Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 331

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Miss_jk2010-09-05 17:33
Antal inlägg: 8941

Som jag skrivit såååå många gånger förut: Jag är en av de personer som ofta länkar till redan befintliga trådar, dels för att trådskaparen ska få ännu fler svar på sin ställda fråga, delvis för att försöka hålla diskussionen i en och samma tråd. Verkar ju bara jobbigt att behöva sitta i två olika trådar och diskutera samma ämne. Jag kan absolut inte förstå varför man tycker att det är jobbigt eller stötande. Skapar man en tråd så antar jag att man vill ha åsikter om ämnet. Hur kan man då bli sur när man länkar till en liknande tråd, där man kan få än mer åsikter i ämnet, av än fler personer än i den nyss skapade? Har ställt denna fråga flertalet gånger förut, men det är aldrig någon som svarar.

Som "svar" på Le-lou's påstående att man ofta inte hittar trådar man letar efter: Nej, och det är därför vi "låtsasforumvärdar" hjälper er. Jag har hängt på detta forum sedan jag minns inte när och ofta kommer jag ihåg ett eller flera av mina inlägg i trådarna, vilket gör det ganska lätt att hitta dem.

Uppskatta istället att det finns folk som hjälper er att hitta befintliga trådar istället för att tro att vi gör det för att jävlas.

(Le-lou: Jag har läst dina inlägg och vet att detta kanske inte var huvuddelen av ditt "problem", men ville ändå ta upp det.)

Lill-IT2010-09-05 17:38
Antal inlägg: 31605

Att vissa orkar reta sig.. det är väl

a, bara att ignorera
b, uppskatta hjälpen

Ändå väljer så många
c, att gå i taket.

Jag tycker ofta att det är svårt att leta fram rätt tråd, även om man vet vilken man letar efter.. men kanske inte precis kommer ihåg vad den heter. Om någon annan hittar rätt tråd och länkar så är det väl bara frid och fröjd?

gammal ost2010-09-05 17:44
Antal inlägg: 67

Jag tror ingen (knappt) blir irriterad av någon som är hjälpsam och vänlig - oavsett om man är forumvärd, polis, skattejurist eller korvförsäljare.

En retlig besservisserton irriterar dock de flesta oavsett vem den kommer ifrån. Kommer den ifrån någon som har en viss makt (dvs. befogenheter) så känns det troligen mer kränkande.
Kommer det från någon forumvärd-vill-vara så är det lite mer löjeväckande månne.

Förstår syftet med tråden men samtidigt, hur är det tänkt i praktiken? Folk får väl skriva vad de vill så länge man följer reglerna? Och följer man någorlunda god ton så är det väl inget som hindrar att man PM:ar någon. Är det otrevligt och hotfullt så får väl var och en anmäla?

Nja, känns lite som en tvättstugelapp alltihop.. :)
Skriv och låt skriva - läs eller skit i´t..

Miss_jk2010-09-05 17:45

gammal ost: Tyvärr blir folk irriterade oftare än tacksamma om man länkar till en befintlig tråd.

gammal ost2010-09-05 20:44

kanske beror på hur/varför man länkar..?
Jag ser/upplever att det ibland tycks finnas en illa dold "fostrande ton" i samband med den sk. "hjälpen". Som att det mellan raderna framgår ung. "idiot, begriper du inte att man kan leta lite först innan man startar trådar...!!".

Inte alltid, givetvis, men ibland får man den känslan.. :)
Då är det begripligt att det väcker en gnutta irritation, tycker jag.

Miss_jk2010-09-05 21:05

Hur får du den känslan? Är det på sättet någon länkar eller skapar du den själv?

tipitina2010-09-05 21:14
Antal inlägg: 2687

Avskyr när det länkas till redan befintliga trådar som råkar behandla ett snarlikt (men ej samma) ämne med ca 1000 svar.

Sluta upp med att länka till inaktuella trådar.

slånbär2010-09-05 21:45
Antal inlägg: 5539

Håller med gammal ost och tiptina fullt ut.
När jag blir länkad till en gammal tråd startad för tre år sen stött och blött med flera hundra eller tusen svar då orkar jag bara inte ta mig igenom den tråden. Och struntar man i att läsa igenom den och liksom bara hakar på och "förnyar" den då kan man ge sig f*n på att någon kommer och påpekar att just det jag skriver har ju redan sagts i tråden sjuttio gånger.......
Jag vet ju absolut nada om hur det funkar rent tekniskt men varför kan inte gamla trådar bara få hamna i nån mapp för att vila så man kan skapa nya utan att dom "tar plats" i onödan. Som jag ser det så är det ju gamla trådar som tar onödig plats. Fast som sagt jag vet ju inget om hur det tekniska funkar här på Beta så snälla Mouche (eller anna trevlig forumvärd) upplys en stackars okunnig så jag får större förståelse för varför det är som det är.

Mouche - Administratör2010-09-05 21:48
Antal inlägg: 24193

Jag är fullkomligt hopplöst urusel på allt som har med datorer att göra slånbär men jag ska framföra dina åsikter till killarna som kan detta =)

Mouche

Miss_jk2010-09-05 21:49

...och då kanske ni inte är så överdrivet intresserade av ämnet som ni så gärna vill påskina? Kanske är det bara roligt att starta en alldeles egen tråd, oavsett vad den handlar om?

