Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 18 806 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-11-09 14:00 | |
![]() | ha ha, ramsay, stoppa din pocketbok om härskartekniker under kudden igen :) | |
| Saxon_x | 2010-11-09 14:02 | |
![]() | Självklart ska de ha läxor som föräldrarna ska hjälpa sina barn med, det är ju även ett sätt att lära dem att ta eget ansvar. Det är alldeles för slappt i skolorna idag. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-11-09 14:02 | |
![]() | Min sambo skrev sin c-uppsats om läxläsning och hon ändrade sin uppfattning ganska rejält. Jag ska se om jag kan gräva fram lite länkar om vad läxor bidrar och inte bidrar med. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-11-09 14:03 | |
![]() | Saxon_x, hur ska en somalisk mamma och pappa som inte ens kan läsa och skriva på sitt eget språk kunna hjälpa till med läxläsning? | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-11-09 14:08 | |
![]() | ska se om jag hittar min uppsats om projektion ngnstans. ja, wild det är en mkt mer stimulerande miljö än vi växte upp i, det är ett som är säkert. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-11-09 14:24 | |
![]() | Slå vakt om den miljön. Om Jan Björklund får som han vill är katederundervisningen snart tillbaka. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-11-09 16:09 | |
![]() | jag undrar bara generelt vad ni tycker ?jag har barn i alla åldrar | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-11-09 16:11 | |
![]() | wildcard eftersom den andra tråden drog i väg i denna riktning så skapade jag denna ,så det var tack vare dej | |
| Impala69 | 2010-11-09 16:13 | |
![]() | ....inga läxor.... håll skolarbetet i skolan.... vik sista lektionen varje dag till att eleverna får 'komma ikapp' i det ämne som de behöver.... efter skolan ska fritid råda när man är barn.... | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-11-09 16:17 | |
![]() | helt klart är att vi alla tycker olika ,och vi bör nog asseptera att det är så,så att det blir mångfald,tråkit att undertonen är negativ,tryck aldrig ner lyft underifrån så blir det roligare | |
| Sawadi Ka - Ej medlem längre | 2010-11-09 16:17 | |
![]() | Mja, både och tycker jag. T ex läsläxa (i yngre åldrar) - självklart, det är något som måste "nötas" in. Och då man kommit efter av en eller annan anledning i matte t ex. Men sen är det frågan om om det verkligen ska vara nödvändigt? Fråga: Vad har läxläsning att göra med en god studieteknik? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-11-09 16:27 | |
![]() | nu jobbar nog dom flesta barn indivduelt,och i sin takt,så att komma efter fins inte på våran skola | |
| wildcard | 2010-11-09 16:31 | |
![]() | Sawadi Ka: tack. En god studieteknik har inget med läxläsning att göra! Här hemma har vi "nött in" saker genom att jag har läst massor, sedan har vi delat på boken: du läser ett par rader, jag läser resten av sidan... du läser en sida, jag läser resten av kapitlet osv tills hon läser själv. Sidan som jag hänvisade till är ett annat "nötningsmedel" och att ha multiplikationstabellen/a lfabetet på kylskåpet är ytterligare ett. Hon har den fortfarande inklistrad i matteboken, inte för att hon egentligen behöver den längre men hon tycker att det är kul... sedan utökas den ju med åren... När hon var ännu yngre så skrev jag "spis", "kylskåp" osv på alla grejer hemma... inte för att hon som tjej skulle hitta lättare till dem (hehe) utan för att de skulle nötas in. ...vi hade och har kul också... allt är inte "nötning" här hemma... då vore jag verkligen ett "nöt". =D | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-11-09 16:36 | |
![]() | bokstavsmagneter på kylskåpet är ett utmärkt sätt att leknöta in alfabet och stavning | |
| Sawadi Ka - Ej medlem längre | 2010-11-09 16:42 | |
![]() | Jag är inte heller inne på att det har med varann att göra, läxläsningen och studietekniken. Min fråga skulle nog ställts direkt till ramsay. Iofs Resurrection. Många barn läser ju (långt) före skolstart. Det är dock inte riktigt samma sak att läsa som att läsa. Några bokstäver på kylskåpet ger inte mycket till sammanhang. Har sen inte hemmet just några böcker att läsa i så måste skolan tillhandahålla dem. Den tid barnen hinner läsa i skolan (gärna med en pedagog som kan kolla just t ex ordförståelsen) är inte vidare tilltagen. Tyvärr... | |
| Sawadi Ka - Ej medlem längre | 2010-11-09 16:42 | |
![]() | - just | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-11-09 16:48 | |
![]() | Just det där med att läsa med sina barn och kolla ordförståelse och säkerställa att barnet verkligen hänger med i sin egen läsning är ju faktiskt en uppgift som lämpar sig otroligt väl för hemma bruk. Min dotter i 2:an har en konstant läxa av att läsa högt ur hennes bok varje dag i 10 minuter, en kvart. Sen svarar vi på lite frågor och pratar om boken. Utöver detta så har hon veckans ord där hon skapar meningar som innehåller just veckans ord. Jag känner att detta är ett jättebra sätt för henne och oss som föräldrar att finnas där för henne i läsningen och det skapar också ett tillfälle om dagen som är bara vårt och som är ganska mysigt. Och så mycket bättre hon blir för varje vecka. Helt otroligt och fantastikt att få vara en del av. | |
| Tess 08 | 2010-11-09 19:13 | |
![]() | Impala69- skulle du tycka det var en bra idé även om det innebar att skoldagarna skulle bli längre? Det är ju inte säkert att övrigt lärande ryms annars... Jag tycker nog både och angående läxläsning. Jag sa själv till min dotters lärare att hon ska ta hem och göra läxa om hon halkar efter i matte (hon är riktigt klipsk, men drömmer mycket innan hon kommer igång). Hon klarar allt utan läxan, men jag tycker att hon måste lära sig ansvar (att komma igång på en gång lektionen börjar och ta ansvar för sitt eget lärande). Problemet med henne är att hon läste, skrev och hade börjat räkna när hon var 4 år. Hon har aldrig haft någon utmaning utan allt har gått så lätt.. Det är inte bra det heller (fast jag är glad att hon är så klipsk). Glosor/mattetal osv är vanligt att barn får i läxa och det tycker jag är helt ok, men det ska för att de ska lära sig och inte bara för att de ska ha läxa. En annan aspekt på detta med läxa är att föräldrar får "inside information" om vad de håller på med och vad de kan sant att de lär sig ansvar både över att komma ihåg böcker och läsa utan att läraren finns tillgänglig. | |
| Pocaloca | 2010-11-09 19:13 | |
![]() | Bort med läxorna! | |
| Tess 08 | 2010-11-09 19:14 | |
![]() | Tvålis- Den läxläsningen (att läsa under ett visst antal minuter) är ett superbra sätt att få rätt flyt i sin läsning. | |