Spelrum
Giraffen28
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 360

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kleinp2010-08-28 01:05
Antal inlägg: 73

För tillräckligt länge sedan var vi könlösa bakterier.

Delicious - Ej medlem längre2010-08-28 01:07
Antal inlägg: 11661

Ja det är väl ingen slump att de som fört krig i alla tider är män och många kan knappt tänka sig en kvinna med vapen. Därav tron att kvinnor inte jagade.

Tvålis - Ej medlem längre2010-08-28 07:07
Antal inlägg: 4429

Sky, förvirring i tillhörighet och att det inte längre finns en tydlig tråd mellan överlevnad och insats är en förvirring som slår lika för oss alla. Du skriver att män jagade och kvinnor tog hand om barnen. Hur vet du det? Det är här mytberättandet kommer. Jag är övertygad om att en del individer var bättre på att jaga. Man hade inte råd att unna sig lyxen att utesluta någon med talang för detta under magra tider. Jag är övertygad om att barnpassning förekom, men att en kvinna bara skulle passa sina egna barn är orealistiskt.

Jag är övertygad om att barn har uppfostras till att klara av att överleva och att kunskap har förmedlats genom olika personer i deras närhet. Män som kvinnor.

Så jag köper inte ditt grundresonemang överhuvudtaget. Jag tror att det är fel gällande då, och jag tror att det är fel gällande nu. Visst finns det en viss genusskillnad, men andra egenskaper kan slå precis lika annorlunda och till exempel jag är mycket mer lik en man än en kvinna för att jag råkar ha en stor andel egenskaper som vi sedan genusdiskussionen kom in i bilden, karakterieseras som manliga.

Det enda riktigt säkra beviset jag har för en faktiskt genusskillnad är det faktum att kvinnor blir gravida och kan amma. Nu raljerar jag lite, men jag det är inte så långt ifrån sanningen som jag ser den.

Ditt och så många andras genus resonemang är nog en frukt av överflödet i tillvaron. Inte byggt på den faktiska verkligheten.

Jag kan ha fel, men tänk på dom 20 närmsta männen och kvinnorna i er omgivning och försök tänka förbi genus.

stansjaern2010-08-28 08:58
Antal inlägg: 83

Satyra jag undrar vart du har hört att evolutionen kommer göra mannen överflödig och lämna endast kvinnan kvar att vandra på jorden... FÖRUTOM i "Jurassic Park".

SkySpy_2010-08-28 10:30
Antal inlägg: 4418

Tvålis:

Jag kan så klart inte vara säker på att det var så. Men helt enligt logiken att var person gör det den kan bäst.
Visst det fanns säkert någon kvinna som var med och jagade också. Ingen regel utan undantag.
Men om man tänker så här då.. Varför har män mera muskler än kvinnor? Hur kommer det sig att männen har utvecklats till att bli starkare än kvinnan fysiskt?

Vill bara påvisa att det finns olikheter och det är dom som attraherar.
När du skriver att det enda säkra beviset är att kvinnor blir gravida och kan amma så är det toppen av isberget som syns.. Det finns stora skillnader som är mkt mindre synliga. Det är en självklarhet tycker jag.

Satyra2010-08-28 11:07
Antal inlägg: 4561

stansjaern - Det var så länge sedan så det minns jag inte längre, var jag läste det, men det var i alla fall en manlig genusforskare som skrev det och han skrev även vidare att alla foster strävar efter att bli kvinnor. Han gick till och med så långt som att kalla mannens könsorgan en missbildning, hehe. Har genom årens gång även hört andra berätta om samma förmodade utveckling, så jag kan inte vara ensam om att ha läst/hört det. ;-)

stansjaern2010-08-28 11:22
Antal inlägg: 83

hahaha okej, jag tror säkert att den här typen av information existerar någonstans och att det finns en grupp människor som fantiserar ihop att det skulle finnas någon sanningshalt i detta. Ungefär som konspirationsteoretiker som tror på information som stödjer just det dom vill ska vara sant. Kul tanke var det i alla fall.

