Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 298

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Larvbrud - Ej medlem längre2010-08-25 14:52
Antal inlägg: 4050

Jag tror inte att katter lider så mycket av att inte få jaga. Däremot lider de av att inte motioneras.
Man har inte innehund som man aldrig motionerar.

bobo flux2010-08-25 14:54
Antal inlägg: 11371

reson: Japp, det gör jag. Lite kattskit är väl inte värre än nåt annat?

micro1132010-08-25 14:59
Antal inlägg: 17542

Min granne gödslar sina rabatter - i och för sig med hönsskit och annat som luktar fan och hans moster -- men jag trodde faktiskt det ingick att stoppa ner skit i rabatterna och inte att plocka bort den.

Nej - jag har inga rabatter, jag är för bekväm för att rensa ogräs så vi körde ner dem med gräsklipparen och gjorde lekplan åt barnen när vi flyttade in.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-08-25 15:05

Tycker man kan ta in katten i perioder om man vet att fåglarna har ungar osv.
Har själv mycket svårt för att katter dödar andra djur.
Brukar avleda uppmärksamheten och rädda grodor och sorkar om det går, hehe.
Vissa år är det dock så mycket sorkar att till och med hunden tar dem när man går med den i koppel. Sorkarna blir överkörda eller svälter ihjäl, man kan se dem ligga överallt.
Svårt moraliskt dilemma detta. Katter kan ju plåga smådjur nåt oerhört.
Har rätt tur att mina dödar ganska snabbt så jag slipper se dem plåga smådjuren.
Hade aldrig frivilligt valt katt som husdjur eftersom jag själv inte äter kött. Nu är mina katter födda här av en herrelös katt, så jag räknar dem halvt som en del av naturen ;)

slånbär2010-08-25 16:06
Antal inlägg: 5539

Katt skit och hundskit innehåller inte särskilt mycket som är bra för jorden då dom djuren till största delen äter animalisk föda. Hästar och kor äter vegetabilisk föda och deras skit lämpar sig bättre till gödsel.

Argumentet att katten är ett rovdjur som behöver vara ute och jaga håller ju inte riktigt då dom ju får sin föda på annat sätt. Hundar lever i stora delar av världen fritt på samma sätt som katter men här skulle vi aldrig drömma om att låta hundar springa lösa. Varför ska vi då tillåta katter att göra detsamma? Och någon skrev att det var annorlunda med vissa raskatter-varför då? Dom har ju samma natur som alla andra katter i så fall. Skillnaden är väl där att man betalar inte från tretusen och uppåt för att sedan riskera att katten springer bort eller förolyckas. Någon annan skrev att hellre ge katten ett kort och lyckligt liv ute än ett långt tråkigt liv inne-då betyder väl det att deras liv inte är så mycket värda helt enkelt , typ förbrukningsdjur som man har ett par år om man har tur och sedan skaffar en ny?

När jag födde upp Norska Skogkatter (vilket jag höll på med i många år) så sålde jag inte någon som utekatt och jag kände ingen som hade sina katter ute. Jag kan inte påminna mig om att dom katterna hade tråkiga meningslösa liv utan tvärtom var dom högt älskade och omhändertagna av sina ägare. Många hade byggt stora fina rastgårdar där katterna kunde röra sig säkert på stora ytor. Det är vi människor som har nån ide om att katten är ett vilt jagande och frihetsälskande djur som måste vara ute. Om katten inte släpps ut så vet den inget annat men man måste ju naturligtvis ge den möjlighet att motionera och jag vet många som gick med dom i koppel från det dom var kattungar. Funkar ofta fint.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-08-25 16:15

slånbär: Gå i koppel? Mina katter springer som galningar ute. Man skulle behöva släpa katten flera kilometer och springa med den för att återskapa en normal dag i kattens liv.

Min veterinär berömmer alltid mina katter för att dom är så välmusklade. Kan förvisso bero på att de kastrerades sent också men jag tror veterinärerna är rätt trötta på att få in överviktiga innekatter.
En del sjukdomar som urinsten etc hänger ju klart ihop med att katten rör sig för lite.

Jag kan tänka mig att ha min katter inne om jag flyttar från landet för att undvika att de blir påkörda. Man får som kattägare väga för- och nackdelar mot varandra.

Jämförelsen med hundar är bara dum. Hundar får också vara lösa. Mina grannar har alla sina hundar lösa på gården.

