Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 69 |
Mobilspel
| Pågående | 19 229 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2010-04-20 22:01 | |
![]() | Om man är lärare är det klart att man lär ut hur det ska vara just nu, hur normen ser ut. Liksom en mattelärare lär ut matte. Alla lär sig inte lika bra därför att man har olika fallenhet för ett ämne. I skolan accepterar man ju inte fel, och det är bra för individen att behärska normen/koden för korrekt språk t.ex. när man söker jobb, men man kan inte räkna med att alla tycker att det är lika viktigt eller är lika bra på det. Man är inte en sämre människa för det. | |
| SplashDamage - Ej medlem längre | 2010-04-20 22:03 | |
![]() | Tvålis - det KAN ju bero på att det nämnda (mycket speciella) bilmärket utan särskrivning, ibestämd form eller med siffror efter var upptaget. Jag tror inte jag förstod heller Minta, det att räkna ut vad EST är. Det är dock inget jag visar upp. Varken utanför min affär, i ett forum eller i CV. | |
| F_Errari | 2010-04-20 22:03 | |
![]() | Francesco Errari | |
| F_Errari | 2010-04-20 22:03 | |
![]() | För övrigt innebär särskrivning mellanslag/mellanrum mellan två ord som ska sitta ihop. | |
| Minta | 2010-04-20 22:33 | |
![]() | Eastern standard time. Jag ska omvandla den tiden till svensk tid och vet inte hur man gör. Nej, det syns inte i ett CV, men inte desto mindre har folk olika fallenhet för språk. I fallet med språk blir det ett utsorteringsinstrument i en anställningsprocess, men allt beror ju egentligen på vad personen ska arbeta med. | |
| Binebone | 2010-04-20 22:37 | |
![]() | Mörk hårig sköterska. Ett bra exempel på en felskrivning! ;) | |
| Cybertron | 2010-04-20 22:46 | |
![]() | När jag läste svenska på Uni för ett tag sedan sa de att ju mer man läser språk, desto mer tolerant blir man. Dagens språkfel är morgondagens norm, typ. Jag stör mig dock fortfarande på särskrivningar. | |
| Minta | 2010-04-20 23:07 | |
![]() | Jag har (nästan) slutat reta mig på det. | |
| Dyslekso | 2010-04-20 23:16 | |
![]() | Vad är det för fel på en svart muskig, lång hårig, varm blodig sjuk sköterska? | |
| Mindymoo | 2010-04-20 23:53 | |
![]() | Det finns ju de redan nästintill klassiska exemplen - rök fritt, kalv lever o s v. Just i de fallen fattar jag inte hur folk tänker. Det sys ju att det är fel! Annars bryr jag mig föga, om alls. Jag vet hur man skriver... | |
| LisaLong | 2010-04-21 10:14 | |
![]() | jag anser att så länge man fattar va folk ska komma fram till spelar det väl ingen roll. Det är en annan sak om man skriver viktiga papper till myndigheter eller andra instanser.. | |
| caughtbock | 2010-04-21 10:30 | |
![]() | När jag skriver "skit samma" känns det fel eftersom alla andra skriver "skitsamma", men jag tycker att det sistnämnda är fel eftersom man inte säger det på det viset. Vad är rätt? Är båda rätt? | |
| Minta | 2010-04-21 10:33 | |
![]() | "Skit samma" verkar mest rätt, det är ju två ord, ungefär "skit detsamma". | |
| 406 | 2010-04-22 01:03 | |
![]() | Jag bryr mig inte så mycket om hur folk skriver på forum som det här, eller i sms och dylikt, men håll med om att det ser ganska illa ut i tidningstexter, restaurangmenyer och i andra liknande officiella texter. För inte så länge sedan så läste jag en fruktansvärt dålig artikel på lokalblaskans nätupplaga, den var full av särskrivningar, syftningsfel och stavfel. Riktigt svårläst med andra ord. Jag skrev faktiskt till journalisten och undrade hur det kunde bli så och han skyllde på tidsbrist och stress. Korrekturläsare hade de inte haft på 20 år! Han bad om ursäkt men tackade samtidigt för att jag skrivit, det visade att vi läsare aven bryr oss om grammatiken, inte bara innehållet. Jag har också skrivit till en annan journalist och berömt honom för hans ordval. Han lyckades, bland annat, få in orden antagonist, dagsedel och handgemäng på två meningar. Tyvärr var de orden ändrade i pappersupplagan, de kanske var för svårförstådda? Det här hade inte så mycket att göra med särskrivningar, jag menar bara att det blir mycket roligare att läsa om det är grammatiskt rätt - tycker jag alltså! | |