Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 988

Forumkategorier

Användare Inlägg  
chuchford2010-07-26 18:43
Antal inlägg: 80

Vägrenen är inte ett körfält och att man som förare av ett tungt fordon går ut och lägger sig där för att underlätta en omkörning för en personbilist är väl kanske inte helt att rekomendera. Fri höjd och max vikt 60 t gäller inte vägrenen. Och att försöka förklara för chefen att hans bil ligger i diket/har blivit en Scania Cab för att man ville vara schyst mot en personbilist... oj, oj, oj...

Annars tycker jag att otyget nr 1 är att inte blinka ut ur rondeller. Att man skall blinka in är inget krav, men att blinka ut är det.
Och som jag hörde från en tidigare talare här i tråden, blinka i tid!

-Nephelia-2010-07-26 18:44
Antal inlägg: 1217

"Sen; är det verkligen någon som "tvingar" någon annan att flytta sig oavsett om sikten är bra eller dålig? Blir ni annars prejade av vägen titt som tätt?"

Nej, men som jag skrev, de sick-sackar tätt bakom, blinkar med helljusen, påbörjar/genomför livsfarliga omkörning och diverse annat dumt. Vilket stressar upp många så att de tappar fokus och gör misstag, försöker vara 'snälla' och släppa fram dårarna, något som i värsta fall kan kosta liv.

Kirskål - Ej medlem längre2010-07-26 19:15
Antal inlägg: 200

Tanten M: Jag pratade om väg 25...ingen motorväg som jag skrev i början.

PnoEva2010-07-26 19:29
Antal inlägg: 15

Blinka ur en rondell är ett måste!

limona2010-07-26 20:20
Antal inlägg: 420

Med Savi och Locomondo kan man åka med på biltur och känna sig som "hemma" :-)

Vad gäller vägrenskörning; om alla tittade lite oftare i sina speglar. Det underlättar redan mycket om bilen man kör om bara flyttar sig en dryg meter in på vägrenen. Då tar min omkörning inte längre tid än vad den andra kan överblicka i avstånd framför sig. Tycker alla svenska tanter, pensionärer och försiktighetspredikanter borde ta sig en tur ner på kontinenten och lära sig köra bil:

Hannibaljan2010-07-26 21:17
Antal inlägg: 73

Ni är ju goa i huvvet som tycker att andra bara skall hålla sig undan när ni kommer som jubelidioter. Tror ni att det är Svenska rallyt som pågår året runt eller?

gottmix71 - Ej medlem längre2010-07-26 22:10
Antal inlägg: 547

Kan någon av er förklara VARFÖR man ska köra för fort??? (Nu pratar jag inte om olycksfall och sånt utan mera typ till vardags, till och från jobbet eller till mamma)
Vad är anledningen? Finns det en anledning eller SKA ni bara vara först?? Känner ni er störst, bäst och vackrast när ni kör om "svensson"?
Jag hoppas vid min gud att ni som fräser fram som om ni äger vägen inte har era, eller andras, barn i bilen!!!!

Jag är väl inte precis alltid laglydig jag heller, men när jag blir omkörd på en 50-sträcka av någon som kör nästan 100, då börjar jag undra hur man tänker!
Samma när jag ligger i 130-140 på motorvägen(110) när det kommer någon räser och fräser om och lägger sig precis framför!! Om man inte har mer bråttom än så så kunde man ju legat kvar bakom...

Tvålis - Ej medlem längre2010-07-26 22:14
Antal inlägg: 4429

Folk som tror att dom äger flera filer genom att ligga och fisa i ytterfilen för att inte släppa förbi när kö hotar. Jag avskyr det. Det tar fram mina absolut värsta sidor. Plus moms. Och väv trafiken för guds skull. Det är inget personligt vendetta, det bara handlar om att trafiken ska flyta bättre. Tror ni inte mig så ring vägverket och fråga. Dom har fått sätta upp skyltar där jag bor och ändå vill folk lägga sig i mitten...

chuchford2010-07-26 22:20

gottmix71: Har du dieselbil? Stör mig själv vansinnigt på dom som kör om i en rasande fart för att sedan lägga sig precis framför. En förklaring till detta beteende som jag har fått är att vissa människor är hysteriskt livrädda för att ligga bakom en dieselbil. Riktigt varför minns jag inte.

Själv kör jag bensinbil och drabbas ändå, men det kan vara en förklaring.

Locomondo - Ej medlem längre2010-07-26 22:38
Antal inlägg: 3768

Jag vet inte hur det är för andra men att jag kör för fort har förmodligen bara med att göra att jag oftast vill ta mig från A till B snarast möjligt. Tidseffektivist eller Tidsoptimist, välj själva.
Och om jag vill ligga 10 km för fort och bilen framför absolut ska hålla gränsen eller gärna ligga lite under samtidigt som de ska "täppa till" ordentligt så att jag inte ska kunna köra om, då vill jag gärna köra 30 km för fort.
Jag är inte mer än människa =)

När jag säger för fort så menar jag inte (Hannibaljan) att man ligger i 130 km/h på 30/50/70-sträckor.

Idag tex:
Är på väg till Arlanda och är lite sen. Det finns en 50-sträcka med 2 filer som löper parallellt i ca 3-4 km och sen svänger de åt varsitt håll.
Jag hamnar bakom en kärring (inget ont i kvinnliga förare, men hon var en kärring) som ligger i vänsterfil och kör i samma hastighet bilarna i högerfil. Framför henne är det helt tomt, bakom henne ligger det minst 6 bilar i kö. I högerfil ligger en bil strax framför henne och den andra ligger ungefär jämsides med mig.

