Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 60 |
Mobilspel
| Pågående | 19 244 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| LisaLong | 2010-07-29 13:31 | |
![]() | grönöga ja det beror väl på hur intensivt man jobbar, det tog inte så lång tid för mig varjefall:) Sen behöver man inte ha 3 lager färg på väggarna, beror mycket på hur det såg ut före och vilken slags för man använder. | |
| LisaLong | 2010-07-29 13:33 | |
![]() | Och om det är nåt som är svårt att täcka kör man en täckfärg först | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2010-07-29 13:35 | |
![]() | Hur många lager beror på tidigare färg, den nya färgen och vilket slitage som är på väggarna, om man behöver spackla och slipa innan mm. Om man ska måla på en tapetserad vägg så kan också den i sig påverka hur många lager som krävs, vissa tapeter suger färg och gör det ojämnt beroende på slitaget på väggen. | |
| Gautama | 2010-07-29 13:36 | |
![]() | Man ska alltid lägga en täckfärg som LisaLong nämner. Då behövs det inte så många lager färg. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2010-07-29 13:37 | |
![]() | Täckfärg är också ett lager som ska målas.... | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2010-07-29 13:41 | |
![]() | Jag har gjort som det stått på burkarna och som jag från färgbutiken fått rekommenderat, dock inte utan att även tänka lite själv också... ;) Täckfärg, sen vanlig färg. På de flesta burkar står det: 1-2 lager beroende på.... Med täckfärgen blir det i min mattebok 2-3 lager. (Den väggen jag nämnde, den röda... den var så mörk och flammig så den är inget bra exempel. Men så målade jag den inte heller, jag tapetserade.) | |
| Gautama | 2010-07-29 13:48 | |
![]() | Jag har iofs aldrig använt täckfärg, men det beror mest på att jag målat på väggar som redan varit ljusa. Visst kan det vara som du säger grönöga, om man har mörka väggar kan det nog bli flera lager. Jag har renoverat mycket i mina dagar, vill bara ha vita väggar så varje gång jag flyttat så har jag fått måla om:-) Det är jobbigt och tidskrävande men man får ta lite i taget. Och man blir nöjd efteråt:-) | |
| Shabpareh - Ej medlem längre | 2010-07-29 14:03 | |
![]() | Golvet kan du utan problem lägga själv. | |
| pion ekrot | 2010-07-29 14:21 | |
![]() | Det är vävtapet i alla rum. Därför blir det ett lager med en färg som gör att den inte släpper och sen två lager med vanlig färg för att det inte ska se flammigt ut. Eftersom det är vävtapet är det enklast att måla istället för att riva ner allt och börja från scratch. | |
| Gautama | 2010-07-29 14:25 | |
![]() | Det gör du rätt i pion. Att riva ner vävtapeter är ett hästjobb! Underarbetet är gediget för att få en jämn yta. | |
| qla2 | 2010-07-30 19:05 | |
![]() | 4000:- för att lägga golven låter väldigt dyrt. Tänk dig att personen i fråga tar 250:-/timme. Alltså 16 timmar för en yrkesarbetare att lägga kickgolv i 2 rum! Tar han 200:-/timme är det ju än värre. Tar kanske absolut max 8-10 timmar utan att stressa. | |
| Sten Saxpåse - Ej medlem längre | 2010-07-30 19:12 | |
![]() | Jag tror du är kreativ nog att fixa det här själv, pion ekrot. Bunkra upp med ordentligt med tejp och en spikpistol och göm fadäserna med smart möblering och feta golvlister så sparar du massor med pengar! | |
| mrperfect | 2010-07-30 19:18 | |
![]() | Vem var det som nämnde förmögenhetsskatt, den är avskaffad 2007, tur för mej det , hade blivit 1000 spänn i månaden i förmögenhetsskat och det har man inte råd med ifall man varit arbetslös sedan 2003 | |
| Margana | 2010-07-30 19:26 | |
![]() | Men herregud Pion, det där fixar du ju själv. Du är ju konstnärlig och målar, dvs du har inte tummen mitt i handen. Målningen fixar du enkelt som en plätt. 4000 för att lägga klickgolv är ju stöld. Prova för guds skull själv om du klarar av det, vilket jag tror du gör. Tänker på din andra tråd om att spara pengar, det här måste ju vara ett guldtillfälle att spara en slant inför kommande höst/vinter. ;-) Lycka till! | |
| qla2 | 2010-07-30 22:41 | |
![]() | Istället för att riva ner allt och börja om från noll kan du enkelt sätta ut denna: www.byggmax.com/se-s...18 560.aspx Sätter den som vanlig tapet och den slätar ut alla ev. ojämnheter och du får en slät och fin yta att måla på. Kostar kanske en del, men är en fiffig genväg ist för att riva tapet och bredspackla. | |
| Ärtan Pärtan | 2010-07-30 23:08 | |
![]() | Vad alla tjatar om att man ska göra själv... Jag är en sak som gillar att leja bort allt fix. Dels för att det blir snyggare gjort om det är ett proffs som gör det, och dels för att det tar tid och jag tycker vi jobbar tillräckligt mkt och därför behöver fritiden till att umgås och vila. Jag har dessutom en gång försökt att måla om en lägenhet med vävtapet och det var hur slitig som helst. Man fick trycka jättehårt med rollern och det sprätte överallt. Redan efter första taget ångrade jag mig, men då kunde jag ju inte sluta eftersom det hade sett konstigt ut med ett blått långt streck... Resultatet var inte bra kan jag säga och jag kommer aldrig mer göra nån renovering själv. Hursomhelst, vi hade en kille måla om i vår fyra som vi flyttade in i '95 (så det var alltså ett par år sedan). Då målade han om ett sovrum på 16kvm, ett vardagsrum på kanske 30kvm, ett kök på runt 15 kvm, en hall på ca 5 kvm, och ett sovrum som var på 12 kvm, tror jag. Han tog 16 000 kronor för själva jobbet. | |
| Ärtan Pärtan | 2010-07-30 23:12 | |
![]() | Förresten, i vårt hus som vi bor i numera och som vi har byggt själva (dvs vi valt ett hus och betalt byggare för att fixa allt), så har vi vad jag tror är klick-golv från Kährs. Det är jättefint, sviktar inte, låter inget speciellt osv. Jag skulle jättegärna haft riktigt trägolv men det får vi lägga in när barnen har vuxit upp och om/när vi inte har hund längre. Jag vet inte om klickgolvet hade funkat sämre om vi hade lagt det själva, men nu gjorde vi inte det och resultatet är jättebra. Nu ingick golvläggandet i husbygget så jag kan tyvärr inte ge något pris. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-07-30 23:13 | |
![]() | Pion, bor du i götet så ska du få namnet på min kontakt. Du betalar honom 125 sek/h och han debiterar lika mycket direkt till skattekontoret. | |
| Ärtan Pärtan | 2010-07-30 23:15 | |
![]() | Golvet hette Kärhs sienna och var 15 mm, så nån kanske vet med säkerhet om det är ett klickgolv men jag tror att det var sånt där enkelt som man kan lägga själv. | |
| qla2 | 2010-07-30 23:15 | |
![]() | Ärtan Pärtan har man pengar till att lägga ut på en hantverkare så visst. Jag själv är snickare och skulle ju vara helt utan jobb om inte folk ville han hjälp med sitt byggande och renoverande. Men är man lite händig och har energi till övers är den inga större problem att måla om. Inte heller att lägga ett klick-golv. Gör man det bara noga från början så är det inga problem. | |