Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 331 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Savi | 2010-09-11 12:33 | |
![]() | Jag är inte ofta sjuk.Men blir lätt förkyld,sådär som man önskar att det ska bryta ut & att man ska bli riktigt sjuk så det kan gå över.Men det händer aldrig nåt. | |
| snurrburr | 2010-09-11 12:35 | |
![]() | Fy fan vad jag blir less och irriterad. MORR!!!! Det är så typiskt att det är de som alltid är friska som har den här moderatinställningen till sjukdom. Kom igen när ni fått mitt immunförsvar och mage! | |
| le-lou | 2010-09-11 12:39 | |
![]() | skulle säga att detta snarare är branschorienterat. I påfrestande stressiga yrken tror jag att det är vanligare att folk tar en "vilodag" eller två utan att vara "sjuk" på riktigt, helt enkelt för att orka med sitt arbete. Om en sån här vilodag ser till att den personen orkar med sitt arbete - kan man se det som mer förebyggande hälsovård kanske? Och vad alla orkar mer är troligen och är rimligen individuellt. Frågan man ska ställa sig om man känner igen sig i det är, om man verkligen är rätt man på rätt jobb. Eller om arbetet ställer orimligt höga krav på sina anställda. | |
| blue_moon | 2010-09-11 12:40 | |
![]() | På mitt jobb FÅR man inte vara förkyld eller magsjuk, eftersom vi har många infektionskänsliga patienter. Ändå händer det alltsomoftast att vi jobbar trots att vi är småförkylda och halvkrassliga, av solidaritetsskäl när det är personalbrist och stor vårdtyngd, men det brukar straffa sig. Mer än en gång har jag blivit sämre under mitt arbetspass och tvingats sjukskriva mig dagen efter. Är hemma på grund av förkylning högst ett par gånger om året. | |
| Bitte - Administratör | 2010-09-11 12:40 | |
![]() | Jag har är sällan SÅ sjuk att jag är hemma är nog tom åt andra hållet jobbar fast jag borde ligga i sängen ,De sjukdagar jag haft sista åren har i stort tom varit med sjukintyg från läkare Bitte | |
| le-lou | 2010-09-11 12:47 | |
![]() | Finns en hög med undersökningar som visar att trivs de anställda på sitt arbete - ja, då går också sjukskrivningarna ner. Min sambo arbetade på ett företag som hade skippat karensdagen helt tex. De hade mycket flexibla arbetstider för övrigt och hade en väldigt förmånlig personalpolitik med ökat stöd för tex de som vabbade (de fyllde upp taket). Vad detta gav var en ovilja hos personalen att ens ta ledigt om de kunde undvika det i största möjliga mån. Det gav istället en självklar lojalitet hos de som arbetade för den här arbetsgivaren. Som min sambo själv sa det, så hade han inte upplevt nåt liknande på något annat företag han jobbat för. De hade små sjukskrivningar och ett otroligt bra arbetsklimat. Kanske något att ta efter? | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-09-11 12:47 | |
![]() | Blanda inte ihop den här idiotiska inställningen med partier är ni snälla. Jag är moderat ut i fingerspetsarna och jag blir rejält förbannad av sånt här snack. Tro mig när jag säger att det inte finns någon som helst partianknytning till sådana tramsigheter. Alla partier har fåntrattar till anhängare även det som jag råkar rösta på. | |
| Liftactiv | 2010-09-11 12:48 | |
![]() | snurrburr. Du är alltså också en av dem som läser in egna känslor i TS inlägg och tar åt dig utav *******. Det behöver du nog inte. Läs igen och sätt dig in i vad han skriver. Jag förstår inte varför man måste försvara sig när man gör rätt. löjligt. Vill man ha extra sympatier???? | |
| Liftactiv | 2010-09-11 12:52 | |
![]() | Jo serdu Gautama, gällande partitillhörigheten. Det är de mest "behövande" som är sossar/röda, iallfall i min närhet. De flesta påstår att det är för att vara lojala med alla, men i själva verket är det så in i helskotta egoistiskt. "Ingen ska ha mer än jag. Om jag saknar något ska jag FÅ det." Lite så. | |
| Liftactiv | 2010-09-11 12:53 | |
![]() | Och gällande sjuka: "Känner jag mig det minsta krasslig så har jag RÄTT att vara sjukskriven. Då tar jag mig rätten. När det passar." | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-09-11 12:54 | |
