Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 53 |
Mobilspel
| Pågående | 19 245 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tanten M - Ej medlem längre | 2010-08-05 00:21 | |
![]() | Jag är ett avskum, använder jag inte apostlahästarna så är SL ett givet alternativ. Äga bil i stan, inte en chans. Ta taxi... för snål :) | |
| YamahaJet | 2010-08-05 00:22 | |
![]() | Oj, hann visst komma ut ett par inlägg medan jag skrev. Åsyftade på vad som sades 00:16. För övrigt håller jag med amerikanen om att demonstranter som använder sig av stridsåtgärder även ska bemötas med sådana. Som häromdagen när några Greenpeaceaktivister blockerade Vattenfalls kontor i Stockholm och inte lät någon komma in på hela dagen. Då stod polisen bredvid och försökte "förhandla" med aktivisterna i timmar istället för att bara dra iväg snorungarna. | |
| Tanten M - Ej medlem längre | 2010-08-05 00:26 | |
![]() | Äsch, Yama, du är för radikal. Inte kan snuten va som i Frankrike o dra kvinnor o barn över gator o torg. Hellre då att man förbjöd alla PK-ungdomar som ska värva folk till greenpeace, läkare utan gränser, amnsety o gud vet vad. Hemskt irriterande. Åter till Oslo, flyger man inte dit e det en helvetisk väg. En gång- aldrig mer. | |
| YamahaJet | 2010-08-05 00:33 | |
![]() | Visst, men om det var ditt företag och du tvingades betala en halv månads hårt arbete ur egen ficka för att någon fått för sig att din verksamhet är omoralisk och polisen inte gör sitt jobb, då hade du nog också varit "radikal". Bara i Sverige kan man för övrigt anses vara radikal om man vill upprätthålla lag och ordning. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-08-05 01:46 | |
![]() | YJ skrev: "Trots att Sverige rent humanestetiskt placerar sig högt, så finner jag viss problematik i att svenska män ser ut som kvinnor." Med dina kysstäcka läppar och runda, goa kinder skulle det räcka om du plockade ögonbrynen, skaffade en schysst peruk och bytte kostymen mot en klänning med löstuttar för att du skulle bli en riktig pudding! :) | |
| LisaLong | 2010-08-05 10:04 | |
![]() | Jag har rest myckte och älskar alla länder i normala fall med Norge nej tack aldrig mer! * Äcklig mat * Dålig service på dom flesta ställena * Deras största väg är som min skogsstig * Vägkameror var 100 meter * DYRT * sunkigt på flera platser Listan kan bli längre men stoppar där:) | |
| Winell | 2010-08-05 10:41 | |
![]() | oslo är ju bara fullt med knarklangare och pundare... | |
| Megaherz | 2010-08-05 12:23 | |
![]() | "Jag menar, i Tyskland råder fortfarande 90-talsmodet. " Nä. Vi är väl ungefär 1 år efter Sverige när det gäller mode ;) | |
| bj-olle | 2010-08-05 12:40 | |
![]() | vissa inlägg här borde väl vara i kulturfientlighets-tråden ? vad vi i sverige upplever som det senaste modet behöver ju knappast vara samma som i usa? vad är egentligen den här veckans grej i LES, blondinbella? jag tror att vissa österrikare och italienare skulle sucka över våra pinsamma vacuumförpackningar överallt i "chark"-diskarna, oavsett hur taskig musiksmak de har. norrmännen åker väl knappast till sverige för att kolla in våran häftiga natur och folkdräkter oavsett hur svårt och dyrt det är med glutenfria produkter i deras affärer. en amerikan (som var smal, publicerad författare vid 19 och siktade på en doktorandtjänst i litterary studies (ett ämne som vi svenskar inte gör stor sak i för övrigt)) undrade om deras fördom i minnesota om svenskar var sant; att sverige var den passiva aggressivitetens hemland. jag sa att det var sant, och vissa inlägg här påminner mig om det.. ot, sure, men jag har aldrig varigt i oslo. däremot känner jag igen namnet på den där stadsdelen. tydligen har en hel del bra jazz haft sitt ursprung där. | |
