Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 52 |
Mobilspel
| Pågående | 19 877 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-20 19:53 | |
![]() | @remvanrijn Den principen är helt rimlig - men principen med ett heltäckande DNA-register är orimligt, värdet på den personliga integriteten är högre än värdet av ett enklare kunna gripa ett fåtal våldsbrottslingar. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-20 19:54 | |
![]() | *att* | |
| Irkko_Pirkko | 2010-10-20 19:54 | |
![]() | Jag kan inte låta bli att undra varför du har så svårt för en sån liten grej? Om man inget har gjort och inte har planer på att göra något brott så varför bry sig? Det är ju snarare en bra grej. Jag tycker att ALLA borde lämna sina fingeravtryck så att det skulle sparas hos polisen för alltid. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-20 20:00 | |
![]() | Irkko_Pirkko Det kommer även jag att tycka när någon av mina närmaste utsätts för brott. Men att frivilligt ge upp sin personliga integritet är inte bra. Det är lika komiskt som när rädda amerikanare skulle ut och åka flygplan efter den där skobombaren blev tagen på bar gärning. Alla med läderdojor blev tvungna att få dom inspekterade. Då visade det sig att en ansenlig mängd frivilligt tog av sig skorna för att visa i kontrollen att dom inte hade en bomb i dojan - trots att det för deras skotyp inte krävdes. Visste dom inte att dom inte hade en bomb i skon? | |
| wildman | 2010-10-20 20:12 | |
![]() | Ni som förespråkar nationellt register av dna/fingeravtryck borde läsa på vad uttrycket ändamålsglidning är. Och hur det förekommit i världshistorien. Men det är klart, det är väl bara sådant som förekommer på andra ställen. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-20 20:20 | |
![]() | På Wildmans tema BARNRÄDDARUNDERSÖKNING --> PKU --> GENFORSKNING --> POLISARBETE --> ? | |
| ryder | 2010-10-20 20:22 | |
![]() | Angående USA; Alla som reser in i USA är tvingade till att lämna fingeravtryck på alla 10 fingrar. De tar också en bild på dig. Detta sparas sedan i ett register. Vid kommande inresor kollas ditt fingeravtryck mot databasen. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-10-20 20:47 | |
![]() | Cred till dig delta (och wildman)... "har man ingenting att dölja" är ju perfekt. För jag har ingenting att dölja, ta foto på mig när jag är ute på stan, bugga min telefon, ta mitt dna och mina fingeravtryck... just go for och när ni ändå håller på släpp informationen vidare till andra intresserade, jag har inget att dölja i Norge, USA eller Jemen heller. Det är så härligt höga tankar om staten i sverige, och vi har på kort tid (mycket tack till Bodström av alla) accellererat till en kontrollstat utan dess like, där vi övervakar och avlyssnar vanligt folk som ju ändå inte har någonting att dölja. Och statsmakten slås av hur mycket skit och lite grova brott folk snackar, men fan vad information vi har kanske SÄPO är intresserad av lite information om dina politiska aktiviteter? Nä, händer väl aldrig här. Inte har vi ägnat åt oss att inhämta brottsförebyggande information för att kartlägga människors åsikter och vanor? Och visst känns det tryggt, med 22000 poliser på 9 miljoner, kameror i varenda hörn och DNA-register, och fingeravtryck för att åka till Mallis! | |
| limpan__2 | 2010-10-20 21:02 | |
![]() | Kan bara instämma i Steve Zissous inlägg ovan (inklusive berömmet åt delta och wildman). Att så många inte vill försvara sin integritet är lite oroväckande. | |
| Bitte - Administratör | 2010-10-20 21:04 | |
![]() | Är det då lika illa att man kan använda sitt finger som boardingcard på flyget ?? Bitte | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-20 21:10 | |
![]() | Man kan även använda sitt boardingcard på flyget Bitte. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-10-20 21:11 | |
![]() | Fingeravtryck är en utomordentligt omständig procedur för att kontrollera någons identitet. Man kan ha "fingeravtrycksläsare" på laptops och för att boarda ett flyg, men säkert rättssäkert är det inte. När jag skaffade greencard i usa tog immigrations fingeravtryck på mig varje gång jag skulle göra något - för att kolla min identitet. På fina kontoret med senaste utrustningen plus en person som tvättade mina fingrar och metodiskt tog mitt tumavtryck uppnåddes 67% överensstämmighet som bäst mellan fingeravtryck från höger tumme. Under idealiska omständigheter. Tjenahej tänkte jag, det här är klart intressant (sen har jag iofs inte tänkt så mycket på det men någon annan kanske känner fört!) Bitte, det är väl illa om flygbolagen bygger upp en databas med syfte att kunna identifera mig i andra sammanhang. Det är naturligtvis inte deras syfte, och med tanke på vad det kostar att bygga upp och upprätthålla sådana databaser som staten bygger upp, så tvivlar jag på att de ens sparar uppgifterna längre än tills dess att ens biljett har skrivits ut. Men visst, informationen är ju lite overkill och det känns som klart overkill. | |
