Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 307 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-07-17 17:36 | |
![]() | Ursäkta den dåliga svenskan.. på tal om impulskontroll :D | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-07-17 17:38 | |
![]() | Om du umgås med andra som shoppar eller konsumerar upplevelser får du kanske lite svårt att förklara varför du inte kan hänga med. Jag skulle tro att den sociala biten kan vara svår för det låter rätt "dumt" att säga att man har ett konsumtionsfritt år. Jag skulle nog skratta lite i smyg om du var min vän för hela grejen med att göra nåt under ett år låter så gymnasialt. Säger inte detta för att vara elak utan för att förklara hur jag skulle reagera på nån i min omgivning som gjorde samma sak. Varför inte dra ned på konsumtionen måttligt och hålla det över tio år skulle vara min första tanke... Det blir som att du gör din grej och gör en liten happening av det -men jag tror att du är bra på att göra just din grej så kör hårt :) | |
| pion ekrot | 2010-07-17 17:43 | |
![]() | hsr: Jaså, du menar så. Det finns nog mycket "lurt". Men oavsett vetskap om att det ligger till på ett visst sätt och tankar om varför, så är konkreta, praktiska tillvägagångssätt som går ut på skapa nya spår det mest intressanta, utan att behöva bli en ekofascist som bara äter ris och inte äger några trosor. Jag har fått en del tips nu, får återkomma sen och berätta hur det går! | |
| pion ekrot | 2010-07-17 17:46 | |
![]() | Larvbrud: Mina vänner är redan härdade. ;) Och en drös av dem är nog mer eller mindre inne på liknande tankegångar själva. Bland det absolut svåraste skulle vara att inte kunna äta ute. Fy fan vad tråkigt! | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-07-17 17:47 | |
![]() | Jag är idel öra och lycka till! Hejja Gunde och sånt. | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-07-17 17:50 | |
![]() | Bjud hem varandra på middagar istället! Finns säkert nån cirkelmetod ni kan använda där den som lagat godast och billigast i första rundan blir den som slipper laga nästa gång osv. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-07-17 17:54 | |
![]() | Om du ska spara så se till att inte köpa presenter eller lägga dina pengar på andra på annat sätt. Tror det lätt kan slå över åt det hållet. Ett uppdämt shoppingbehov är inte att leka med ;) | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-07-17 17:58 | |
![]() | Ett kontroversiellt tips: Köp på internet. Även det mest nödvändiga. Hygienartiklar och viss mat går att köpa online. Jag tror det är lättare att snåla om man sitter hemma och har överblick och miniräknare i handen än när man är inne i en butik. Auktionssidor kan verkligen göra en sjukt snål om man inte har lätt att gripas av budglädje. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-07-17 18:11 | |
![]() | Som 4 barns mor och med det femte på väg så känns detta som en i-lands problematik långt ifrån min verklighet. Det är kanske nyttigt om man har extremt hög disponibel inkomst efter sina fasta och halvfasta kostnader. Sen sitter vi nog alla fast i ett konsumtionsmönster mer eller mindre. Jag personligen ser inte jättestora problem med det. Då irriterar jag mig mer på idiotier som att man "dubbelförpackar" vissa grejer och inte tänker logiskt inom den konsumtion som finns. Ett annat sätt är väl att förflytta sig till en kultur som inte är ett I-land och se hur du kan påverka vardagen där. Det kan mycket väl vara en nyttigare resa och med livslånga goda relationer som bonus. Men det är bara en tanke. Då slipper du problematiken med att dra gränser. | |
| caspersmamma | 2010-07-17 18:16 | |
![]() | Imponerad av er som klarar av att leva så. Önskar att jag också fick kraft och inspiration att ta ett konsumtionsfritt år. Har läst artiklar om personer som klarat det med barn. De har löst det genom att bara köpa det allra viktigaste kläderna till barnen genom att helst handla second hand. För visst överkonsumeras det i i-länderna. | |
