Spelrum
| Giraffen | 10 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 25 |
Mobilspel
| Pågående | 19 150 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-07-18 03:25 | |
![]() | Kajix man kan vara en geni i fotboll punktslut | |
| Guldplate | 2010-07-18 03:43 | |
![]() | Kirigistan: Jag håller med dig om att man aldrig kan rättfärdiga någons fusk med att säga att andra också fuskar. Däremot kan man inte heller förkasta en spelare begåvning på fotbollsplanen pga hans fuskande och sen hylla andra spelare som säkerligen också fuskat en och annan gång i sina karriärer. Spontant kommer jag att tänka på några berömda spelare som ansetts vara väldigt duktiga, samt deras fusk. Thierry avgjorde kvalet med en hands Zidane skallade sin motståndare Ronaldo filma Kean sparka sönder knäet på sin motståndare Zlatan armbågade motståndare Jag skulle kunna göra listan extrem mycket längre... Ta bort alla fuskare och du har ingen fotboll kvar på högsta nivå. Det rättfärdigar som sagt inte att dom fuskar men det tar inte heller bort deras skicklighet och den tjusningen som spelet innebär. Så jag föredrar att bortse från eventuella fusk och försöka se till helheten vad det gäller spelare. För det var ju inte så att Maradona fuskade jämt och ständigt. Han fusk har blivit mer kända, mycket pga den han är... | |
| kajix | 2010-07-18 03:46 | |
![]() | "Kajix man kan vara en geni i fotboll punktslut" ja, när du kommer med argument har jag svårt att argumentera | |
| Guldplate | 2010-07-18 04:02 | |
![]() | kajix: Den gamla definitionen av geni är tyvärr på väg att bli passé. För var man ett geni om man var smart. Sen kom det en teori om sju olika typer av intelligenser och vips så hade dom urholkat begreppet geni. Numera kan du mer eller mindre vara geni inom alla typer av områden, tyvärr... Fotbollsgeniet skulle hamna under kategorin "Kroppslig-kinestetisk intelligens". Se det som att Maradona är ett geni in undergruppen fotboll! =) | |
| Kirgizistan | 2010-07-18 04:38 | |
![]() | Skriv så man orkar läsa, Anneli. Dvs. med styckesindelning, riktiga ord och utan stavfel. Du frågade om Maradona var ett geni och mitt svar är nej. Det finns många anledningar att kalla honom för en bra spelare, han var ju riktigt bra, men du kan inte plocka russinen ur kakan ock således göra honom till ett geni. Han har/ hade talang, men i mina ögon är han inget geni. Oavsett hur gärna man vill vinna, och således fuskar grovt eller dopar sig i sin desperation, så ska man respektera spelet. Gör man inte det så är man inte värdig att kallas ett geni. Att hävda att Pelé inte ens är i närheten av Maradona är löjeväckande. Maradona må ha dribblat bättre, men han var absolut inte bäst. Pelé påbörjade sin proffskarriär vid 15-års ålder och vann sitt första VM när han var 17. På 92 spelade landslagsmatcher gjorde han 77 mål vilket ger honom ett målsnitt på 0,84 mål/ match. (Totalt gjorde han 1201 mål på 1276 matcher, målsnitt; 0,94, under sin proffskarriär.) Maradon, å andra sidan, påbörjade sin när han var 16 år och vann sitt första VM när han var 26. under sin tid i landslaget gjorde han 34 mål på 99 matcher, ett målsnitt på 0, 34 mål per match. (Totalt gjorde han 307 mål på 676 matcher, målsnitt; 0,45.) Du talar om prestationer och om man jämför dem så ser man klart och tydligt att Pelé presterat bättre även om man skulle bortse från fusket, på bägge sidor naturligtvis. (Péle hade visserligen en marginellt längre spelkarriär, 19 resp. 18 år.) | |
| Kirgizistan | 2010-07-18 04:43 | |
![]() | Guldplate, jag förnekar inte att fusk inte förekommer i spelet, men för att kallas ett geni så hävdar jag att det finns gränser för fusk, hur talangfull man än är. | |