![]() | Liftactiv, anstränger du dig för att verka så bedövande dum eller är du på riktigt? Kom ut ur sandlådan och skaffa dig ett koppel med bra argument. | |
| Rob Robson - Ej medlem längre | 2010-09-11 12:54 | |
![]() | Mycket bra, Le-lou. En exemplarisk personalpolitik. | |
| Liftactiv | 2010-09-11 12:56 | |
![]() | Förklara gärna vad du menar med det Tvålis. Vad behövs för argument menar du? Det räcker inte med verkligheten menar du? Eller är det bara din verklighet som räcker? | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-09-11 13:00 | |
![]() | Om du klarar av att läsa till exempels Le-Lous inlägg så kan du nog se att dina antagande är kränkande, kategoriserande djupt felaktiga. Det är inte bara min verklighet vi pratar om här utan vedertagna undersökningar. Vad har du för argument? Du kommer dragandes med att människor av viss partitillhörighet skulle ha sämre arbetsmoral? Har du några fakta på detta eller har du en tombola med fördomar som du hämtar dina argument ifrån? | |
| blue_moon | 2010-09-11 13:02 | |
![]() | Det är ett obestridligt faktum att trivsel på arbetsplatsen och välbefinnande i största allmänhet leder till bättre hälsa. Många arbetsplatser skulle nog behöva reformera sin personalpolitik eller byta ut dåliga chefer. | |
| le-lou | 2010-09-11 13:10 | |
![]() | "Många arbetsplatser skulle nog behöva reformera sin personalpolitik eller byta ut dåliga chefer. " Många använder privata företag som exempel på när hetsen på vinst skapar stress och skit för personalen. Må säkert hända på vissa företag. Min egen erfarenhet säger att den offentliga sektorn har minst lika mycket, om inte mer av just : värdelösa chefsposter, det ska vara mellan-lill och överchefer till allt. Kass personalpolitik men själva slår de sig på bröstet för att de minsann har kollektivavtal. Det är trög OCH toppstyrt, inget är flexibelt det minsta och personal har inget att säga till om. Fel begås på löpande band men allt döljs i högar av byråkrati. Sjukskrivningarna är högre bland kvinnor än bland män. Sjukskrivningarna är högre i den offentliga sektorn än i den privata. www.svd.se/opinion/b...21 3571.svd Offentlig sektor har mycket att lära ur personalsynpunkt av den privata. | |
| Jorick | 2010-09-11 13:13 | |
![]() | Den här tråden är inte på något sätt ämnad att sänka eller höja en individ, jag är bara intresserad om när ni sjukskriver er, är det så att ni alltid är sjuka då eller är ni hemma av någon annan orsak. Jag kommer också vara hemma den dagen jag är sjuk, som sagt så har jag ett fysiskt krävande jobb och det skulle inte funka ifall jag skulle vara nedsatt av någon anledning. Dom som verkar bli irriterande på denna tråd är ju sådana som verkligen är sjuka och det är ju inte dom jag misstror. | |
| le-lou | 2010-09-11 13:13 | |
![]() | Här en undersökning i hur anställda både i privat och offentlig ser på sjukskrivningar. Och även hur det skiljer sig mellan kön, inkomst och lite annat. www.temo.se/upload/3...22 785r.pdf "Privatanställda anser oftare än offentligt anställda att det är fel att sjukskriva sig om det är stressigt på jobbet respektive om arbetsmiljö är dålig." | |
| Kewla | 2010-09-11 13:13 | |
![]() | Jag jobbar som vårdbiträde på ett vårdboende. På ett sådant ställe är det superviktigt att stanna hemma om man är sjuk. Vi får vinterkräksjukan ungefär en gång per år och det är supersmittsamt. Om vi i personalen inte stannar hemma när vi är sjuka skulle det ju bli halv katastrof. Många av våra vårdtagare skulle inte klara av en sån ordentlig infektion utan helt enkelt dö. Samma gäller med ordentliga förkylningar som kommer utifrån. Människor med så dåligt immunförsvar får lätt en lunginflammation och det är inte alltid dom klarar det. Skulle jag jobbat i en fabrik och stått och tryckt på en knapp hade jag minnsan gått till jobb med en monsterförkylning och lite feber. | |
| Jorick | 2010-09-11 13:19 | |
![]() | Jag hyllar verkligen inte dom som går till jobbet och är sjuka, då smittar dom ju ner de andra så dig skulle jag verkligen inte vilja ha som arbetskamrat om jag nu jobbat "i en fabrik och tryckt på en knapp" Kewla. | |