Spelrum
Giraffen | 21 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 19 |
Inloggade | 42 |
Mobilspel
Pågående | 19 675 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
stol | 2010-04-18 14:07 | |
![]() | Jag tycker att man ska ta seden dit man kommer och för att ha den åsikten behöver man inte vara rasist. Många muslimer har lämnat sina länder just för att de inte känner sig bekväma med den muslimska läran. Ska vi tillåta att den muslimska läran ska få fäste i Sverige med moskèbyggen och allt vad det innebär och låta förtryckandet av kvinnor fortsätta i Sverige. Det är många i Göteborg är i emot moskèbygget men ändå har politikerna beviljat, man har helt enkelt kört över Göteborgarna. Det finns redan en moskè i Göteborg i Högsbo det räcker. | |
Mitch Ryder - Ej medlem längre | 2010-04-18 14:13 | |
![]() | Det är sunt med lite islamofobi...religionen ska inte få ta över ett sekulariserat land som Sverige. | |
Mouche - Administratör | 2010-04-18 14:30 | |
![]() | Ett inlägg raderat. Grammatik har inte ett smack med ämnet i tråden att göra. Mouche | |
Liftactiv | 2010-04-18 14:37 | |
![]() | I sig är jag inte alls emot att det byggs en moské. Dock, då jag är rätt så anti-religion oavsett vilken, så tycker jag ändå inte om det. Dessutom är jag emot att man (här på betapet alltså) tydligen automatiskt blir islamofob då man anser att en (i första hand kvinno-) förtryckande religion inte riktigt har något här, i det sekulariserade och något modernare samhälle som Sverige trots allt är, att göra. Med att göra menas "etablera sig synligt" - själva tron må ju folk få ha ändå förstås. När jag läser igen så ser jag att jag uttrycker mig klumpigt, men jag kan inte förklara mig bättre tyvärr..... Jag vet att det är många här på beta och även muslimska kvinnor själva som anser att islam inte alls förtrycker, men i jämförelse med vad gemene man anser vara kvinnoförtryck i Sverige så är den det. Anser jag. | |
strella70 | 2010-04-18 14:45 | |
![]() | oj oj oj... så var det dags igen... där jag bor håller en assyrisk ortodox kyrka på att byggas just nu... inte en enda röst har "höjts" emot det bygget... varför ska inte även muslimer få utöva sin tro? vad gäller acklimatisering och "ta seden dit man kommer"... hur många svenskar, eller europeer respekterar seder när de reser till andra länder? med fylleri till exempel? eller när de går obehindrat på gatorna i vad som för den kulturen anses utmanande och respektlöst? jag tänker på när jag var i Tunisien och några i resesällskapet gick i tajta, korta sommarkläder i områden som inte var turiststråk... visst, vi har alla rätt att vara de vill vara och uttrycka de åsikter vi gillar, med kläder, frisyrer, seder etc. men det handlar också om respekt för den andre... en muslim som har en fristad att gå till och utöva sin tro, hindrar inte oss andra svenska eller europeer eller katoliker eller kristna eller protestanter eller ateister att fortsätta med våra egna seder... och som sagt... vem säger att det inte finns svenska muslimer? både "äkta" svenskar (om jag får uttrycka mig så) som konverterat och de som är födda här med utländska föräldrar? har inte de samma rättigheter som alla svenskar? | |
krill_master - Ej medlem längre | 2010-04-18 14:46 | |
![]() | finns väl lite viktigare saker att nyttja marken och läget till än en moske? typ ett ler tjärn är viktigare, liksom en hög med sten om så vore. att bevilja en byggnad för att folk ska kunna dyrka, bedja, värna och hylla en religion som ligger till grund för att deras hemnationer ser ut som de gör och själva skälet till att det blev ohållbart att stanna kvar där, vad är logiken i det? och att våra politiker sedan säger ja är inget annat än ren jävla skandal. vad blir nästa steg: läran i könsstympning obligatorisk för vår vårdpersonal, hur man förtrycker sin kvinna, handbok? hur man klär sig bäst i mask och lakan, egna bomer utbildning på konvux, eller bara en örfilslektion till äldste sonen för att denne ska respektera att det är rätt med hedersmord? hör det hemma här, och ska vi tillåta byggen av moskeer? kan inte komma på ett enda rimligt skäl. | |
apbur | 2010-04-18 14:49 | |
![]() | dannyzyko, nej, du är inte otydlig. Du fattar inte vad du säger bara. "Just eftersom lagen inte säger något om byggnaders svenskhet är alla byggnader i lagens mening lika svenska." Du tolkar in en värdering där den inte finns. Det är mer riktigt att säga att eftersom lagen inte säger något om byggnders svenskhet så säger den inget om byggnaders svenskhet. | |
