Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 356

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bokmärke2010-09-02 13:51
Antal inlägg: 147

Eller ex 2. En familj kommer hit. Efter 8 mån blir alla tillstånd klara. En utbetalning görs på 68 500:-. pengar som ska räcka till möbler, tv, hushållsprodukter osv. Pappan i familjen blir förbannad på socialkontoret för att han måste köpa begagnat för att pengarna ska räcka. Undrar vad han på parkbänken tycker??!!

bokmärke2010-09-02 13:53

Jo du Gautama. Efter 2 år i Sverige flyttade familjen tillbaka till sitt hemland. Duktigt..med en kappsäck full med pengar! Då kan man ju undra varför de kom hit eller?? Det konstiga var att pappan mötte sina barn på flygplatsen. Som jesus återuppstod han!!!!!!!!!

Gautama2010-09-02 14:00
Antal inlägg: 6854

Men du kan väl inte bygga din åsikt om invandrare på några få exempel? Tror du alla invandrare gör så?

bove2010-09-02 14:03
Antal inlägg: 1333

Ett kort referat av valfilmen:

En snäll och försynt svensk gammal kvinna kommer gående med sin rollator i ett mörkt rum, ackompanjerad av olycksbådande toner. En bit framför henne hänger två nödbromsar av "På spåret"-modell (den ena ska symbolisera en invandringsbroms och den andra en pensionsbroms). Plötsligt kommer ett helt koppel med kvinnor iklädda svarta niqaber och med barnvagnar girigt springande förbi den skräckslagna pensionären, nu ackompanjerat av ett styggt alarm. Sensmoral: Alla pengar går till de otäcka onda muslimska invandrarna så att pensionärerna blir utan.

Inget rasistiskt med detta eller vad? Värsta exemplet av skräck- och hatmånglande jag sett i det här landet.

bokmärke2010-09-02 14:04

Nej men vi kan inte hålla på att betala och betala. Någon gång måste det ju bli stopp. Gör som andra länder KRÄV LEGITIMATION..då blir vi av med mer än hälften. Och varför ska barn som är födda i ett annat land ha underhållsbidrag? Sen jobbar jag med att handlägga och utbetala..det är ibland så man bara vill SPY

Satyra2010-09-02 14:06
Antal inlägg: 4561

bokmärke - Tror det är en försvinnande liten del människor som väljer att riva upp hela familjen från sina rötter, lämna sitt hemland, vänner, släkt och allt de känner till och ta sig hit, till ett främmande land, främmande kultur, främmande språk, främmande människor, bara för att få ynnesten att leva på svenskt socialbidrag ... Tror du inte det om du tänker efter ... ?

bokmärke2010-09-02 14:09

Då är det ju märkligt att många återvänder. Jag sitter och betalar ut miljoner i bidrag..en kollega i våningen under sitter och nekar sjukpenning till cancersjuka för FK har inte mer pengar och regeringar har dragit åt svångremmen..Nej det är nog jag som tänker helt fel!!

bove2010-09-02 14:12
Antal inlägg: 1333

Att Försäkringskassan får minskade anslag har ideologiskt grundade skäl kopplade till att de som redan har sitt på det torra ska behöva betala mindre i skatt. Det vet alla.

Gautama2010-09-02 14:15

Så det är invandringens fel att sjukförsäkringsreglerna ändrats?
Om du jobbar med detta och inte är mer påläst en så blir jag lite skrämd faktiskt.

YamahaJet2010-09-02 14:16
Antal inlägg: 2239

"Sensmoral: Alla pengar går till de otäcka onda muslimska invandrarna så att pensionärerna blir utan."

Faktum är ju dock att man snodde 250 miljarder ur pensionsfonder för att betala av skulder man drog på sig när Sverige tog emot som flest invandrare, så SD har helt rätt.

Fartland2010-09-02 14:19
Antal inlägg: 135

Alla pengar kommer från skattebetalarna så hur man än vrider och vänder på det så är det alltid en fråga om prioritering även om man redovisar kostnaderna per område separat.

Satyra2010-09-02 15:02
Antal inlägg: 4561

bokmärke - Hänvisar till vad bove skriver 2010-09-02 14:12 och liksom Gautama blir jag skrämd - av kombinationen av ditt yrke/dina åsikter i frågan. :-/

Tvålis - Ej medlem längre2010-09-02 15:58
Antal inlägg: 4429

Mmmm, men nu börjar diskussionen ändå kännas ärlig. Bokmärke väljer att försvara SD ur ett rent främlingsfientligt perspektiv och det känns skönt att han i alla fall kallar en spade en spade. Att säga att man röstar på SD för att dom för så bra politik och inte för att man är främlingsfientlig känns ungefär som att läsa porrtidningar för dom intressanta artiklarnas skull.