Bitte - Administratör2010-09-05 21:50
Antal inlägg: 24218

Jag tycker det är kul att läsa tillbaka i gamla trådar och se hur det diskuterades då, typ kring förra valet,, och andra saker

Bitte

mrperfect2010-09-05 21:53
Antal inlägg: 11437

jag vore forumvärd så hade jag uteslutit 98% av alla deltagarna, inklusive mej själv :P

gammal ost2010-09-05 21:54

jag har alltså inget emot att man vänligen upplyser att det finns ytterligare information någon annanstans - men min bild är, som sagt, att det oftast handlar om att småpika lite för att människan alls har startat en ny tråd - i stället för att gå in i en annan.

Så var det senast jag i en SD-tråd.
Inte; va kul, nu finns det flera trådar att välja mellan - utan snarare usch vad jobbigt att det ska startas så många...

Tess 082010-09-05 21:54
Antal inlägg: 18003

Jag HAR förnyat en gammal tråd och det som händer då är att de som skrivit efter mig har kommenterat vad TS skrivit för fyra år sedan. Dessutom kanske inte TS är kvar på Beta vilket gör det änu jobbigare.

Så alla länkningar är inte av godo!!

le-lou2010-09-05 21:58
Antal inlägg: 17500

tänkte inflika en sak , en fråga vad gäller gamla trådar.
Jag kan förstå att man BÖR skriva i en redan gjord tråd om samma ämne.
Men....
faktiskt så har jag flera gånger undrat vad som motiverar att man ska göra det - OM tråden i sig är gammal - tex 1 år eller mer?

Om den tråden är så gammal och dessutom fallit i glömska (ej är aktiv och ligger gömd flera herrans sidor bakåt) - är det så hemskt om en ny tråd i exakt samma ämne skapas? Jag förstår ju inte riktigt poängen med att skriva i samma gamla tråd då, det ska erkännas.
Det gör väl ingen människa förnär om en ny tråd startas om inte ens folk minns den gamla?

Alltså istället för att bumpa en gammal tråd med kanske 500 inlägg som ingen människa ändå orkar läsa, bara starta en ny?
Kanske vill man lägga en ny titel på tråden, en fräsch tråd drar ju onekligen till sig fler läsare dessutom.

Jag vet inte. Men här startar vi så många trådar ändå, så vad gör det i det stora hela - hela den här grejen?

le-lou2010-09-05 21:59
Antal inlägg: 17500

ska tilläggas att jag fattar ju att man inte kan starta filmtråd efter filmtråd en gång i veckan, men ibland när man får en 4 år gammal inaktiv tråd länkad till sig så vrider det sig i magen på mig :)

Mouche - Administratör2010-09-05 22:03
Antal inlägg: 24193

Får du en 4 år gammal tråd länkad till dig så vrider det sig i min mage också le-lou =)

Precis som jag tidigare skrev brukar jag personligen inte propsa på att totalt inaktuella trådar ska återupptas utan det får vara trådar som kan tillföra något.

Mouche

slånbär2010-09-05 22:04
Antal inlägg: 5539

Samma sak här Tess- jag skrev i nån tråd och missade att TS hade startat den för typ två år sedan mendan dom sista inläggen var nya. Jag läste ivad TS skrev om och svarade angående det och blev direkt påhoppad och ifrågasatt för att jag kom med konstiga inlägg. Dom trodde jag vände mig till dom sista inläggen som liksom hade tagit en egen vändning. Jag hade helt missat det så jag fick ursäkta och förklara. Lite trist.
Miss JK-jag är visst intresserad men har faktiskt inte tid att läsa allt i gamla trådar.
Bitte-Jag skulle inte hinna spela ,skriva lite i forumet, jobba ta hand om de mina och hemmet och allt annat i livet om jag dessutom skulle läsa igenom varenda gammal tråd som man blir länkad till. Då struntar jag helt enkelt i att skriva och tappar sugen.

Tvålis - Ej medlem längre2010-09-05 22:37
Antal inlägg: 4429

Det är en lek man aldrig hör barnen prata om om. "Ska vi leka forumvärd?" Men ordningspoliser finns det ju överallt. Har ni inga på jobbet? Jag har 4 barn som turas om med att berätta för varandra och för mig om andras tillkortakommanden.

Anledningen till att jag så ofta märker av dom och kan bli lite småstörd är för att jag är en sån stökig person att jag självklart alltid kommer att få små upplysningar, ofta vänligt tänkta, om hur jag hade kunnat göra annorlunda.

Jag älskar människor som ser andra göra fel men väljer att inte kommentera det. Det är en dygd att spara sina fajter till sådant som faktiskt spelar roll.

Självrättfärdighet borde finnas med på den där listan med synder. "Det måste jag bara få säga" inleder dessa sociala poliser sina meningar och avrundar med att, i sanningens tjänst, förkunna för omvärlden att dom gör fel, fel, fel.

expresscool2010-09-06 05:53
Antal inlägg: 213

haha tvålis håller med dig helt och hållet. själv tycks jag ALLTID bli tillrättavisad och avstängd från mina trådar och jag kan verkligen se framför mig hur dessa "forumpoliser" sitter och väntar på att de ska komma nåt att tillrättavisa och jag kan slå vad om att dom skickar ett pm till forumvärden också så att deras påpekande verkligen tas på ALLVAR. för det är ju så fruktansvärt hemskt om det skulle finnas liknade trådar herre gud ja
själv brukar jag titta på dom närmaste 3 sidorna om det finns nåt liknade för mer än så har jag inte TID med finns det inget så skriver jag en själv och NEJ jag uppskattar inte att bli tillrättavisad av nån annan än en forumvärd RESPEKTERA det. och jag håller med om att ofta är det en viss "ton" som gör att man reagerar o får känslan av att personen helst skulle vilja skriva "du gör fel fel fel fel FEEEL och jag är fröken duktig och ska tala om det för dig så att alla veta att du gör FEL"

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?