Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade70
Mobilspel
Pågående18 834

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2010-11-02 18:27
Antal inlägg: 37631

jag är gjord för vegetarisk kost ,vet inte hur det är för dej

YamahaJet2010-11-02 18:34
Antal inlägg: 2239

Jag är helt övertygad om att människan inte kan vara stark utan kött. Visst att vegeterianer liksom, inte dör, av att låta bli kött, men de är ju likbleka och spinkiga allihop.

I kött finns kraft och detta behöver människan för att bygga fysisk energi och utveckla psykiska förmågor också. Får man inte i sig tillräcklgit med kraft, vilket är omöjligt med bönor osv, så försöker kroppen ta kraft från andra funktioner, exempelvis hjärnan, med resultatet att man blir fucked up. Det är därför vegeterianer skiljer sig mot oss på fler områden än kosten.

Teorin är tydligast vid en global jämförelse - världens mest storväxta folk, serberna, har matvanor som skiljer sig avsevärt från exempelvis de mindre asiaterna. Basen i vår kost är just kött, och då från djur som levt under högst naturliga förhållanden. Därför är vi stora, starka, vackra - vi hörs och vi syns. Sätt detta i relation till folkgrupper vars kost baseras på vegetariska alternativ, exempelvis riset. Då blir man liten, och ja, oattraktiv, som en kines samtidigt som man har en otillfredsställande hudton.

Rent matkulturellt skiljer vi oss även från en stor del av världen. Medan det exempelvis i Sverige anses vara fult för tjejer att äta "omoralisk" mat i stora portioner (man ska helst bara peta i maten), så äter våra kvinnor utan några globalpolitiska miljöbetänkligheter. Dessutom är prioriteringarna och köpkraften i Sverige sådana att kvinnor värderar egen bostad, minimalt med arbete och maximalt med meningslös shopping, och då på bekostnad av en ordentlig diet. Detta har styrkts i andra betapet-trådar. En kvinna kan helt enkelt inte vara felaktigt utfodrad och förväntas föda ett starkt barn. Det är därför många svenskar är så blyga, passiva, bleka och så rädda för livet att de måste försäkra allt från husdjur till sina inkomster tre gånger om.

Det första steget i att bryta denna onda cirkel är att börja äta som de människor vi faktiskt är.

Ts lillsyrra - Ej medlem längre2010-11-02 18:37
Antal inlägg: 299

*flabbar fullkomligt ihjäl mig* :DDDD

zlipzten - Ej medlem längre2010-11-02 18:39
Antal inlägg: 1466

Tycker inte att Miloševic var särskilt vacker och framför allt inte snäll.

Ts lillsyrra - Ej medlem längre2010-11-02 18:39

"Basen i vår kost är just kött, och då från djur som levt under högst naturliga förhållanden. Därför är vi stora, starka, vackra - vi hörs och vi syns."

Så berätta nu, hur lång är du och vad väger du? ;)

*flabbar än* :DDD

Satyra2010-11-02 18:39
Antal inlägg: 4561

"Därför är vi stora, starka, vackra - vi hörs och vi syns. Sätt detta i relation till folkgrupper vars kost baseras på vegetariska alternativ, exempelvis riset. Då blir man liten, och ja, oattraktiv, som en kines samtidigt som man har en otillfredsställande hudton."

Hahaha, tror jag garvar ihjäl mig - vilket jävla inlägg. HAHAHA

KARR02010-11-02 18:40
Antal inlägg: 284

Attans att jag inte blivit spinkig då efter 12 år som vegetarian... smart är jag dessutom också

pion ekrot2010-11-02 18:40
Antal inlägg: 3340

Det är uppenbarligen individuellt. Jag kan inte och vill inte vara vegetarian och absolut inte vegan. Mår bäst av att äta kött, fisk/skaldjur, ost, frukt och grönsaker. Tror f.ö verkligen inte att köttet hinner "ruttna" innan det kommer ut.

Satyra2010-11-02 18:46
Antal inlägg: 4561

pion - "Tror f.ö verkligen inte att köttet hinner "ruttna" innan det kommer ut."

Har som sagt inte tagit reda på huruvida det stämmer, men med tanke på att rovdjur tydligen HAR extremt mycket kortare tarmsystem än oss så känns väl sannolikheten inte helt främmande ändå. Inte för mig i alla fall.

zlipzten - Ej medlem längre2010-11-02 18:46
Antal inlägg: 1466

Inuiter lever (levde) nästan uteslutande på animalier. De är kortväxta och har framför allt extremt korta ben. En finurlig utveckling av naturen, eftersom långa, smala människor med späda lemmar klarar kyla mycket sämre. Det uppvärmda blodet måste färdas längre tid över längre sträckor och då kyls man ner.
Om man jämför pygméer med bantufolk som äter samma mat, så är skillnaden i kroppslängd stor.
Ogillar förresten de flesta former av rasbiologi.

