10 % av 90 = 9 barn * 25 % av barnen i riskgruppen utvecklar allvarliga normbrytande beteenden. 25 % av 7 = 1,75 barn * 40 % av barnen i problemgruppen utvecklar allvarliga normbrytanden beteenden. 40 % av 3 = 1,2 barn Räkneexemplet visar att av de 12 barn som utvecklar normbrytande beteenden kommer 9 stycken från normalgruppen (Sundell och Forster 2005) DET är väl värt att tänka på! | |
| Tess 08 | 2010-04-15 22:31 | |
![]() | Sen tror jag generellt att många föräldrar tror att deras barn aaaaaaldrig skulle göra något dumt! Jag vet att mina barn inte är änglar, att de gör fel. Jag vet att de gör både bra och dåliga saker och de får ta ansvar för de saker de gör som inte är bra. | |
| Sote | 2010-04-15 22:32 | |
![]() | Tess-Jag har också stenkoll på mina tonåringar snart 16 och18. Dom har inte ens druckit en enda gång men har normalt umgänge, går på hårdrockkonserter, lanar, hänger med polare m.m.Jag vet då dom alltid sover hemma och vi alltid skjutsar och hämtar ( bor lite off). Jag kan bara säga att jag har haft tur att det har funkat för oss och jag vet mer än väl att det trots det kan gå åt skogen om det vill sig illa. Jag tror inte man ska vara för snabb att döma andra om man inte tänker ha sina ungar inlåsta och hemundervisade tills dom blir sisådär 25 år. | |
| Tess 08 | 2010-04-15 22:41 | |
![]() | Har jag dömt någon?? Jag kan ibland ställa mig lite undrande till vissa (ofta föräldrar) som skyddar sina barn och har bra förklaringar till vad som hänt och det är då sällan barnets fel. Jag vet också att jag ska vara tacksam att de pratar med mig, att jag vet vad de gör och att de inte smiter ut osv... Jag har också märkt tendenser till att den yngre har mer "tonåring" i sig än den äldre som är lugn som en filbunke. Detta är jag beredd på och inser också att det kommer inte vara lika lätt att "handskas" med henne när hon blir äldra. Dock anser jag att det viktigaste är att man kan prata med barnen, ta reda på vad dom gör (gärna att de kommer för att prata självmant) och att förhållandet är öppet och ömsesidigt. (som exempel) Mina barn har än inte druckit alkohol, men vi har ändå pratat om det och hur de kan förhålla sig till alkohol, onykterhet/fylla och att de alltid kan ringa hem De har fått säga sin åsikt och jag har tagit det till mig.. | |
| bobo flux | 2010-04-15 22:47 | |
![]() | "Haha, j*vla undanflykter!!! Har en 15-åring och en 12-åring och INGEN av dom håller på med sånt där och på 12-åringen har jag koll! Håller man inte koll på sina barn i den åldern???" Tess 08, den första meningen och den sista meningen i det citatet stinker dömande. | |
| Tess 08 | 2010-04-15 22:49 | |
![]() | Jahaja... tycker du det? Så fint för dig! | |
| Sote | 2010-04-15 22:57 | |
![]() | bobo-det var lite det jag tyckte också men vi tolkade väl fel då. | |
| bobo flux | 2010-04-15 22:59 | |
![]() | Ja, det tycker jag. "Haha, j*vla undanflykter" känns ju inte så respektfullt direkt, eller vad tycker du? | |
| Tess 08 | 2010-04-15 23:01 | |
![]() | Ja, det kan ju ibland vara svårt att skriva/läsa så som den andre tänkt. | |
| Dödmetalörn - Ej medlem längre | 2010-04-15 23:07 | |
![]() | Hur var det nu Tess 08, om man inte känner dig och dina barn får man inte uttala sig om dig men du får skriva nedlåtande om andra? Enda sättet du kan ha full koll på din tolvåring är om du murat in honom i sitt rum utan internet. Att tro att man har exakt koll på sina barn och samtidigt vara så där nedlåtande är ju ganska motsägelsefullt och lite naivt. Hoppas du kan ta kritik, du är ju rätt saftig på att dela ut den själv i tråden nämligen. | |
| micro113 | 2010-04-15 23:08 | |
![]() | Har man stenkoll på barn som är äldre än sex år, så bör man faktiskt förlora vårdnaden över sina barn. Barn kan inte utvecklas med en förälder ständigt hängande över ena axeln. För att inte tala om att det är grund för mobbing när barnen börjar skolan om föräldern hela tiden springer efter dem och glor. Så att utöva sådan kontroll över sina barn är knappast något positivt att skryta med -- utan snarare tvärtom. Mina egna barn har hittat på diverse bus under uppväxten - däremot är de lärda att inte ljuga - och har fått stå för det bus de hittar på. Det är väl ändå det föräldrarskap ska gå ut på, att låta barnen utvecklas och göra misstag - och genom kommunikation rätta till misstagen och lära sig till nästa gång. Och ja - jag är förälder, inte helgon, så jag har gjort mina misstag jag också på vägen - som man försöker lära sig av till nästa gång och nästa gång. | |
| Tess 08 | 2010-04-15 23:18 | |
![]() | Dödmetallörn - Ja, som sagt så känner du inte mig och mina barn. Jag har inte sagt att du inte får uttala dig om det. Dock tar jag kanske inte åt mig om du skriver något direkt om mina barn just för att du inte känner de/mig. Micro- Man behöver inte hänga över axeln på barnen, jag har skrivit att de inte är änglar som aldrig gör fel. Jag har skrivit att de också får ta ansvar för det de gör. Jag har skrivit om kommunikation och att kunna vara öppen i samtal med barnen. När jag skrev det första inlägget hade jag för det första inte läst alla inlägg (sista sidan var kvar att läsa) och det var inte riktat till någon speciell utan en reflektion. (annars brukar jag skriva ett nick innan inlägget) Stenkoll har jag inte, jag vet att de kan gå in på diverse sidor på internet bla.. men det kan jag prata med dom om. Jag har dock stenkoll (nja, men nästan i alla fall) på var de är. Det beror dock på att de är rätt hemmakära och sällan är hos kompisar jag inte känner (föräldrarna till). | |
| memento-mori | 2010-04-15 23:20 | |
![]() | *Undrar va tråden handla om från början* | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-04-15 23:21 | |
![]() | Jag hatar poliser... | |