paddel - Ej medlem längre2010-09-02 16:24
Antal inlägg: 101

Försvarar Bokmärke SD?? Nej äntligen en rak o ärlig människa som vågar säga vad hon/han tycker. Alla har olika åsikter och just invandringen är och förbli ett hett ämne. Tycker ändå att vi borde se över hela bidragssystemet. I Bryssel kallas dom ju oss svenskar får "de blåögda". Det finns inte ett annat land där det är så förmånligt att "flytta" till. Många länder har ju stängt sina gränser för kostnaderna har skjutit i höjden och det får invånarna lida för. Sen måste det vara ett rent helvete att jobba på FK om det nu är där hon/han jobbar;-)

Fartland2010-09-02 16:25
Antal inlägg: 135

Hmmm, jag tycker ordet främlingsfientligt är fel begrepp. Alla har väl någon åsikt om på vilken ungefärlig nivå invandringen bör ligga. Vem har bestämt vid vilken nivå man är främlingsfientlig kan man undra. Är det inte ett acceptabelt argument att det kostar pengar?

Klantanka2010-09-02 16:33
Antal inlägg: 36

Jag gjorde ett valtest på SvD, i det fanns EN fråga om invandring, typ om det är berikande vilket jag höll med om. Jag fick flest % hos Sverigedemokraterna (de har tydligen en o annan annan vettig åsikt alltså, iaf som stämmer med mina) tätt följt av vänstern och FI. Och jag som trodde jag var moderat... :S

Anden_88 - Ej medlem längre2010-09-02 16:59
Antal inlägg: 313

SD är det enda partiet som kan säga vad dom tycker, och säga hur saker egentligen är, utan att vara så "politiskt korrekta". Skulle någon politiker i ett etablerat parti göra så skulle det genast bli mediastorm och konsekvenser..

SD är ett missnöjesparti, hittar felen i samhället, som väldigt många svenskar dessutom håller med om, och vågar(som om det nu vore en så stor grej att just våga.. men tydligen om man tittar på andra partier..) gå ut med vilka felen är, och vad dom tycker felen beror på.

Invandringen är ett problem såsom världen ser ut idag. Att hålla problemen utanför landet och istället bidra till att hitta roten till problemet skulle jag säga är mycket bättre än att sprida problemet... Svenska rättsväsendet är inte vad det kunnat vara. Pensionärerna har all rätt att ha det bättre än brottslingarna, mycket bättre.. etc.

Visst finns det nån punkt där man inte håller med SD, och alla inom partiet kanske inte är fullständigt eniga heller, det är naturligt. Grejen är den att så många människor, ändå tänker i liknande banor. Vore SD ett etablerat parti som bedrev en fullständig politik utöver dessa missnöjesfrågor skulle dom direkt få min röst. Jag tror SD skulle få många fler röster om dom var ett etablerat parti med samma åsikter, än som i detta fall då det, iaf i media, ses som ett rasistiskt enfrågesparti.

Kan tillägga att jag funderar rösta på SD, men lär nog inte göra det. Det är hela den här "politiska korrektheten" där ingen egentligen har nån åsikt och inte vågar sätta ner foten med eviga debatter om massa nonsens med genus- och jämställdhetsperspektiv och sånt som gör att jag bara tycker dessa "etablerade politiker" är löjliga..

Jag gillar Reinfeldt, verkar vara en intelligent och sympatisk person, men skulle man önska något mer från hans sida vore det lite mer jävlar anamma kanske. Att han kan gå ut med att säga att t.ex brottsligheten är ett stort problem, och att han ska göra allt i sin makt för att försöka bli av med problemet. Och lite mer konsekvenstänkande ur ett icke "politiskt korrekt" perspektiv där han besvarar frågorna "vad är egentligen problemet? Hur åtgärdar vi det? Hur gör vi för att det inte ska uppkomma igen?" Om nu Reinfeldt saknar detta, så har Sahlin inget alls av detta.. det har däremot SD.

Ja, det var lite övergripande om mina tankar kring SD och jag anses väl som relativt ung då.

FruMuffin2010-09-02 17:39
Antal inlägg: 62

SD spelar på människors missnöje och rädslor. Det är behändigt med syndabockar, det är lätt att ta till sig, för då är det ju aldrig mitt fel. Invandrare, muslimer, brottslingar.... Tror folk verkligen att allting blir bra om dessa grupper inte är välkomna i det svenska samhället?

Gautama2010-09-02 17:41

SD jättefina reklamfilm. Inte ett dugg rasistisk!!

Jag skäms fan, avskyvärt!!

www.youtube.com/watc...kR Rdth8AHc

FruMuffin2010-09-02 17:45
Antal inlägg: 62

Bristerna i välfärden beror inte på invandring utan handlar snarare om att den globala marknaden, som är ett resultat av girighet och egoism, styr det mesta både i Sverige och resten av världen. Jag tror att välfärden är någon bra som vi bör vara rädda om, istället för att varje individ själv skall ansvara för sitt eget skyddsnät, men jag tror definitivt inte att SD är en lösning på detta. Kanske finns det ingen lösning. (Rekommenderar boken Citizenship in Nordic welfare states (2010))

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?