Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 955 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2010-10-13 23:19 | |
![]() | www.familjeliv.se/Fo...42 841.html Här är en liten redogörelse av det nya sjukförsäkringssystemet. | |
| YamahaJet | 2010-10-13 23:27 | |
![]() | Min mamma fick sin långtidssjukskrivning permantetiserad av den nuvarande regeringen, den tidigare socialdemokratiska hunsade runt henne så mycket att hon mest var tvungen att åka runt till olika läkare, psykologer och fejka problem bara för att få den förlängd med något år i taget. Tydligen var det likadant vid regeringsskiftet i början av 90-talet. Den allmänna sanningen var att ett borgerligt styre var mycket sämre för oss svaga nyanlända invandrare, och att vi med största sannolikhet skulle få åka hem allihop om moderaterna fick styra. Istället fick vi alla permanenta uppehållstillstånd. Tror ni Aftonbladet gör en artikel om vår familj när vi ringer och berättar om hur generösa moderater varit mot oss? | |
| Fibbels Fru | 2010-10-13 23:39 | |
![]() | NI som vill veta lite om hur det är att vara sjuk och hur systemet drabbar sjuka kan ju titta på www.resurs.ning.com. När man är riktigt sjuk så tycker då inte jag att man ska behöva kämpa för sitt uppehälle i fruktansvärt otrygg framtid. Man ska få lov att vara sjuk och få hjälp att bli bättre i lugn och ro. Man ska inte få ett datum när försäkringskassan bestämt att du är frisk. | |
| felix-w - Ej medlem längre | 2010-10-13 23:39 | |
![]() | "Min mamma fick sin långtidssjukskrivning permantetiserad av den nuvarande regeringen, den tidigare socialdemokratiska hunsade runt henne så mycket att hon mest var tvungen att åka runt till olika läkare, psykologer och fejka problem bara för att få den förlängd med något år i taget." Din mamma i all ära, men att skriva att hon fejkade problem. Hoppsan | |
| JefautjOuer | 2010-10-13 23:40 | |
![]() | Gnagelram, huvudet på spiken. Jag röstade på Alliansen OCH blev livstidssjuk, så den som önskade det fick i alla fall en önskan i uppfyllelse. OCH jag fick sjukersättning utan minsta strul. Men jag är bara ledsen ändå. Jag vill bara jobba. | |
| le-lou | 2010-10-13 23:47 | |
![]() | källa på fusket Minta. Inte ett inlägg gjort av en privatperson i ett forum. | |
| le-lou | 2010-10-13 23:50 | |
![]() | Av de drygt 3 000 ärenden som Hans och Ingela tittat närmare på har 46 procent visat sig vara verkligt fusk, på så sätt att bidraget har ändrats eller dragits in. Totalt har det inneburit en besparing på 36 miljoner kronor i Helsingborg. - Fusket finns i alla grupper. Och det är alla typer av människor som fuskar, säger Ingela. svt.se/2.26542/1.321...rn a_050125 Och detta var 2005. | |
| Minta | 2010-10-14 00:11 | |
![]() | Det betyder inte att fusket varit medvetet. Att människor har fått felaktigt bidrag av olika slag händer. | |
| le-lou | 2010-10-14 00:14 | |
![]() | Minta :...... taget ur artikeln som jag länkade: "Det normala är att bidragen sänks när familjen får en inkomst, men ett av de vanligaste fusken är att mannen folkbokför sig på en annan adress. På så sätt kan kvinnan behålla socialbidrag, bostadsbidrag och även få underhållsstöd för barnen eftersom hon inte har någon egen inkomst." Jag pratar inte om felaktiga utbetalningar. Utan om fusk. Ska du ge mig en källa snart? | |
| Minta | 2010-10-14 00:15 | |
![]() | veronica-palm.blogsp...-r att.html | |
| Urek | 2010-10-14 00:23 | |
![]() | Felix-w: Tack för ditt inlägg som gav lite insyn. Kan tänka mig att de har ett rent helvete de som jobbar på fk många gånger nu. Speciellt som Reinfeldt ju ganska bra redogjorde för att det ju handlar om ekonomi mer än värn om sjuka i Gomorron Sverige här om veckan... Yamahajet: Har du några egentliga åsikter eller är du alltid bara ute efter att provocera? | |
| le-lou | 2010-10-14 00:26 | |
![]() | veronica :D hycklare numero uno! Vad är din (och hennes) källa undrar jag för övrigt? Återigen postar du något som inte är en källa. (läs gärna kommentarerna till hennes inlägg också Minta:) Läs gärna hennes länk också. Den till www.dn.se/nyheter/ok...-1 .1049541 | |
| Minta | 2010-10-14 00:41 | |
