Spelrum
Giraffen46
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade73
Mobilspel
Pågående19 655

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2010-05-21 23:41
Antal inlägg: 20042

Har ni inte husmöten? Jag bor i en liten brf och så går det inte till där. Vi har möten och väljer ordförande och styrelse tillsammans eller ger den nuvarande fortsatt förtroende.

lycopersicon2010-05-21 23:50
Antal inlägg: 355

Vi har föreningsstämma en gång om året då vi röstar vem som ska sitta i styrelsen. De väljs på ett eller två år. Vi är ca 50 medlemmar och alla har som sagt inte insett vad som händer och sker här. Förhoppningsvis vaknar de upp på kommande stämma då vi kommer att ifrågasätta ordförandes förfarande under året. Men då vill det ju till att så många som möjligt kommer på stämman.

Prefixen2010-05-22 00:51
Antal inlägg: 421

Men vänta nu ... fullmakter till vad?

lycopersicon2010-05-22 09:19

Fullmakter för att rösta. De medlemmar som inte är på plats på stämman kan lämna fullmakt åt någon annan som på så sätt kan rösta åt dom. Är man inte intresserad eller skiter i vem som sköter (missköter) föreningen skriver gladeligen på en liten lapp utan att fatta vad det innebär...

Bim19642010-05-22 09:54
Antal inlägg: 1854

Låter märkligt att ordföranden går runt på det viset. Har ni ingen valberedning?
Vilken typ av bostadsrätt är det? tillhör ni HSB för i så fall finns det klara regler vad som gäller.
Sitter själv som styrelseledamot i vår förening. Våra medlemmar har ingen rätt att läsa styrelesprotokollen. Eftersom det kan inkomma skrivelser som riktar sig emot någon i föreningen. För att skydda den som inkommit med skrivelsen lämnar vi inte ut protokollen.

Men det är som vanligt med en del människor.Dom bryr sig inte skvatt om vad som händer, men blir det prat om eventella höjningar av avgifter. Ja då får man stå till svars nästan på gränsen till utskälld.

Prefixen2010-05-22 11:16

Men i våran förening har vi: en röst per bostad och att en bostad kan få fullmakt för en. dvs max 2 röster per om de har fullmakt ..

Och som bim ovanför skriver, var är valberedningen? och tillhör ni hsb, riksbygge eller nått?

Vi är 72 lägenheter, på våra möten kommer typ 15 - 30 st så det är inte många som bryr sig men när man väl tar ett beslut då jävlar i det om det är fel "prio" enligt dem, då bryr de sig.

Bim19642010-05-22 11:28
Antal inlägg: 1854

Prefixen en valberedning är personer utvalda av föreningsstämman. De ska under året gå runt ibland de boende och få fram personer till styrelsen alltså de som står för omval. En ordföranden får inte själv ta hand om fullmakter. Dessutom ska en ordförande inte sitta som ordföranden under själva stämman.

Det finns klara regler som gäller. Det var därför jag undrade i vilken typ av förening du bor i.
Jag bor i HSB sedan finns ju Riksbyggen som är de "stora" föreningarna.
Men jag antar att du bor i en privat typ samfällighet.

lycopersicon2010-05-22 11:38

Vi bor i en Riksbyggenföreningen. Som sagt, föreningen är ganska ny och det har varit turbulent sedan dag 1. Nu sitter jag i valberedningen och har varit runt och pratat med medlemmar så vi har nya förslag på styrelseledamöter som vi kommer att presentera på stämman. Ordförande är vald på två år och har alltså ett år kvar. Övriga styrelseledamöter är inte intresserade av omval. Ordförande har trots allt ett gäng anhängare (hon är en fantastiskt lögnare och har haft lätt att påverka de som inte är kapabla att tänka själv). Man får bara lov att ha en fullmakt per bostad men om ordförandens anhängare har med sig varsin blir det trots allt en del röster.

På stämman sitter inte vår ordförande som ordförande utan en från Riksbyggen.

Nu tror jag att vi kommer bli av med ordförande på stämman men min fråga var om den avhoppade styrelseledamoten kan få problem om han delar ut det brev där han anger att en annan styrelseledmot varit sen med avgiften ett flertal gånger. Meningen med det brevet är att samtliga medlemmar ska få ta del i att arbetet i styrelsen inte har fungerat. Det står alltså många andra punkter i brevet och huvudsyftet är inte att hänga ut han som inte betalt i tid.

Bitte - Administratör2010-05-22 11:39
Antal inlägg: 24219

Men om ordförande har 1 år kvar så ser jag det som svårt att valberedningen kan avsätta den,,

Bitte

lycopersicon2010-05-22 11:45

Inte alls svårt, Bitte. Man kan avsätta en ordförande på dagen om det skulle behövas. Det gäller bara att majoriteten av medlemmarna röstar för.