| bobo flux | 2010-07-18 07:17 | |
![]() | Kirgizistan sammanfattar det hela på ett bättre sätt än vad en salongsberusad bobo flux gjort tidigare i tråden. | |
| kajix | 2010-07-18 07:52 | |
![]() | förutom ett visst mått av intelligens inom sitt område så ingår väl också en viss sorts galenskap hos geniet och där är maradona svårslagen. ergo, maradona ett geni! och bara för att man skulle kunna hitta statistik på att pele är ett geni, ändrar det inte någon annans genistatus. tråden kan stängas! är jag inte genitalisk? | |
| Guldplate | 2010-07-18 10:53 | |
![]() | Harlem Globetrotters har mellan 98-99% vinster fast det gör dom inte till världens bästa basketlag. Visst kan man nu hävda att det är en dålig jämförelse då det är mest lek och uppvisning när det kommer till detta lag. Fast jag vill bara poängtera att statistik inte alltid är avgörande för om någon kan klassas som bättre än någon annan. Vilken typ av kvalitet var det på fotbollen som spelade, var spelade man, vilka mötte man, vad hade man för position i laget, osv, osv. Pelé spelade tex nästan uteslutande i sitt hemland medan Maradona spelade i ett Italien som köpte till sig alla världens bästa spelare. Därför är det ju ingen vild gissning att Maradona mötte ett tuffare motstånd än vad Pelé gjorde. Ser man dessutom enbart till statistiken så kommer en back aldrig bli vald till världens bästa spelare. Personligen har jag ännu ingen favorit vad det gäller titeln världens bästa spelare. Så jag vill inte påstå att Maradona är bättre än Pelé men jag skulle inte avfärda det pga sämre statistik eller den berömda guds hand. Inte ens Pelé anser att han är bäst i historien... Förresten, exakt på vilka sätt har Maradona fuskat? (bortsett från han drogmissbruk som knappast kan kallas fusk samt guds hand) | |
| Palini | 2010-07-18 11:01 | |
![]() | Underbar tråd. Man kan tycka vad som helst om Maradona, men han skapar i alla fall alltid rubriker och drar till sig uppmärksamhet. Han hörs och syns. Hans egenskaper pendlar också i mina ögon till allt från gudabenådad spelare till simpel fuskare. Huruvida han är större eller mindre än Pelé låter jag andra tvista om. Sett till meriter och målsnitt är han klart underlägsen Pelé, men Maradona har nog ingen överman vad gäller att på egen hand spela en så viktig roll för laget, både i landslaget och i Napoli. Sen att Maradona har varit delaktig till att föra fotbollen framåt i vad gäller t.ex. teknik och spelförstålse råder väl heller inga tveksamheter om, precis som att han har för fotbollen bakåt vad gäller moral. Visst, de flesta fotbollsspelare fuskar på ett eller annat sätt. Det är en del av spelet numera, sorgligt men sant, men det är knappast Maradonas eller spelarnas fel. Spelarna är inte dumma och de gör uppenbarligen vad som helst för att vinna, inklusive att fuska. Nej, felet ligger hos FIFA, UEFA, SVFF och allt var det är som fortsätter att tillåta och belöna detta fusk. Är Kajix genitalisk? Absolut! ;) Är Einstein dum i huvudet? Nej! Einstein hade sina brister och svagheter precis som alla andra människor, men han var ändå ett tvättäkta geni. Är Maradona ett geni? Ja, ett spelgeni. | |
| Palini | 2010-07-18 11:04 | |
![]() | Och jag glömde en sak till... Jag har inte sett alla Gary Linekers matcher, så jag kan inte uttala mig om han fuskade inte, men jag tvivlar starkt på det. Han är unik så till vida att han är förmodligen den enda elitspelaren i modern tid som aldrig fick ett kort, varken gult eller rött. | |
| bobo flux | 2010-07-18 11:07 | |
