Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade10
Mobilspel
Pågående19 611

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tess 082010-04-15 21:58
Antal inlägg: 18003

Kan inte göra mer än lida med flickan!
Har själv en 12-åring och kan inte fatta att de kan vara sexuellt aktiva vid den åldern (fast det tror man väl aldrig om sina barn?)...

Hoppas hon får adekvat stöd och hjälp!

Smultronet81 - Ej medlem längre2010-04-15 22:29
Antal inlägg: 205

Har nu bestämt mig tillsammans med flickan att gå till en ungdomsmottagning ihop. Hon vill gärna ha med mig där. Hon känns nästan som en dotter för mig.. o har gjort sen hon var 5år.
Vi har alltid stått varandra nära. Är glad att hon vågar berätta för mig.
Samtidigt som jag inte vet va jag ska ta mig till ibland..

Endel barn har det så fruktansvärt!!

Tack igen för alla som visat sitt stöd o hjälpt till med tips på vad jag kan göra som vuxen.

Smultronet81 - Ej medlem längre2010-04-15 22:30
Antal inlägg: 205

och nej, hon är inte utsatt för ett brott då pojken också är minderårig.

Barbablond2010-04-15 22:33
Antal inlägg: 3

Försök kom iväg så snart som möjligt - det är ett enklare ingrepp om det inte gått så långt. Både fysiskt och psykiskt.

broccolisaur - Ej medlem längre2010-04-15 22:35
Antal inlägg: 233

Bra att du går med. Jag förstår inte varför vissa här tycker att du ska låta henne gå ensam för att undvika att stöta dig med hennes skitföräldrar.

Lilla Busan2010-04-15 22:36
Antal inlägg: 896

Jag har vart lite av den vuxna som ungdommarna alltid kommit med sina problem till ..

O för många år sen vart en tjej på 14 gravid med en äldre kille som inte alls ställde upp för henne .. Hon kom till mig o bad om hjälp o SJÄLVKLART ställde jag upp..

Hon ville absolut inte berätta för sina föräldrar o jag förljde med henne på första besöket för att fastställa gravidet , hur långt det gott osv MEN vi diskuterade alltid en massa o jag sa till henne att hon borde prata med sina föräldrar iallfall..

Följde med henne på alla möten o under aborten o då allt var klart vågade hon berätta för sina föräldrar i mitt sällskap vad som skett vilket dem uppskattade massor .. Tjejen ifråga tyckre med att det var extremt skönt att få berätta det men det tog mycket mod o många diskussioner om för o nackdelar innan hon tog mod till sig.

I dagens läge börjar ungdommarna med att dricka, röka o ha sex mycket tidigare än vad vi äldre gjorde överlag. Att skylla en graviditet i tidig ålder på bristande föräldraskap anser jag dåraktigt att ens säga eller antyda..

För seriös.. TÄNK EFTER , hur många av er eller hur många känner ni i er närhet som verkligen lyssnar på sina föräldrar då dem varnar för tex rökning alkohol o oskyddad sex<???? Visst en del , men skulel tippa på att en mycket högre procent lyssnar men sen ändå gör det..

ha det gött o hoppas det går bra för tjejen

Larvbrud - Ej medlem längre2010-04-15 22:39
Antal inlägg: 4050

Eh, om det sjunker i åldrarna som du säger, vems fel är det då? Är det de nya barnen som är sämre på att lyssna?

Kotilda2010-04-15 22:39
Antal inlägg: 158

Ingen människa ska behöva gå igenom något sådant ensam, vare sig barn eller vuxna.

Evelinaw - Ej medlem längre2010-04-15 22:44
Antal inlägg: 63

Hon kommer att se dej som sin ängel, när du hjälper henne.
Finns mycket hjälp i samhället idag, som kan ge stöd och råd, men även tur att hon har dej som vuxen som kan hjälpa henne så ingen dömer denna henne, för finns även nervärderande barnmorksor isamhället med, även fast 99% är hjälpsamma och stötande människor,
Lycka till och hoppas det går bra.