Bloodshot2010-11-02 18:48
Antal inlägg: 5

Vad spelar det för roll om vi kan anpassa oss på båda hållen och må bra? Jag var vegetarian i tio år och mådde mycket bättre då än när jag hade kött i kosten. Nu äter jag fisk också av den simpla anledningen att det blir lättare att hitta något ätbart på lunchen de dagarna jag inte har med mig lagad mat. Folk i gemen tycker däremot om att kalla mig för vegetarian och försöker att ställa mig mot väggen för mina val, trots att jag aldrig någonsin har tryckt ner köttet i halsen på en carnivor, så att säga.

Laserswärd2010-11-02 18:48
Antal inlägg: 1172

YamhaYet: Du är rolig du :P

Jag är mitt uppe i att få "min serb" att äta mindre kött, mycket pga att han lider av halsbränna och allmänt dålig mage pga sin ohälsosamma kost. Sedan har han inte så mycket val heller när han är hemma, eftersom det är jag som lagar maten. Ibland flyr han hem till sin mamma för att frossa i svin och åter svin. Varken han eller hans familj har tyckt det varit något problem med min vegetariska kost, utan ser det lite som att jag ständigt fastar. Vidare så har jag inte handlat något annat än mat sen i januari och har inte en enda försäkring i mitt namn.

Laserswärd2010-11-02 18:51
Antal inlägg: 1172

... och påtal om kött och tarmar; så är det väl vetenskapligt bevisat att rött kött är en ledande orsak till tarmcancer.

Ts lillsyrra - Ej medlem längre2010-11-02 18:56

Laserswärd 2010-11-02 18:51
"... och påtal om kött och tarmar; så är det väl vetenskapligt bevisat att rött kött är en ledande orsak till tarmcancer."

Ja, det torde dessvärre vara så.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-11-02 19:01
Antal inlägg: 1338

Min kropp har alltid processat kött väldigt långsamt och dåligt. Jag var vegetarian som ung under många år, åt sedan kött några år och är återigen på väg tillbaka till den vegetariska kosten. Jag äter dock skaldjur någon gång ibland eftersom folk blir så oerhört stressade när de bjuder mig på mat. Jag brukar av den anledningen säga att skaldjur går bra - men när jag väljer själv äter jag strikt vegetariskt och nära på veganskt (har tom lyckats komma över mitt förut så tunga sushi-missbruk). För mig fungerar inte kött, men jag är mycket försiktig med att säga att den ena kosten är bättre än den andra. Däremot vet jag vad som är bäst för mig... och att jag får i mig massvis med proteiner utan kött :)

YamahaJet2010-11-02 19:02

Apropå hälsoaspekter - åldringarna i mitt hemland är de friskaste man kan stöta på. Cancern du nämner existerar helt enkelt inte i någon form alls, jag kan inte komma på någon alls som haft cancer där nere. I 70- och 80-årsåldern så ser folk fruktansvärt bra ut, är ännu starka och arbetar. Förra sommaren träffade jag en 82-åring som jag hade gissat var 55 kanske. Än idag tar dessa åldringar då och då promenader på några mil emellanåt över höga berg till grannbyn och tillbaka.

Det är definitivt inte kött som ger cancer. Det är grönsaker och Willys-mat.

Hur har mina gamlingar hållit sig så friska och starka? Svaret för följa med en bild från en av mina senare resor

sphotos.ak.fbcdn.net...5_ 1707.jpg

PS: Till den som undrade över mina mått - 188 cm, 110 kg. Tack kött.

YamahaJet2010-11-02 19:06

Apropå min bildlänk - notera vår matkultur. Någon slaktar ett djur och sedan serveras stora portioner med massvis av inbjudna. Ibland äter man för ätandets skull, ibland i samband med nåt annat. Oavsett, så äter man hela dagen.

Matkultur i Sverige - man ska "fika". Alla tar med sig egen fullkornsmacka med såna där rädisor i eller nåt. Sen sitter alla och tuggar på sin egen macka. Sen går man hem.

Om det inte kommer in nån kraft genom maten, så kan det heller inte produceras kraft i kroppen!!! Förstår ni??

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-11-02 19:13

šljivovica kan eventuellt vara svaret på varför cancercellerna inte överlever i serbernas system :) Men deras kärl borde vara helt igenproppade av allt kolesterol som passerar...? Hjärt och kärlsjukdomar kan knappast vara speciellt ovanligt iaf, va?

YamahaJet2010-11-02 19:16

...och ni ser själva vad som händer när man inte äter kött. Kroppen evolverar till att, som uisge säger, till att "processa kött dåligt" - det vill säga, befolkningen blir allergisk mot kött! Vad ska man göra då? Börja injicera kött med dropp?

Inte undrapå att alla här är deprimerade minst tio år av sitt liv, samtidigt som svenskarna är världens mest sjukskrivna folk. Den grundläggande gnistan till aktivitet saknas - man vill helst sitta inlåst och tycka synd om sig själv. Och det är helt enkelt fysiskt omöjligt att vilja något annat och må bra om man inte utfordrar sig ordentligt, bildar kraft.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-11-02 19:16

Sötpropp.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?