Vi kommer att föreslå att eftersom arbetet i styrelsen inte fungerat under året plus att det kommit fram att ordförande inte haft riktigt rent mjöl i påsen vi därför röstar för en ny styrelse i helhet istället för att rösta för de lediga platser som ska tillsättas. Om majoriteten på stämman röstar för att vi ska rösta för en styrelse i helhet blir det så. Då har alla medlemmar rätt att föreslå kanditater och då lär ordförandes namn komma upp som förslag. Men då hoppas jag att hon inte får tillräckligt med röster så hon kniper en plats i styrelsen.

ElectricEye - Ej medlem längre2010-05-22 11:55
Antal inlägg: 3604

Vad tjänar det till att misskreditera en styrelsemedlem som ändå inte vill ställa upp på omval? Vad tjänar ni på det?

SheDeVille2010-05-22 12:17
Antal inlägg: 2243

Jag tror att ramsay var rätt ute som hänvisade till lag om ekonomiska föreningar 13 kap 1§.

En idé kan vara att se till att det finns en arbetsordning för styrelsen där det framgår att tystnadsplikt gäller och hur den ska se ut. Det är brukligt att det är tystnadsplikt under såväl den tid som man är med i styrelsen som tid efter att man avgått.

Det är viktigt med tystnadsplikt om känsliga ärenden för enskilda medlemmar men också t ex när man håller på med en upphandling av en entreprenad för föreningens räkning då det gäller att knipa om man vill ha bra förhandlingsläge och göra rättvisa upphandlingar.

En arbetsordning är ett bra redskap också för hur man fördelar ansvaret i styrelsen. Allt klart som korvspad och utrymmet för misshälligheter minskas betydligt. Finns mallar på nätet, t ex
hotpot.se/hsb-styrel...ng -brf.htm

Prefixen2010-05-22 12:25

Bim1964 - jag vet, jag är sek. i en bostadsrättsförening som ligger under riksbyggen :)

De från riksbyggen kan ge riktigt bra svar på frågor. Vi har en som vi ringer till direkt när vi har känsliga frågor.

SheDeVille2010-05-22 12:52
Antal inlägg: 2243

Som svar på problem för den avhoppande styrelsemedlemmen och brevet som han ska dela ut:

Jag tror att det både skulle finnas möjlighet att använda Lag om ek för 13:1 för åtal samt också att det skulle kunna vara en grund för ett åtal för förtal att dela ut ett sånt brev.

Personligen tycker jag att man inte ska hålla på med sådana kampanjer och dela ut brev med sådant innehåll. Naturligtvis så ska man se till att bli av med en styrelse som inte sköter sig. Ni kommer väl alla att bo kvar i området så det gäller att sköta saker snyggt så att ni slipper ta omvägar eller ha grannar som kommer att bevaka och gnälla över minsta lilla grej.

För övrigt så tycker jag också att det säger saker om er som vill ha bort styrelsen om ni ev stöttar ett sådant brev om man tar till metoder som innebär att "hänga ut" personer. Jag skulle nog tänka att ni i vissa avseenden är lika goda kålsupare.

Inrikta er på fakta beträffande skötseln av brf och påvisa att de som föreslås som ny styrelse istället är ett mycket bättre alternativ än de som sitter där idag.

FriKk - Ej medlem längre2010-05-22 13:20
Antal inlägg: 3

Skönt att se att det finns åtminstone 1 person här som har huvet på skaft och heder och rättskänsla i kroppen.
*applåderar SheDeVille*

Prefixen2010-05-22 13:25

FriKk - tror du missade någon längre bak i tråden :)

FriKk - Ej medlem längre2010-05-22 13:26
Antal inlägg: 3

Ojdå. Ber om ursäkt :/ Det gjorde jag visst.

lycopersicon2010-05-22 14:32

SheDeVille: Hade du känt till hela storyn från början (jag har bara precis nuddat vid vad vår ordförande haft för sig) tror jag inte du hade tyckt vi varit lika goda "kålsupare". Vår taktik har hela tiden varit att gå rätt vill väga och inte hålla på med smutskastning som ordförande har gjort. Problemet med detta är att många medlemmar då inte fått veta vad som pågått och bara hört ordförandes lögner och tagit hennes parti. Inför den här stämman känner vi att vi absolut måste få bort ordförande och då vill vi försöka få samtliga medlemmar att inse hur det har gått till i styrelsen och inse att vi inte har haft en lämplig ordförande.

ElectricEye: Brevet är alltså inte till för att misskreditera en styrelsemedlem utan tanken är att man ska förstå att det varit stora och allvarliga problem i styrelsen vilket berott på vår ordförande. I detta brev råkar det även stå om styrelsemedlemen som inte betalt avgiften i tid.

Bitte - Administratör2010-05-22 14:40
Antal inlägg: 24219

En styrelse har ett gemensamt ansvar för att det fungerar

Bitte

Minta2010-05-22 14:40
Antal inlägg: 20042

Jag tycker också att shedevilles inlägg är det klokaste.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?