Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 20 025 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| -Passiflora- - Ej medlem längre | 2010-11-03 23:21 | |
![]() | Icke att förglömma, vitaminer är viktiga för kroppen, men i naturlig form, inte syntetisk! Ät frukt, ut i solen och njut av livet! | |
| apbur | 2010-11-03 23:25 | |
![]() | Le-lou anser att man ska äta vitaminer när man börjar skaka och har fått massa symtom på bristsjukdom. Men man ska givetvis vänta tills man är riktigt sjuk innan man börjar med tillskott. Varför vara en klenis och ta det i förebyggande? | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-11-03 23:26 | |
![]() | ho ho hi ho:) | |
| le-lou | 2010-11-03 23:27 | |
![]() | apbur, antingen så får du lära dig att läsa eller så får du fortsätta äta vitaminer. verkar göra dig gott. | |
| apbur | 2010-11-03 23:31 | |
![]() | Ok, förlåt, jag syftade på ditt snack i en parallell tråd. Lite dumt att diskutera det här kanske. Men då råkade ju säga emot dig själv. Fast i en annan tråd. | |
| le-lou | 2010-11-03 23:33 | |
![]() | faktiskt inte ett dugg. öva inte bara läsning utan också läsförståelse, försök hålla dig i samma tråd också... så skulle det gå smidigare. | |
| apbur | 2010-11-03 23:38 | |
![]() | Jag har övat nu. Fast i den andra tråden. jag hoppas du blir nöjd med mig :) | |
| Saxon_x | 2010-11-04 00:06 | |
![]() | ge fan i tillskott, ät naturligt nötter och bär och frukt och grönsaker ska det vara så svårt? varför gynna lurendrejeriföretagen och betala för vitaminer hahaha det är så korkat så man bara kan skratta åt det. | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-11-04 00:09 | |
![]() | Ja, äter man någorlunda nyttig mat lär man inte precis skaka av vitaminbrist. | |
| granit_70 | 2010-11-04 00:09 | |
![]() | vitaminer??? va ä de | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-11-04 00:13 | |
![]() | B-vitaminer..det kör jag på! bra för psyket och huden. | |
| Ts lillsyrra - Ej medlem längre | 2010-11-04 00:34 | |
![]() | Gör du det Anneli. B-6 vitamin exempelvis är en värsting när det gäller att ge njurskador i för höga doser. | |
| pineapple456 | 2010-11-04 09:12 | |
![]() | Lagom ska det vara :) | |
| UnaFlor | 2010-11-04 09:14 | |
![]() | Varför tar extra piller när man kan få allt via den naturliga vägen? | |
| Dyslekso | 2010-11-04 12:39 | |
![]() | Det hela är väldigt rörigt, då intag av vissa ämnen kan påverka effekten av andra, och då man måste förlita sig på det intag som rapporteras (när det gäller människor), vilket inte alltid är helt sanningsenligt. Antalet möjliga kombinationseffekter mellan olika ämnen blir i teorin extremt högt. En positiv effekt av ett ämne på lång sikt kan ju också uppvägas av andra negativa långsiktiga effekter av samma ämne, så det skulle ju behövas en sortering av olika sjukdomstillstånd också. Kan inte vara lätt att undersöka eller sammanställa statistiskt. | |
| -Passiflora- - Ej medlem längre | 2010-11-04 13:19 | |
![]() | Apropå att vitamintillskott skulle ge cancer.. det gör även aerosoler och avgaser i luften vi andas... så det är nog bäst att vi slutar andas också, för risken finns ju att man dör, eller hey... då dör vi ju också... Jobbigt. Livet är bara en väg mot döden, så lev istället för att oroa er för döden, den kommer ändå, tids nog!! | |
| apbur | 2010-11-04 13:31 | |
![]() | Det finns en del kunskap om olika sjukdomstillstånd där man kan få en positiv effekt av specifika tillskott trots att man inte i medicinsk mening lider brist på något spårämne. Man ska också veta att även lättare brister kan ge en ganska bred symtombild hos vissa individer medan andra inte påverkas alls. Ett exempel är ju RLS. Man kan ha helt normalt järndepåvärde, enligt gällande referensvärden, men ändå få ganska svåra symtom som kan mildras genom att behandla ett redan "normalt" värde. Man måste alltså ta hänsyn till kroppens eventuella svagheter. Har man problem med bildandet av dopamin ska man absolut inte ligga på ett lågt men ändå normalt järnvärde. Man vet att kroppen är beroende av olika spårämnen för att fungera tillfredsställande. En redan ansatt kropp har svårare att hantera brister, även lättare brister, och det blir tyvärr lätt en dominoeffekt. Man ska helst ha omfattande kunskaper i både näringsfysiologi och endokrinologi för att kunna avgöra vad kroppen kan lida brist på och eventuell terapeutisk behandling med kosttillskott. Nu säger jag kosttillskott trots att de kosttillskott som går att återfinna på marknaden oftast innehåller så små doser att de är värdelösa ur behandlingssynpunkt. Det här är alltså inget lätt ämne, det är ytterst komplicerat och jag tror det är få människor som orkar sätta sig in i det. Det är i princip omöjligt att skaffa sig bred kunskap i ämnet eftersom man måste ta hänsyn till så många parametrar. Man får helt enkelt nischa in sig. Därför har jag ingen som helst respekt för korkbollar som bagatelliserar vitaminernas och spårämnenas roll. Det vittnar bara om att de inte har en susning. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-11-04 14:02 | |
![]() | "Därför har jag ingen som helst respekt för korkbollar som bagatelliserar vitaminernas och spårämnenas roll. Det vittnar bara om att de inte har en susning." Vackert uttryckt. Som hämtat ur min bok om vitaminterapi från 60-talet. | |
| Ådra - Ej medlem längre | 2010-11-04 14:05 | |
![]() | Man skall nog inte stoppa i sig varken det ena eller det andra utan att ta reda på vad som kan hända.. Allt med stor försiktighet alltså.. | |
| Nerösktji - Ej medlem längre | 2010-11-04 14:56 | |
![]() | Gött med 2000 "konstigt tecken" D-vitamin. | |