Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 234 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| nyaAnna | 2010-05-05 14:48 | |
![]() | Så här står det på Deturs hemsida: Valuta Tunisisk Dinar. 1 TND ≈ 5,20 SEK (juli -09). Dinaren är en sluten valuta och får varken föras in eller ut ur landet. Man kan växla SEK eller Euro på resmålet eller använda uttagsautomat. | |
| nyaAnna | 2010-05-05 14:49 | |
![]() | Har också läst att man ska spara växlingskvitto för att få växla tillbaka pengarna när man åker hem, ska leta mer på det. | |
| nyaAnna | 2010-05-05 15:00 | |
![]() | www.tunisia.nu/index...p? page=111 Högst 100 dinarer växlas tillbaka, hittar ingen bra länk om att man ska ha växlingskvittot kvar och ids inte leta mer. | |
| strella70 | 2010-05-05 15:05 | |
![]() | wildcard: nej inte på själva resan om den är arrangerad av resebolag. Men när man gör egna utflykter eller inom t.ex. resan till Sahara, som var arragerad av resebolaget, men man fick gå runt på marknader själv en stund... vi fick tips av researrangören att om man vill rida på kamel etc ska man alltid fråga på hotellreceptionen om det. De har vanligen "kontrakt" och då slipper man bli lurad.. priset är då bestämd i förväg... men skulle du t.ex. på väg till stranden bli erbjuden en ridtur på kamel kan det kosta dig dyrt... å då kan inte arrangören eller hoteller hjälpa dig... det är inte egentligen att det kostar så mycket... med svenska pengar mätt är det inte så farligt, men det är mer känslan som lämnar en med en mkt sur och tråkig smak efteråt, att man blir tagen för dum och att man måste vara på sin vakt som känns värst... :( | |
| bea13 | 2010-05-05 15:10 | |
![]() | Var i Sousse i juni för två år sedan med en tjejkompis. Killarna var väldigt jobbiga och samma sak med försäljarna i Medinan. Killarna lugnade dock ner sig när man sa till dom men försäljarna var helt otroliga, de drog i en i sina affärer och tafsa en i håret m.m. Men samtidigt var Medinan ett måste och man kunde göra många klipp där. Mycket fin keramik bl.a, och vattenpipor förstås :) Man blev ju van efter ett tag och då gick det bättre. Man blev varnad innan om unga pojkar som lovade att guida en i Medinan men sedan för att lura in en i de trånga gränderna för att sen få pengar för att hjälpa en ut igen. Vi råkade dock inte ut för detta. En restaurang som måste besökas är L'escargot, helt fantastisk. Pengar kan ni växla på plats, både svenska eller euro. Jag tycker Tunisien var mycket trevligt även om försäljarna var jobbiga men det är ju sånt man får ta, skulle gärna åka dit igen! Är det dåligt väder nån dag så åk på zoo, det var mycket att se! Ha så kul!! | |
| nyaAnna | 2010-05-05 15:22 | |
![]() | Tack för tipsen! Ja, jag tror att vi kommer att få kul och vi hoppas på bra väder så vi får sola mycket! Men annars var Zoo ett bra förslag. | |
| bea13 | 2010-05-05 15:23 | |
![]() | Förresten, man behöver inte kunna franska, de flesta talar bra engelska. En gammal kollega till mig har bott i Tunisien ett antal år och hon berättar att killar kommer in från byarna under sommarmånaderna för att jobba, det är därför det är så mycket killar överallt. Och oftast har dom inget hyfs så därför blir det som det blir, de har också någon slags idé att Europa är himlen så det vill gärna åka hit. Det berättade en lokal kille som vi träffade där, om det stämmer vet jag inte. | |
| betabiffen - Ej medlem längre | 2010-05-05 17:14 | |
![]() | www.reseguiden.se/fo...je rba-5621 Obeservera att nedan är ett citat: "Hej! Jag är mörk och jag var där med min partner, men blev ändå mycket illa behandlad av männen... Det var inte som i sydeuropa där männen flörtar lite för mcket med en, utan detta var mer förnedrande... MEN det behöver ju inte alls bli så för er, bara ni är förberedda på att det KAN bli så... Jag önskar nån hade varnat mig innan jag åkt, för då skulle det inte blivit någon chock när man väl kom fram... Det är den sämsta semester jag har varit på... Tvärtemot så har jag aldrig sett sådant i grekiska ö-världen... där är man oftast trygg som tjej." | |
| nyaAnna | 2010-05-05 22:26 | |
![]() | Jo, vi är inställda på att de är jobbiga men det verkar vara lite olika iaf. Men som sagt, vi är inställda på det värsta så då kan det bara bli bättre och jag kommer inte att släppa dottern ur sikte. | |