Jag ligger bakom henne (kanske lite nära) ett tag och sen följer jag exemplet och blinkar med helljuset konstant i ca 1 minut. Ingen reaktion. Hon kan alltså om hon vill enkelt byta fil och släppa förbi alla även om hon ska åt vänster långt långt där framme.
Till slut tröttnar jag och hittar en lucka åt höger och gasar förbi och svänger in framför henne ganska snävt och vårdslöst då det var tight med plats där.
I backspegeln ser jag hur bilen som låg bakom mig nu blinkar med helljuset åt kärringen men fortfarande ingen reaktion från henne.

Jag gjorde alltså en lite vårdslös manöver som helt hade kunnat undvikas om hon hade följt reglerna och hållit till höger eller bara använt lite sunt förnuft och varit hjälpsam i trafiken. Mitt ansvar, säkert. Men lite hennes också väl, eller?

Jag ser det såhär.
Om hon missade mig (och kön bakom) i backspegeln, missade mitt helljus, missade bakomvarande bils helljus, är hon då en lämplig förare?

Om hon såg allt detta men bara ignorerade och tyckte att hon minsann får köra precis var hon vill, är hon en lämplig förare?

Jag kan ha fel... =)

gottmix71 - Ej medlem längre2010-07-26 22:38
Antal inlägg: 547

nix, jag har bara bensinare.

chuchford2010-07-26 22:46

Locomondo: Är det inte 70 km/h och under som man fritt får välja fil efter färdmål? Tanten kanske skulle till vänster?

Locomondo - Ej medlem längre2010-07-26 22:56

Chuchford:
Nåt sånt är det men du missade poängen. Hon skulle vänster, absolut men det var 5 min kvar tills hon kunde svänga vänster över huvud taget och genom att hon låg i samma hastighet som bilarna i högerfil blockerade hon alla andra från att köra om.

Hon hade en lucka till höger som hon kunde ha bytt till (1 bil snett framför henne och 1 bil snett bakom henne) men det ville hon tydligen inte. Att jag till slut hittade luckan till höger var en kombination av tillfällighet och att jag pressade mig in i minsta möjliga yta.
Duktigt irriterad....

chuchford2010-07-26 22:57

"7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."

www.notisum.se/rnp/s...98 1276.HTM

Locomondo - Ej medlem längre2010-07-26 23:02

Churchford:
Jag håller absolut med allt det i paragrafen.
Men tolkar vi "får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden." olika?

Är det lämpligt att blockera ett körfält (med blockera menar jag att det är ingen bil i sikte framför men det är 6 bilar bakom i tät följd) genom att ligga i samma hastighet som bilarna i högerfil och inte byta fil då det finns plats där.
Även om man ska svänga vänster efter ett par km bör man vara så kunnig om man har körkort att man kan byta tillbaka till vänsterfilen sen.

Eller?

Guanyin - Ej medlem längre2010-07-26 23:04
Antal inlägg: 1120

Även om man ska hänsyn till den fortsatta färden - dvs ska svänga vänster om fem minuter(!) - borde någon form av hänsyn till medtrafikanters fortsatta färd inbegripas. Å andra sidan är det ju okej att göra som du gjorde Locomondo. Även om det kanske var/såg lite vårdslöst/ut :P

chuchford2010-07-26 23:20

Hursomhaver är det lag och om damen följer den kan inte jag se hur det rättfärdigar en vårdslös manöver från din sida. Man kan aldrig rättfärdiga sitt eget beteende med andras.

Man kan inte kräva att någon skall göra en tjänster i trafiken även om det givetvis blir mycket smidigare om man hjälps åt.

Vem tror du själv var den största trafikfaran i situationen som du beskriver? Tanten som höll hastigheten eller du som gjorde en fräck omkörning?

Givetvis så är det jävligt lätt att sitta och predika i efterhand och jag har full förståelse för att det måste varit ruskigt frusterande men det är en klen tröst om något händer.

Guanyin - Ej medlem längre2010-07-26 23:33
Antal inlägg: 1120

Jag anser att damen - som förmodligen hade noll koll på annat än asfalten tio meter framför sin egen bil - var den största trafikfaran även om Locomondos omkörning var(?) vårdslös.

Jag hade en bekant en gång som var av den åsikten att kom han från höger så körde han - oavsett om någon var i vägen - eftersom han hade rätt att göra det. Jojo, megafiffigt. Det är ungefär samma korkade resonemang (som att ligga i vägen för att man har rätt att göra det)...

Locomondo - Ej medlem längre2010-07-26 23:34

Chuchford:
Du har självklart rätt i det du säger, det är ju jag som i detta fall gjorde den "vårdslösa" manövern och det kan jag inte skylla någon annan på.

Jag tänker bara på hur denna människa nästa gång kanske ställer till det ordentligt. Genom att hon inte verkar ha någon koll på vad som sker bakom så är jag inte helt säker på att hon har full koll framåt heller.

Eller om det bara var så att hon hävdade sin rätt framför min och nästa gång kanske hon står i vägen för nåt riktigt psykfall och inte bara nån hyfsat irriterad men ändå humant riskanalytisk som jag.

I bägge fallen anser jag att hon är orsaken till en ev olycka. Inte ansvarig kanske men ganska direkt orsakande.

Jaja, det gick ju bra den här gången. Imorgon blir det motorcykel och då brukar det gå både fortare och smidigare =)

chuchford2010-07-26 23:41

Vad damen hade koll på och inte kan vi bara spekulera i men det finns inget som utesluter att hon hade mycket bra koll på trafiken. Det kan rent av vara så att hon uppfattat saker som Locomondo och bakomvarande inte uppfattat och således hade mycket goda skäl att inte byta fil.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?