![]() | Är efedrin att jämföra med narkotika då? det var väl efedrin Diego hade i sig när han diskade sig själv från VM -94? Har läst att det är förbjudet i tävlingssammanhang men inte annars. Det känns inte som att jag har så mycket mer att tillägga. Från min sida staketet tycker jag att Diego solkat ner sporten fotboll mer än han har berikat den. Många lär säkert inte dela den uppfattningen. | |
| Maradona1986 | 2010-07-18 11:08 | |
![]() | Han var ett geni som spelare och är en galning som förbundskapten. Världen kommer aldrig mer att få se en spelare som på egen hand kan vinna VM (med Argentina) eller Serie A (med Napoli). Han är den störste någonsin. Större än Pele, Messi, Zidane, Ronaldo, Beckenbauer, Creuff, Puzkas, Ronaldinho, osv osv....... | |
| Presidium - Ej medlem längre | 2010-07-18 11:22 | |
![]() | Löjeväckande att dra upp målsnitt som ett argument för att avgöra huruvida Maradona var en bättre fotbollsspelare än Pelé. Spelade ens Pelé i Europa? Maradona bar ett tidigare medelmåttigt Napoli på sina axlar. Detta under en era då världsfotbollen var tämligen välutvecklad och långt ifrån den gåfotboll som präglade sporten under Pelés s k "storhetstid". För att återgå till fotbollsgenier; det finns bara en spelare i den kategorin och det är Zidane. | |
| vemvonhelst | 2010-07-18 11:36 | |
![]() | Angående Maradona....Ett geni som spelare, javisst. Ett geni som tränare, knappast.. Har mina favoriter i Zidane och Cantona, för att inte tala om den ständige rebellen Socrates.. | |
| eeistan | 2010-07-18 11:45 | |
![]() | Av många rankad som världens bäste genom tiderna tillsammans med Pele | |
| p_warnberg | 2010-07-18 12:24 | |
![]() | Spelgeni på planen. Men han lever på dessa gamla meriter. Visst har han blick för spelet men han är mest intresserad av att själv synas. | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2010-07-18 12:34 | |
![]() | Duktig fotbollspelare, en av de bästa | |
| Jobbar | 2010-07-18 12:44 | |
![]() | Jag tycker ordet geni är lite fel när det gäller sport. Maradona var en av världens bästa fotbollsspelare. Tyvärr är moralen klandervärd - jag gillar sportslighet. Allt fuskande inom fotbollen för herrar gör att jag inte uppskattar den längre. Jag tittar helst när det är damerna som spelar, även om de förstås inte är lika skickliga. Där är just inget gnäll på domarna, de som faller har så gott som alltid blivit fällda och de som ligger och vrider sig på planen har verkligen ont | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-07-18 12:53 | |
![]() | Håller med det är löjligt att hänvisa till olika målsnitt etc. när man jämför Maradona och Pele. 1. Pele var en renodlad forward. Maradona var mittfälatare och han s främsat egenskaper var som framspelare 2. Jag struntar i hur många mål Pele och Maradona har gjort, Maradonas prestationer är överlägsen Peles anser jag. 3. Det var mycket målrikare matcher på Peles tid vilket gjorde att det var mycket lättare att få bra målsnit. Om maradona spelat på 60-talet hade han varit totalt ultra dominant. Även om jag vet att det orättvist att jämföra spelare i olika tidåladrar. 4. Dssutom så anklagde du Maradona för att inte utveckla fotbollen det gjorde han med den teknik han besatt etc. främst tycker jag skott och passningstekinik även hur man har bra kroppshållning och på så sätt kan göra så många fina individuella prestationer han faktiskt gjorde ex. soloräden. Det tog de andra 20 år att komma ikapp Maradona där. Det hade klanske ytterliager 20 år om han inte hade spelat. Medan jag ser ingen direkta egenskaper som Pele som har utvecklat fotbollen även om han har varit väldigt engagerad på äldre dar inom, fotbollen. | |