Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade44
Mobilspel
Pågående18 552

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Satyra2010-09-08 18:55
Antal inlägg: 4561

milly - Är man blond redan så är det ju inte så svårt att få det snäppet blondare. Men om du redan är blonderad (och långt är det också ser jag) och tänker blondera alltihop igen så vill jag helst dra i nödbromsen. ;-)

Du tycker inte att du är tillräckligt blond som det är? Lite svårt att se på ditt foto men om det är röda/gula pigment du har och stör dig på så kan du ju först prova att använda ett silverschampo ett tag och se om det inte dämpas och blir blont på det vis du är ute efter genom det istället.

Och angående priset ... Jag arbetar ju inte på salong längre och har därför inte stenkoll på aktuella priser men jag hörde för inte så länge sedan om en tjej som skulle blondera och klippa sig och för det skulle få betala 2800 kronor så ... då är nog ditt pris mer än överkomligt!

schmuppisch2010-09-08 18:55
Antal inlägg: 596

Jag är askblond, sendré, men färgade för ett år sedan mitt hår mörkt. För att sedan återgå till min "normala" färg så blonderade jag mig. Rötterna vart blonda medan resten vart brun/orange. Färgade sedan med en sendréfärgning men den tvättades ur och efter två veckor var mitt orangea hår tillbaka. Finns det någon som har tips på ett bra märke med sendréfärgen? Kan inte gå till frisör då min plånbok är tom och lönen rullar inte precis in. Så färgningar, som håller, vill jag gärna ha tips på!

Satyra2010-09-08 18:57

Så bra, tack för tipset lolinonek. :-)
Såg dock ut att bli lite mer strikta uppsättningar med den och det är ju bra för den som gillar det. (Jag gör det personligen inte, på mig själv menar jag, på vissa andra är det snyggt. ;-))

Satyra2010-09-08 19:12

schmuppisch - Antar att du gjort alla de där färgningarna på egen hand? ;-) Att bara rötterna blev blonda av blonderingen beror på att det bara var där din naturella färg/kvalité fanns - i utväxten. Hur som helst så måste du nog avfärga det organge/bruna en gång till, tyvärr - strunta i hårbotten då - om du ska få en jämn cendréton på hela slutligen.

Och ÄR det sen ändå orange nyans kvar så måste du ha en cendréton som är helt naturell (= med skiftningar i grönt) i de bitarna och en mer varm cendréton till hårbotten. Betyder alltså att du måste inhandla 3 olika preparat för att få till något som liknar din ursprungsfärg. :-o

Vill inte slänga upp pekpinnen MEN ... att på egen hand laborera med färger - speciellt om man har längre hår - är varken billigt (eftersom man oftast får göra om det X antal gånger...) eller blir bra särdeles ofta.

Har personligen aldrig ens begripit hur de kan få sälja dessa produkter i handeln. Har genom åren haft hundratals (om det räcker) kunder som gråtandes kommit till salongen, missfärgade och förtvivlade och det värsta av allt är att många av de färger som säljs i handeln innehåller metaller, vilket gör att det kanske inte ens går att återställa för en frisör, eftersom metallerna gör att färger som läggs över oxiderar och missfärgar håret ännu mer. :-O

Ja, det var väl inget svar på din fråga direkt, schmuppisch. Sorry. Och jag kan nog inte svara på den heller, eftersom jag inte har någon kunskap om vilka färger i handeln som skulle kunna tänkas vara bättre än andra. Men som jag svarade på någon annans fråga ... någon annan här kanske vet?!?

schmuppisch2010-09-08 19:28

Å vad tråkigt att det inte fanns någon enkel väg. För jag vet ju hur dyrt det är med att färga på salong, går väl på upp mot en femhundra till tusen riksdaler va? Beroende på om man klipper sig med eller inte?
Sparar ut på håret nu men klipper mig med jämna mellanrum hemma hos min svärmor, som är pensionerad frisör, just för att klippa ur färgen. Men det tar ju sin tid. Vågar dock inte bleka det igen då jag får ett stort slitet hårbarr av blekningar då jag är självlockig. I-landsproblem.
Tur att det är jul snart, får önska mig ett frisörsbesök. Hehe.

bj-olle2010-09-08 19:31
Antal inlägg: 3350

åfyfan vad schysst! det är typ som den redan legendariska taxi-tråden, fast med nån slags nytta!

Satyra2010-09-08 19:42

schmuppisch - Mm, trist men så är det. Din svärmor - även om hon är pensionerad frisör borde hon väl kanske ändå ha så mycket kunskaper i minnet att hon kunde hjälpa dig med färgen? Om inte så får du väl göra som du skriver, önska dig ett frissabesök i julklapp! ;-)

Satyra2010-09-08 19:44

bj-olle - Någon taxitråd har jag inte sett men ur synvinkeln "vilka anförtror vi oss åt, fast vi egentligen inte känner dem" så är ju frisörer och taxichaufförer i samma kategori. ;-)

schmuppisch2010-09-08 19:48

Mjae, hon var mer "herr"frisör och kan underhålla min frisyr. Hon är dock inte så hajj på att klippa nya och modernare så jag får gå till en salong och fixa frisyren och sedan så underhåller hon den och klipper topparna. Så hon är tyvärr inte så inne på färgning. Oturligt nog. Men jag sparar i alla fall in lite pengar på flertalet annars behövda besök om året på salong.

