Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 55 |
Mobilspel
| Pågående | 18 654 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-12-03 18:43 | |
![]() | snygt jobbat,hoppas det kommer in massor med pengar | |
| m-70 | 2010-12-03 19:16 | |
![]() | Om vi alla kan hjälpa någon, så är bollen i rullning och skapar en bättre jul för alla. | |
| caspersmamma | 2010-12-03 20:19 | |
![]() | Tack för tipset har precis mailat och ska se om casper min son på 3,5 år kunde få ett pussel eller något annat. Är ensamstående student med en son på 3,5 år. Har inte mer än ca 3000 kr kvar att leva för så svårt att få ihop det. Så något litet skulle göra sonen glad. Tack alla ni som gjort det möjligt för någon att få lite hjälp. God jul | |
| taxam - Ej medlem längre | 2010-12-03 22:12 | |
![]() | Det handlar väl om vad man gör julen till? Allt kretsar kring julklappar. Är det det enda julen handlar om? | |
| vigren | 2010-12-03 22:32 | |
![]() | Julen känns betydligt angenämare nu sedan vi skippade det här med julklappar... Det är bara de små barnbarnen som får... Drar efter andan flera gånger om dagen när jag hör vad andra ger till sina barn/barnbarn! (det är förresten inte bara vid jul utan även annars). | |
| Tess 08 | 2010-12-03 22:51 | |
![]() | Jag kan faktiskt tänka mig att skicka (begagnade) leksaker till Betapetare, om någon är intresserad. Har även diverse kläder som ska bort. Jag skulle aldrig få för mej att skicka "skräp", men vi har alldeles för mycket grejer och jag skulle bara bli glad om någon kan tänka sig att ta emot :) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-12-04 01:16 | |
![]() | det som behövs är till hemlösa vuxna, vantar, halsdukar,vinterstövlar,m össor,trosor ,men det hör inte hemma här i denna tråd | |
| YamahaJet | 2010-12-04 11:06 | |
![]() | Jag önskar att hela välfärdssamhället var uppbyggt kring detta system - sänk skatten för alla, sen får alla som vill själva bestämma om de vill bidra till arabisk massinvandring, afrikanskt massbistånd eller bara höja standarden hemma i Sverige för de som valt att inte arbeta. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-12-04 11:10 | |
![]() | Yh skaffa dej ett jobb | |
| Behringer | 2010-12-04 11:14 | |
![]() | .. eller hjälpa nysvenskar från det krigsdrabbade Balkan få sin försörjning här. Kanske rent av låta deras entreprenörsanda bygga förmögenheter åt dem i hopp om att med förmögheten följer ett litet mått av ödmjukhet inför det faktum att vi låtit dem bo och verka i Sverige | |
| taxam - Ej medlem längre | 2010-12-04 11:26 | |
![]() | Det är migrationsverket som väljer vilka som får vara kvar eller ej, "dom kastar tärning", sedan skiter dom i om det är kriminella som får stanna kvar och sådana som redan har jobb och självförsörjning som skickas hem. Finns hur många som helst som kommer hit och bara tar för givet att vi ska försörja dom medan andra är väldigt ödmjuka och vill jobba, inte minst för sin egen självkänslas skull. Känner en från Bosnien som fått bidrag i 8 år utan krav på sig att ens söka jobb. Så vad det gäller att tänka på andra görs det via min skattesedel, både hit och dit utan att jag är med på det. Jag har en flyktingfamilj och ett antal barn som jag tar hand om och bidrar pengar till så långt jag kan...inte bara till jul. | |
| YamahaJet | 2010-12-04 11:42 | |
![]() | Är det viktigare att jag är ödmjuk eller att jag faktiskt bidrar med någon för att jag fått bo och verka här? Du behöver nämnligen inte oroa dig för det, jag tackar Sverige ordentligt genom att i stor mån fördela min "förmögenhet" till svenska arbetare medelst konsumtion av svenska produkter, som är ett mer effektivt ekonomiskt styrmedel ur tillväxtsynpunkt än att skicka pengar till Afrikanska krigsherrar och få Afrikaner i utbyte. Jag köpte exempelvis häromdagen en saftbägare från Hammarplast för sisådär 70 kr trots att samma finns på IKEA för en tiondel av pengarna, men detta Tingsrydsbaserade företag hade ett större principiellt värde för mig eftersom Tingsryd var den kommun som tog emot vår familj efter kriget. Rent beloppsmässigt var detta ett av de sämre exemplen på min ekonomiska tacksamhet mot Sverige - men principen är densamma - snäll är inte den som konfiskerar en människas halva lön och möjliggör för en annan att åtnjuta samma standard utan att arbeta, snäll är den som skapar arbetstillfällen åt både två. | |