| Tessa00 | 2010-08-05 13:12 | |
![]() | Jag har bara varit i Oslo en gång och det stannar där. Tycker Odins beskrivning passar väl och då var det ändå 10 år sedan jag var där. Gällande inlägget från Robert_K om lättillgängligt knark i Malmö kan jag tillägga som Malmöbo att jag har då ingen aning om var det är så vanligt att man erbjuds knark i Malmö och då bor jag mitt i city och rör mig en del på krogar/nattklubbar... Men jag är kanske både döv o blind?? | |
| Sensimilla | 2010-08-05 15:14 | |
![]() | Oslo är en stad med dubbla ansikten. Akerselven delar in staden i østkant och vestkant. De socioekonomiska förutsättningarna skiljer sig markant mellan dessa två, där den västra sidan är den "finare" sidan och den östra sidan således är den "fula". Den här uppdelninen gäller inte bara stadskärnan utan sträcker sig även ut i förorterna, eller "drabantbyarna" som norrmännen säger. sv.wikipedia.org/wik...te n_i_Oslo Området som TS nämner, Grünerløkka, ligger centralt på båda sidor om skiljelinjen Akerselven. Det är ett område som är känt för sitt rika kulturliv och en ungdomlig population, kan liknas vid Södermalm. Angående "narkotikaproblemet" så har man i likhet med resten av världen ett sådant. Oslo eller "Tigerstaden" har även sedan slutet av 70-talet dragits med smeknamnet "heroinets huvudstad". Detta öknamn skulle jag vilja säga är något missvisande även om epitetet "heroinets huvudstad i Skandinavien" säkert hade varit nära en sanning. I Norge och Oslo för man en mycket humanare narkotikapolitik jämfört med i Sverige. Det finns bl.a. sprututbytesprogram i ett flertal stadsdelar och även injektionsrum. Att tunga narkomaner samlas utanför Sentralstasjonen är till viss del beklagligt men faktum är att den situationen eller liknande står att finna i de flesta av världens större städer. En nämnvärd detalj i sammanhanget är att Norges Statsminister, Jens Stoltenberg, har en syster som tidigare var narkoman och fadern i familjen sitter som ansvarig för utformningen av regeringspartiets narkotikapolitik. Att chokeras av att bli erbjuden att köpa cannabis i en storstad tycker jag bara tyder på begränsad världsvana. Vill avsluta med en empirisk generalisering gällande det som någon skrev om boendestandard. Efter uppväxt i Stockholm, ett flertal år på resande fot över hela världen och 6 års leverne i Oslo på det så anser jag Oslo var vida överlägset när det kommer till just standard på boende. För att inte tala om tillgängligheten till boende. Men visst... livsmedelsbutikerna suger i Norge! :) | |
| Snowlion | 2010-08-05 15:29 | |
![]() | Har ej vart i Oslo men vill ej åka då jag hört det är väldigt smutsigt och DYRT !!... Tycker vi har hyfsat rent i våran stad (STHLM) jämfört med många andra huvudstäder... Men visst, här finns det massor att förbättra oxå... | |
| -LISA-- | 2010-08-05 19:53 | |
![]() | Det är ju ganska vanligt att narkomaner (och mer eller mindre öppen narkotikaförsäljning) finns vid centralstationer runtom i Europa. Det är kanske en naturlig mötesplats för dem som precis för alla andra. Det är väl snarare så att Sthlm är ett undantag gällande det. Men å andra sidan hittar du narkomanerna på Plattan som inte är särskilt långt från centralstationen och ännu närmare T-centralen. Sen förstår jag att du jämför inom Norden och då är det nog så att det är Oslo som är undantaget. | |