Liftactiv | 2010-04-18 14:52 | |
![]() | Krill "att bevilja en byggnad för att folk ska kunna dyrka, bedja, värna och hylla en religion som ligger till grund för att deras hemnationer ser ut som de gör och själva skälet till att det blev ohållbart att stanna kvar där, vad är logiken i det?" Precis! Var är logiken.... | |
stol | 2010-04-18 15:04 | |
![]() | Strella 70 Jag tycker att du ska emigrera til Iran eller Afganistan så får vi se im du får bygga en svensk kyrka. I det tysta så tycker du precis som jag gör, skillnaden är att du inte vågar säga vad du tycker. Det sitter en jävla massa ickerasister i hemmen runt om i Sverige och förbannar än det ena än det andra i det tysta. Men utåt sett då ska man framstå som den störste mäniskoälskaren. Det ni de ickerasistiska som är dom största rasisterna. Det är så typiskt att så fort man öppnar munnen och säger att man ogillar ett moskè så blir man automatiskt kalad för rasist. | |
ellel | 2010-04-18 15:20 | |
![]() | Fantastiskt med en moské. Att människor tror på en Gud, vill tillbe sin Gud, och ha en plats för detta tycker jag är grymt. Kom precis hem från söndagens kyrkobesök, och är helt varm i hjärtat över att så många människor kommer för att fira gudstjänst, umgås, och vårda sin andlighet. Kyrka, moské eller annan plats - spelar inte så stor roll. Färre shoppingcenter och fler plats för eftertanke, meditation och bön! | |
stol | 2010-04-18 15:26 | |
![]() | Ursäkta min dåliga stavning, men jag blir så ivrig och samtidigt så förbannad så det blir fel. Ska vi i Sverige fortsätta att uppmuntra ett antal radikala muslimer att förtrycka kvinnor och barn, familjer med släkt och vänner har gjort allt för att komma ifrån skiten och så är dom tillbaka i ruta ett. Vem vet vad som kommer att pågå i dessa moskèer de vill inte ha någon insyn, vem som helst släpps inte in. De som leder dessa moskèer har aldrig haft ett arbete utan de har studerat Islam ända sedan barnsben. Hur har dom kommit hit. | |
albertina | 2010-04-18 15:29 | |
![]() | Jag förstår inte varför det blir sånt liv när det gäller att bygga moske alla andra får ju ha sina kyrkor här i Sverige så varför ska inte muslimerna få en kyrka dom också??? | |
ANDERStG | 2010-04-18 15:30 | |
![]() | Byggnadsnämnder som behandlar vissa ärenden snabbare än andra är ett stort problem. "Själv tycker jag inte vi borde bygga mer moskeér i Sverige DÄRFÖR jag är svensk." 1. "därför ATT" 2. Utvidga argumentet, din tankegång känns inte helt klar. Varför vill man som svensk inte bygga moskéer i Sverige? 3. Vilka "vi"? Är det okej om "de" bygger en moské? | |
stol | 2010-04-18 15:32 | |
![]() | ellel På vilket sätt hjälper din bön alla de hemlösa i Haiti. Du kan be hur många böner du vill men de får det inte bättre. Vad Haitiborna behöver just nu är shoppingcenter där de kan handla mat. I stället för att be en bön skänk en slant. Jag tror inte på någon Gud men jag gav 2000:-. | |
Liftactiv | 2010-04-18 15:34 | |
![]() | Det mest fantastiska är att man enligt de flesta religioner bara får tro på EN gud -den "rätta"- och eftersom inte alla gör det finns det otrogna hundar och annat löst folk som skall tas av daga. DET är det underbara med religion! =) | |
Bitte - Administratör | 2010-04-18 15:37 | |
![]() | Jag har frågat efter en länk till handlingarna från nämnden,, finns det Bitte | |
ANDERStG | 2010-04-18 15:38 | |
![]() | "finns väl lite viktigare saker att nyttja marken och läget till än en moske? typ ett ler tjärn är viktigare, liksom en hög med sten om så vore." EN lertjärn (utan särskrivning, har dock aldrig hört ordet, google hittar det som ortsnamn). Ni helsvenska sverigesvenskar borde ställa högre krav på läs- och skrivkunskaperna, det gynnar er integration. | |
Liftactiv | 2010-04-18 15:41 | |
![]() | Haha ANDERStG - där har du verkligen en poäng, men vi som behärskar språket fullt ut - får vi tycka något negativt om moskéer eller annat inom den genren? | |
ANDERStG | 2010-04-18 15:55 | |
![]() | Liftactiv: Ni är fria att kasta den första stenen. Dock är din argumentation lite tråkig. Mera patos, "ty jag är svensk!", "en lertjärn vore viktigare", "tänk på våra svenska svältande åldringar"... | |
strella70 | 2010-04-18 15:57 | |
![]() | lilla "stol" hur är med svenskan? ingenstans i min text kallar jag någon för rasist... anser bara att man kanske ska sopa framför egen dörr... eller hur man nu på helsvenska uttrycker saken... :) PS: fördomar har jag gott om precis som du och alla människor på jorden... rasist? smygrasist? som du? nejrå! ASG | |