Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 336

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tvålis - Ej medlem längre2010-09-13 12:40
Antal inlägg: 4429

Tankvärda ord om att man inte kan träna bort olyckor. De illusioner man kan hysa om sina barns trygga förhållningsätt till trafik är falskt. Det hjälper inte att det finns ett väl etablerat säkerhetstänkande hos barnet. En olycka är just det ordet innebär.

"Forskarna fann inga bevis för att brist på färdighetsträning skulle vara en grund för att olyckan inträffade. För de barn som var inblandade i olyckan, var det inte första gången de var ute och gick eller cyklade på den plats olyckan inträffade. De hade förmodligen passerat denna plats hundratals gånger. Uppenbarligen var de kapabla att använda ett trafiksäkert beteende, men denna gång fungerade inte detta trafiksäkerhetsbeteende. (West R, Train H, Junger M, West and A. Pickering, Accidents and problem behavior. Psychologist 12 8 (1999), pp. 395–397)."

Tvålis - Ej medlem längre2010-09-13 12:42

Och ytterligare:

"Det vore bra om det fanns bevis för att skadeförebyggande program som t.ex. beteendeträning av barn ger effekter. Men det finns inga sådana bevis. (Roberts I (1993) Why have child pedestrian death rates fallen? BMJ. 1993 June 26; 306(6894): 1737–1739).

Tvålis - Ej medlem längre2010-09-13 12:47

Det finns helt enkelt bara ett samband mellan ökad trygghet för barn och trafik. Det är hastighetsdämbande åtgärder. Det finns inga samband med att utbilda barn som fotgängare och minskade olyckor. Det är bara sänkt hastighet som räddar deras liv.

Det är trafikanten och inte barnet som äger säkerheten i trafiken.

Guldplate2010-09-13 13:07
Antal inlägg: 1212

Jag har aldrig tänkt på hur begåvad min syster måste vara.

Hon har 5 barn och bor på landet där det går en grusväg mellan ladan och huset och som man även måste gå över för att komma till närmsta granne.

Som ansvarig förälder så håller hon uppenbarligen alla 5 barnen i handen när de samtidigt vill gå till ladan och djuren, leka med grannens ungar och spela boll på åkern (som också ligger precis intill vägen). Och detta gör hon samtidigt som hon städar, lagar mat och fixar med jobbet och bygger på huset.

Shit vad jag har missat att uppskatta hennes talanger. ;-)

bj-olle2010-09-13 13:16
Antal inlägg: 3350

ha ha å fy fan

gnill2010-09-13 13:18
Antal inlägg: 1942

Tiitii: "vi kan hålla på att anpassa hela värden efter barn ,så lata föräldrar ska slippa ta hand om dom"

Varför skulle inte världen anpassas efter barn, lika mycket som efter andra? Barn är människor som befolkar vårt samhälle, lika mycket som vuxna.

slånbär2010-09-13 13:32
Antal inlägg: 5539

Ja herregud-det kan ju bli hur dumt som helst när duktiga och präktiga människor uttalar sig. Mina ungar började cykla/åka buss till skolan när dom började fjärde klass. Var skulle dom cykla om inte på gatan? Här finns inte cykelväg överallt. När dom gick till bussen så var dom också tvungna att gå längst med och över gator. Ska föräldrarna skjutsa sina barn precis överallt dom ska då uppstår ju ytterligare ett problem näåmligen en kaotisk trafiksituation utanför varenda skola. Hur svårt är det egentligen att bara anpassa farten istället och visa HÄNSYN?Vad är problemet egentligen? Farthinder på gator utanför skolor eller på andra platser där det rör sig mycket folk? Att man på vissa sträckor bara får köra i tretti ? Hur kan detta bara vara ett problem överhuvudtaget? Då har man inte många andra bekymmer i livet om man hetsar upp sig över sånt. Håll hastigheten och visa hänsyn oavsett var du kör nånstans- svårare är det inte.