| wildcard | 2010-05-06 12:03 | |
![]() | I allmänhet i muslimska länder kan det väl vara bra att ha kläder över axlar och benen ner förbi knäna. Eller är det bara fördomar? På en marknad kanske man inte ska gå omkring i bikinitopp? Ta på en blus och ett par halvlånga byxor/kjol så kanske det ordnar sig? Eftersom jag som sagt lätt bränner mig så är det inte ett problem för mig, jag har lätta kläder som täcker en del... Dessutom har jag gubben med mig, han får väl skydda mig? *blink, blink* Vi åker på en ordnad resa, "allt" är betalt hemifrån, bekvämast så när man åker första gången men jag tänkte på utflykter... | |
| ådärkomdenja | 2010-05-06 14:06 | |
![]() | @wildcard; ja, absolut. Tunisien är annars ganska liberalt med kläderna, men man bör inte ränna runt i kortkort och urringat nej. De gillar inte fundamentalister där, så ett hett tips är att INTE svepa in sig i kläder från Saudiarabien, då kan man bli tagen av polisen och utfrågad om man är terrorist :-D | |
| wildcard | 2010-05-06 14:29 | |
![]() | Ingen burka eller niquab för mig, då. Nej, riktigt SÅ känslig för sol är jag inte... =) | |
| nyaAnna | 2010-05-06 15:12 | |
![]() | Åh, vilken resfeber jag börjar få! Hjälp mig, vad får jag absolut inte glömma förutom pass, biljett och pengar/kort???? | |
| wildcard | 2010-05-06 15:31 | |
![]() | Solskydd, preventivmedel, ett glatt humör och upptäckarlust? | |
| nyaAnna | 2010-05-06 15:43 | |
![]() | Solskydd är klart, preventivmedel behövs ej, maken är kvar hemma och dottern kommer jag inte att släppa ur synhåll, glatt humör, absolut och japp upptäckarlust är med =) | |
| skogstorparn | 2010-05-15 20:15 | |
![]() | att de flesta talar bra engelska är skitsnack..både franska,italeinska å tyska har du mer nytta av | |
| PalomaFaith | 2010-05-15 20:16 | |
![]() | Jag var i Tunisien när jag var 12... De flesta männen var verkligen jätteäckliga, taffsade på en heeeeela tiden. Det var sjukt obehagligt att vara en 12årig blond svensk tjej då kan jag säga. Ska även tilläggas att 3 män friade till mig, tack gode gud att min mamma inte gillar kameler.... | |
| Eiralicious | 2010-05-15 21:49 | |
![]() | Har varit i Tunisien 8 ggr. De är enormt skickliga på att lura turister. Sällan man hittar fungerande toaletter där o gör man det så bör man ha eget papper med sig, ex näsdukar, då det i princip alltid saknas. För att undvika de kladdande slemmiga männen o påfrestande försäljarna måste ni lägga eran svenska vänlighet hemma. Ge INGEN ögonkontakt o le absolut inte emot någon, ignorera alla som skriker o visslar, fungerar inte ignorering fräs ifrån o säg "LÄ, SHOKREN" det betyder "nej, tack" o är artigt o tydligt. Om någon gör närmanden så säg/skrik "LÄ, BARRA" vilket då betyder "nej, gå härifrån". Engelska funkar i princip på alla turistställen, flertal kan även svenska. Här kommer dock lite fraser ni kan träna på för skojs skull: Lä = nej Nam= ja Shokren = tack Aslema = hej Beslema = hejdå Barra = gå | |
| wobbler | 2010-05-15 22:12 | |
![]() | Låter som ett underbart land Tunisien... | |
| nyaAnna | 2010-05-16 14:43 | |
![]() | Nu är vi hemma igen. Skulle kunna tänka mig att åka tillbaka igen också. Vi hade strålande väder, förmodligen upp emot 30 grader varmt och sol alla dagar utom hemresedagen. Har inte upplevt Tunisien så negativt som väldigt många här verkar ha gjort. Det har inte varit skitigt, har inte sett ett enda skadedjur (kackerlackor, råttor o.dyl.) Maten har varit bra, vi har ätit både glass och övrigt men inte blivit dåliga i magen någon av oss. Dottern som är blond fick 2 nyp av ett gäng ungdommar, säkert undre tonåren eller yngre än så. Däremot så var det många som kommenterad hur vacker hon är och ville prata med henne, ha hennes facebook, telefonnr osv men de var inte otrevliga. I medinan var det dock jobbigt med alla försäljare som skulle ha in oss i sina affärer och prutningen var vi inte så bra på så vi har säkert blivit blåsta där men eftersom vi har jämfört med svenska priser så har vi ändå fått saker jävligt billigt och varit beredda att betala det priset, vi har dessutom inte handlat så mycket i medinan. Jag rekomenderar att man handlar på supermarket, Soula center eller andra affärer med fasta priser om man som vi inte vill/kan/orkar pruta. | |