Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 064 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-07-20 21:50 | |
![]() | Jag upplever att man dricksar de yrken där man får mer en "personlig" relation, så jag tycker det blir fånigt att jämställa alla serviceyrken. Ser ingen orättvisa i det, bara ett faktum baserat på de olika yrkenas karaktär. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-07-20 21:51 | |
![]() | det har inget med löner att göra utan uppskattning av servic. i sverige alltså. får du bra service och ändå inte tipsar ÄR du en snål oupfostrad jävel, då resturanger har vissa koder som allting annat och du faktiskt borde kunna spelet om du väljer att delta. i många länder är dock dricksen lönen. att åka på charter läsa lilla informationslappen om landet som upplyser att man tippsar tex 30% och ändå avstå, är att råna dessa människor på deras inkomst. väldigt svenskt beteende btw. hoppas att det beror på okunskap. | |
| Gautama | 2010-07-20 21:52 | |
![]() | Ok, men frissan då? Eller massagen, ansiktsbehandlingen, fotvården osv. Dricksar man där? | |
| Wizz77 | 2010-07-20 21:53 | |
![]() | Alla som jämt dricksar ger ni också pengar lika ofta till tex. tiggare eller är det enbart då man själv fått något, i detta fall (bra?) service, som det känns rätt att ge en slant? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-07-20 21:53 | |
![]() | Som sagt - jag dricksade frissan. De andra sakerna vet jag inte eftersom jag knappt använt sån service i mitt liv - du får fråga någon av trådens sexandthecity-brudar. :D | |
| YamahaJet | 2010-07-20 21:54 | |
![]() | Ett annat exempel är när jag och en kompis åkte på semester till Grekland. På samma hotell både två svenska tjejer, och vi två identifierade liksom dem en favoritrestaurang som vi återkom till ganska ofta. Vi valde att dricksa saftigt, med ca 20-30% per måltid (blev ju ändå bara några tior). Till följd av det fick vi allt bättre service ju längre veckan fortlöpte, och började även få efterrätter "on the house", samtidigt som vi byggde upp en trevlig atmosfär med personalen. Dessa tjejer gnällde sedan på hemresan över den usla service de kom att få på sin restaurang. De förklarade att de absolut inte dricksade, och att personalen kom att bli allt mer otrevlig och att de slutligen debiterades för såväl brödet som besticken (!!) haha. Har jag sedan dess lidit av att dricksat en hundralapp extra på en resa för tusentals kronor? Nej, istället bär jag med mig trevliga minnen från restaurangen i fråga, något som inte gällde för tjejerna i fråga. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-07-20 21:55 | |
![]() | Jag ger ofta pengar till tiggare, ja - med samma motivering som jag gav innan. Kostar mig lite, betyder mycket. | |
| Gautama | 2010-07-20 21:55 | |
![]() | Jag kan spelet ramsay och jag vet att det är kutym att peja dricks. det är just det som jag tar upp i denna tråd och varför det är så? Och jag avstår från att spela det spelat. Jag skäms inte ens! Skulle mycket hellre sticka till en liten present till lokalvårdarna som ser till att det är rent på offentliga platser som jag besöker. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-07-20 21:56 | |
![]() | Du är fri att dricksa lokalvårdarna, Gautama. Do it! | |
| Gautama | 2010-07-20 21:57 | |
![]() | Det du tar upp YamahaJet är ju skamligt!! De tjejerna hade betalat för sin resa men får inte samma service för att de väljer att inte "köpa" fjäsk. Skitdåligt! | |
| Slagruta - Ej medlem längre | 2010-07-20 21:58 | |
![]() | Gautama; till min massös rundar jag alltid upp till jämt. Det blev så första gången...och hon har ju inte blivit sämre. Se'n att ge dricks, är väl en lite kulturell historia också...menar i resturangbranchen. Man går ut, äter o dricker (gott eller ej) men man är i alla fall ute...och på lite festhumör. Har då det mesta flytit på så ger man av tradition lite extra... | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-07-20 21:59 | |
![]() | om du öppnar en rest har du med kutymen i beräkningarna. likväl ska dina gäster ha det. lika lite som du bryter kutymen hos andra som bjuder in dig. skinna ngn annan om du är så snål. staten? | |
| bulll | 2010-07-20 22:00 | |
![]() | Fast i fallet med resan så hade väl inte resans pris något med servicen på restaurangen att göra gautama? Det är väl rätt självklart att stammisar som beter sig trevligt och generöst kommer att få ett bättre bemötande än sura snåla grinollar? Sen tycker jag att varje bättre restaurang ändå ska förväntas ha en hög lägstanivå.. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-07-20 22:00 | |
![]() | ja, dricksa lokalvårdarna. jag dricksar min städerska för gott utfört arbete. | |
| YamahaJet | 2010-07-20 22:02 | |
![]() | Dessutom är det väl så att dricksen är inprisad i många restauranganställdas löner, i synnerhet utomlands? Bland annat för bartenders men även servitörer - dvs, låg fast lön? Ni som inte dricksar, gör ni inte det när ni beställer dricka på krogen? Utan väntar på att bartendern ska börja rota i kassan, plocka fram era 3,50:- som ni sedan ska krångla in i plånboken igen? | |
| Gautama | 2010-07-20 22:03 | |
![]() | Men är du trög ramsay? Det handlar inte om snålhet! Det är en övertygelse från min sida att inte bidra till det. Jag betalar för mej på restaurangen, det pris som har sagts. Övrigt tänker jag inte bistå med. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-07-20 22:03 | |
![]() | apropå yamaha, i grekland är det faktiskt stöld att inte tipsa. då lönen är tippsen och det är kutym för att inte säga regel på att betala. svennebrudar:/ | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-07-20 22:03 | |
![]() | YamahaJet, been there done that. Ett tips till alla som har hittat "stället" för dom. Tipsa så in i norden de 2-3 första gångerna och sen lite då och då. Då kommer ni inte att vara någon av dom som står i 10 minuter för att köpa en pint. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-07-20 22:03 | |
![]() | då spelar du inte efter reglerna då. kalla mig inte trög btw. jag tror det bryter mot reglerna. | |
| The Mag | 2010-07-20 22:04 | |
![]() | Självklart! Och inte bara på restaurang, men mest där såklart. | |