Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 904

Forumkategorier

Användare Inlägg  
gnagelram - Ej medlem längre2010-10-06 21:42
Antal inlägg: 1646

Om man hamnar i rätten är man troligen skyldig. Klockren logik.

gnagelram - Ej medlem längre2010-10-06 21:50
Antal inlägg: 1646

Man får tackla folk rejält hårt när man spelar hockey. Man får klippa till folk hårt i magen i boxning. Man får ha lite "hårda tag" hemma i sovrummet. Allt detta får man göra för att man får komma överens om ringa misshandel.

I det aktuella fallet var det inte främst fråga om det var samtycke eller inte utan om hur mycket misshandel som hade förekommit. Hade han slagit henne tillräckligt mycket, t ex så hon hade fått bestående skador, så hade inte alla samtyckeslappar i världen hjälpt. Jag har svårt att se problemet här.

Tvålis - Ej medlem längre2010-10-06 21:52
Antal inlägg: 4429

Mannen i detta fallet överskattade samtycket grovt. Alltså så hamnade dom i rätten. Jag kan inte se att det ska vara annorlunda. Det är ju där vi hanterar misshandel. Nu har du ju rätten på din sida i just detta fallet, just så här långt. Det har fallit en dom som är helt emot mina åsikter. Men jag ser det som djupt moraliskt förkastligt att skulden för att en 16 årig instabil flicka hamnar på flickan. Det är inte att skydda den svaga. Och om inte rätten är till för att skydda svaga i samhället och döma dom som utövar brott. Jag tycker att domen är ett rättsligt och mänskligt misslyckande som hänger ut ett offer att ta ännu en smäll.

Vidare.. När jag tänker på vilka signaler av skuldbörda detta sänder ut i ungdomsleden. Hur tjejer "får skylla sig själv" för ett ögonblick av obetänksamhet.

Det hackas hej villt på hur det kalla sverige breder ut sig överallt. Men en sådan här dom jublas det åt. Detta är kyla för mig. Detta är att sparka på dom som ligger ner för mig. Sätt dig in i att gå till rätten med detta. Sätt dig in i den kvinnan som har trott att hon ar varit med på en grej som känner sig misshandlad, kränkt och förnedrad så till den milda grad att hon väljer, trots att hon vet hur hon kommer att bli utmålad, att gå och anmäla mannen som har gjort det mot henne. Tänk sen när rätten säger till henne att "lilla gumman du får skylla dig själv". Jag tycker det är vidrigt.

Måns_E2010-10-06 21:55
Antal inlägg: 12045

Tvålis, jag har lite svårt för rättsvidriga domar, oavsett vilka eventuella moraliska aspekter man kan lägga på saken.

Vad jag har förstått av vad jag har läst så var våldet ringa, flickan ville det själv och kunde dessutom avbryta vad som pågick närhelst hon ville. Då har jag faktiskt lite svårt att förstå varför åtalet ö h t blir rättssak.

ramsay - Ej medlem längre2010-10-06 22:18
Antal inlägg: 9204

hon anmälde inte ens mannen. hur kan man sitta och gissa så hej vilt? det "juridiska resonemanget" här ovan är så uppdiktat att jag inte orkar kommentera det. men man kan väl iaf säga att man kan ångra sex öht. inte blir det våldtäkt för det.

Robyn_ - Ej medlem längre2010-10-07 00:10
Antal inlägg: 95

Kontrakt eller ej, det spelar ju ingen roll eftersom hon var byxmyndig och alla får väl ägna sig åt BDSM-sex. Men eftersom hon var omyndig, psykiskt sjuk, har skadat sig själv tidigare plus att mannen var såpass mycket äldre - jag tycker att mycket ändå talar för att det KAN ha funnit(indirekt) tvång med i bilden. Sen är det en annan sak om det inte går att bevisa, men att prövas tycker jag att det måste göras. Det kan faktiskt röra sig om sexuellt utnyttjande, och eftersom flickan är så ung så får man ha det i åtanke. Det vore skillnad om det rörde sig om två myndiga, psykiskt friska personer på samma villkor. Men det kan man inte säga att det gjorde här.

Robyn_ - Ej medlem längre2010-10-07 00:10
Antal inlägg: 95

funnits*

Caligatia2010-10-07 00:56
Antal inlägg: 2187

Måns_E, jag tar mig friheten att svara åt Tvålis. Analsex skall givetvis inte vara tillåtet - det kan ju göra ont. Man måste lita alltför mkt på att partnern läser av ens signaler, så nehej. Inget analsex.

Du tänker heller inte på det tvålis att det finns de som "misshandlar" sin partner i sängen - trots att det inte tilltalar dem själva alls. ENBART för att de tycker om att se sin partner njuta.

Du jämför med barnaga? För att det är bakom lyckta dörrar och i hemmets helighet? Eh... Fortfarande - barn var utsatta och rättslösa, kvinnor och män som njuter av bdsm är det inte. Hela grejen är dessutom redan nu som så att går det ÖVERSTYR så anmäler man sannolikt. Det handlar om hänsyn och respekt.

Resurrection - Ej medlem längre2010-10-07 06:56
Antal inlägg: 11463

@ Tvålis

OM det var så att tjejen hade varit med på en grej som gör att hon känner sig misshandlad, kränkt och förnedrad så till den milda grad att hon väljer, trots att hon vet hur hon kommer att bli utmålad, att gå och anmäla mannen som har gjort det mot henne. Och OM sen rätten säger till henne att "lilla gumman du får skylla dig själv". DÅ hade det (möjligen) varit vidrigt.

Men nu var det ju inte så ...

ramsay - Ej medlem längre2010-10-07 11:11
Antal inlägg: 9204

"kontraktet" kan ni lämna därhän det är inget kontrakt i lagens ögon alls. dont u worry.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?