| zoof | 2010-10-20 21:15 | |
![]() | Bra skrivit teve. Problemet är kanske inte just fingeravtrycken. Utan att vi övervakas från flera olika håll. Det är kameror på stan; övervakning på internet; avlyssning av telefoner; drogtester på skolor osv. När tar det slut? De här sakerna var för sig är kanske inte så fruktansvärt, men när man lägger ihop det så står vi övervakade i stort sett överallt, "för vår säkerhet". Resonemanget har man ju hört förr. visst, jag är inte kriminell. Men alla har något personligt man vill dölja. Jag vill inte att vaktmästaren på skolan ska se när jag hånglar med min kille i korridoren. Jag vill inte att mina sms till min mamma ska sparas och scannas. Jag vill inte att någon annan ska veta vad jag gör på internet. I grundlagen står det att alla ska behandlas som oskyldiga tills motsatsen bevisats. Vi behandlas varje dag som skyldiga. Demokratibrott, brott mot grundlagen. Jag hämtade ut mitt pass idag, och jag kan inte se att mitt fingeravtryck är med. Är det skrivit med osynligt bläck på något sätt? | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-10-20 21:27 | |
![]() | Svensken är så godtrogen, att vi trots att vi är bland de tryggaste länderna i västvärlden, har gått upp i världsledning i statskontroll Sug på den. Ingen terrorism, låg nivå av grova våldsbrott och en stabil demokrati. Bodström körde lite snyftare om barn som blivit mördade och fick igenom att om polisen ska kunna lösa och förhindra många av dessa brott måste de ha möjlighet till buggning, hemlig teleavlyssning och teleövervakning, lagring av teleuppgifter och DNA. Och ja, polisen får numera även använda överskottsinformation från avlyssning för att gå efter mindre brott än det som krävdes för avlyssningen. Lagring av digitalinformation genererat av betalkort, internet och mobiltelefoni! Sure, in Sweden där ingen har något att dölja! Flest poliser per invånare i Norden har vi också. Ungar skall drogtestas i skolan. För det är ju viktigt, och angeläget trots att nivån ungdomar som provat narkotika är bland de lägsta i Europa. Att STATEN skall få kontrollera medborgarna. Vi är underordnade staten. Så staten måste vara jävligt viktig, inte sant? Om Sverige förvandlades till en diktatur som upprättade en stasiorganisation för att kontrollera dess befolkning, skulle vi knappast märka skillnaden idag. Förutom att folk kanske skulle börja misstänka att staten faktiskt vill använda all den där informationen som man ändå samlar in. Sverige är ett underbart land ibland... | |
| zoof | 2010-10-20 21:38 | |
![]() | People should not be afraid of their governments, governments should be afraid of their people | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-20 21:40 | |
![]() | ^^^^ Jag direktöversätter... Folk borde inte vara rädd av deras regeringar, regeringar borde vara rädd av deras folk. :) | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-20 21:43 | |
![]() | Det är bra med många poliser som gör gatupolisarbete - det är dåligt med allt för många slöa och lata poliser som sitter och äter jordgubbskaka och dricker kaffe medan de bläddrar bland fingeravtryck och dna-stegar i en datamaskin. Poliser ska vara ut och skrämma och uppfostra våra barn, eftersom alla barn är potentiella yrkesskurkar. Bättre att arbeta preventivt - fokus på DNA är knappast preventivt. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-10-20 21:54 | |
![]() | Det där med jordgubbskaka tror jag inte stämmer _1_, men annars håller jag i princip med dig! Nu när vi har så många poliser som borgarna ville ha, så skall det ju bli intressant att vänta och se vad som händer. Troligen är det ju som G.W sa för länge sedan, de poliser som gör ett bra jobb är i alla fall en sån låg andel att det knappast är värt att ge polisen särskilt mycket förtroende vad gäller att kunna förebygga (eller lösa) brott. Men vi tror ändå på staten, och snart sitter vi som i usa och undrar vad fan vi får för skattepengarna förutom poliser. | |
| Jack Sanchez - Ej medlem längre | 2010-10-21 00:14 | |
![]() | Kloka ord Steve Zissou. Varför ska vi medborgare hela tiden måste kontrolleras om vi har "rent mjöl i påsen" eller inte med övervakningskameror, datalagringsdirektiv, DNA-register osv.? Alltid i säkerhetens namn och för allas bästa. Men hur vet vi att vår goda stat har rent mjöl i påsen? | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2010-10-21 00:27 | |
![]() | För att de bevakas av media | |