Spelrum
Giraffen16
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade38
Mobilspel
Pågående19 351

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ElectricEye - Ej medlem längre2010-09-05 15:25
Antal inlägg: 3604

Filmklippet var inte speciellt smickrande för honom. Han luktar rättshaverist lång väg. Och går han till pressen får han så klart räkna med att folk kommer att diskutera honom, även på sådana här obskyra fora.

paddel - Ej medlem längre2010-09-05 15:38
Antal inlägg: 101

För mig är det en skillnad på att diskutera och nervärdera. Diskutera kan man göra om allt o alla men inte gå in på djupet på en person som vi inte kan alla fakta om eller som inte kan försvara sig. Det är bättre att göra det i expressens eget forum för har man tur så är det någon offentlig
person eller han själv som kan kommentera. Det gjorde jag i en annat fall och då var det en i kommunen som gick in och tog den biten. Då fick jag veta att anledningen till att den personen var djupt alkoholiserad och var hemlös var att han för 5 år sedan var med om en trafikolycka där han överlevde men hans fru och 2 små barn omkom. Då gick det helt utför! Där var jag för snabb på att dömma!

Mitch Ryder - Ej medlem längre2010-09-05 15:39
Antal inlägg: 631

Ja men...gå och klipp dig! är ju en av uppmaningarna i den här tråden.

dullard2010-09-05 16:16
Antal inlägg: 128

Synd att tråden blev så bråkig...
Den här mannen är inte någon typisk hemlös utan kanske, som nån sa, en rättshaverist, psykiskt sjuk, odiagnosticerad bokstavsperson, deprimerad eller nåt annat.

Jag arbetar inom Stadsmissionen med hemlösa och kan väl säga att de flesta som befinner sig i den situationen gör det för att de är sjuka på ett eller annat sätt - de är missbrukare (vilket anses vara en sjukdom), har ofta dubbeldiagnoser, t.ex är de bipolära el schizofrena OCH lider av ADHD, ofta diagnosticerade sent i livet och har levt sina liv i utanförskap.

Många av dem har växt upp i dysfunktionella familjer där föräldrarna varit missbrukare eller/och psykiskt sjuka. Många av dem har fruktansvärda upplevelser av mord, självmord, misshandel bakom sig.
De går ofta ut i livet utan att kunna läsa och skriva mer än hjälpligt, kan inte -som vi kanske tycker - de enklaste sociala färdigheterna som t ex att äta med kniv och gaffel, de har inte språket, vet inte hur man beter sig bland "normala" medborgare osv osv osv.

De här människorna har alltid varit jobbiga och utanför och har inte fått hjälp att komma bort från det destruktiva hemmet och en chans till ett liv med möjligheter.

Då och då dyker det upp en variant som liknar killen i klippet, ofta en man som blivit utslängd av sin kvinna, har betalningsanmärkningar och svårt att få bostad. Det brukar ta en månad eller två innan det ordnar sig hjälpligt för dem och vi ser dem inte igen.

Tråkigast kanske är när de som inte är missbrukare tvingas till hemlöshet och vänta i månader på att få hjälp. De klarar nån månad i parkeringshus o kulvertar men börjar sen ett missbruk av nåt slag för att orka med.
Visst finns det härbärgen men i min stad finns 8 platser för män och ett femtiotal ständiga uteliggare som slåss om dem. De får gå långt, utanför stan till boendet, ta en kölapp och gå tillbaka om de inte har tur.

Jag önskar att man ska göra mer för att hitta barn som far illa och se till att de får en chans i livet. När de är vuxna är det mycket svårt att förändra nåt.

Liftactiv2010-09-05 16:19
Antal inlägg: 783

Haha MitchRyder, dagens sötaste! Vilken sten växte du upp under?? "Gå och klipp dig", "kamma dig" är ju uttryck som betyder SKÄRP DIG! Inte har det med utseendet att göra.

Liftactiv2010-09-05 16:20
Antal inlägg: 783

Sen råkade han iochförsig vara långhårig. Det var ju passande.

Tanten M - Ej medlem längre2010-09-05 16:22
Antal inlägg: 5126

Gå o klipp dig/kamma till dig= väx upp/ta eget ansvar.

ElectricEye - Ej medlem längre2010-09-05 16:26
Antal inlägg: 3604

Sitter ni och kommenterar utseende nu igen?

