Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 39 |
Mobilspel
| Pågående | 20 082 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| wazlash | 2010-10-29 20:01 | |
![]() | Min kompis kissade på bilen när en sa bus :D Själv tkr jag man bara ska slappa och va med kompisar, och det kommer ifrån en 10-åring... :D Kanske ska gå, men det blir nog inte så länge... | |
| Zentero | 2010-10-29 20:18 | |
![]() | Jag tycker om halloween. Tar fram spöken och lyktor, vi äter grodvingar o maskar till middag. Kanske spindeltårta eller spökmaränger till efterrätt. Köper hem godis och hoppas att det kommer några monster eller spöken och knackar på dörren =) Barnen älskar också halloween. Men de har aldrig fått gå och tigga godis, fast vi brukar fara till morfar och visa upp oss och bjuda på godis. Orsaker till att jag inte vill att de knackar på hos folk är just pga att många, speciellt äldre verkar vara emot det hela. | |
| Tess 08 | 2010-10-29 20:20 | |
![]() | Intressanta svar. Här tror jag de flesta menar att själva Halloween är imorgon lördag då den inte ska blandas ihop med Alla helgons dag. Något exakt datum har jag dock inte. | |
| Tess 08 | 2010-10-29 20:24 | |
![]() | Vi har haft fleratalet Spökfester när de äldre barnen var mindre. Åh, vad de tyckte det var kul :) och jag med!! Jag fick möjlighet att vara kreativ med bakverk som såg ut som spöken och skelett... Vi hade spindelväv och utklädda barn, skräckinjagande godisar och lite hemsk musik :) En jättebra ursäkt för att barnen skulle få ha fest | |
| numsan | 2010-10-29 20:28 | |
![]() | Oj vad intressant att folk blir så provocerade av att barn går och knackar dörr och samlar in godis. Det har vi ju gjort långt innan Halloween-traditionen kom till Sverige. Dock på påsk och utklädda till påskkärringar och utan bus, men fortfarande samma koncept. Vi gjorde det för drygt 20 år sedan.. Jag tycker att det är lite gulligt med barnen som kommer. Jag brukar ge dem godis och säga att de gärna får busa också om de vill. Väntar fortfarande på att de ska vara riktigt kreativa i sitt bus, men det verkar som att toapapper är en väl beprövad och inte så jobbig metod. | |
| Tanten M - Ej medlem längre | 2010-10-29 20:45 | |
![]() | Deli: Den äckliga Tanten på Söder har ingen hund ;) Rent generellt så kan jag säga att det inte ringt på min dörr, vare sig till påsk eller halloween, på flera år. Portkodens tid. | |
| Aceofhearts | 2010-10-29 21:30 | |
![]() | Har en hink med iskallt vatten som väntar vid dörren.... ...några demoner knackar på och frågar "bus eller godis". Då sträcker jag mig efter hinken och säger "Här får ni lite bus" och häller vattnet över dem XD | |
| Lillstölla | 2010-10-29 21:50 | |
![]() | Det ska ALDRIG göras eftersom man inte firar Halloween i Sverige. Blir förbannad om det kommer ungar som ringer på, är löjligt att Sverige amerikaniseras på det viset. Man går runt och påskar, för DET är en svensk tradition. Börjar bli less på alla dumma ungar med ännu dummare föräldrar som låter dom ränna runt o störa folk, förklarar för dom att jag inte firar Halloween utan Alla helgona, och det vet dom inte vad det är. Tragiskt måste jag säga. | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2010-10-29 21:55 | |
![]() | Haha! Är jag den enda som inte tycker att det är gulligt med barn som knackar på dörren och ber om godis? Det räcker med påsk. Punkt. | |
| Dino78 | 2010-10-29 22:26 | |