| taxam - Ej medlem längre | 2010-12-04 14:59 | |
![]() | Håller med ovanstående skribent. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2010-12-04 15:22 | |
![]() | Dito. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-12-04 16:09 | |
![]() | Förstår inte hur detta kom att handla om..invandring? | |
| Behringer | 2010-12-04 20:20 | |
![]() | Detta kom att handla om invandring eftersom YamahaJet 11.06 styrde snacket åt det hållet... Det ena är inte viktigare än det andra men ett litet stänk av ödmjukhet istället för att raljera om människor som av olika anledningar inte "lyckats" skulle stärka ditt anseende - inte bara hos mig Vad gäller julen och pengar - alltså det som TS egentligen var ute efter - så är det bra att någon ens funderar. Även på självaste julafton dör tusentals barn av svält, sover tusentals svenskar ute, vänder tusentals ensamstående föräldrar på slantarna för att få lite basic jul, etc etc. Huruvida dessa tusen sinom tusen själva valt sitt öde eller hamnat där av orsaker som de inte rår över ska jag låta vara osagt... Jag tycker det är rätt OK att vi samordnat hjälper en del av dem lite grand via skattsedeln. Sen kan de flesta av oss säkert bidra med mer. Jag själv t ex skulle ju kunna säga upp mitt bredband och istället hjälpa till att finansiera en flickskola i Afghanistan eller ett vattenreningsverk i Haiti. Nu gör jag inte det och har inte dåligt samvete för att jag gjort detta val Ovanstående gäller ju såklart året runt men om nån vill ge lite extra just i juletid så är det bara bra | |
| Tess 08 | 2010-12-04 20:25 | |
![]() | Tack Kapis! Klart många som måste vända på slantarna tvingas göra det året om, det är nog bara det att just i juletider så är det så mycket mer märkbart just för att man INTE kan köpa det man vill eller önskar. Att inte ge barnen julklappar, inte ha julskinka eller annat man tycker hör julen till måste vara extra jobbigt. Samt det faktum att barnen ofta pratar om vad de fått i julklapp och "jämför" lite vad de fått... Inte kul för de barn som inte får och "tvingas" höra vad de andra fått | |
| Behringer | 2010-12-04 20:28 | |
![]() | När det gäller just jämförandet av julklappar och barn har ju - som vanligt - vi föräldrar ett stort ansvar att förklara för barnen att livet inte är riktigt lika enkelt för alla | |
| Tess 08 | 2010-12-04 20:31 | |
![]() | Jag hade hjälp av två av mina barn att slå in julklappar till Lions. På så sätt kan man försöka förklara att alla inte har så mycket och att även en liten sak kan glädja någon annan. Dessutom tror jag de kan bli lite mer medvetna och "öppna". Att inte gnälla för att jag slog in deras grejer osv... | |
| Dino78 | 2010-12-04 21:35 | |
![]() | Klickade på en länk här i tråden till en blogg där det samlades in pengar och jag hoppas det är en ärlig person för jag satte in en hundring och hoppas kunna göra nån form av nytta. Jag är ingen rik person men 100:- kan jag avvara och skulle många göra likadant skulle det inte finnas några barn i det här landet som inte kunde få leksaker på julen. Julen är INTE bara om julklappar men det är ändå något alla barn vill ha. Sorgligt att det finns barn som inget får. Skulle som Tess08 gärna skänka kläder, gosedjur, böcker och sånt om nån behövde det. Brukar ge sånt till Röda Korset för försäljning, det är ju iaf billigare för folk än att köpa nytt. | |