Satyra2010-09-08 20:00

Ok, schmuppisch, jag förstår och ja - du sparar nog en del på att ha din svärmor. :-) När jag utbildade mig hade de precis tagit bort uppdelningen av herr/damfrisör förresten och man blev kort och gott frisör bara - en unisex sådan. ;-)

Mr Sun Green - Ej medlem längre2010-09-08 20:12
Antal inlägg: 825

Världsklasstråd! Man skulle önska att andra företrädare för olika yrkeskategorier ville yttra sig mer om sina respektive yrkeskunskaper, hemligheter mm.

Mr Sun Green - Ej medlem längre2010-09-08 20:14
Antal inlägg: 825

Fondmäklaren kanske säger: Gå dit det är billigast för alla följer index ändå eller sätt allt i AMF. Tryggt, bra utdelning och service. 50-50 fonder och räntebärande papper etc.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-09-08 20:16
Antal inlägg: 1338

Min frisör säger vid varje besök: "Jag askar ner håret lite nu" varpå hon geggar in något som får sitta i 30 sekunder och sköljer sedan ur skiten. Jag är rödhårig, vilket hon inte gillar :) och hon har alltid fria händer, så "askat" är vad jag betalar för. Frågan är - vad är det hon gör? Färgar hon?

skogsbotösen2010-09-08 21:19
Antal inlägg: 15

Fanns kanske inge svar på min fråga :D

Satyra2010-09-08 21:41

Mr Sun - Hahaha, ja det vore något det! ;-)

Uisge - Nej hon färgar inte utan det är ett slags pigmentdämpande medel hon sätter i. Fungerar likadant som det silverschampo jag skrev om till någon här tidigare i tråden, som ville bli platinablond.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-09-08 21:46
Antal inlägg: 1338

Aha! Tack :) Jag har alltid undrat men inte orkat ställa frågan till henne. (Rädd för de enorma utläggningar vissa frisörer kan få för sig att göra :))

annakarineli2010-09-08 21:59
Antal inlägg: 2519

Hur gör man en fin svinrygg?
Har halvlångt "skandinaviskt fint" hår. Lite självfall som ibland plattas ut... Plattat är det glattigt som bara den och glider ur snoddar och naturligt är det lite lockigt på sina håll och rakt på andra -utborstat ser det ut som en risbuske...
Inte helt lätt att få ordning på!!
Önskar lite enkla snygga frisyrtips. (Hästsvans och fläta är det jag har mest.) Måste ha uppsatt på jobbet då jag blir lite lätt galen på att håret faller ner i ansiktet och är i vägen.

BorderBeta2010-09-08 22:05
Antal inlägg: 233

För ett friskt, bra hår:

* Sluta omgående med schampo.
* Använd tät, svinborst att reda ut håret med.
* Tvätta inte för ofta/utsätt ej hår för vatten.
* Hitta ett naturligt, siliconfritt balsam och tvätta med det.
* Tvätta/Behandla håret med olivolja, oljor, ägg, vinäger och nässelvatten.

Voila; total förändring och ett friskt hår som är så bra det kan vara utifrån det hår du har.

Satyra2010-09-08 22:09

skogsbotösen - Oj förlåt, missade din fråga totalt. :-O
Men nu har jag läst den och jadu ... "frissighet" är ju ett problem många - framför allt självlockiga, men också de med lite tunnare hårstrån - ofta lider av och det finns ju diverse preparat man kan ha i håret för att dämpa frissigheten, som stylinglotions, silikondroppar och glanssprayer.
Men som sagt så jobbar jag inte som frisör längre och har därför ingen jätteinblick i vad produkterna heter så att jag kan ge dig några konkreta tips, men någon annan här kanske vet?!?

Och din andra fråga, hur man får håret glansigt och luftigt utan att färga det. - Toning skulle även det ge samma glanseffekt, alltså en enkomponentig pigmentprocedur som inte, likt färgning, torkar ut och/eller skadar hårets struktur alls.
I övrigt gäller samma här som för frissigheten - stylinglotions, silikondroppar och glanssprayer.

Luftigheten du upplever av färg däremot ... Färg i sig gör ju dels stråna något fylligare, eftersom färgen sugs upp av stråna och därmed mättar dem och det gör också stråna något stelare vilket gör att stråna inte faller så kompakt mot varandra utan så att säga "står ut" lite mer från varandra. Den känslan går nog dessvärre inte att få till på annat vis än genom just en kemisk preparering, tyvärr.

Bext2010-09-08 22:31
Antal inlägg: 29

Riktigt bra tråd, tack!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?