EpsilonNoll - Ej medlem längre2010-08-25 16:20
Antal inlägg: 493

Kewla: Ja, helst, men jag tvivlar på att jag får den chansen - hör av dej, Ha!

wildman2010-08-25 16:24
Antal inlägg: 3860

Larvbrud, en hund som inte går i koppel springer sannolikt ÄNNU längre och ännu mer än en katt med tanke på deras natur där hunden driver sitt vilt och katten överraskar med smygattack. Och ändå har man hunden i koppel, ja utom din granne då, men det är inte särskilt många hundar i Sverige som går ute. Så jämförelsen med hund är inte alls dum. Allt handlar ju om traditioner. Som sagt, i många länder springer ju hundar lösa även i storstäder.

micro1132010-08-25 16:25

slånbär
Min skogis gick ute som han ville - levde ett gott liv och blev över 12 år gammal.

Dog gjorde han för att hamnade mellan två hundar - inomhus - och maken fick avsluta för att han inte skulle behöva lida.
En olycka alltså -- dock inte kopplad till hans strövarliv.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-08-25 16:29

Wildman: Jag förstår inte ditt inlägg alls.

Eh, har du varit på landet? Nästan alla som har gårdshund har den lös på gården. Man tränar den eller så stannar den. Vissa raser går inte att släppa, nej.

wildman2010-08-25 16:31

Visst är det så, men av Sveriges befolkning är det bara en bråkdel som bor så. Sen går min hund lös i trädgården när jag är hemma. Det är en annan sak än att låta den springa vind för våg.

micro1132010-08-25 16:32

wildman
Nej, det gör inte hundarna - de håller sig inom sitt område. Tar de turer utanför så är det i parningstid.

Min kusin i grekland har löshund -- den går bland fåren och runt byn på dagarna och kommer hem till kvällen.

Går man med löshund själv så är det normala att de följer där man går - nära eller på lite avstånd - men går med flocken. Släpper du bara ut dem så håller det sig inom ett givet avstånd (kan variera på hund) och söker sig hem när det är dags.

Det är också därför jägare inte vill att man tar hand om deras hundar när man "hittar" dem -- man skall lämna jakthundar ifred för de söker sig tillbaka själva.

wildman2010-08-25 16:32

Förresten så har jag haft problem med flera hanhundar som kommit till mig när min tik löpt som kommit just från gårdar där dom gått löst, så den hundhållningen är inte särskilt uppskattad heller.

wildman2010-08-25 16:34

Micro, det har du rätt i, men dom rör sig ändå konstant inom "sitt revir"
Och när dom väl följer ett byte så kan det gå långt iväg. Kolla som sagt var på jakthundarna. Jag har aldrig påstått att dom inte kommer hem själva.

wildman2010-08-25 16:35

Dessutom så springer som sagt var framförallt hanhundar iväg lite titt som tätt utanför "sitt" område pga löptikar. och bor man inte i Norrland så finns det i princip alltid någon tik som löper.

wildman2010-08-25 16:36

Sen vet jag att man kan träna hundar att stanna inom ett område, men nu menade jag mer hur dom beter sig om dom bara får följa sitt eget sinne.

Mindymoo2010-08-25 16:40
Antal inlägg: 1743

Hade i flera år sommarstuga - då var katterna ute på sommaren och inne om vintern. Inga som helst anpassningsproblem. I stan kan jag inte släppa ut dem - skulle jag flytta nånstans där de kan släppas ut skulle jag göra det. Men den ena är en superduktig jägare - sju möss och en fågel under en enda natt... så jag fattar finessen med pingla. En del katter vänjer sig tydligen, andra inte.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-08-25 16:46

Wildman: Hundar är svårare att ha lösa eftersom de har större potential att ställa till med problem. Hundar kan ta tamdjur och hamna i blodiga slagsmål med andra hundar.
Katter har inte samma potential att riva får.
Håller med dig om att det inte är helt uppskattat med lösa hundar på landet.
Därför har det kanske blivit så att katter går lösa i större utsträckning än hundar.
Vad jag menar är att man får släppa hunden lös under promenad och man får ha den lös på gården.
Det stämmer inte att "så skulle man aldrig göra med en hund" för många gör det.

Antonsmamma2010-08-25 17:01
Antal inlägg: 54

Min kisse hade halsband utan pingla! Så han kunde leva loppan utomhus :-D

Lapska2010-08-25 17:12
Antal inlägg: 16

När vi människor envisas med att ha djur tycker jag att vi åtminståne kan låta dem leva så naturligt som möjligt. Katter är jägare, och ska kunna smyga. Pingla är djurplågeri tycker jag. Mina katter har alla varit öronmärkta och därför inte haft halsband heller. De flesta katthalsband ska ju åka av om de fastnar, men gör uppenbarligen inte det alla gånger.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?