Jobbar2010-08-28 12:17
Antal inlägg: 503

Det finns biologiska skillnader mellan könen. De ger till resultat att en del mänskliga egenskaper är vanligare hos kvinnor än hos män, och då kallar vi dessa mänskliga egenskaper för "kvinnliga". Sedan har vi sociala konventioner som i många fall yttrar sig i att vi stoppas in i fack, och inte ses som de individer vi är. Det kan göra att vi undertrycker "inte lämpliga" talanger, och känner oss "fel" för att vi har sämre förutsättningar för vissa som anses "lämpliga". Förändringar i de biologiska skillnaderna tar (hundra?)tusentals år att slå igenom i stor skala, och bara om vissa egenskaper gör att de individer som har dem ses som olämpliga som fäder/mödrar av en majoritet. Så: försök att inte tänka i manligt/kvinnligt, utan mänskligt, och bejaka att vi är individer, och bör behandlas som sådana. Tolerans, tolerans, tolerans!

Tvålis - Ej medlem längre2010-08-28 13:09
Antal inlägg: 4429

Sky, du hänvisar till undantag i regler som jag inte tror har varit. Att män och kvinnor ser olika ut och till viss del, precis som "jobbar" skriver här ovan har faktiska biologiska skillnader är utan tvekan så. Men jag tror att de sociala fack som Jobbar också hänvisar till och som mycket av genusteorierna grundar sig i är en faktor av överflöd som gör en genusindelning överhuvudtaget möjlig.

Jag tror inte att "män" var uttalade jägare innan bondesamhället. Jag tror att vissa personer var uttalat bra på att göra korgar, andra på att samla frön och vissa på att jaga. Det man var bra på ägnade man sig åt för att på bästa sätt kunna få samhället som det såg ut då att fungera. I och med bondesamhällets, men framför allt det monetära samhällets, intåg så kom en form av överflöd i i ekvationen.

mollee - Ej medlem längre2010-08-28 13:10
Antal inlägg: 6087

Jag pluggade ekonomi. Känner mig nog lite maskulin :D

Katzeh2010-08-28 13:18
Antal inlägg: 4

lol

SkySpy_2010-08-28 13:30

Tvål, Män och kvinnor är olika biologiskt så klart.
Jag håller med dig där. Tror också att dom gjorde det de var bra på som jag skrev innan.
Arbetsplatser behöver både män och kvinnor för att få en bättre arbetsmiljö det är ju bevisat. Vi behöver varandra för att få en trevlig atmosfär. Två olikheter blir till en helhet som är bra. Alltså hade vi varit lika skulle inte samhället fungera längre i det stora hela.
killar behöver det feminina och tvärtom.
Det jag är emot är alla feminister som hävdar att killar och tjejer är likadana och ska tycka om samma saker, göra samma saker bara för sakens skull.
Jag uppskattar en feminin tjej som är tjej och inte försöker vara kille.

Coffee_grrl2010-08-28 13:47
Antal inlägg: 12

Tack Tvålis för att du uttrycker dig så bra.

mishizaki2010-08-28 14:31
Antal inlägg: 2533

intressant är att varje gång samhället krisar och inte har råd med utveckling, så dyker teorierna om könsskillnader upp snabbt som ögat. Synen på könens biologi styrs även av pengar

Delicious - Ej medlem längre2010-08-28 14:32
Antal inlägg: 11661

Känns som att väldigt många missuppfattat vad jämställdhet är

SkySpy_2010-08-28 14:49

Vad är jämställdhet anser du Delicius?

SkySpy_2010-08-28 14:51

mishizaki. Hur menar du där? Anser du att könsskillnader är något negativt?

mishizaki2010-08-28 14:57

det hittas på könsskillnader och skapas myter kring det för att få folk på plats i samhället, i politiekn och i könsmaktsordningen. "Inga kvinnor in på v åra domäner tack"

SkySpy_2010-08-28 15:06

Så du anser att kvinnor blir diskriminerade när samhället krisar.
Men varför skulle det vara så?
Jag tror att Sverige skulle må bäst av att ha lika många kvinnor som män som styr givetvis.
Men hittas på könsskillnader?? Vi är ju olika, vilket är bra.

mishizaki2010-08-28 15:09

det finns en maktordning om man pratar i generella termer , inte i individuella som feministmotståndare vill ha det till. Varför tror du att
män i börsstyrelser skojar om "ja, typiskt kvinnor"?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?