![]() | Firar inte Halloween men jag har inget emot lite fler högtider i Sverige. Varför ska alla gnälla så mycket på att det kommer traditioner från USA? Som nån här skrev att snart ska man väl börja fira Thanksgiviing...vore väl inte helt fel att ha en dag då man visar tacksamhet? Folk gnäller över kommersiella grejer som alla hjärtans dag, mors dag och fars dag...förstår inte varför? Tycker det är bra att man har dagar då man kan få bli lite uppmärksammad utöver födelsedagen. Och vill man inte fira gör man det inte. Och det är inget som säger att man inte kan uppskatta sin älskade när som helst bara för att man väljer "fira" alla hjärtans. Vad gäller Halloween känner jag många som "besserwissrar" sig över att inga jävla ungar ska komma på lördagen för halloween är på söndag (det är ju som många skrivit ALLTID 31 oktober)...fan, det är säkert lättare för många att ha fester på lördagen än söndagen iom att det normala är jobb/dagis/skola på en måndag. I år t ex ska jag fira jul dagen INNAN julafton för jag jobbar den 24/12. Ska jag få skit för det med? ;-) Däremot är jag lite oförstående till skillnaden mellan de här helgerna? alla helgons dag & All hallows eve = halloween ? Låter ju som samma fast det inte är det? Och vad är det för skillnad mellan det som står i svenska almanackor 1 och 6 november? | |
| Dino78 | 2010-10-29 22:27 | |
![]() | Tycker det är tråkigt med "rädslan" för nya traditioner. Tror ni att jul och påsk är svenska traditioner?? | |
| Lill-IT | 2010-10-29 22:42 | |
![]() | Har haft halloweendisco/fest hemma i alla år för ungarna.. I år skippar jag det eftersom dottern, som var den enda i år som var pigg på det, var på en klassfest igår kväll med detta tema. Tack skolan för det<3 | |
| Lill-IT | 2010-10-29 22:43 | |
![]() | Hehe... fick denna länk av syrran precis: ak.imgag.com/imgag/p...3/ graphic1 Happy Halloween kära Betapetare<3 | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-10-29 22:48 | |
![]() | Jamen för tusan Lillstölla. Vi lånar världen av våra barn.. Dom vill fira Haloweeen. Dom tycker att det är den roligaste högtiden efter Jul. Hur kan man tycka illa om att ungar har kul? Vad spelar det för roll att traditionen kommer från USA? Vilken helylle tradition kommer från sverige då? | |
| lightningpaw | 2010-10-29 22:53 | |
![]() | jag läste förresten i tidningen om att det varit ett polistillslag mot en urspårad halloweenfest i Stockholm 1961, så jag vet inte om det är så nytt.. det är väl den här godistiggarbiten som är ny, och den är kul tycker jag även om jag inte har några egna barn | |
| DennisPlz | 2010-10-29 22:57 | |
![]() | Äpplena är billiga, men rakbladen har gått upp i pris :S img.uphaa.com/upload...-a pple.jpg | |
| lightningpaw | 2010-10-29 22:57 | |
![]() | det verkar dock som om det avtar i popularitet men det kanske inte är så konstigt när alla har olika åsikter om när det är.. | |
| sejmårr | 2010-10-29 23:18 | |
![]() | Mina barn har alltid varit försiktiga (jag kallar det INTE för feghet) och det tycker jag är ok. Jag vill helst inte att de går runt och tigger, men det är något jag själv gjorde som barn fast då som påsk-kärring. Vi fick ihop mycket pengar och godis men frukten slängde vi direkt.... Men jag vet ju hur mycket kufar och otäckingar vi råkade på... | |
| Emmellie | 2010-10-30 00:30 | |
![]() | Att man tycker att tiggandet känns fel behöver inte per automatik betyda att man ogillar spökfester, roliga pumpor och barn som klär ut sig (vuxna med för den delen). Jag tycker att Halloween är rätt kul, men kan inte för mitt liv förstå varför barnen ska gå runt och tigga godis. Ännu mindre förstår jag hur föräldrar kan godkänna att barnen förstör hus genom att t.ex. kasta ägg. Jag älskar barn och de får gärna ringa på och visa upp sig, kanske ge bort en teckning eller låtsasskrämmas lite, men hela "trick or treat-grejen" tycker jag är förkastlig. | |
| mjf | 2010-10-30 00:46 | |
![]() | Så här enkelt är det Emmelie; barn älskar godis! Det gjorde även du och jag som små. | |