Jag kommenterade att man ska prata med sina föräldrar, men var inte så att jag menar att alla ska göra de, menar bara att man inte ska ta den lätta vägen, bara för att slippa eller är rädd, oftast är ens föräldrar mer förstående än man tror som tonåring. även fast sex kan kännas lite pinsamt att prata om i början, om man nu har bra hemförhållande,

Men det hade inte denna tjejen, så man ska vara glad att människor som smultrontjejen finns..

witchgame2010-04-15 23:15
Antal inlägg: 1826

STOR KRAM till dig smultronet och andra som har hjärtat och modet på rätta stället och hjälper en medmänniska oavsett ålder och problematik , det stöd den här flickan får från dig är enormt värdefull och kommer inte att glömmas .På ett eller annat sätt har du igen det om inte annat så är det gott att bara kunnat vara där för någon annan ! KRAM kRAM KRAM!

mollee - Ej medlem längre2010-04-15 23:22
Antal inlägg: 6087

Tror nog många är sexuellt aktiva redan vid 13-14 års åldern. Så var dte iaf för 10 år sedan när jag var "ung". Inte alls ovanligt.
Tycker det är tragiskt f.ö och tycker absolut man ska vänta och inte ha så bråttom. Synd att flickan inte kan tala med sina föräldrar. Det är väl pinsamt rent generellt att som 13-åring kanske gå till sin farsa och berätta att man blivit gravid.
Kan förstå henne. Och om hon nu har en oförstående och våldsam pappa är det ännu värre. Tag nu kontakt med flickans sjuksköterska eller någon annan förstående vuxen och be dessa om hjälp.
Hoppas det löser sig, det är fan inte lätt i såna här situationer :(

mollee - Ej medlem längre2010-04-15 23:27

Stt ungdomar blir sexuellt aktiva, tror jag rent ärligt beror på påtryckningar från övriga samhället. precis som med smink, utmanande kläder o.s.v
Typ " alla andra gör det, så då kan jag också göra det"
Givetvis kan det bero på bristande föräldrarskap också,men hur mkt man än förbereder barnen och ställer upp så är chansen stor att de faktiskt inte lyssnar. Ungdomar är ofta rebelliska och gör som de vill hur som haver! Och precis som med alkohol tycker jag detta kan klassas som en fråga i mognad. Är man mogen och vettig för sin ålder, kan man också förstå konsekvenserna av sina handlingar. Men som sagt, ungdomar.....

anneli72 - Ej medlem längre2010-04-15 23:28
Antal inlägg: 11612

Puss från mig....kopparspiral finns.

micro1132010-04-15 23:33
Antal inlägg: 17542

Ursäkta

Att barn börjar supa och hamnar i säng -- att barn inte lär sig stå emot trender, smink och utmanande kläder --

Vad tusan tror ni det beror på om inte bristande föräldraskap?

Vem skall stärka och fostra barnen om inte föräldrarna?

mollee - Ej medlem längre2010-04-15 23:36

Hehe, klart föräldrarna påverkar en hel del. Men inte ens som överbeskyddande och klok förrälder kan man alltid vara med sina barn ute i samhället. Man kan bara agera kompass och hoppas på att ungarna följer den väg man visar.
Ibland tar grupptrycket och "hormonerna" över. Det är ganska så lätt hänt att impulserna och hettan i ett ungdomligt kärleksmöte gör att man blir förblindad och att man kanske glömmer moderns visa råd om avhållsamshet :)

anneli72 - Ej medlem längre2010-04-15 23:38
Antal inlägg: 11612

Jag håller på med mitt föräldraskap..så nu är det Tony Hill.

regression2010-04-15 23:41
Antal inlägg: 1563

Om pappan är myndig har ett brotts begåtts (våldtäkt). Då bör TS även ta kontakt med polisen.

Dyslekso2010-04-15 23:42
Antal inlägg: 8945

Jag tänkte också på det där, men vågade inte skriva det. Tack.

Tess 082010-04-15 23:43
Antal inlägg: 18003

Naturligtvis tar barn efter vuxna/föräldrar. Oavsett om det är tänkt så eller om de inser det så är det så.

De lär sig hemifrån hur man ska vara och hur man ska göra. Ofta eftersom föräldrarna gör så (detta handlar inte om sex/alkohol osv utan mer generellt ett mönster). Är mamma och pappa utseendefixerade blir troligtvis barnen också det osv...

Sen är det nog bla grupptryck och tron att det är 'såhär man ska göra' som får barn att ha sex tex.

mollee - Ej medlem längre2010-04-15 23:48

sen, jag tycker att det är inte åldern som avgör när man bör skaffa barn, utan mognad. Man kan vara 17 år och ändå jätte omogen och inte alls vara redo att skaffa barn, trots att det är lagligt. Är man då som förälder fortfarande dålig om ens barn blir gravid, eller gäller bara det om personen är under 15? När går egentligen gränsen på vad som är okej, och när förälderrollen spelar in? Är man då inte lika ansvarig som förälder när ens barn trots rimlig ålder, skaffar barn utan ordentlig utbildning eller kanske utan lämplig livspartner?

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?