Sote2010-09-13 17:40
Antal inlägg: 3557

Lisalong "Dessa "förbannade" farthinder överallt. Hur ofta ser man det utomlands? "
Hur ofta ser du små minnesmärken vid vägarna där någon har dött i trafiken här då? Hur ofta ser man det i tex Grekland?-typ överallt!
Om man inte vet att hastigheten har en direkt koppling till dödligheten i trafiken så ska man fanimej inte köra bil heller. Utomlands kör man ju glatt moppe/motorcykel helt utan varken hjälm eller skydd och gärna med hela familjen med på samma gång. Är det något du tycker vi borde ta efter här också? Vi har kommit väldigt långt i Sverige när det gäller trafiksäkerhet och människor som tycker att väghinder bara är till för att retas ska inte vara ute i trafiken helt enkelt. Det är såna som ni som är orsaken till att det faktiskt behövs farthinder-inte att det rör sig barn vid vägarna.

justforfun2010-09-13 18:07
Antal inlägg: 406

Word Sote! <3

Svea_Land2010-09-13 18:18
Antal inlägg: 26

vilken diskussion - vem bryr sig

Sote2010-09-13 18:23

Svea-låt bli att delta bara-ingen är intresserad av din åsikt om du ändå inte har någon.

Guldplate2010-09-13 18:36
Antal inlägg: 1212

Sote:

Nu håller jag inte med Lisalong i det hon skriver men jag kan ta henne i försvar i alla fall.

Att man inte gillar farthinder betyder ju inte att man åker som en blådåre och skiter i allt och alla som rör sig på och kring vägarna. Så dina liknelser med Greklands trafikoffer blir lite väl drastisk.

Måns_E2010-09-13 18:48
Antal inlägg: 12045

Nog för att jag emellanåt kan tycka att nollvisionen är lite naiv, och att jag till skillnad från nollvisionens förespråkare inte tror att den enda lösningen alltid är sänkt hastighet, men hur kan man ta upp Italiens mer eller mindre ickeexisterande trafiksäkerhetspolitik som ett gott exempel?

945LTT - Ej medlem längre2010-09-13 19:31
Antal inlägg: 234

Det enda som hjälper är fartbulor (sovande poliser) eftersom folk är rädda om sina bilar. Fartkameror funkar också fast bara just där de står.

Sote2010-09-13 19:46

Guldplate-nu var det inte jag som drog paralleller med hur det ser ut utomlands från början utan just Lisalong. Min jämförelse var endast för att påpeka att visserligen så ser man kanske inga farthinder utomlands men så dör det många fler i trafiken också. Farthinder kring skolor är i första hand till för att skydda barnen som måste röra sig i trafiken för att ta sig till och från skolan. Att se dom som något som bara finns till för att irritera visar inte på något vidare trafikvett överhuvudtaget. Att ha åsikten att föräldrar till varje pris ska ha 100% uppsikt över sina barn hela tiden så att dom/vi som kör på gatorna slipper att besväras av att hålla uppsikt och vara försiktiga är märkligt i mina ögon i alla fall.
Min artonåring övningskör just nu och i trafikskolan läggs stor vikt vid att lära eleven att vara extremt uppmärksam när dom kör i tex ett bostadsområde. Det kan komma ett barn på cykel eller springande efter en boll när som helst. Det ÄR bilistens ansvar att se till att köra så långsamt att man har en chans att hinna stanna. Är det dålig sikt då är det nästan krypkörning som gäller. Efter att ha läst vissa inlägg här så tror jag nästan att min artonåring kör säkrare än flera här. Åtminstone så är han nog bra mycket mer uppmärksam och skärpt när han kör.

945LTT - Ej medlem längre2010-09-13 19:56

Fast mycket mer oerfaren än oss andra som kört en del!

Sote2010-09-13 20:01

945-absolut! Men han är varje gång han sätter sig i bilen helskärpt,ingen radio ingen mobil och inga polare i bilen. Han har ingen erfarenhet men det vi har i erfarenhet tappar vi ofta i uppmärksamhet. Handen på hjärtat-hur många har inte pratat i mobilen när dom kör??

945LTT - Ej medlem längre2010-09-13 20:08

Jag pratar ofta i mobilen (handsfree) då jag kör eftersom jag måste vara tillgänglig på telefon i jobbet och jag måste förflytta mig med bil mellan kunderna.

LisaLong2010-09-13 20:15
Antal inlägg: 2725

sote ja det skulle finnas ett gäng såna här med upp vi som dom la blommor vid platsen. Men nu pratar vi om farthinder på villaområden etc

LisaLong2010-09-13 20:16
Antal inlägg: 2725

sote en annan sak..vadå såna som "ni"?

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?