| pion ekrot | 2010-07-17 18:25 | |
![]() | Tvålis: Det är ju att kunna dra den sortens gränser som jag är ute efter. Att kunna dra gränser och göra val som är bra lång sikt är väl nyttigt om något. Jag vill kunna leva i vår kultur och samtidigt så problemfritt som möjligt kunna välja bort vissa delar. Det där konsumtionsmönstret har jag ingen lust att sitta fast i. Håller med om förpackningsidioti! Det där pappret på brickor på snabbmatskedjor är inte heller nån hit direkt. Larvbrud: Ja, men det är ett roligt tips! Då skulle man kunna ha som princip att aldrig gå in i en "riktig" butik överhuvudtaget. Det är väl att göra det lätt för sig? ;) | |
| Tanten M - Ej medlem längre | 2010-07-17 18:33 | |
![]() | På Tradera kan du ju sälja saker o få in lite nya kosing. På Swoppers.se kan du byta ut dina saker mot nya grejer. På Bortskankes.se finns det emellanåt roliga prylar. Det är rätt enkelt att välja bort nya inköp, bortsett från mat då (om man inte vill köra containerkrubb). Kanske har med åldern att göra, man behöver inte o vill inte ha en massa nya grejer... | |
| pion ekrot | 2010-07-17 18:42 | |
![]() | Är så pessimistisk när det gäller tradera och blocket, tänker att det oftast inte är nån idé att lägga dit grejer. Men det kanske det är. Går du nånsin in i butiker spontant? Jag har ganska lätt för att inte handla nåt så länge jag inte går in i affärer, men väl inne kan jag motivera i princip vilket köp som helst. Eller roadkills. ;) Nej hu vad äckligt. | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-07-17 18:43 | |
![]() | Tradera är jättebra. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-07-17 18:44 | |
![]() | pion: Ja, det skulle vara ungefär som att bo på landet. Jag lovar att det är svårt att konsumera då :) Vill slå ett slag för gratisprover också. Finns att beställa bl a smink och hygienartiklar från företagens hemsidor. Provförpackningar får dig att bli tacksam över det lilla och du lär dig att inte överapplicera produkter ;) Detta är verkligen näring för snåljåpen inom en. | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-07-17 19:05 | |
![]() | Slår gärna ett slag emot engångsförpackningar då. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-07-17 19:11 | |
![]() | Kände på mig att den skulle komma... När det gäller prover man kan använda mer än en gång anser inte jag att små förpackningar är så farligt. Som sagt så minskar det felköp om man först provar och därigenom konsumeras/slängs färre större produkter/förpackningar. | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-07-17 19:17 | |
![]() | Jag tänkte främst på engångsglas och sånt vi har när vi sommargrillar osv. Kanske kan man ha en bra nedbrytbar lite engångsförbackning och sen sälja större bulkförpackningar för d produkter vi vill använda. | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-07-17 19:20 | |
![]() | Varför inte refill-förpackningar inom kosmetika? Nu föredrar jag liv utan kosmetika då det kan vara ohälsosamt och människor är så vackra utan. Men en liten anekdot: Fram till 60-/70-talet så använde man sig av valsperma i kosmetika men det förbjöds för att dom blev utrotade så med allra högsta grad har våra mödrar och mormödrar gått runt med valsperma i ansiktet. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-07-17 19:20 | |
![]() | Jag har använt en del prover i flera veckor trots att det står att det är till ca tre appliceringar. Det ger en otroligt skön känsla av oberoende, som om jag var teskedsgumman ;) Det är lätt att klicka ut en stor klick schampo, hudkräm eller vad det nu må vara om man har en stor flaska. Jag är rätt övertygad om att stora förpackningar får folk att använda mer än nödvändigt. Som en övergångsfas kan det vara bra att lära sig att klara sig på gratisprover, helst från företag som är någorlunda miljömedvetna i övrigt och tänker på förpackningsmaterial. Sen när man har råd och har hittat rätt produkt kan man köpa den i full storlek. | |