Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 19 298 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| apbur | 2010-08-23 23:11 | |
![]() | Grundsnygg, du har tydligen bestämt dig för att vara forumets clown. Jag vet inte om man kan kalla det för diagnos. Det är nog mer en iakttagelse. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-08-23 23:13 | |
![]() | apbur. du är ganska söt men tyvärr ganska begränsad. | |
| le-lou | 2010-08-23 23:15 | |
![]() | apbur, jo jag förstår att du talar emot dig själv en smula. du skrev "Det är inte värdigt att inte längre kunna gå, att inte kunna sköta sig själv, att vara full av cancer och sår och flämta vid varje andetag." Min poäng är att det där kan inträffa gammal som ung. och då kommer ju den naturliga följdfrågan som du verkar bli irriterad av, att varför är det mindre värdigt att uppleva det som gammal än som ung? | |
| apbur | 2010-08-23 23:16 | |
![]() | le-lou, det är det inte. Det är ovärdigt att dö på ett ovärdigt sätt. | |
| le-lou | 2010-08-23 23:18 | |
![]() | Dementas oro kan dämpas med medicin väldigt framgångsrikt. Precis som unga människor med ångestproblematik kan behandlas. Men värdigt det bara tydligen om man är ung. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-08-23 23:18 | |
![]() | Tack apbur " Det är ovärdigt att dö på ett ovärdigt sätt." | |
| le-lou | 2010-08-23 23:20 | |
![]() | Då kan vi alltså enas om att det är ovärdigt att ha obotlig cancer som ung, och att man belastar samhälle och anhöriga - en människa med självrespekt borde därmed ta livet av sig eftersom man ändå ska dö? Nej, jag förstår nog inte ditt resonemang. | |
| henrik_l | 2010-08-23 23:37 | |
![]() | vore det inte bättre om alla kallsinniga idioter gick och tog livet av sig så att man slapp se dom och deras idiotiska resonemang? Världen vore mkt bättre då tycker jag. | |
| adamis - Ej medlem längre | 2010-08-23 23:39 | |
![]() | Clowner och Butlers....nja det är mitt modesta inlägg. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-08-23 23:48 | |
![]() | henrik, du börjar! | |
| henrik_l | 2010-08-23 23:49 | |
![]() | inte då! jag är inte kallsinnig alls :) | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-08-23 23:51 | |
![]() | Vad är du? | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-08-23 23:51 | |
![]() | Vad är du? | |
| henrik_l | 2010-08-23 23:55 | |
![]() | vad eller vem? jag är jag. inte kallsinnig dock. | |
| LisaLong | 2010-08-24 11:12 | |
![]() | Näää helt sjukt..det räcker väl att många som jobbar med äldre säger "vi" till dom. Kom nu fru Jonsson så ska "vi" ta våran medicin etc....det är vuxna människor, äldre och erfarna som man ska respektera och visa vördnad för | |
| adamis - Ej medlem längre | 2010-08-24 11:21 | |
![]() | Det är väl fint med vi-känsla på äldre dagar? tycker du inte? | |
| Maja G | 2010-08-24 11:24 | |
![]() | Åhh, nu är vi på mitt område som jag verkligen brinner för:) På "vanliga" ÄBO är det tyvärr så att många sitter i sina rum o gör inte så mycket annat. Många vill INTE heller gå på aktiviteter som anordnas och kan vara svåra att övertala. Och tvinga dom det får vi ju absolut inte göra! Nu jobbar jag på ett boende för dementa. !0 tants o gubbs som vill ha närhet o gemenskap så de håller till där vi, personalen, är..Vi gör allt tillsammans dvs äter, städar, tvättar osv.. Nu till Clown på ÄBO. Är lite tveksam till just clowneri..Det kan uppfattas som barnsligt och förnedrande hos vissa, men kan ju locka till skratt hos andra. Det gäller att vara väldigt försiktig och lyhörd över vad som passar eller ej...Man får absolut inte glömma att det är olika individer mediolika bakgrund, olika intressen osv Musik, sång, tidningsläsning, bingo och kaffe förstås går alltid hem. Även boule och mjukgympa är poppis bland våra iaf.. Och naturligtvis utevistelse, icke att förglömma! | |
| bobo flux | 2010-08-24 11:45 | |
![]() | Frågan är väl om vi ska ha äldreboenden där varenda boende ska ha möjlighet att när som helst kunna komma ut och få frisk luft, kunna åka till stan och titta på den senaste kollektionen av märkeskäppar eller bara hålla någon i handen flera timmar i sträck. Jag tror dock inte den visionen ryms i någon budget, oavsett om det är kommunalt eller privat boende. | |
| adamis - Ej medlem längre | 2010-08-24 11:51 | |
![]() | Jag hann med hela cirkusen när jag jobbade på äb. inga problem för mig..visserligen blev jag lite trött..men jag fixade det. | |
| Maja G | 2010-08-24 11:55 | |
![]() | bobo flux: Den visionen har jag. Vita o jag har skissat på ett sådant boende, i fantasin naturligtvis eftersom vi inte har den ekonomin som krävs.... Tänk om beslutsfattarna skulle förstå att ÄBO inte ska byggas uppåt, höghus som det är nu, utan enplans med stor trädgård där man kunde gå ut och in som man själv ville... Dementa, som jag jobbar med, skulle inte kunna klara sig ute på stan själva så denna trädgård skulle vara ypperlig och så skulle vi vara så pass mycket personal så vi skulle kunna åka iväg för att kolla den senaste kollektionen av märkeskäppar.. | |