![]() | Jag är för trött för att hitta en källa som kan passa dig, men kanske imorgon. Jag läste dn-länken också och Sverige ligger bra till, bättre än andra jämförbara länder. 4 procent läckage att jämföra med 3 % som inte anses gå att komma under om det inte ska kosta mer än det smakar. Det uppenbara medvetna fusket gäller t.ex. att få bidrag samtidigt som man jobbar svart och att t.ex. skriva sig någon annanstans för att få bostadsbidrag. Att vara långtidssjuksriven är knappast fusk om du inte jobbar svart samtidigt. | |
| le-lou | 2010-10-14 00:45 | |
![]() | det är väl ingen som sagt att det är fusk att vara långtidssjukskriven? dra inte för knasiga slutsatser. Man bör skilja på medvetet fusk och omedvetet också. Precis som att det ibland kan vara skönt att tillstå att det faktiskt finns människor som är inbillningssjuka utan något fusk i sinnet. Sen finns de såna som är sjuka - blir friska - men känner tolkar andra saker som sjukdom. Sen finns det dem som är sjuka. Sen finns det dem som är sjuka men som kan arbeta. en del mycket, andra väldigt lite. Sen finns det de som inte vill arbeta. Alltså - man kan inte dra alla över en och samma kam, inte från nåt håll. | |
| Minta | 2010-10-14 00:50 | |
![]() | Det var ju sjukskrivningar tråden handlade om eller hur? Talet om att sjukförsäkringssystenet måste reformeras på grund av fusk. | |
| le-lou | 2010-10-14 01:05 | |
![]() | sjukförsäkringssystemet behövde reformeras för att vårt land hade sjukt höga siffror när det kom till långtidssjukskrivna. och orsaken till det var inte att alla fuskade. Att en DEL av dem faktiskt var fusk är väl däremot självklart, medvetet eller omedvetet. Det behöver man inte vara Einstein för att lista ut. | |
| Minta | 2010-10-14 01:28 | |
![]() | "Orsaken var inte att alla fuskade" leder tankarna till att de flesta gjorde det och så är inte fallet. Det är en mycket del har det visat sig. Om man skriver en mycket liten del så betyder det i klartext att några gör det. Det rätfärdigar inte att behandla vissa människor på det sätt som denna regering gjort. | |
| le-lou | 2010-10-14 01:40 | |
![]() | "Orsaken var inte att alla fuskade" leder tankarna till att de flesta gjorde det" Din tolkning, du får stå för den. Minta - både du och jag är väl medvetna om att inget system är felfritt. Det kan vi nog enas om. Att vi ska få ett idiotsäkert system där ingen människa hamnar i kläm nånsin kan vi nog glömma - något sånt har aldrig funnits och kommer inte att finnas. Jag tror att den här reformen är på rätt väg och kommer med all säkerhet att förändras (det har redan gjorts ett par förändringar redan) ytterligare. Jag vill se fler förändringar i den men... Att pröva människors arbetsförmåga... som varit sjukskrivna under en lång tid (och nu pratar vi år) är vad det hela handlar om i grund och botten och det är hela tanken med detta. Kan man arbeta så ska man inte ha sjukersättning i någon form, det kan väl ingen säga något emot? Kan man arbeta men inte har arbete, då får man söka ett annat bidrag som finns att söka. Sjuka människor som inte har förmågan att arbeta ska inte arbeta. Ska det handla om rättfärdiga, om vi ska välja pest eller kolera.... av att vi hade hållit oss kvar i det gamla systemet som ledde till precis lika mycket tragedi på personlig nivå som ni kritiserar det nya för (om inte mer) - men också en otrolig ekonomisk belastning för landet som i sin tur drabbar oss alla - ja då tycker jag att det rättfärdigar. För att få något bättre som gynnar alla, både den som är sjuk och den som inte är det. Jag vet inte hur detta kommer läsas, men jag misstänker som vanligt. Som nån sa så läser tom fan bibeln, på sitt eget lilla vis. Sätter mitt hopp till någon iaf förstår hur jag menar. Godnatt till ännu en ändlös försäkringskassatråd. (Gå o lägg er, kl är mycket) | |
| Urek | 2010-10-14 01:50 | |
![]() | Men Le-Lou, det som många av oss vänder sig emot här är att regeringen tvingar helt SJUKA människor son INTE kan arbeta till att PRÖVA att arbeta fast de borde ÄGNA all sin kraft åt att BEKÄMPA sjukdomen de har. I vissa fall har detta tom lett till självmord. Sen kan ju du slå oss i huvet med hur mycket statistika och källor som helst. Företeelsen är omänsklig!!! Fusk kan man komma åt på annat sätt.... | |
| Urek | 2010-10-14 01:51 | |
![]() | Men nu gällde ju tråden hur fk-anställda har det och hur de ser på den orimliga sits de hamnat i. | |