Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 51 |
Mobilspel
| Pågående | 19 525 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-23 22:05 | |
![]() | Usch klart man håller kroppsljud borta från matbordet! | |
| Tess 08 | 2010-05-23 22:54 | |
![]() | Ibland får jag upp en liten rap som mer påminner om en hick.. det är rätt ok (om vi inte är på finare tillställning). I överligt går rapar, fisar, tugga med öppen mun, sitta på sned (på något sätt) och skrika fetbort!! Till och med min dotter som är 6 år har i flera år klarat av att tugga med stängd mun och suttit rakt på stolen. Inte sitta med huvudet i handen, armbågar på bordet osv... Visst kan en fis eller rap slinka ut, men de får lära sig att det inte är ok. Kom precis på att jag heller inte gillar att folk pratar med mat i munnen. Till barnen kan jag då säga att det inte hörs vad dom säger så att de får tugga ur innan de pratar. | |
| caughtbock | 2010-05-23 23:29 | |
![]() | Kom på att jag är sämst på att sitta rakt på stolen... Får skärpa mig! | |
| Stinatorsken - Ej medlem längre | 2010-05-23 23:40 | |
![]() | Orka sitta rakt. Så jävla viktigt är det inte, om man anser det har man endast en störd mani. | |
| Tess 08 | 2010-05-23 23:41 | |
![]() | Välkommen hem till mig, Caughtbock!! Vi ska nog få fason på dig!! *låter lagomt drygt, eller hur* | |
| Tess 08 | 2010-05-23 23:43 | |
![]() | Min ena dotter har mani på att stå med ena foten på golvet och bara sitta på ena skinkan och när hon "sitter" så kan hon inte vara still... Det är störande! | |
| Tokstollan | 2010-05-23 23:51 | |
![]() | Oj! Jag inser att jag är stenhårt uppfostrad! :) När jag och mina syskon var små fick vi inte: * börja äta innan alla tagit av maten * tala med mat i munnen * sitta och hänga med armbågarna på bordet eller "hänga" på stolen * använda bara det ena besticket * sticka kniven i munnen * lämna mat som man själv lagt upp (fast där fanns förstås en flexibilitet när vi var riktigt små) o.s.v., o.s.v. Om någon av oss hade rapat eller pruttat vid matbordet så vet jag inte ritktigt vad som hänt. Vi hade i alla fall omedelbart fått lämna det. Vi fick också lära oss: * vilka bestick som används till vad * hur man skålar * hur man markerar att man har ätit klart (på restaurang eller bjudning) * hur man sätter sig till bords * hur man gör om man behöver avlägsna sig från bordet en kortare stund o.s.v., o.s.v. Men jag är faktiskt tacksam. Den här säkerheten som följer av att veta hur man för sig är bra att ha med sig i bagaget, särskilt utomlands där människor är mer noggranna med detta. Och när allt kommer omkring: ett gott bordsskick syftar i första hand till att visa andra respekt. Kan vara bra att minnas! | |
| Minta | 2010-05-24 00:28 | |
![]() | Jag skulle ta mycket illa upp om någon rapar eller fiser vid matbordet. Jag tycker dessutom väldigt illa om när någon petar tänderna eller kliar sig i öronen vid matbordet, ja nästan överhuvudtaget. Markerar man att m an ätit klart genom att lägga ihop besticken på tallriken? | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-24 00:34 | |
![]() | Att irritera sig på armbågar på bordet eller att inte sitta rakt och alla andra småsaker vissa här verkar störa sig på tycker jag är löjligt och maniskt, skulle möjligen i rent uppfostringssyfte påtala detta för mina barn vid/inför finare middagstillfällen, men det tror jag inte. | |
| bj-olle | 2010-05-24 00:46 | |
![]() | mina barn ska ju naturligtvis spela violin och sluka eld, och min fru gör de sju slöjornas dans, medans jag äter helstekt spädgris utan bestick. www.youtube.com/watc...qE BcTUIeh8 fram tills att det här händer tror jag att jag helt enkelt låter bli att slicka på kniven. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-05-24 12:35 | |
![]() | Det finns ju lite uppfostran i det. För min del känns det värdefullt att barnen kan välja sitt beteende efter situationen så att dom inte blir begränsade av att dom inte vet hur det fungerar i en del sammanhang. Sen är det viktigaste med middagen hos oss det sociala forumet. Det är här vi bryr oss om och berättar. Saker som i för hög grad distraherar oss från att kunna ta del av varandra får därför hållas borta av hänsyn för dom andra 5 som sitter vid matbordet. | |
| Schweutsch | 2010-05-24 13:08 | |
![]() | Jag tycker att det viktigaste är att man vet hur ett helt korrekt bordsskick ser ut så att man kan använda det när det behövs. min pojkvän har tyvärr aldrig fått lära sig att man inte äter med öppen mun, har armbågarna på bordet eller ens hur man håller besticken ordentligt. Nu läser han på universtitetet och har valt en inriktning som antagligen kommer innebära en hel del jobbluncher och olika lite finare tillställningar när han är färdig och han har ingen koll alls. Som föräldrer tycker jag att man får ha det så slappt man vill hemma, vi hade inte alls några hårda regler, men det är taskigt mot barnen att inte lära ut det korrekta sättet för det kommer skada dem senare. | |
| Gautama | 2010-05-24 13:13 | |
![]() | Känns som en jämförelsen för vissa är att vara helt avslappnad med fisar och rapar eller stelt så man knappt kan slappna av, typ kungamiddag som någon sa. För mej innebär det inte stelt i matbordet bara för att man uppför sig lite korrekt. Skulle bli mer stressad på äckelapor vid bordet. Ett normalt bordskick är A och O för att trivas vid matbordet tycker jag. Skulle någon fisa vid mitt matbord så åker de bort snabbt som ögat. Och nu pratar jag inte om små barn som fortfarande är i upplärningsfasen. | |
| felstavad | 2010-05-24 13:27 | |
![]() | mmm bordskick är viktigt även hemma tycker jag... har inte alls sträng uppfostran hemifrån. Då vi inte ens åt tillsammans utan man åt själv när man var hungrig. | |
| momilux | 2010-05-24 13:28 | |
![]() | Signatur WCstol med sitt bajs-prat,tyder på en person som fastnat i det anala stadiet. | |
| WCstol - Ej medlem längre | 2010-05-24 14:37 | |
![]() | momilux har läst psykologi, duktigt av dig :) | |
| malman | 2010-05-24 15:11 | |
![]() | jag tycker det är viktigt att ha lite hyfs när man äter så som att man inte pratar med mat i munnen , ska man rapa eller prutta kan man gå från bordet, men sen är jag inte så noga med armbågar och hur man äter med kniv och gaffel ska ju inte vara extrem. Men en sak jag hatar är folk som ska snyta sig vid bordet tycker det är så jävla äckligt | |
| WCstol - Ej medlem längre | 2010-05-25 00:02 | |
![]() | momilux, när har jag i denna tråden pratat om bajs? Bara för att jag heter WCstol betyder det inte att jag pratar om avföring i varenda tråd. | |
| simpan10 | 2010-05-25 00:31 | |
![]() | jag tycker man ska få prutta och rapa när man vill var man vill... | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-05-25 00:36 | |
![]() | Prutta hemma? | |