Mitch Ryder - Ej medlem längre2010-09-05 16:48
Antal inlägg: 631

Ok...men jag är ju inte lika gammal som ni...

ttiittii - Ej medlem längre2010-09-05 18:35
Antal inlägg: 37631

Liftactiv, det beror på vilken värklighet man lever i,ju mera peter människor desto bättre,det är sådana som han som kan förändra,mycket till det bättre,kärlekstråden är fin och talar för sej själv och den är inte för ljugen.men denna kille borde ta ansvar när han har ett litet barn att ta hand om

Sote2010-09-05 19:56
Antal inlägg: 3557

Läste nåt i samma stil i lokaltidningen i veckan. Det handlade om en 28 årig fyrabarnsmamma som efter sin senaste separation inte har fått nån lägenhet utan får bo hemma hos mamma och pappa. Hon kräver att kommunen och politikerna ska ta sitt ansvar och ge bostäder till barnfamiljer åtminstone. Visserligen så har hon rätt i att barn borde ha rätt till ett hem men det jag undrar över är varför hon blev utan bostad vid separationen. Det är ju den som bäst behöver bostaden som får behålla den och om inte hennes sambo hade fler egna barn än henne då borde det ju rimligtvis vara hon som fick behålla bostaden. Men det förstås dom detaljerna framgick ju inte i artikeln utan den var väldigt ensidigt inriktad på hur synd det var om den stackars arbetslösa fyrabarnsmamman som bodde hemma hos föräldrarna och hur kass kommunen är på att hjälpa till.

Tess 082010-09-05 20:29
Antal inlägg: 18003

Ja, även i det fallet kan jag nog tycka att mamman har ett större ansvar i att försöka lösa sin situation istället för att kräva att någon annan ska göra det.

schlagertös - Ej medlem längre2010-09-05 20:34
Antal inlägg: 110

Hade hon råd att bo kvar?

schlagertös - Ej medlem längre2010-09-05 20:59

Vill du veta mer så skriv till tidningen och ta reda på mer fakta..du kan överlämna din mailadress till reportern så vidarebefogas den till personen som artikeln handlade om. Så kanske hon svarar dig så du får veta mer om hennes situation. Bättre få veta än att bara tro en massa.

Sote2010-09-05 21:54

Schlagertös-Nä vet du jag är faktiskt inte alls intresserad av hur det ligger till och har absolut ingen som helst önskan att komma i kontakt med henne. Jag skrev det eftersom det var en snarlik situation som hanslar om en person som ev olika omständigheter blivit bostadslös och tycker att det är kommunens ansvar och politikernas sak att lösa detta. Jag tror att fler än jag reagerar med att ifrågasätta varför hon överhuvudtaget blev av med bostaden i samband med separationen. Om hon inte hade råd med just den bostaden så kunde hon ju byta ner sig eller sälja till nåt billigare och har hon inte råd med bostad för att hon är ensam med fyra barn och är arbetslös då är ju problemet inte bristen på bostad utan pengar.

schlagertös - Ej medlem längre2010-09-05 21:59

Då förstår jag nog inte. Om du reagerar på en insändare med som du själv skriver ifrågasätta varför hon blivit av med bostaden..varför vill du då inte veta mer fakta? Då finns det ju ingen anledning att överhuvudtaget diskutera om ingen tar reda på fakta. Det är ju som att ställa en massa frågor och skita i att få svar!!

Sote2010-09-05 22:16

Men vad är det du inte förstår? Jag skrev om detta för att det var en liknande situation som i den här tråden inte för att jag går omkring och funderar på hennes situation. JAg bryr mig inte om varenda artikel jag läser men för det kan man väl få ha en åsikt. Man läser väl massor i tidningen utan att för den skull vilja gräva i det?

schlagertös - Ej medlem längre2010-09-05 22:24

Om du inte bryr dig eller henne eller hennes situation varför vill du då ta upp det här?????? Nej kritisera är helt ok men ta inte reda på fakta..

Delicious - Ej medlem längre2010-09-05 22:39
Antal inlägg: 11661

Tycker det är underhållande hur krassa många här inne är. Har ni varit hemlösa? Ni verkar ju veta hur lätt det är att "kamma sig och skraffa ett jobb".

Tvålis - Ej medlem längre2010-09-05 22:49
Antal inlägg: 4429

Definiera hemlös. Konstant kringflyttande, ja. Jag slår rekord nu på en och samma adress som vuxen. Har bott här i 3,5 år. Jag tror också att det har med förmåga att "ta sig i kragen" och skapa sin egen situation att göra. Men att tro att man på något sätt själv skulle äga hurvida man har den personligheten eller inte är absurt. Vi föds olika. En del är väldigt företagsamma, andra genuint glada, naiva, elaka, positiva, negativa, oföretagsamma, snabba, långsamma, musikaliska, etc etc. Det är ett genetiskt tombola och att klanka ner på folk är väl en del av det lotteriet. Jag kan förstå att extremt företagsamma människor inte ser problemet, det är ju bara att skaffa sig ett jobb. Men att sätta sig till doms över människor och ta för givet att dom fått samma förutsättningar säger ju lite även om den anklagandes förutsättningar.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?